De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 2 votes, 5.00 average.
  #1  
Old 03-04-2008, 22:04
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ferrari 126C2 - GP Imola 1982 - G. Villeneuve - Fujimi - 1/20

Op de beurs in Jabbeke vroeg ik aan Steven op de stand van Domino of er al een foto-ets upgrade kitje beschikbaar was voor de pas verschenen 1/20 Ferrari 126C2 van Fujimi. Hij toonde me een zeer uitgebreide set van FMD, die nagenoeg de helft van de originele kit moet vervangen. Dat interesseerde me wel, en dus kocht ik de set, samen met de kit zelf die ik pas wou kopen op het moment dat er een deftig foto-ets setje voor beschikbaar was.



Het gaat dus om deze Ferrari, waarmee Villeneuve tweede werd in Imola, na Pironi. Villeneuve had de ganse tijd comfortabel aan de leiding gereden en had het bord "slow" gerespecteerd omdat Pironi achter hem tweede was en de overwinning Ferrari niet meer kon ontglippen. Maar Pironi trok zich van het bord niets aan en stak Villeneuve in extremis voorbij zodat hij ten onrechte de GP won. Villeneuve was woedend en zwoer van nooit nog een woord te spreken tegen Pironi. De geschiedenis leert ons dat hij woord gehouden heeft, want tijdens de kwalifs van de volgende GP te Zolder verongelukte de onfortuinlijke Villeneuve in een ultieme poging om de poletijd van Pironi te kloppen...

Normaal gezien begin ik altijd met het spuiten van de koetswerkonderdelen zodat ik bij een eventuele mislukking niet teveel tijd verpruts aan de rest van de bouwdoos, maar in dit geval zal ik een uitzondering moeten maken, omdat de opbouw van het chassis met de talloze foto-ets onderdelen eerst gepast zal moeten worden tegen de plastic body, die trouwens zelf ook eerst onder handen genomen moet worden met foto-ets delen.

Dus ben ik begonnen met het prepareren van de bodemplaat, waarop wel 20 sinkmarks te zien waren. Enfin, eigenlijk het omgekeerde van sinkmarks, want het waren geen gaten maar juist uitstulpingen, die iets gemakkelijker te verwijderen zijn dan de echte sinkmarks. Daarna heb ik de FE zijkanten aangebracht. De skirts, die tussen de dubbele zijwand komen te zitten, heb ik voorlopig nog niet aangebracht omdat ik wil wachten tot het chassis op zijn wielen rust en de skirts dus veilig aangebracht kunnen worden zonder gevaar voor buigen of plooien, en verder denk ik ook dat ik ze ongeschilderd ga aanbrengen omdat ze de juiste kleur vertonen van de echte skirts. Dus ipv van ze aan te brengen en dan af te plakken bij het spuiten, laat ik ze even achterwege en breng ik ze aan nadat het spuitwerk beëindigd is.



De monocoque bestaat uit twee helften. Ik heb de standaard plastic ophangingsarmen verwijderd van beide helften omdat ook daarvoor FE onderdelen voorzien zijn. De bovenste helft werd daarna voorzien van een FE afdekking bovenaan, en een paar resin onderdelen er bovenop. Het betreft een neksteuntje en een soort van sturingsdoos, die later manueel in de juiste kleur gezet zullen worden.



De onderste helft kreeg een bulkhead en FE pedalen, en momenteel ben ik bezig met het aanbrengen van de FE radiatorroosters (rechts ontbreekt er nog eentje zodat je het verschil kan zien). Ook hier zijn de nodige sinkmarks verwijderd. Van zo'n intensief FE setje zou je denken dat het tenminste compleet is, maar niets is minder waar: de drie remcilinder-containers zitten niet in de kit, maar ook niet in de upgrade set. Die gaan we dus weer moeten scratchen.



De achtervleugel werd ontdaan van alle plastic details omdat ze vervangen worden door FE details, en dus werd het chroom ook al verwijderd, want later moet de vleugel toch herspoten worden. Ook het dashbord kreeg al een FE-deel toegewezen, maar ik ben van plan om hier toch iets verder te gaan en een aantal schakelaars te vervangen door mish-mash onderdelen.



Een dryfitje ziet er zo uit. Het spuiten van de monocoque zal vermoedelijk in twee keer moeten gebeuren: eerst de binnenzijde, waarna alle details zoals dashbord, versnellingspook en stuur aangebracht zullen worden, daarna worden beide monocoque-helften aaneen gekleefd, waarna ik de lijmnaden kan wegschuren en de monocoque aan de buitenzijde zal spuiten. Een beetje de techniek van de vliegtuigbouwers dus. Ik moet wel eens nadenken waarmee ik al die grote gaten kan opvullen die er in de monocoque zitten bij het spuiten van de buitenzijde, want als ik dat niet doe worden alle details binnenin natuurlijk overspoten met aluminium-kleur en dat is niet de bedoeling...



