De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #16  
Old 25-02-2008, 00:21
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by TvD View Post
mwoah, je bent niet de enige hoor
Zeker niet, ik gebruik ook acrylverf met uitzondering van een paar kleurkes die ik eerder al aangaf.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #17  
Old 25-02-2008, 10:07
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat
 
Join Date: May 2001
Posts: 1,871
Ik ben sinds een paar jaar ook aan het overschakelen van enamel naar acryl.
Mijn enamelverf kwam bijna uitsluitend van Humbrol en vooral bij de matzwarte kleur was ik vaak niet echt tevreden over het resultaat (kan ook aan mijn onkunde liggen) : niet echt mat. En het is ook al vaak gebeurd dat de verf helemaal in een klonter is samengepapt of dat het potje niet meer optimaal afsluit waardoor de verf bijna onbruikbaar geworden is.

Ik vind acryl een beetje gebruiksvriendelijker eigenlijk, zelfs al moet je verdunnen.
__________________
Reply With Quote
  #18  
Old 25-02-2008, 20:03
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Daar lijkt me niet veel genant aan te zijn. Iedereen gebruikt de producten die hem het beste liggen. Voor de ene zijn de enamels, voor de ander acryl. Een merel zingt immers ook anders als een lijster, maar vliegen doen ze allebei wel.
Vliegen is voor droids ...
Maar als het er op aan komt om u te "generen" omdat je nog nooit enamels hebt gebruikt: we zullen eens een clubje oprichten van enamel-leken. Ik wil lidnr 0001!!
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #19  
Old 24-03-2008, 09:14
Tjello's Avatar
Tjello Tjello is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Mar 2008
Location: Born (NL)
Posts: 29
Ik zag er nog in stock liggen bij Hiroboy, weet alleen niet of ze ze mogen versturen van de UK naar Belgie / Nederland.

Wat wel vreemd is is dat als ze niet meer gemaakt mogen worden er wel nog volop Revell en Humbrol te krijgen is :S
__________________
Op de werkbank:
Revell BMW Z1
Reply With Quote
  #20  
Old 24-03-2008, 16:06
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Tjello View Post
Ik zag er nog in stock liggen bij Hiroboy, weet alleen niet of ze ze mogen versturen van de UK naar Belgie / Nederland.

Wat wel vreemd is is dat als ze niet meer gemaakt mogen worden er wel nog volop Revell en Humbrol te krijgen is :S
Echt vreemd is dat niet. Humbrol en Revell hebben de chemische formule van hun enamels aangepast (het lood eruit verwijderd) terwijl Tamiya dat niet wil doen. Gevolg, Tamiya verkoopt niet meer in de EU en Humbrol en Revell wel. En terecht.
Reply With Quote
  #21  
Old 24-03-2008, 19:43
Tjello's Avatar
Tjello Tjello is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Mar 2008
Location: Born (NL)
Posts: 29
Ow, dan is het inderdaad wat anders... Hoef ik me geen zorgen te maken in ieder geval

Bedankt voor de info Guido
__________________
Op de werkbank:
Revell BMW Z1
Reply With Quote
  #22  
Old 24-03-2008, 19:54
FeM's Avatar
FeM FeM is offline
Motorcycle Fanatic
 
Join Date: Feb 2008
Location: Steenokkerzeel
Posts: 42
Recent vernomen dat Revell ea "loodvrije" enamelproducenten in de EU gevreesd hadden qua milieuwetgeving en vandaar de vele geruchten rond hun verdwijning.

Blijkt uiteindelijk dat de hoeveelheid die in zo'n potjes zit dermate klein is, dat ze onder de minimumgrens van de wetgeving vallen, en dus verder verkocht mogen blijven worden.

Zij die nog nooit met enamel geverfd hebben, deze mogen zeker niet in uw rek mankeren:

- Humbrol 85 coal black (zeer mooi satijnzwart - zeker met airbrush)
- Revell Mat 9 Tire Black
- Revell 91 Gun Metal
- Humbrol 56 aluminium (mooi te drybrushen met 99 alu van Revell)
- Humbrol metal coats (alhoewel die naar nog grotere mileuvuiligheid ruiken)

FeM
__________________
Current projects : Ferrari 312T4 Tamiya 1/12 (back on the road)
Reply With Quote
  #23  
Old 24-03-2008, 23:56
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by FeM View Post
Recent vernomen dat Revell ea "loodvrije" enamelproducenten in de EU gevreesd hadden qua milieuwetgeving en vandaar de vele geruchten rond hun verdwijning.

Blijkt uiteindelijk dat de hoeveelheid die in zo'n potjes zit dermate klein is, dat ze onder de minimumgrens van de wetgeving vallen, en dus verder verkocht mogen blijven worden.
Vraag is dan opnieuw: waarom zijn er geen Tamiya enamels meer in de EU te krijgen?

Zelfs voor minimale hoeveelheden lijkt het me nog dat de EU ingrijpt, daarbij denk ik aan het eerdere voorval waar er speelgoed uit de rekken gehaald is omdat er loodresten in de verf waren aangetroffen, en dat kunnen toch ook geen grote hoeveelheden zijn...?
Reply With Quote
  #24  
Old 25-03-2008, 13:24
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Vraag is dan opnieuw: waarom zijn er geen Tamiya enamels meer in de EU te krijgen?
Die vraag stelde ik me ook. De hoeveelheid verf in de Tamiya enamels is zeker niet groter dan in de potjes van Revell of Humbrol. Of is dit een verkapte vorm van Europees protectionisme?
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #25  
Old 25-03-2008, 14:45
Tjello's Avatar
Tjello Tjello is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Mar 2008
Location: Born (NL)
Posts: 29
Guido, het voorval wat jij aanhaalt kan komen doordat iemand medische klachten heeft gehad en dat als oorzaak dat wordt aangehaald. Of nog erger, het speelgoed wordt pas onderzocht of het aan de wetgeving voldoet nadat het in de schappen ligt.

