De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 15-11-2010, 23:56
The creative explorer The creative explorer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2007
Location: Verenigde Staten/Friesland
Posts: 549
Ford Victoria Skyliner - 1956 - AMT - 1/25

En voor de leuk even een nieuw project geopend, ik wilde weer eens wat out of the box (geen OOB) bouwen. Hiervoor neem ik een goedkoop kitje die ik voor 5 euro heb gekocht op een meeting in Friesland. Er was al aan begonnen, maar het meeste was relatief gemakkelijk uit elkaar te trekken en de geverfde delen liggen nu in een bakje met MR. Muscle te zwemmen.

Zoals aangeschaft:


De geverfde en gedemonteerde onderdelen




En wij zijn begonnen, het idee is een beetje leadsled stijl aan te houden, dus ik heb de achterste wielkast opgevuld.


De motorkap wordt gecleaned


Net als de deuren, waar de scripts, deurhendels, portierslot ontbreken. Ook heb ik het voorste tochtruitje verwijderd voor een cleanere hardtop uitstraling.

Last edited by The creative explorer; 21-11-2010 at 17:11.
Reply With Quote
  #2  
Old 17-11-2010, 10:30
The creative explorer The creative explorer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2007
Location: Verenigde Staten/Friesland
Posts: 549
Tja, voor de prijs hoefde ik het niet te laten :lol: Er moet alleen een hoop werk worden gedaan om alles weer fris te laten lijken. Deels doordat het al gestart was en deels vanwege de veranderingen.

Gisteren ben ik voornamelijk bezig geweest met de grove wijzigingen en plamuur aan te brengen, het geheel moet eerst in lijnen worden gecreëerd, waarna ik de boel kan verfijnen.

Hier weer een extra laag plamuur op de zijkant


Ook de omlijsting van de koplampen wordt meegenomen in de body, hier grof in de plamuur


En hier lichtjes geschuurd


Dit is een kanshebber voor de wielen; Sombrero's


De motorkap nadert zijn voltooiing en heeft een laagje fijnplamuur gekregen


Ook de voorkant wordt flink aangepast, hier is de custom-grille omlijsting van de kit zelf alvast ingelijmd, zodat het afwerken en bewerken wat gemakkelijker gaat.
Reply With Quote
  #3  
Old 18-11-2010, 23:23
The creative explorer The creative explorer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2007
Location: Verenigde Staten/Friesland
Posts: 549
Gisteren ben ik voorzichtig begonnen met een volgende stap. Des te langer ik naar de auto keek, wist ik dat er iets niet klopte. Het dak was te hoog. En alhoewel hij om te beginnen niet al te hoog was, leek me een chop op zijn plaats. Het probleem was hoe, ik wilde niet de standaard verlaging, want die past niet bij mijn 'visie'. Daarom heb ik besloten het eens anders aan te passen. In principe heb ik het achterraam hetzelfde gelaten, enkel onder een veel vlakkere hoek, zodat het een wat dramatischer effect heeft, maar dit gaf ook weer problemen met zich mee. Het panoramadak wilde ik kostte wat het kost behouden.

Dit zijn 2 foto's van de standaard hoogte




Hier ben ik begonnen de zijkanten van het dak in te zagen tot ongeveer 2 centimeter het dak in.




Bij het voorraam heb ik de stijl aan de onderkant losgeknipt en vervolgens het dak eventjes losgehaald, zodat de volgende stap iets gemakkelijker was.


Ik heb bij de achterste stijl een wig uit de stijl gehaald, zodat het raamframe voorover kon vallen om een andere hoek mogelijk te maken.


En zo zal het er ongeveer uit gaan zien.


Hier kun je de veel vlakkere hoek duidelijk zien


Een nadeel van het voorovervallen van het achterraam, is dat het dak naar voren komt
Reply With Quote
  #4  
Old 18-11-2010, 23:24
The creative explorer The creative explorer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2007
Location: Verenigde Staten/Friesland
Posts: 549
Dat ga ik oplossen door 1,8mm te verwijderen uit het dak, het meest gemakkelijk was bij het panoramadak, want daar zit het minste plastic en het simpelst op te lossen. De boog van het dak zit immers in het panoramagedeelte.


