De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #16  
Old 19-10-2009, 19:39
VSB's Avatar
VSB VSB is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2009
Location: Ruiselede
Posts: 660
Quote:
Ben ik nu te ver aan het gaan in onze zoektocht naar een antwoord?
enkele punten die ik al uitgeprobeerd heb:
- decals nat aanbrengen en laten opdrogen, niet afdeppen.
- decals nat aanbrengen en SOL
- decals droog deppen en SOL
- De decals wel 3min in water laten liggen.
- De decals aan een minimum in het water laten liggen
- Het stuk dat moet gedecald worden insmeren met SET, eens de decal geplaatst met SOL
- Eerst SOL smerren op het oppervlak dan decal en dan nog eens SOL

Allemaal zonder resultaat ,Enfin eigenlijk allemaal hetzelfde resultaat. ''SILVERING''

Toen zag ik dat al mijn decals op de motip lakken perfect waren , deze spuitbus heb ik opgewarmd voor gebruik . De tamiya spuitbus ook opgewarmd en daar waren mijn decals silvering.

Zou het de wet van Murphy zijn?

Volgens mij is het een samenloop van lakken en decals die niet goed bij elkaar passen.

- Met tamiya lak en tamiya decals geen problemen.
- Tamiya lak en decals uit het huis van Renaissance -> problemen
- Motip lakken met decals van Renaissance -> geen probleem
- uuhm... kgeef het op.

Zo, ik ga die 206 eens een laagje gunze geven en terug decallen. Mss is de Gunze vernis dan weer iets vriendelijker voor de decals en trekt hij ze dicht tegen zijn gilet.

Bedankt alvast voor de interesse in mijn probleem (en misschien ook wel die van anderen)
__________________
gr Pieter
Reply With Quote
  #17  
Old 19-10-2009, 20:11
Doc's Avatar
Doc Doc is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2008
Location: Maasmechelen, deelstaat van de republiek Vlaanderen
Posts: 1,428
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Zit al vanin het begin mee te lezen (hadden jullie wellicht al in de gaten), maar heb tot nu toe nog niets zinnings aan de discussie bijgedragen omdat ik het eigenlijk ook niet zo goed weet.

Dus, op het gevaar nonsens te vertellen, toch even de volgende gedachte.

Blinkende vernis (blanke lak) wordt aangeraden voor het geval je met een matte kleur zou werken. Is ook logisch. Een mat gespoten oppervlak is per definitie niet glad en dus bestaat er een risico dat de decals niet mooi overal even goed hechten. Hierdoor kan er dus lucht gevangen blijven zitten onder de decal enz.

In dit geval is daar hoegenaamd geen sprake van. De ondergrond blinkt niet alleen, maar is ook superglad - dus zou je er van moeten uit gaan dat alles ok is. Maar dat is het niet... Dus, verder kijken dan de decal lang is... Het enige verschil is immers het type/merk van verf (nu begeef ik me op glad ijs)...

Ik heb eigenlijk nog nooit last gehad van silvering, op geen enkele van mijn modellen, maar ik moet dan ook onmiddellijk toegeven dat ik ook niet zo heel vaak, om niet te zeggen nooit, met spuitbussen werk... Maar wacht eens even... M'n Thiry 307 kreeg ook kuren toen ik de decals ging plaatsen en er vernis ging overheen zetten... en die was ook gespoten met een Tamiya spuitbus.

Zou het kunnen, zou het kunnen, dat de verf een rol speelt? De keren dat ik dan toch met een spuitbus werkte, verwarmde ik die ook. Ik lees hier in de thread nog van enkele andere silvering gevallen op Tamiya lak en ik ben er haast zeker van dat ze allemaal verwarmd werden die spuitbussen... Trouwens niet alleen in deze thread. Er zijn ook bouwverslagen verschenen hier op DePaddock waar melding gemaakt werd van het probleem... Zou de sol een reactie kunnen geven met de lak, waardoor dat er lucht naar boven komt en die onder de decal blijft zitten?

Ben ik nu te ver aan het gaan in onze zoektocht naar een antwoord?

...
Tja, veel zinnigs kan ik ook niet vertellen alleen dat ik enkel maar met Tamiya spuitbussen werk. De decals die ik tot nu toe heb gebruikt hebben daar nog geen problemen mee gegeven, moet er wel aan toevoegen dat ik nog niet met decals van RENAISSANCE heb gewerkt.
__________________
Reply With Quote
  #18  
Old 19-10-2009, 21:23
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by VSB View Post
enkele punten die ik al uitgeprobeerd heb:
- decals nat aanbrengen en laten opdrogen, niet afdeppen.
- decals nat aanbrengen en SOL
- decals droog deppen en SOL
- De decals wel 3min in water laten liggen.
- De decals aan een minimum in het water laten liggen
- Het stuk dat moet gedecald worden insmeren met SET, eens de decal geplaatst met SOL
- Eerst SOL smerren op het oppervlak dan decal en dan nog eens SOL

Allemaal zonder resultaat ,Enfin eigenlijk allemaal hetzelfde resultaat. ''SILVERING''

Toen zag ik dat al mijn decals op de motip lakken perfect waren , deze spuitbus heb ik opgewarmd voor gebruik . De tamiya spuitbus ook opgewarmd en daar waren mijn decals silvering.

Zou het de wet van Murphy zijn?

Volgens mij is het een samenloop van lakken en decals die niet goed bij elkaar passen.

- Met tamiya lak en tamiya decals geen problemen.
- Tamiya lak en decals uit het huis van Renaissance -> problemen
- Motip lakken met decals van Renaissance -> geen probleem
- uuhm... kgeef het op.

Zo, ik ga die 206 eens een laagje gunze geven en terug decallen. Mss is de Gunze vernis dan weer iets vriendelijker voor de decals en trekt hij ze dicht tegen zijn gilet.

Bedankt alvast voor de interesse in mijn probleem (en misschien ook wel die van anderen)
Ik vermoed nu even dat je met de Gunze vernis een soort van filter tussen de decals en de lak gaat zetten en als onze theorie klopt, zou je dan geen silvering meer mogen hebben.

Duimen maar dat het goed gaat. Laat je iets weten?
Reply With Quote
  #19  
Old 19-10-2009, 21:43
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Ik heb dus ook voorgehad bij het decalleren van de Ripcurl-Subaru, ook renaissance-decals, en dat het probleem verdwenen was na het spuiten van 2 of 3 lagen Gunze-vernis en dat vind ik dan weer raar.
De zwarte lak blinkte gelijk ne spiegel en de spuitbusjes waren inderdaad opgewarmd zoals ik altijd doe, maar als ik andere decals kleef zoals Studio27 en Scale-Production heb ik dat probleem niet en ik spuit altijd met opgewarmde Tamiya-spuitbussen.

Zie de decals op het dak:



En na het spuiten van vernis:



Hopelijk heb je evenveel geluk als ik en verdwijnt het probleem na het spuiten van de Gunze-vernis.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Subaru WRC Ripcurl  020.JPG
Views:	1038
Size:	94.8 KB
ID:	15224   Click image for larger version

Name:	Subaru WRC Ripcurl  029.JPG
Views:	918
Size:	95.5 KB
ID:	15225  
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 18:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.