De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 3 votes, 5.00 average.
  #601  
Old 30-12-2008, 20:09
vanni vanni is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Ieper
Posts: 705
Mss een domme vraag (aloewel domme vragen niet bestaan, enkel domme antwoorden, dixit mijn leraar Nederlands destijds)

Bon, ik heb deze middag (14h30) de kas van een 1/24 in mijn tuinhuis gespoten. Mag ik die bij deze vriestempuren in dat hok laten uitharden?? Of toch beter op kamertemperatuur??
__________________
WRC-prono 2006 kampioen
IRC-prono 2009 kampioen
Reply With Quote
  #602  
Old 30-12-2008, 20:32
kulgan kulgan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Oct 2003
Location: Asse
Posts: 386
Wel, ik heb enkele dagen geleden 'geprobeerd' om een kas van een lancia 037 te spuiten op de zolder zonder verwarming, en ze ligt nu in de remolie...

De verf 'pakte' niet en liep er grotendeels af...

dus inderdaad best op kamertemperatuur
Reply With Quote
  #603  
Old 30-12-2008, 22:10
HF_INTEGRALE's Avatar
HF_INTEGRALE HF_INTEGRALE is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2005
Location: In Flanders Fields
Posts: 365
Temperatuur

Quote:
Originally Posted by vanni View Post
... enkel domme antwoorden ...
Ik heb ondertussen wel m'n lesje geleerd. De body van m'n Mitsubishi Lancer Evo V WinField werd ook bij lage temperaturen gespoten (met Tamiya TS) en de Body kwam geheel in vlekken (vooral op de flanken) en enkele 'lopers'. Ik heb deze dan fijngeschuurd en opnieuw enkele laagjes gegeven. Het busje liet ik ondertussen ook 'déchambreren'. Na enkele laagjes, werd het resultaat wel beter en beter. Maar : geduld is de moeder van de porseleinewinkel en de Mitsubishi zal nog één, misschien twee laagjes krijgen wanneer het warmer wordt. Dan pas gaan de decals erop.

Met het chassis ging het heel wat minder vlot. Dit was ook een gevolg van deze lage temperaturen. Resultaat : duidelijk reactie verf - chassis, met de nodige vlekken Hierdoor loopt ook m'n 'project' wat vertraging op.
Bij deze koude temperaturen haal ik m'n materiaal niet meer boven. Ik zal enkel nog spuiten wanneer de thermometer opnieuw tot op een aanvaardbaar niveau stijgt. Ik spuit deels binnen (in ons werkkot, waar het niet echt warm is) en deels buiten.

Dus, zou ik persoonlijk durven zeggen : bij deze temperaturen spuiten : OPPASSEN en VERMIJDEN !!!

Regards,
555
__________________
I love the smell of plastic in the morning ...

Last edited by HF_INTEGRALE; 30-12-2008 at 22:13.
Reply With Quote
  #604  
Old 30-12-2008, 23:22
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Geen enkel probleem om bij deze temperaturen te spuiten, op voorwaarde dat je het binnen doet in een normaal verwarmde kamer. Tiens, zou het daarom zijn dat ze zulks kamertemperatuur noemen...

Uiteraard enkel spuiten op kamertemperatuur, vochtigheidsgraad normaal! Alle andere omgevingen/temperaturen/vochtigheisgraden zijn totaal uit den boze. Drogen mag zelfs in een nog iets warmere omgeving zoals een verwarmde spuitcabine bijvoorbeeld. Als je auto opgespoten wordt in de autolakkerij van de plaatselijke carrossier, dan zal deze na de spuitwerkzaamheden ook de temperatuur opdrijven in de cabine.

Dus, als je enkel een onverwarmd tuinhuis of andere schuur/stal te beschikking hebt, dan zit er niets anders op dan te wachten op én warmer én droger weer.

Last edited by Guido; 30-12-2008 at 23:23.
Reply With Quote
  #605  
Old 10-07-2009, 21:32
corsyves corsyves is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Sep 2007
Location: 9420 ERPE-MERE
Posts: 15
Beste Paddockers, een vraagje...
Het merk ACUSTION zegt jullie waarschijnlijk wel iets, volgens mij een iets duurder merk van pe-sets en decals enz.
Nu mijn vraag of iemand van jullie ervaring heeft met het rechtstreeks bestellen en leveren van zaken met deze Japanse fabrikant.
Ik had er graag het één en ander besteld maar had graag jullie ervaringen even gelezen. Ik dacht wel dat de kwaliteit van dit merk optimaal was.