Het voorste gedeelte is er nu vanaf


Inmiddels de motorkap glad gemaakt.


En alles zit weer enigzins op zijn plaats en kan de opbouw beginnen.


Om het dak sterker te maken en te voorkomen dat het plamuur gaat scheuren, heb ik een paar strookjes evergreen in de gaten gelijmd, na versmelting heeft het dak weer wat stevigheid en is de kans op scheuren in het plamuur vele malen kleiner.


Ook de zaagsnede bij het panoramadak krijgt een strookje evergreen




En de knik in het dak moet opgevuld worden, hier alvast een eerste laag plamuur
Reply With Quote
  #5  
Old 19-11-2010, 09:36
Pinto Pinto is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2007
Location: Zonhoven
Posts: 49
Ziet er mooi uit :-)

Misschien een domme vraag, maar waarmee zaag je het dak door. Ik heb hier een Alfa gtv liggen dat een spider zou moeten worden Tot nu toe had ik me nog nooit aan zo een verbouwingen gewaagd...

Alvast bedankt!
Reply With Quote
  #6  
Old 19-11-2010, 12:10
The creative explorer The creative explorer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2007
Location: Verenigde Staten/Friesland
Posts: 549
Dank je,

Voor dit dak heb ik een mini-zaagje van X-acto gebruikt, dit om het snijverlies te minimaliseren omdat ik het dak nog moest gebruiken.

Maar voor een cabrio kun je het dak rustig afsnijden met een hobby-mesje of met een slijpschijf op een multitool.
Reply With Quote
  #7  
Old 19-11-2010, 13:38
Pinto Pinto is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2007
Location: Zonhoven
Posts: 49
Bedankt voor de info, ik zal het zeker eens proberen.
Terwijl blijf ik vol interesse volgen!
Reply With Quote
  #8  
Old 21-11-2010, 17:10
The creative explorer The creative explorer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2007
Location: Verenigde Staten/Friesland
Posts: 549
Voor de rest schiet het weinig op, het is veel plamuren, afschuren, bekijken, plamuur toevoegen en opnieuw door de cirkel. Wel begint het project vorm te krijgen, door kleine stapjes die genomen zijn,

Het dak heeft hier in de knik alvast het eerste laagje plamuur gekregen


Het chassis is uit de ovenreiniger gekomen en ik had maar weinig lof voor het chassis. Veel detail is meegegoten en het ziet er niet echt show-waardig uit. Aan de achterkant heb ik de uitlaten weggefreesd en zal dit opvullen met plamuur


Het andere gedeelte van de uitlaat is nagenoeg niet weg te frezen, ik heb toen maar iets anders bedacht; de multi-balk, het idee erachter is dat deze 2 brede balken alle leidingen zullen herbergen en dus veel uit het zicht zullen trekken. Dit is marketing gelul voor het feit dat ik met plamuur de uitlaat onzichtbaar maak haha




En nog een handje vol onderdelen uit de ovenreiniger.


Ook de achterkant wordt gewijzigd, hier doe ik hetzelfde als voor; ik 'french' de lichten en zal de originele omlijsting in de body integreren




Dit zijn de omlijstingen, die moesten worden voorzien van een gat.


HEt dak begint langzaam vorm te krijgen, dit moet stapje voor stapje gebeuren, zodat het later 1 geheel lijkt.
Reply With Quote
  #9  
Old 21-11-2010, 17:10
The creative explorer The creative explorer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2007
Location: Verenigde Staten/Friesland
Posts: 549
De omlijstingen voorzien van plamuur