To be continued...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1982_ferrari_126c2_01.jpg
Views:	1529
Size:	286.5 KB
ID:	9816   Click image for larger version

Name:	1982_ferrari_126c2_02.jpg
Views:	1456
Size:	238.3 KB
ID:	9817   Click image for larger version

Name:	1982_ferrari_126c2_03.jpg
Views:	1515
Size:	248.0 KB
ID:	9818   Click image for larger version

Name:	1982_ferrari_126c2_04.jpg
Views:	1501
Size:	289.9 KB
ID:	9819   Click image for larger version

Name:	1982_ferrari_126c2_05.jpg
Views:	1498
Size:	274.3 KB
ID:	9820  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #2  
Old 03-04-2008, 22:27
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Naar deze ben ik erg benieuwd. Deze wil ik ook nog eens aanschaffen om zo m'n Villeneuve collectie aan te vullen Heb je misschien ook wat foto's van de PE-frets en de nieuwe body?
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #3  
Old 03-04-2008, 22:40
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Ziets vrààgt toch wel om een kit-review zeker? Geen foto's genomen van doosinhoud en FE-bladen?
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #4  
Old 03-04-2008, 23:08
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2007
Location: Aartrijke
Posts: 818
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Ziets vrààgt toch wel om een kit-review zeker?
Ik had nochtans het goede voorbeeld getoond...
Dit is uiteraard volledig mijn goesting , Ferrari én Formule 1.
Ik volg aandachtig...
Reply With Quote
  #5  
Old 03-04-2008, 23:29
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by TvD View Post
Heb je misschien ook wat foto's van de PE-frets en de nieuwe body?
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Ziets vrààgt toch wel om een kit-review zeker? Geen foto's genomen van doosinhoud en FE-bladen?
Dat leek me nogal overbodig omdat ze op alle modelbouwsites te vinden zijn. Maar goed, om jullie de moeite te besparen om te googlelen, hier een fotoke:



Een nieuwe body zit er wel niet bij hoor TvD. Of bedoel je foto's van de body met FE-onderdelen erop? Zover ben ik nog niet...
Attached Images
File Type: jpg boxart2.jpg (304.1 KB, 534 views)
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 07-10-2016 at 11:07.
Reply With Quote
  #6  
Old 03-04-2008, 23:37
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
En als toemaatje de volledige bouwinstructies. Meer zou er in de kitreview niet kunnen zitten denk ik. Hoe alles eruit zal zien na het aanbrengen van alle FE-onderdelen kan ik pas nadat ik ze zelf aangebracht heb uiteraard...



Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	fmd_blz1.jpg
Views:	1714
Size:	674.9 KB
ID:	9821   Click image for larger version

Name:	fmd_blz2.jpg
Views:	1686
Size:	650.2 KB
ID:	9822  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #7  
Old 03-04-2008, 23:38
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Zonder woorden...

Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Ziets vrààgt toch wel om een kit-review zeker? Geen foto's genomen van doosinhoud en FE-bladen?


Quote:
Originally Posted by Ferrari rules View Post
Ik had nochtans het goede voorbeeld getoond...


Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Dat leek me nogal overbodig omdat ze op alle modelbouwsites te vinden zijn. Maar goed, om jullie de moeite te besparen om te googlelen, hier een fotoke:
Reply With Quote
  #8  
Old 04-04-2008, 00:30
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Ziets vrààgt toch wel om een kit-review zeker? Geen foto's genomen van doosinhoud en FE-bladen?
Dank zij de goede zorgen van Guido staan ze nu in de kitreview, zowel de FE-upgrade kit als de Fujimi kit.

En met wat geluk staat hier binnen een dikke maand of zo een uitgebreide WIP-thread tot en met voltooiing van de Ferrari natuurlijk
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #9  
Old 04-04-2008, 08:48
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Een nieuwe body zit er wel niet bij hoor TvD. Of bedoel je foto's van de body met FE-onderdelen erop? Zover ben ik nog niet...
Ik ben in de war met de MFH detail kit, daar zit nl een nieuwe resin body bij
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #10  
Old 04-04-2008, 17:54
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Dank zij de goede zorgen van Guido staan ze nu in de kitreview, zowel de FE-upgrade kit als de Fujimi kit.

