De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #16  
Old 24-01-2008, 00:50
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by BSmodels View Post

MAAR

De vraag die ik mij stel: kan de modelbouwclub op zich bestaan ?

Hiermee wil ik niet zeggen dat je moet afscheuren in tegendeel maar als je als modelbouwclub iedereen wil bereiken dan moet je naar buiten komen (lees: vanachter uw scherm komen). Dergelijke dingen kosten geld. Als club -in het algemeen- heb je dan een aantal opties om de kas te spijzen. Ofwel organiseer je iets dat geld opbrengt en vraag je een kleine bijdrage aan lidgeld ofwel organiseer je niets en verhoog je het lidgeld. Ik hoor er nu al vele hardop denken: ja, ja maak er maar een elitair clubje van !!!
Misschien dat dit door sommigen dan zo gezien wordt, hetzij zo maar zonder money, money no funny funny ..... De 15 € lidgeld gaat niet integraal naar de modelbouw, integendeel.
Is de huidige situatie dan dramatisch, neen. Maar wil je als club overleven en verder groeien dan zal er wat moeten gebeuren. Laat ons zeggen dat de funderingen er liggen, we moeten ze enkel nog verankeren.

Ik heb speciaal het woordje forum in dit laatste stukje tekst niet meer gebruikt omdat ik van mening ben dat de club en het forum twee duidelijk gescheiden entiteiten moeten worden. Het forum moet toegankelijk zijn voor iedereen, de clubaktiviteiten enkel voor leden. Op de kar zitten is gemakkelijk, er aan trekken daarentegen

voilà, tegendraads als we zijn trek ik de discussie verder open
Ik denk zelfs dat de vraag, of de modelbouw op zich kan bestaan totaal niet aan de orde is. Waarom, o waarom, zouden we een onafhankelijke koers moeten gaan varen? We groeien inderdaad aan een gezapig tempo, maar laten we wel wezen. Het is allemaal ontstaan in de schoot van de huidige Paddock en zonder deze Paddock waren we elkaar wellicht allemaal ergens op een of ander buitenlands "Automotiveforums" tegengekomen. Zo zijn Sennake en ik elkaar tegen het lijf gelopen. Van het één kwam het ander en omdat hij hier al zat, ben ik dan maar blijven plakken. De rest "is history as they say".

En daar ligt hem nu juist het unieke van het geheel. Ga eens vragen welke andere modelbouwclub er een rechtstreekse link heeft met hun onderwerp? Wij dus wel, en daarin zijn we toch wel wat speciaal - noem het tegendraads. Het is juist door het forum zoals we het nu kennen, dat we staan waar we staan en dat we bereikt hebben wat we bereikt hebben. Bovendien biedt de autosportkant van De Paddock ook aardig wat informatie die bruikbaar is voor ons. En wij bieden de autosporters een gelegenheid om weg te dromen bij al die kleine spulletjes waar zij in het echt mee rijden.

Zoals al aangehaald ontstaat er meestal een club en wat later beginnen die wat online te "prutsen". Bij ons ging het andersom - wij zijn tegendraads, yes! - dus is het voor mij onmogelijk om het forum en de club los te koppelen van elkaar. Beiden vullen elkaar perfect aan, want laten we ook hier wel wezen. Veronderstel eens even dat de club en het forum apart zouden bestaan. Ik ben er 100% zeker van de de club een deftige meerwaarde verliest en ook het forum aan aantrekkingskracht zal inboeten. Dus, dan heb je 2 kinderen die maar voor de helft meer presteren.

Het financiële aspect dan. De modelbouwers die 15euro lidgeld betalen, betalen inderdaad ook een stukje mee voor de rest van het forum, maar diezelfde modelbouwers profiteren even goed mee van de andere voordelen die gegeneerd worden uit bijvoorbeeld sponsoring die niet voortvloeit uit modelbouwactiviteiten. Dus ook hier is het een win-win situatie. Zowel het autosport- als het modelbouwgedeelte worden er beter van. Bovendien zijn er ook niet modelbouwers die hun lidgeld betalen, waar ook de modelbouwers wat aan hebben, enz. enz.

Het is al eens eerder ter sprake gekomen, maar achter de schermen wordt er naarstig verder gewerkt natuurlijk. De richting die het in de toekomst zal uitgaan is dat het forum zoals we het nu kennen, altijd prominent aanwezig zal blijven voor de modelbouw, en wel gratis toegankelijk voor iedereen met zoveel mogelijk informatie beschikbaar voor iedereen. Zo zijn we begonnen en zo zal het blijven. We zitten in de unieke situatie dat we er een vervolg aanvast geknoopt hebben met maandelijkse vergaderingen, maar ook dat is een verlengde van de internetactiviteiten. En door het feit dat we "overal waar er Nederlands wordt gesproken" als ons "werkterrein" hebben gedefinieerd, kunnen we enkel maar vaststellen dat lang niet alle forumgebruikers in de mogelijkheid zijn om ook naar evenemeten te komen. Dat er daarbij mensen zijn die "gratis" aan info komen, wel dat is eigen aan het beest dat internet heet.