En de voorkant is ook gladgeschuurd, ik heb nog wel wat ideetjes voor de voorkant, maar moet dit nog even in mijn hoofd om laten gaan
Reply With Quote
  #10  
Old 21-11-2010, 17:31
Doc's Avatar
Doc Doc is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2008
Location: Maasmechelen, deelstaat van de republiek Vlaanderen
Posts: 1,428
Het choppen geeft de wagen een veel sportievere look, ziet er goed uit. Ik kijk uit naar het vervolg.
__________________
Reply With Quote
  #11  
Old 21-11-2010, 21:08
bartmotte's Avatar
bartmotte bartmotte is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2006
Location: moerbeke
Posts: 272
echte hotrod in wording ! ik blijf dit volgen.
Reply With Quote
  #12  
Old 04-12-2010, 01:04
The creative explorer The creative explorer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2007
Location: Verenigde Staten/Friesland
Posts: 549
Thanks jongens, ik moet zeggen dat ik het moeilijk blijf vinden om zoiets in elkaar te steken. Ik ben al niet de beste bouwer, maar hiervoor heb ik echt tijd en geduld voor moeten hebben. Om een of andere reden krijg ik de naden gewoon nooit mooi vlak, je blijft het elke keer wel een beetje zien.
Al moet ik zeggen dat ik wel vooruitgang boek als je deze vergelijkt met 'el modificato'. Dit is nog maar mijn 2e full-custom build waar ik veel modificaties aan de body doorvoer, maar men schijnt aldoende te leren hahaha.



Ik ben weer een paar stapjes verder en zal aan de hand van wat plaatjes weer verslag doen:

Het kan dus niet zo wezen dat ik uren besteed aan het modificeren van de body en dan de ingegoten ruitenwissers ongemoeid laat; nee dus, die moeten weg.


De onderkant is gecleaned en voorzien van een primerlaagje, als ik weet voor welke kleuren ik ga, dan zal ik de onderkant hierop aanpassen.


Alle delen waar ik de laatste tijd aan gewerkt heb, heb ik ook snel voorzien van een laagje plamuur, puur ter controle en om te kijken waar verbetering nodig is.






En dat dit nodig is, moge duidelijk zijn






Het voorste raam ligt nu ook vlakker en lager dan het origineel, om alles een beetje mooi te laten lijken moesten de omlijstingen worden aangepast. Ik heb hiervoor het volgende trucje bedacht. Ik bracht Tamiya tape aan op het raam, vette dit in met zuurvrije Vaseline en bracht het raam op zijn plaats, daarna bracht ik het plamuur aan en liet het geheel volledig drogen, daarna was het een gemakkelijk kunstje om het raam te verwijderen zonder dat de plamuur scheurde.
Reply With Quote
  #13  
Old 04-12-2010, 01:08
The creative explorer The creative explorer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2007
Location: Verenigde Staten/Friesland
Posts: 549


Ik heb hetzelfde trucje ook gebruikt voor het panoramadak, want daar had ik mij een klein beetje scheef versneden




Omdat de body toch begint te vorderen heb ik de body voorzien van een laagje Alclad primer, juist ja, diezelfde die mij zoveel problemen gaf met de GT-R R35, maar hier toch goed zijn werk deed.






Ook nu blijven er een paar puntjes te zien die voor verbetering vatbaar zijn, die ga ik nog even verbeteren en geef dan de body een lichte polijstbeurt.




Omdat de body nu eindelijk ergens begint te geraken, ben ik ook maar begonnen met het motorblok en raad eens: juist! nog meer plamuren
Reply With Quote
  #14  
Old 04-12-2010, 02:04
gert mertens gert mertens is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2009
Location: Mol
Posts: 655
Erik,
Respect met de grote R jongen.
Hieraan zou ik me nooit wagen!
Het bewijst ook dat je inzicht hebt in datgene waarmee je bezig bent!
Ga door !!!


Grtz,
G
Reply With Quote
  #15  
Old 07-12-2010, 21:49
The creative explorer The creative explorer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2007
Location: Verenigde Staten/Friesland
Posts: 549
Bedankt, maar valt wel mee hoor. Ik denk dat jij het ook wel in je vingers zou hebben, je moet alleen gek genoeg zijn om te gaan zagen. Ik vind het veel spectaculairder wat jij met de Eend en de Ford doet.

Maar in ieder geval bedankt voor de opstekende woorden en als je iets voor verbetering vatbaar ziet, laat het mij dan weten.

Ik zal zo even weer wat foto's uploaden, ik ben weer een stapje verder al weet ik nog niet exact wat ik met de kleuren aan moet.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 03:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.