En met wat geluk staat hier binnen een dikke maand of zo een uitgebreide WIP-thread tot en met voltooiing van de Ferrari natuurlijk
De perfecte aanpak! Een kit-review, een wip-thread en alles afgesloten met een galerij onderwerp.
Reply With Quote
  #11  
Old 04-04-2008, 21:14
GILLESKE's Avatar
GILLESKE GILLESKE is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Mar 2007
Location: KORTRIJK
Posts: 6
Sennake, heel correct gezegd dat Pironi de teamorders aan zijn laars lapte en aldus een heel achterbakse overwinning behaalde. Ben blij dat je voor de 27 en niet de 28 koos. Zal dit heel aandachtig volgen. Veel succes!
Reply With Quote
  #12  
Old 05-04-2008, 00:47
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Ik heb deze kit in Jabbeke eens bekeken, evenals het PE-setje en ik moet zeggen dat ik toch wel verrast was door de inhoud ervan.
Allé, laat de updates van deze toch wel legendarische wagen met nr "27" maar komen.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #13  
Old 05-04-2008, 12:55
Tom21's Avatar
Tom21 Tom21 is offline
MotoGP Modeler
 
Join Date: Sep 2005
Location: Genk, Belgiê
Posts: 702
Ik heb hem ook gezien, vooral het PE 'kitje' is indrukwekkend. Ben benieuwd naar de updates...

Tom
__________________
Valentino Rossi Models
Mijn website
Hondenclub DMH
Reply With Quote
  #14  
Old 05-04-2008, 17:05
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Zoals eerder aangehaald wou ik dus het dashbord afwerken om het in het interieur te kunnen bevestigen, zodat ik vervolgens de interieurhelften aaneen kan kleven. Vooraan moesten er ook nog die remcilinders gescratcht worden. Het stuur, de versnellingspook en de stoel (met gordels) kunnen achteraf nog aangebracht worden, dus die heb ik even nog achterwege gelaten.

Het dashbord is dus helemaal geschilderd, gedecald en geweatherd. De enige schakelaar die erop aanwezig was is vervangen door een mish-mash exemplaar.



De remcilinders werden gemaakt van plastic tube en wat punch 'n die schijfjes. De leidingen zijn gemaakt van visdraad die met clear yellow bewerkt werd. Nadat alles gemonteerd werd heb ik nog wat smoke aangebracht voor een gebruikt effect (er werd nogal met remolie gesmost destijds - ze wisten toen misschien nog niet dat modelbouwers dat liever gebruiken om verf af te bijten ).



De achterspoiler-onderdelen zijn ook klaar om gespoten te worden. De vleugel kreeg een FE steuntje waarmee de instelhoek bepaald wordt, de spoilersteun werd ook gedetailleerd met wat FE en de wing-end-plates worden integraal vervangen door FE onderdelen.



Naast het aanbrengen van FE radiators aan de bovenzijde voorziet de upgrade kit er ook aan de nagenoeg onzichtbare onderzijde. De kit voorziet daar niets, omdat er weinig van te zien zal zijn. Maar goed, als je echt goed kijkt zie je er wel iets van en als het toch voor handen is kan ik het evengoed gebruiken, niet?



Een dryfitje van het dashbord in de cockpit die aan de binnenzijde al in chrome silver gespoten werd. Ik ben van plan om de gaten in de neus van binnenuit af te plakken met masking tape, zodat daar alvast geen ongewenste verf kan indringen. De cockpit zelf afplakken zal iets moeilijker zijn, maar het zal wel lukken denk ik. In elk geval moet er na het samenkleven van beide monocoque-helften nog helemaal niets gespoten worden, want nagenoeg de ganse buitenwand moet eerst bekleed worden met FE platen.



Wordt vervolgd!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1982_ferrari_126c2_06.jpg
Views:	1375
Size:	327.6 KB
ID:	9851   Click image for larger version

Name:	1982_ferrari_126c2_07.jpg
Views:	1374
Size:	359.8 KB
ID:	9852   Click image for larger version

Name:	1982_ferrari_126c2_08.jpg
Views:	1385
Size:	328.2 KB
ID:	9853   Click image for larger version

Name:	1982_ferrari_126c2_09.jpg
Views:	1319
Size:	409.5 KB
ID:	9854   Click image for larger version

Name:	1982_ferrari_126c2_10.jpg
Views:	1361
Size:	294.6 KB
ID:	9855  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #15  
Old 05-04-2008, 18:11
Tom21's Avatar
Tom21 Tom21 is offline
MotoGP Modeler
 
Join Date: Sep 2005
Location: Genk, Belgiê
Posts: 702
Mooie update Guy, ben benieuwd hoe de monocoque eruit zal zien eens de FE platen erop staan. Zal een hel ander zicht zijn, zo'n 'metalen' monocoque.

Tom
__________________
Valentino Rossi Models
Mijn website
Hondenclub DMH
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 03:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.