De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 10-09-2004, 00:28
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
How to apply decals on difficult surfaces in 10 easy steps!
Ofte, hoe breng ik decals aan op moeilijke oppervlaktes in 10 eenvoudige stappen.

Here we go!

Stap 1.
Maagdelijk wit.


Stap 2.
Snij de decal uit, weken in water, en aanbrengen. Zoals je kan zien, wil ie niet echt in de hoeken gaan zitten.


Stap 3.
Tijd voor het middel bij uitstek: Micro Sol. Dit is een zogenaamde decal softener. Dit spul maakt je decal erg rekbaar. Voorzichtigheid geboden. Eens aangebracht, afblijven van de decal, of die is naar de filistijnen.


Stap 4.
Breng voldoende Micro Sol aan met behulp van een borsteltje en dit over gans de decal. Het mag "nat".


Stap 5.
Eens aangebracht geduldig wachten. De decal zal "vieze" vormen aannemen, rimpelen enz. Niks aan de hand, dit is normaal. Als je het niet kan aanzien, ga dan weg, een sigaret roken, naar de vissen kijken, de hond uitlaten, maak niet uit, maar blijf er af!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	corolla_wrc_decal_01.jpg
Views:	2025
Size:	19.4 KB
ID:	14465   Click image for larger version

Name:	corolla_wrc_decal_02.jpg
Views:	2042
Size:	21.5 KB
ID:	14466   Click image for larger version

Name:	corolla_wrc_decal_03.jpg
Views:	2070
Size:	31.1 KB
ID:	14467   Click image for larger version

Name:	corolla_wrc_decal_04.jpg
Views:	2048
Size:	21.4 KB
ID:	14468   Click image for larger version

Name:	corolla_wrc_decal_05.jpg
Views:	2016
Size:	20.1 KB
ID:	14469  


Last edited by Guido; 29-07-2009 at 01:29.
Reply With Quote
  #2  
Old 10-09-2004, 00:29
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Stap 6.
Na een 10 à 15 min. zie je dat de decal al mooi op zijn plaats begint te zitten. In dit specifieke geval, blijft er een verradelijke plooi, waarvan ik denk dat ze er niet zal uitgaan. Dus gaan we in stap 7, de Sol een beetje helpen.


Stap 7.
Omdat ik denk dat de decal geen plaats genoeg heeft om de Sol te laten werken, besluit ik om een handje toe te steken en de decal wat meer ruimte te geven. Ik snij dus ZEEER voorzichtig langs de deurlijnen de decal in verschillende stukken. Mes moet vlijmscherp zijn en de decal moet al redelijk goed zitten.


Stap 8.
Je kan zien dat de spanning in de plooi begint af te nemen.


Stap 9.
Om de randen die aan de snijlijn zijn ontstaan ook mooi te doen meeplooien volgens de vorm van de wagen, kan je nu opnieuw wat Sol aan brengen over heel de decal, en op de snijlijn in het bijzonder. Ga secuur te werk en oefen geen druk uit met het penseel!! Sol zit er nog volop in en drukken kan catastrofale gevolgen hebben. Trust me.


Stap 10.
Mission accomplished! De decal heeft mooi de vorm van de carrosserie aangenomen. De gekartelde randen zullen, net als de kleine plooitjes, na enkele uren volledig verdwenen zijn, op het ogenblik dat de Sol volledig uitgewerkt en opgedroogd is. De door het snijden ontstane witte lijn, zal bij de afwerking een zwarte worden, als de deurpanelen worden "ingekleurd".


