De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 08-07-2009, 15:03
VSB's Avatar
VSB VSB is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2009
Location: Ruiselede
Posts: 660
Oude decals

En hier ben ik terug met een andere vraag.straks vinden jullie me nog vervelend

Maar ik heb hier wat decal-velletjes waar het wit of doorzichtige in een geelere kleur is veranderd .
Kan dit verholpen worden ( heb iets gelezen dat er een potje bestaat zoals sol maar dan om over oude decals te strijken)

En als je ze daadwerkelijk gaat gebruiken word dat ook zo geel op het model of isdat eigenlijk enkel doordat ze op papier hangen.

Hier enkele van die decals
__________________
gr Pieter
Reply With Quote
  #2  
Old 08-07-2009, 17:58
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Je bent 2 dingen aan het verwarren: enerzijds het vergelen van oude decals, anderzijds het feit dat oude decals wel eens willen breken bij het onderdompelen in water.

Het eerste fenomeen is te verhelpen door ze bloot te stellen aan fel zonlicht: de UV-stralen zorgen ervoor dat het vergelen weer ongedaan wordt. Let er wel op dat je ze niet te lang blootstelt aan de zon, of alle andere kleuren zouden ook wel eens flets kunnen worden.

Het 2e fenomeen is te verhelpen door ze te voorzien van een extra laagje "vernis": dat is de fameuze "Liquid deacl film" van Microscale die je bedoelt. Best aanbrengen met de airbrush voor een mooi homogeen resultaat, maar met het penseel gaat ook.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #3  
Old 08-07-2009, 19:58
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Als ik goed gelezen heb, zit je enkel met vergeelde decals. Om te antwoorden op je tweede vraag, ja het vergeelde zal mee te zien zijn eens de decals geplaatst zijn zoals ze er nu uitzien. Het vergelen is immers een fenomeen dat optreed met niet decals die geen te lang in de doos hebben gezeten en dus geen zonlicht hebben gezien.

Oplossing: datgene wat Sennake aangeeft, is de enige remedie. Heb het onlangs nog gedaan met een heel erg vergeelde decal uit Sennakes! oude doos. Ietske meer dan een week op de vensterbank gelegen (wel opletten dat ze daar niet vochtig kunnen worden) en het was zo gepiept.

De oplossing waar je zelf aan dacht is dus niet van toepassing. (zie Sennakes uitleg).

Vervelend, straks?


Last edited by Guido; 08-07-2009 at 19:59.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 18:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.