Alvast bedankt voor de reacties, Yves
Reply With Quote
  #606  
Old 26-07-2009, 20:49
jonckers jonckers is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2009
Location: betekom-belgiê
Posts: 49
hoi iedereen,

als ik iets moet afplakken met plakband en ik spuit/verf dat en er springt verf onder de plakband, wat moet ik dan doen? De verf allemaal weg doen met thinner of wat???


jonckers (joris)
Reply With Quote
  #607  
Old 26-07-2009, 22:34
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
Quote:
Originally Posted by jonckers View Post
hoi iedereen,

als ik iets moet afplakken met plakband en ik spuit/verf dat en er springt verf onder de plakband, wat moet ik dan doen? De verf allemaal weg doen met thinner of wat???


jonckers (joris)
Je kan, als het niet te veel verf is dat er onder gekropen is, deze weg doen met tamiya compounds. Let er wel op dat je niet te hard begint te wrijven hiermee want dan zit je ook door de onderste laag verf heen.
Reply With Quote
  #608  
Old 26-07-2009, 22:37
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Dag Joris,

NIET! met thinner op je model zitten. Thinner zal immers onherstelbare schade toebrengen aan je model. Is het veel wat onder je plakband is ingelopen? Wat je best kan doen is proberen voorzichtig langs de afplaklijn schuren om zo de onderingelopen verf wat weg te schuren. je kan ook heel het gebied weer opschuren en dan opnieuw afplakken en de 2 kleuren daar opnieuw wat inspuiten.

Welke plakband gebruik je? Als je gewoon plakband gebruikt waar je papier mee plakt, dan is dat niet de goede. Beste kan je de afplaktape van Tamiya gebruiken. Daarvoor zal je naar de modelbouwspeciaalzaak moeten.

Ik herinner me van je vorige post dat je dan met de papa op stap zal moeten... In Tienen kan je op woensdagevond en zaterdagvoormiddag terecht bij Sturmtiger. http://users.skynet.be/sturmtigers/ Deze "winkel" is eigenlijk een magazijn in het bedrijvencentrum en bereikbaar langs de achterkant van het gebouw.

Kan je misschien eens een foto posten van wat je precies aan de hand hebt?

Reply With Quote
  #609  
Old 27-07-2009, 14:59
jonckers jonckers is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2009
Location: betekom-belgiê
Posts: 49
hoi,

bedankt voor de tip met de thinner en het is niet zo veel dat er is onder gelopen(het is een paar milimeter die ik moest spuite rond da ramen)

ik zou graag foto's op dit forum zetten maar ik heb een probleem met mijn verbinding tussen mijn pc en mijn fototoestel + ik weet niet hoe je een foto op dit forum moet zetten . Ik gebreuk tamiya plakband maar het gaat nog meestal mis (ik ben bezig met de porsche 911 gt2 road version)
Reply With Quote
  #610  
Old 27-07-2009, 19:59
jonckers jonckers is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2009
Location: betekom-belgiê
Posts: 49
hoi iedereen,

ik wilde morge met mijn papa naar de broux in hasselt gaan maar we keke op google en zagen dat hij niet meer bestaat (hij is overgenomen) klopt dat? en waar gaan jullie zoal naar de winkel?

Joris
Reply With Quote
  #611  
Old 27-07-2009, 20:07
Doc's Avatar
Doc Doc is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2008
Location: Maasmechelen, deelstaat van de republiek Vlaanderen
Posts: 1,428
Quote:
Originally Posted by jonckers View Post
hoi iedereen,

ik wilde morge met mijn papa naar de broux in hasselt gaan maar we keke op google en zagen dat hij niet meer bestaat (hij is overgenomen) klopt dat? en waar gaan jullie zoal naar de winkel?

Joris
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Dag Joris,

NIET! met thinner op je model zitten. Thinner zal immers onherstelbare schade toebrengen aan je model. Is het veel wat onder je plakband is ingelopen? Wat je best kan doen is proberen voorzichtig langs de afplaklijn schuren om zo de onderingelopen verf wat weg te schuren. je kan ook heel het gebied weer opschuren en dan opnieuw afplakken en de 2 kleuren daar opnieuw wat inspuiten.

Welke plakband gebruik je? Als je gewoon plakband gebruikt waar je papier mee plakt, dan is dat niet de goede. Beste kan je de afplaktape van Tamiya gebruiken. Daarvoor zal je naar de modelbouwspeciaalzaak moeten.

Ik herinner me van je vorige post dat je dan met de papa op stap zal moeten... In Tienen kan je op woensdagevond en zaterdagvoormiddag terecht bij Sturmtiger. http://users.skynet.be/sturmtigers/ Deze "winkel" is eigenlijk een magazijn in het bedrijvencentrum en bereikbaar langs de achterkant van het gebouw.

Kan je misschien eens een foto posten van wat je precies aan de hand hebt?

Het antwoord is reeds gegeven maar als je graag morgen op koopjacht wil gaan moet je maar eens goochelen naar CARACARS. Dit is een kleine shop in Hasselt die word uitgebaat door een vroegere werknemer van Broux. Daar vind je een redelijk assortiment aan kleuren en materialen.

succes
__________________

Last edited by Doc; 27-07-2009 at 20:09.
Reply With Quote
  #612  
Old 27-07-2009, 20:12
jonckers jonckers is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2009
Location: betekom-belgiê
Posts: 49
hoi filip,

bedankt voor de tip. Ik had iegenlijk nog een vraag: als ik op het forum van loeten kijk van zijn EVO dan zie ik dat hij andere remschijven gebruikt, kan je zo'n spullen dan extra kopen of gebruikt hij dat van een ander bouwpakket?


