De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 20-10-2007, 11:25
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
paneellijnen uitkrassen: waarmee en hoe?

Bij sommige modellen is het echt wel nodig dat die belangrijke lijnen uitgekrast worden. Zo ben ik nu bezig met de Ferrari 308. Het krassen doe ik (hou je vast) meestel met een dikke duimspijker (zie foto)



Nu weet ik dat er in de handel beter zaken voor handen zijn. En dus is mijn vraagje: welke koop ik best? Welke is er handig genoeg, rekening houdend met prijs - kwaliteit ??

Ik heb daarnet al een beetje budget gekregen ('t is mijne verjaardag jaaaaa) en dus zou ik dit aankopen bij Domino of zo...

Alvast thanks !!
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #2  
Old 20-10-2007, 11:37
gofastfreddy's Avatar
gofastfreddy gofastfreddy is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2004
Location: oostnieuwkerke
Posts: 466
proficiat met uwe verjaardag loeten

en dat uitkrassen doe ik ik met hetzelfde gereedschap als hierboven is afgebeeld
Reply With Quote
  #3  
Old 20-10-2007, 12:53
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Zoals zo vaak kan ik ook hier niet één eenduidig antwoord geven.

De parameters die bepalen wat je best gebruikt, zijn:

* Uit welk materiaal bestaat de kit? Plastic - resin - whitemetal...
* Op welke schaal is de kit? 1/43 - 1/24 - 1/20 - 1/12...
* Wat wil je bereiken? Uitkrassen om op te vullen met verf - uitkrassen om paneellijnen te bekomen door middel van hun eigen schaduw - combinatie van de 2...

Je ziet, veel parameters die bepalen wat je best doet.

In het algemeen denk ik (maar wie ben ik eh) dat je bij plastic modellen best de lijnen uitkrast met het oog op opvullen met verf, omdat het plastic te dun is om de lijnen te kunnen uitkrassen totdat de schaduw donker genoeg is. Resin modellen hebben veelal een dikkere wand zodat je dat daar wél kan doen. Bij whitemetal zou je kunnen werken zoals met resin ware het niet dat het metaal veel te sterk is eens je een bepaalde diepte bereikt hebt en dan kom je er niet meer door, dus daar is een combinatie van beiden aangewezen.

Verder is het logisch dat je bij grote schalen veel bredere paneellijnen wil hebben dan bij kleine schalen, en dat niet alle tools geschikt zijn voor het fijne werk. Ik vrees dat jouw duimspijker daar bij hoort...

Dus : wat doe IK nu?

1) plastic model : ik kras eerst uit met een foto-ets tool dat eruit ziet als een kromme haak met een scherpe punt. Omdat het foto-ets is, is het superdun en uitermate geschikt voor kleine schalen, maar het kan geen kwaad om het te gebruiken bij grotere schalen; eventueel moet je op het einde dan de naad wat verbreden. Dat doe ik met een scalpel met dunne punt, die ik zijdelings door de naad haal zodat hij bovenaan wat breder wordt. Ook een kopspeld waarvan ik de kop afknip en die ik in een boorhoudertje bevestig gebruik ik regelmatig bij plastic. Nadeel van de tool is, dat hij enkel geschikt is voor lijnen die rechtdoor lopen; in de bochten moet je toch een naald gebruiken.

2) resin model : hier wil ik zo diep mogelijk gaan om paneellijnen te creëren die niet ingekleurd moeten worden. Hiervoor is de foto-ets haak geschikt, en de naald, maar de scalpel zeker niet, tenzij weeral om de bovenzijde van de naad bij grotere schalen wat uit te breden zodat er meer te zien is van de diepte van de naad en de bijhorende schaduw.

3) metalen model : de foto-ets haak is hier te slap voor, dus gebruik ik de naald, die ik evenwel zeer diep in de boorhouder steek omdat ze anders plooit. Hierdoor kan je niet erg diep gaan, en ben je dus gedwongen om de naad achteraf ook te gaan inkleuren. Bij grotere modellen kan je ook hier de scalpel gebruiken voor het uitbreden.

Probleem : de foto-ets haak heb ik eens gekregen van Guido om te testen, en nu ik ervan overtuigd ben dat dit iets is wat ik wil hebben kan ik het op geen enkele modelbouw verkoopsite vinden... Tijdelijk uitverkocht zeker? Ook om de exacte fabricant te kennen moet ik je verwijzen naar Guido... Ik dacht ScaleRaceCars?
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #4  
Old 20-10-2007, 14:29
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
okey, thanks voor de duidelijke info. Hiermee kan ik al wat. Aangezien ik het op 1/24 hou is mijn manier van werken voorlopig nog doenbaar. Maar idd als het fijner moet, dan moet ik wat anders bedenken. Mijne spijker is trouwens niet veel dikker dan die kopspeld. Die laatste plooit teveel naar mijn gedacht, of ik gebruik teveel kracht...