In de branche waarin in werkzaam ben (banden en wielen) is lood helemaal vervangen door zink (als wielgewicht dan). En zover ik begrepen heb zit er ook niks loodhoudends meer in de wielgewichten.

Als ze nog lood verwerken in de enamels is het volgens mij alleen nog maar een kwestie van tijd totdat ze uit de handel zijn, want ook minimale hoeveelheden zijn slecht voor de gezondheid...

@ Sennake, het lijkt me sterk dat de europese unie dit afdekt... Het zou wel zo kunnen zijn dat het vervoer van de verf vanuit Azie naar Europa derhalve strikt is dat het niet rendabel is om te doen (maar dan zou dat ook voor de spuitbussen gelden).
__________________
Op de werkbank:
Revell BMW Z1
Reply With Quote
  #26  
Old 25-03-2008, 19:08
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Ik heb onlangs een kleur laten afwegen op basis van de DuPont-referentieformule. Dat was een kleur in de reeks Centari 600 (loodhoudend dus). Het was niet meer mogelijk om die kleur te laten mengen omwille van de Europese milieuwetgeving. De kleur moest worden omgerekend naar een Centari 6000 (loodvrij), omdat de loodhoudende niet meer mochten verkocht worden. Er bestaat wel een bepaalde clausule die het mogelijk maakt om loodhoudende lakken toch nog te verkrijgen, op voorwaarde dat hij NIET voor voertuigen noch speelgoed is bestemd...
Om maar aan te geven dat er op Europees niveau wel degelijk is gaande is.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #27  
Old 11-05-2010, 22:06
Diccy Diccy is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Nov 2006
Location: Buggenhout
Posts: 110
even deze oude thread ophalen, wat me beter leek dan een nieuwe starten (verbeter me als ik me vergis).

Ik vroeg me namelijk af of deze effectief uit productie zijn, of ze "gewoonweg" niet meer mogen ingevoerd worden?
De reden waarom ik me dit afvraag is omdat ik onlangs enkele site's (van Tamiya zelf) tegen kwam waar deze wel aangekocht konden worden, nl.

http://www.tamiya-store.com/shop/tam...c-146_291.html
http://www.etamiya.com/shop/tamiya-t...c-146_291.html

en vroeg ik me dus ook af iemand van jullie via deze site's Enamels gekocht heeft, of dat jullie misschien op een andere manier deze kunnen bemachtigen hebben?
Reply With Quote
  #28  
Old 12-05-2010, 16:32
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Voor zover ik begrepen heb gaat het hier om een Europese wet die de invoer van deze verf verbiedt (ik dacht vanwege het loodgehalte). In plaats van de samenstelling te veranderen (zoals Revell dit klaarblijkelijk wel gedaan heeft) heeft Tamiya dus beslist om de enamels niet meer naar Europa uit te voeren. De sites die jij aanhaalt zijn volgens mij Amerikaanse sites, waar de wetgeving blijkbaar minder streng is.

Nu, of je ze er ook kan bestellen is de vraag. Het zou kunnen dat je ze opgestuurd krijgt, maar het is evengoed mogelijk dat de verkopers van die site weigeren om enamels naar Europa te sturen om niet in strijd te zijn met de wet, of dat ze misschien wel onderschept worden bij aankomst in Europa. Ik weet het niet, maar als je het niet probeert weet je het nooit natuurlijk. En eerlijk gezegd interesseert het me ook wel eens om te weten wat er zou gebeuren als je toch enamels bestelt...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #29  
Old 24-06-2010, 10:03
306xtreme's Avatar
306xtreme 306xtreme is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2010
Location: dorne
Posts: 460
blijkbaar is dit steeds nog niet inorde met de verf van tamiya
caracars krijgt geen verf meer binnen en is al lang aan het wachten op de bestellingen
ook zoals sturmtiger is ook zo goed als door zijn voorraad zei hij in zijn mail
toen ik hem vroeg of hij nog de semi gloss had in potje of spuitbus
__________________
addicted to peugeot
Reply With Quote
  #30  
Old 24-06-2010, 11:40
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by 306xtreme View Post
blijkbaar is dit steeds nog niet inorde met de verf van tamiya
caracars krijgt geen verf meer binnen en is al lang aan het wachten op de bestellingen
ook zoals sturmtiger is ook zo goed als door zijn voorraad zei hij in zijn mail
toen ik hem vroeg of hij nog de semi gloss had in potje of spuitbus
Dan is Caracars al uitverkocht, wanteen paar weken geleden had hij alle spuitbussen van Tamiya binnengekregen.
De enamels van Tamiya mag je vergeten, die zijn in Europa voor zover ik weet niet meer verkrijgbaar.
De Semi-gloss-zwart van Humbrol (satin 85) is een enamel-verf en een zéér goede vervanger voor de enamel van Tamiya(x-18) voor de potjes.

Voor spuitbussen kan je misschien eens naar Shamrock in Maastricht gaan, die hebben ook veel spuitbussen van Tamiya. http://www.shamrock-maastricht.nl/
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 18:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.