Op het begin van het jaar wordt iedereen, modelbouwers en autosporters, hier op De Paddock uitgenodigd om zijn bijdrage te betalen en sommige zullen dat doen en andere niet. Dat is geen enkel probleem. Iedereen is vrij en even goede vrienden. Vast staat wel dat we voor de "trouwe supporters" (lees clubleden) wat meer return gaan proberen en zullen voorzien in de toekomst.

Bottomline is: in alle gevallen forum vs. club, modelbouw vs. autosport gaat het over een win-win situatie. Er zullen altijd mensen zijn die de handen uit de mouwen willen steken en anderen die enkel maar willen toekijken. Dat is gewoon de menselijke natuur. En dat is prima toch? Op het voetbal zijn ze maar met 22 om te spelen. De anderen gaan kijken en weten het geheid beter. Maar zeg nu zelf, 7000 man op het veld om echt te gaan sjotten, dat werkt voor geen meter.



Quote:
Originally Posted by BSmodels View Post

Het forum moet toegankelijk zijn voor iedereen, de clubaktiviteiten enkel voor leden.
Euhrm, dat is nu toch ook al zo...

Last edited by Guido; 24-01-2008 at 01:03.
Reply With Quote
  #17  
Old 24-01-2008, 00:56
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by louis View Post
Misschien geen slecht idee om een echte club te worden. De Paddock neemt al aan veel beurzen deel en ook buitenlandse trips staan er op het programma. In feite opereert de tak modelbouw al zo goed als zelfstandig. Valt nu alleen nog maar te zien of iedereen dit wil en hoe het dan verder moet. Er komt een hele hoop bij kijken om iets op te richten. Het is wel een feit dat de modelbouw binnen de paddock blijft groeien. Vroeg of laat moet er dan waarschijnlijk wel iets gebeuren. Een probleem is wel dat er veel leden van ver moeten komen. Maar nu we in dat hotel vergaderen kunnen ze misschien samen een kamer huren.
Zie ook mijn eerdere post. Uiteraard opereren we zo goed als zelfstandig. Daar is enkele jaren geleden ook een volledig kader voor gecreeërd: de cel modelbouw binnen de vzw. We nemen als De Paddock modelbouw deel aan de activiteiten, maar ook het autosport forum vaart wel bij deze zichtbaarheid. Opnieuw een kruisbestuiving.

Er moet in feite niets opgericht worden, want het is er allemaal al. De modelbouw zal zeker blijven groeien, maar dat impliceerd niet dat we "iets" anders moeten gaan doen. Zoals al aangehaald, lang niet iedereen kan naar de meetings komen, maar dat lijkt me geen voorwaarde an sich te zijn, gezien we met het forum Vlaanderen en daarbuiten bereiken.

Reply With Quote
  #18  
Old 24-01-2008, 16:56
Jimbo's Avatar
Jimbo Jimbo is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2004
Location: Meerhout
Posts: 66
Om terug te komen op het originele onderwerp:

gezien ik mijn zorgvuldig verknoeide collectie modelletjes botweg heb weten te redden dankzij de Paddock, neig ik toch eerder naar 'zegen' dan naar 'vloek' .

Nu alleen nog eens tijd vinden om verder te doen (de hobbykelder staat er al, nu het huis erboven nog ), en om me eens aan wat serieuzer werk te wagen.

Jimbo.
__________________
"In China, there are so many Wings and Wongs, that we are afraid somebody might wing the wong number" - uit een klachtenboek
Reply With Quote
  #19  
Old 24-01-2008, 17:29
BSmodels BSmodels is offline
Le mans - F1 fan
 
Join Date: Jun 2006
Location: Bertem
Posts: 543
Quote:
Ik denk zelfs dat de vraag, of de modelbouw op zich kan bestaan totaal niet aan de orde is. Waarom, o waarom, zouden we een onafhankelijke koers moeten gaan varen? We groeien inderdaad aan een gezapig tempo, maar laten we wel wezen. Het is allemaal ontstaan in de schoot van de huidige Paddock en zonder deze Paddock waren we elkaar wellicht allemaal ergens op een of ander buitenlands "Automotiveforums" tegengekomen. Zo zijn Sennake en ik elkaar tegen het lijf gelopen. Van het één kwam het ander en omdat hij hier al zat, ben ik dan maar blijven plakken. De rest "is history as they say".