Grtzzz
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #5  
Old 20-10-2007, 16:27
Louis Louis is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2007
Location: kuringen
Posts: 103
Tamiya heeft zo een gereedschapje en Hasegawa heeft er net 2 op de markt gebracht in verschillende diktes van punt. Ik dacht dat deze beide bij Domino te koop waren voor iets rond de 20€.
Reply With Quote
  #6  
Old 20-10-2007, 16:32
Louis Louis is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2007
Location: kuringen
Posts: 103
Het Tamiya gereedschapje heb ik een paar maand geleden voor een 6€ gekocht bij Sturmtiger in Tienen. De punt is iets dikker omdat dit vooral voor vliegtuigplakkers en tankisten gebruikt is. Met een beetje voorzichtig er mee om te springen en er niet al te veel kracht op te gebruiken is het best te doen en krijg je toch een bevredigend resultaat.
Reply With Quote
  #7  
Old 20-10-2007, 16:46
vinnie's Avatar
vinnie vinnie is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Waardamme (Oostkamp)
Posts: 391
Ik heb me deze mesjes 50 stuks

plus aangepaste houder aangeschaft op Ebay voor een kleine 12 €.
Want ik dacht dat Hasegawa er ook een uitgebracht heeft voor 24 €.
Dus spaar ik maar even 12 € uit
Grts Vinnie
Reply With Quote
  #8  
Old 20-10-2007, 22:34
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
De uitleg en werkwijze door Sennake beschreven, onderschrijf ik volledig.

De "blades" die ik gebruik, kwamen inderdaad van Scale Race Cars, maar die gaf er (tijdelijk?) de brui aan eerder dit jaar owv familiale omstandigheden - dacht ik.

De krasser van Tamiya heb ik getest tijdens de beurs in Leopoldsburg en die is niet aan mij besteed. De naden zijn gewoon veel te breed op 1/24, dus die kan je maar beter niet gebruiken. Het mesje van vinnie lijkt me wel wat, maar ook hier zie een verbreding naarmate het mesje er dieper zal ingaan. Photo-ets krassers zijn volgens mij nog altijd de beste. Omdat ze over gans de lijn even dik zijn en niet te dik, dus een fijne lijn is mogelijk.

Crazy Modeler heeft ook een set, maar die heb ik nog niet in handen gehad, dus iets zinnigs kan ik er niet over zeggen.

Weet je wat, koop die van Crazy Modeler eens en weet het ons te zeggen. Dan leren wij ook nog eens iets. Domino is official dealer, heeft ze op voorraad (Artikel: CRMSCRIBER - Scriber Set) en voor 6 euro kan je niet gekaluut zijn.

Gelukkige verjaadag trouwens!!

Last edited by Guido; 20-10-2007 at 22:37.
Reply With Quote
  #9  
Old 20-10-2007, 22:45
vinnie's Avatar
vinnie vinnie is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Waardamme (Oostkamp)
Posts: 391
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Het mesje van vinnie lijkt me wel wat, maar ook hier zie een verbreding naarmate het mesje er dieper zal ingaan. Photo-ets krassers zijn volgens mij nog altijd de beste. Omdat ze over gans de lijn even dik zijn en niet te dik, dus een fijne lijn is mogelijk.
Is misschien wel waar maar heb me laten wijsmaken dat ze een dikte van 0,40 mm max hebben.
Reply With Quote
  #10  
Old 21-10-2007, 20:30
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Ik heb de krasser van Tamiya, het mesje is ong 0,4 à 0,5 mm dik.



Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	varia 4.JPG
Views:	81
Size:	95.1 KB
ID:	7816   Click image for larger version

Name:	varia 5.JPG
Views:	77
Size:	94.8 KB
ID:	7817  
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #11  
Old 21-10-2007, 20:48
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by vinnie View Post
Is misschien wel waar maar heb me laten wijsmaken dat ze een dikte van 0,40 mm max hebben.
En als het enkel dient om de naden wat dieper te maken om er bijv. wat verf te kunnen indoen na het lakken, dus om er zeker van de zijn dat de originele naden niet dicht komen te zitten, zijn deze dan ook prima.

Ik kras mijn lijnen (allez, probeer toch) zo diep als mogelijk uit om ervoor te zorgen dat er geen verf nodig is voor de naden. Maw, dat de naad zo diep is, dat hij donker wordt van de eigen schaduw, en in zo'n geval is 0.4mm te breed.

Je hebt je zeker niet miskocht, of je iets laten wijsmaken. 't is maar waarvoor dat het moet dienen he - zoals Sennake ook al eerder aangaf.

"Ieder doel, heeft zijn tool".
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 17:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.