De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 28-05-2007, 11:38
HaCo's Avatar
HaCo HaCo is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jun 2006
Location: Holsbeek
Posts: 413
Wat loopt hier mis?

Hallo,

Ik ben een fervent Mini-Z Racer en ook daarvoor heb ik al veel met R/C gereden. Af en toe breng ik ook een tijdje door op de slotbaan, kortom ik hou van racen en van mooie schaalmodellen.

Vroeger was het schilderen van een R/C model helemaal niet zo moeilijk, gewoon de binnenzijde van de lexan body spuiten en de glans kwam ervan af als je de beschermlaag van de buitenzijde eraf trok (maar ook dan durfde het voor mij wel eens mislopen )

Nu, sinds voor mij het Mini-Z tijdperk aangebroken is, is het verven er niet makkelijker op geworden. Gelukkig heb je de zogenaamde Autoscale bodies, die kant en klaar en zeer mooi afgewerkt zijn, waardoor een leek in het spuiten ook met zeer mooie bolides kan rondrijden.

Ik heb hier al verschillende guides gelezen en proberen te volgen, ik vind ze zeer goed, echter het resultaat is nooit wat ik voor ogen had, zo ook niet bij mijn laatste poject: de VDS body.

Laten we ervan uitgaan dat ik gewoon een witte body wil (daarna wordt het meer, maat dit is het startpunt).

Wat heb ik tot nu gedaan:
- Afgeschuurd met 1200 (dat is het hoogste wat ik de handel gevonden heb)
- Ontvet met een zeepsopje, afgespoeld en afgedroogd
- Gespoten met TS-7 Racing White van Tamiya
- Gezien het resultaat niet goed was (***) heb ik heb hem opnieuw geschuurd, niet volledig bloot gewoon een laagje eraf.
- Overspoten met Tamiya Surface Primer (Gray). Deze dekt eigenlijk zalig goed, ook in de kanten en op hoeken, waarom gedraagt niet iedere verf zich zo??
- Vervolgens de Surface Primer overspoten met wit. Eerst een lichte laag , gevolgd door een dikkere laag ongeveer 30 mins later. Zoals ik al zei is het resultaat niet goed en hetzelfde als een aantal stappen terug (***). Het probleem is dat in en op de hoeken niet worden gedekt met verf en dat verf zich op bepaalde plaatsen zowat ophoopt om dan een dikke laag te laten ontstaan. De snuit van de body valt eigenlijk heel goed mee (niet zichtbaar op foto). Deze heeft alleen maar vlakken die gemakkelijk en rond in elkaar vloeien, geen hoeken dus.

Hier een foto van het resultaat:


Mijn vraag is nu: kan er me iemand zeggen wat er fout loopt, wat doe ik mis?

Alvast bedankt.
HaCo.
Reply With Quote
  #2  
Old 28-05-2007, 11:53
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Hoi Hanu,

volgens mij is de bedoeling goed, maar je werkzijze een beetje te snel.

Ik zou de grijze primer spuiten en dan een dagje laten staan. Opschuren met diezelfde 1200 met water of met een keukenschuursponsje (maar lichtjes want anders ga je door de primer schuren) en dan opnieuw laten drogen.

Vervolgens het wit ... de eerste laag heel dun, laten drogen (zoals je nu gedaan hebt) en dan dunne lagen opbouwen. Spuitbus in warm water zetten en spuitafstand van minstens 30cm respecteren. Vooral letten dat je niet alles vanaf de eerste keer heel dik wil spuiten, dunne lagen opbouwen, dan zou het moeten gaan.

Pas op als je de body in de remolie wil steken. Ik weet niet of Atomic plastic ertegen kan, maar Kyosho Autoscales dus niet ... ik heb zo al een X5 'opgesmolten'!
Reply With Quote
  #3  
Old 28-05-2007, 12:29
HaCo's Avatar
HaCo HaCo is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jun 2006
Location: Holsbeek
Posts: 413
Ik ben te rap, dat hoor ik graag...

Ok, dan zal ik maar opnieuw aan het schuren gaan en opnieuw een laagje primer leggen om te starten. Lang wachten daarna, busje witte verf opwarmen in warm water... Dat schudden, is dat zeer belangrijk dat je dat lang doet? Want hier zondig ik ook wel een beetje...
Reply With Quote
  #4  
Old 28-05-2007, 12:46
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by HaCo View Post
Dat schudden, is dat zeer belangrijk dat je dat lang doet? Want hier zondig ik ook wel een beetje...
Belangrijk? Dat is gewoon DE reden waarom je verf niet wil dekken! Door ze (bijna) niet te schudden spuit je enkel verdunner en bijna geen verf op je model. Het schudden is SUPERBELANGRIJK. Minstens een minuut! Ik schud zelfs terwijl ik aan het spuiten ben en het model even onder een andere hoek vastpak, zodat de verf in de bus nooit de kans krijgt om weer te bezinken.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #5  
Old 28-05-2007, 12:49
HaCo's Avatar
HaCo HaCo is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jun 2006
Location: Holsbeek
Posts: 413
Aan een minuut kom ik normaal ook wel hoor en tijdens het verven schud ik ook wat bij. Maar ik zal er extra aandacht aan geven, dat, samen met het lichtjes opwarmen zou het vermengen van de verdunner en de verf toch moeten verbeteren....

Bedankt alvast voor de tips.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 18:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.