De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 06-07-2009, 18:24
VSB's Avatar
VSB VSB is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2009
Location: Ruiselede
Posts: 660
Tamiya X-18 versus XF-1

Op de tamiya bouwverslagen staat er dat je de raamrubbers in x-18 ( semi gloss black) moet doen . Soms vind ik dat deze nog teveel glimt . En wil mss wel eens mat zwart van tamiya gaan proberen xf-1. Wat gebruiken jullie voor de raamrubbers en vinden jullie ook de x-18 teveel blinken?
__________________
gr Pieter
Reply With Quote
  #2  
Old 06-07-2009, 18:39
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Ik gebruik steeds X18. Als je vindt dat het teveel glimt, dan kan je evt met XF1 mengen. Je zou eens kunnen testen met een verhouding 4:1 (4x X18 tegen 1x XF1), of zelfs iets subtieler (6:1 bv of wat dan ook meer naar je smaak blijkt te zijn)?
Het is niet omdat Tamiya iets zegt, dat je dat als de bijbel moet nemen. Eigen initiatieven komen veel beter over op een model, op voorwaarde dat ze realistisch blijven natuurlijk.

Als je de test doet, laat hier dan weten wat je bevindingen zijn, liefst met een paar foto's van het resultaat?
Succes!
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #3  
Old 06-07-2009, 21:30
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ik gebruik altijd XF1, precies omdat ik vind dat XF1 niet echt mat is, maar net nog een beetje blinkt, wat op schaal 1/24 (naar mijn bescheiden mening) het best raamrubbers nabootst.

Raamrubbers zijn in werkelijkheid zeker semi-blinkend, en X-18 benadert dit het best, wat betekent dat op schaal 1/1 X-18 perfect gelijkt op echte raamrubbers. Maar omdat een model op schaal 1/24 24 keer kleiner is, vermindert ook die glans een stuk, en zo komt het dat voor mij XF1 de voorkeur geniet. Maar er zijn collega-modelbouwers met andere meningen hoor (zoals met alles in het leven)...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #4  
Old 06-07-2009, 21:54
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Ik gebruik altijd XF1, precies omdat ik vind dat XF1 niet echt mat is, maar net nog een beetje blinkt, wat op schaal 1/24 (naar mijn bescheiden mening) het best raamrubbers nabootst.

Raamrubbers zijn in werkelijkheid zeker semi-blinkend, en X-18 benadert dit het best, wat betekent dat op schaal 1/1 X-18 perfect gelijkt op echte raamrubbers. Maar omdat een model op schaal 1/24 24 keer kleiner is, vermindert ook die glans een stuk, en zo komt het dat voor mij XF1 de voorkeur geniet. Maar er zijn collega-modelbouwers met andere meningen hoor (zoals met alles in het leven)...


Als toevoeging nog dit. Wanneer je zou vinden dat XF1 te mat is uitgevallen op het model, is ook afhankelijk van de kleur en de graad van glans die je op het model hebt aangebracht, kan je nog altijd met wat wax over de XF1 heen, waardoor die toch iets minder mat gaat worden.
Reply With Quote
  #5  
Old 06-07-2009, 22:58
VSB's Avatar
VSB VSB is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2009
Location: Ruiselede
Posts: 660
Heel erg bedankt voor jullie mening. Ik ben dus niet de enige die vind dat de x-18 iets teveel glimt en als je dan begint te twijfelen kan ik het gelijk eens vragen hé .

Ik kan me vooral vinden in de uitleg van sennake.

heb ze nu gemaakt met 2:2 . Maar om telkens voor zo een kleine oppervlakte te mengen zie ik niet zitten en kan ik me dus ook vinden in de uitleg van Guido met de wax . Mss mede daardoor dat mijn vorige raamrubbers met x-18 zo blonken omdat ik het nog wax'te.
__________________
gr Pieter
Reply With Quote
  #6  
Old 07-07-2009, 01:25
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Ik gebruik altijd de X-18, maar dan wel de enamel (vierkante potjes). De X-18 acryll (ronde potjes) blinkt feller dan de enamel-versie en vind ik daarom niet geschikt voor raamrubbers, eerder voor een lederen interieur.

Je kan ook zelf je zijdeglans maken door X-1(glans) en XF-1(mat) te mengen tot een voor jouw juiste kleur.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #7  
Old 07-07-2009, 01:45
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by VSB View Post
...

Maar om telkens voor zo een kleine oppervlakte te mengen zie ik niet zitten en kan ik me dus ook vinden ...
Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
... Je kan ook zelf je zijdeglans maken door X-1(glans) en XF-1(mat) te mengen tot een voor jouw juiste kleur.


01.25 precies toch wat laat om nog echt scherp te zijn...
Reply With Quote
  #8  
Old 07-07-2009, 15:06
VSB's Avatar
VSB VSB is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2009
Location: Ruiselede
Posts: 660
Dit is mijn vorig model met de x-18


huidig model met elk de helft van de x-18 en xf-1.


mss op de foto's weing verschil maar in het echt valt het toch erg op . vooraal in de vitrine met de spots erop. Ik voel me dus veel beter met de subaru en mss probeer ik volgende keer alleen xf-1
__________________
gr Pieter
Reply With Quote
  #9  
Old 07-07-2009, 22:56
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Guido View Post


01.25 precies toch wat laat om nog echt scherp te zijn...

Waarom niet, hij laat weten dat hij het niet ziet zitten om kleine hoeveelheden te mengen voor kleine opp, maar als hij een goede mengeling heeft gevonden, kan hij iets meer aanmaken, in een potje gieten en afsluiten zodat hij een mengeling heeft die voor meerdere modellen kan dienen.
Overigens heeft Humbrol ook een goede zijdeglans zwart (satin 85)
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 02:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.