De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #16  
Old 24-03-2007, 21:27
Diccy Diccy is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Nov 2006
Location: Buggenhout
Posts: 110
en voor resin ? ik dacht dat remolie niet geschikt was voor gebruik bij resin (verbeter me als ik mis ben) maar wat kan je daar dan best voor gebruiken ?
Reply With Quote
  #17  
Old 24-03-2007, 23:30
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Diccy View Post
en voor resin ? ik dacht dat remolie niet geschikt was voor gebruik bij resin (verbeter me als ik mis ben) maar wat kan je daar dan best voor gebruiken ?
Neen, je bent zeker niet mis, want het resultaat van remolie op een resin model zie je hieronder. Waarmee je resin modellen dan wel kan ontdoen van verf? Ik weet het niet. Wie het wel weet mag het zeggen...

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	12_02.jpg
Views:	481
Size:	61.2 KB
ID:	5475  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #18  
Old 25-03-2007, 09:20
Yvonne's Avatar
Yvonne Yvonne is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2004
Location: Moerkapelle (NL)
Posts: 397
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Neen, je bent zeker niet mis, want het resultaat van remolie op een resin model zie je hieronder. Waarmee je resin modellen dan wel kan ontdoen van verf? Ik weet het niet. Wie het wel weet mag het zeggen...
In de verfindustrie heb je meerdere middelen soorten afbijtmiddelen.

Je hebt oplosmiddelhoudende afbijtmiddel. Dit smeer je op het artikel, laat je zeer kort even inweken en haal het dan weg. Je ziet eigenlijk de verf direct verschrompelen. De verf zit dan los, en de rest haal je weg met een schappertje. Dit spul is redelijk agressief, dus bescherm ook de tafel én jezelf.

En je hebt biologische afbijtmiddel. Voor mij werkt dat te traag. Maar voor modelbouwers zou het goed genoeg zijn. Zeker als de onderlaag niet aangetast mag worden. Het werkt hetzelfde als met oplosmiddelhoudende afbijtmiddel...maar duurt een stuk langer voordat het werkt.

Voordat je dit in een grote hoeveelheid aanschaft, zou ik dit beiden eerst eens uittesten op een mislukt model. Ik denk dat de plaatselijke schilder je wel aan een beetje kan helpen...

Anders moet je eens een mislukt model meegeven aan me, en test ik het even op mijn werk.
Reply With Quote
  #19  
Old 25-03-2007, 12:49
Diccy Diccy is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Nov 2006
Location: Buggenhout
Posts: 110
Quote:
Originally Posted by Yvonne View Post

Anders moet je eens een mislukt model meegeven aan me, en test ik het even op mijn werk.
oude of mislukte modellen in kunststof ( PolyStyreen ) heb ik wel genoeg, maar weten we van dat remolie werkt ;
oude of mislukte modellen in Resin heb ik niet buiten m'n huidig project, en die zou ik liever niet verloren zien gaan.

maar toch bedankt.

mss dat ik wel enkele resin velgjes koop om op te experimenteren ( bv. producten die voor kunststof dodelijk zijn die dan mss geen kwaad kunnen voor resin)
Reply With Quote
  #20  
Old 02-04-2007, 01:20
Diccy Diccy is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Nov 2006
Location: Buggenhout
Posts: 110
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Waarmee je resin modellen dan wel kan ontdoen van verf? Ik weet het niet. Wie het wel weet mag het zeggen...
na het posten van m'n vorig bericht meteen eens in de onderdelentrommel gedoken en 3 reeds gespoten resinwieltjes gevonden;
meteen ook alle thinners en aanverwanten uit de garage gehaald (net niet genoeg om chemische milieuvergunning nodig te hebben ) en deze op een oud plastic model getest om te zien welke verfoplossende eigenschappen hadden.

de drie winnaars werden de 2 agressieve Acceton en Cellulose thinner en de iets mildere Terpentijn ; alle drie werkten vrijwel meteen, zeker in combinatie met oude tandenborsten, maar om een duidelijker beeld te vormen bleven de velgjes liggen tot eventuele beschadigingen zichtbaar werden.

bij acceton was dit al na 3 uur en bij cellulose na 6 (de resin zette zich enorm uit tot deze letterlijk uit z'n voegen barste en de spaken door de velgrand zaten)
de velg die in de terpentijn ging ligt ondertussen al een volle week te drijven zonder enige beschadiging

*test werd uitgevoerd met velgjes beschilderd met enamel en spuitbusverf , acrilverf werd niet getest maar denk hier weinig verschil te maken


grtz
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 23:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.