En daar ligt hem nu juist het unieke van het geheel. Ga eens vragen welke andere modelbouwclub er een rechtstreekse link heeft met hun onderwerp? Wij dus wel, en daarin zijn we toch wel wat speciaal - noem het tegendraads. Het is juist door het forum zoals we het nu kennen, dat we staan waar we staan en dat we bereikt hebben wat we bereikt hebben. Bovendien biedt de autosportkant van De Paddock ook aardig wat informatie die bruikbaar is voor ons. En wij bieden de autosporters een gelegenheid om weg te dromen bij al die kleine spulletjes waar zij in het echt mee rijden.

Zoals al aangehaald ontstaat er meestal een club en wat later beginnen die wat online te "prutsen". Bij ons ging het andersom - wij zijn tegendraads, yes! - dus is het voor mij onmogelijk om het forum en de club los te koppelen van elkaar. Beiden vullen elkaar perfect aan, want laten we ook hier wel wezen. Veronderstel eens even dat de club en het forum apart zouden bestaan. Ik ben er 100% zeker van de de club een deftige meerwaarde verliest en ook het forum aan aantrekkingskracht zal inboeten. Dus, dan heb je 2 kinderen die maar voor de helft meer presteren.
Quote:
Hiermee wil ik niet zeggen dat je moet afscheuren integendeel .....
euh, ik denk daar net hetzelfde over maar door je antwoord op Louis zijn post ben ik gerust dat de modelbouwclub een zeker statuut heeft en niet zo maar van vandaag op morgen kan verdwijnen. Dit zou toch een klein drama zijn
Dus eerder een reactie uit ongerustheid en misschien ook wel een beetje onwetenheid over de structuur van de Paddock.


Quote:
Het financiële aspect dan. De modelbouwers die 15euro lidgeld betalen, betalen inderdaad ook een stukje mee voor de rest van het forum, maar diezelfde modelbouwers profiteren even goed mee van de andere voordelen die gegeneerd worden uit bijvoorbeeld sponsoring die niet voortvloeit uit modelbouwactiviteiten. Dus ook hier is het een win-win situatie. Zowel het autosport- als het modelbouwgedeelte worden er beter van. Bovendien zijn er ook niet modelbouwers die hun lidgeld betalen, waar ook de modelbouwers wat aan hebben, enz. enz.

Het is al eens eerder ter sprake gekomen, maar achter de schermen wordt er naarstig verder gewerkt natuurlijk. De richting die het in de toekomst zal uitgaan is dat het forum zoals we het nu kennen, altijd prominent aanwezig zal blijven voor de modelbouw, en wel gratis toegankelijk voor iedereen met zoveel mogelijk informatie beschikbaar voor iedereen. Zo zijn we begonnen en zo zal het blijven. We zitten in de unieke situatie dat we er een vervolg aanvast geknoopt hebben met maandelijkse vergaderingen, maar ook dat is een verlengde van de internetactiviteiten. En door het feit dat we "overal waar er Nederlands wordt gesproken" als ons "werkterrein" hebben gedefinieerd, kunnen we enkel maar vaststellen dat lang niet alle forumgebruikers in de mogelijkheid zijn om ook naar evenemeten te komen. Dat er daarbij mensen zijn die "gratis" aan info komen, wel dat is eigen aan het beest dat internet heet.

Op het begin van het jaar wordt iedereen, modelbouwers en autosporters, hier op De Paddock uitgenodigd om zijn bijdrage te betalen en sommige zullen dat doen en andere niet. Dat is geen enkel probleem. Iedereen is vrij en even goede vrienden. Vast staat wel dat we voor de "trouwe supporters" (lees clubleden) wat meer return gaan proberen en zullen voorzien in de toekomst.
Hierover moet inderdaad goed worden nagedacht. Het was daarom denk ik wel nuttig dat we daarover op de laatste meeting hebben gebrainstormd.
Ik wil er op de volgende meeting zeker nog verder op in gaan (al dan niet in groep) Het is onmogelijk om mijn visie hier uit te tikken.



Quote:
Er zullen altijd mensen zijn die de handen uit de mouwen willen steken en anderen die enkel maar willen toekijken. Dat is gewoon de menselijke natuur. En dat is prima toch? Op het voetbal zijn ze maar met 22 om te spelen. De anderen gaan kijken en weten het geheid beter. Maar zeg nu zelf, 7000 man op het veld om echt te gaan sjotten, dat werkt voor geen meter.
Ik ben de laatste om dit in twijfel te trekken. Na bijna 20 jaar in tal van verenigingen (zowel lokaal als nationaal) in het bestuur te hebben gezeten komt dit altijd terug. De truk bestaat er dan in om een evenwicht te vinden tussen kernleden en meelopers. De ene kan immers niet zonder de andere

Misschien begrijp je nu wel iets beter waarom ik effe in de pot kwam roeren Het is zeker niet de bedoeling om de Paddock omderuit te halen of om iemand op de tenen te staan (wat misschien wel gebeurd is ). Ik probeer gewoon constructief mee te werken aan de verdere uitbouw van de Paddock. En soms moet je dan je nek eens uitsteken
__________________
---------------

BSmodels
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 09:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.