Joris
Reply With Quote
  #613  
Old 27-07-2009, 22:05
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by jonckers View Post
hoi filip,

bedankt voor de tip. Ik had iegenlijk nog een vraag: als ik op het forum van loeten kijk van zijn EVO dan zie ik dat hij andere remschijven gebruikt, kan je zo'n spullen dan extra kopen of gebruikt hij dat van een ander bouwpakket?


Joris
Modelbouwers die al enige jaren deze hobby beoefenen hebben al eens een kit verknoeit of al eens iets in stuk en brok gekregen of overgekocht, zodat je dan vanzelf wel wat reserve-onderdelen hebt. Ook onderdelen die je niet nodig hebt bij de bouw van een kit, die je overhebt als je model af is, moet je nooit weggooien, ze kunnen altijd wel eens van pas komen.
Sommigen onder ons kopen 2 of meerdere bouwdozen om 1 speciefiek model van een bepaalde piloot of race te bouwen, de rest vliegt dan in de onderdelendoos.

Op die manier kan je al aardig wat reserve-onderdelen bij mekaar krijgen.

En je kan al eens bepaalde onderdelen apart kopen, oa bij Domino, of bij Hiroboy om er maar enkele te noemen.

Meer info over Caracars vind je hier; http://www.caracars.be/
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #614  
Old 28-07-2009, 22:08
jonckers jonckers is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2009
Location: betekom-belgiê
Posts: 49
hoi (nog eens),

ik weet dat ik veel vragen stel maar ik heb er nog een paar waar ik niet echt een antwoord op vind.

1: waarom schuren jullie normaal heel de body? Dat de verf beter pakt op de body?

2: op het forum van loeten (van zijn EVO) zie ik dat hij een paar gaatjes dicht plamuurt --> weet hij dan op voorhand dat dat moet/mag?

3: hoe verlagen jullie auto's? voor de vering weet ik misschien wel iets: het gaatje waar de vering in moet dieper maken en zo kan de vering er dieper in, is dat goed? zoja, hoe doen jullie het dan met de aandrijving enz.?


joris
Reply With Quote
  #615  
Old 28-07-2009, 22:49
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Met vragen stellen is niets mis, met scheve antwoorden geven daarentegen wel ...

1. Schuren dient vooral om onregelmatigheden weg te werken. Als je heel goed kijkt naar je body, dan zie je links en rechts wel eens iets wat er niet mag zijn: putjes, krasjes, gietnaden, een beetje "flash" (teveel aan plastiek of resin dat te wijten is aan het gietproces), of gewoon dat het oppervlak niet glad genoeg blijkt te zijn. Dat kan je allemaal wegwerken door schuren.
Om je verf beter te laten "pakken" kan je ook schuren, maar dat is niet het hoofddoel, en het haalt eigenlijk niet zo heel veel uit. Als je body proper is, kan je je primerlaag erop zetten. Dat soort verf is speciaal ontworpen om zich in het plastic (of wat je dan ook gebruikt) te bijten en zo een laag te vormen waarop lakken kunnen pakken.

2. Dat kan allerhande redenen hebben: ofwel is het foutje in de kit, ofwel maakt de bouwer een andere versie (wat in je voorbeeld het geval is), ofwel staat het gaatje gewoon niet op de juiste plaats, is het te groot, niet correct van vorm, en ga zo maar door. Hoe je weet wat je ermee aan moet vangen? Foto's, foto's, foto's. Je kan niet genoeg fotomateriaal bij elkaar zoeken over je onderwerp. Internet is hierbij van onschatbare waarde. En als je het daar niet vindt, kan je nog altijd bij de collega's terecht via fora, club, enz.

3. Het hangt allemaal een beetje af van kit tot kit. Het gaatje gewoon iets hoger boren in het chassis is één methode. Je kan de vering ook inkorten, of de aansluiting van het wiel op de veerpoten iets hoger zetten. In het laatste geval heb je geen problemen met aandrijving, in de andere gevallen zal je iets moeten verzinnen om dat alsnog correct te zetten. Maar zoals gezegd: het hangt een beetje af van kit tot kit, en natuurlijk wat (en hoe) je wil bouwen.
Bijvoorbeeld: bij een aantal Tamiya-kits van rallywagens heb je 2 verschillende sets veerpoten: 1 set voor gravel en 1 set voor asfalt. Hiermee is het probleem vanzelf opgelost.
En heb je dat niet, en zie je het niet zitten om er zelf aan te beginnen: 1 gulden regel: VRAAH ernaar op het forum, of zoek eens naar een thread waarin het al werd gedaan.

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen?
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 2 (0 members and 2 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 23:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.