Veel succes!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	corolla_wrc_decal_06.jpg
Views:	1977
Size:	21.2 KB
ID:	14470   Click image for larger version

Name:	corolla_wrc_decal_07.jpg
Views:	2026
Size:	20.4 KB
ID:	14471   Click image for larger version

Name:	corolla_wrc_decal_08.jpg
Views:	1993
Size:	21.4 KB
ID:	14472   Click image for larger version

Name:	corolla_wrc_decal_09.jpg
Views:	2017
Size:	20.5 KB
ID:	14473   Click image for larger version

Name:	corolla_wrc_decal_10.jpg
Views:	1950
Size:	19.5 KB
ID:	14474  


Last edited by Guido; 29-07-2009 at 01:31.
Reply With Quote
  #3  
Old 10-09-2004, 03:18
ac.cobra427's Avatar
ac.cobra427 ac.cobra427 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2002
Location: hoboken
Posts: 212
Goeie tips Huudo. "appreciated" (hoe zeg je dat in 't vlaams ? )
Reply With Quote
  #4  
Old 10-09-2004, 07:24
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
"Ik kan dat op prijs stellen" of "Ik kan dat wel smaken" denk ik.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #5  
Old 10-09-2004, 16:46
Jimbo's Avatar
Jimbo Jimbo is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2004
Location: Meerhout
Posts: 66
Zeer geapprecieerde (ge ziet, niet alles behoeft een ingewikkelde vertaling ) uitleg over Microsol.

Nu, mijn zorgvuldig opgebouwd imago van prutser die over werkelijk àlles vragen heeft indachtig, is er toch 1 puntje niet geheel duidelijk: hoe lang na het 'watersliden' wacht je eer je begint met, euh, 'sollen'?

Jimbo (die nog steeds zijn modelbouwtijd in Duitsland verprutst voor 'profesionele doeleinden', zoals dat zo mooi heet).
__________________
"In China, there are so many Wings and Wongs, that we are afraid somebody might wing the wong number" - uit een klachtenboek
Reply With Quote
  #6  
Old 10-09-2004, 20:15
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Vanaf het moment dat de decal op de juiste plaats geschoven zit kan je beginnen te sollen. Je hoeft dus geen wachtpauze in te lassen of zo. Zorg er wel voor dat het water op je decal er niet meer afdruipt, anders spoel je je sol mee weg. Maar je decal mag echt wel nog goed vochtig zijn.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #7  
Old 10-09-2004, 20:58
Lambo's Avatar
Lambo Lambo is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: Ingelmunster
Posts: 567
Ik heb ook nog een vraagje betreffende 'decals'

Ben ook al een tijdje bezig met een kit (Opel Astra V8 van het Phoenix team van Reuter. De kit zelf is van Tamiya, waarmee ook meteen het antwoord gegeven is op de vraag van een ander topic ). Heb nu een deel van het onderstel afgewerkt, en daarbij moesten ook de eerste decals worden aangebracht (namelijk de Brembo-decals op de remschijven) Ideaal, want meteen ietwat prutswerk (kleine decals) en toch goed om te proberen omdat ze behoorlijk uit het zicht blijven...

Het aanbrengen van de decals ging op zijn eigen best goed (bracht ze aan met behulp van een flinterdunne pincet). Alleen komen ze redelijk snel los eenmaal opgedroogd. Daarmee bedoel ik natuurlijk niet dat ik expres op die decal zit te prutsen ofzo, alleen moet je natuurlijk wel eens je stuk verplaatsen. En bij toevallig contact bleken die decals heel snel los te laten. Ber er ovrigens al eentje verloren toen een overvlijtige huisgenoot het blijkbaar even nie kon laten naar het model te 'kijken'

Nu is mijn vraag: is er iets wat ik kan doen omdat te vermijden? Bestaat er een produkt die een soort beschermende laag aanbrengt over de decal? Of doe ik misschien iets verkeerd bij het aanbrengen ofzo (laat ik ze bijvoorbeeld te lang weken? ) Mijn zorg gaat dan natuurlijk uit naar het koetswerk dat toch vol decals hangt. En het zal natuurlijk wel eens gebeuren dat zo'n model moet verplaatst worden, of even afgestoft bijvoorbeeld. En dan is het natuurlijk niet de bedoeling dat die decals scheuren of loskomen.

Kweetet, mss wat of topic, maar da waren vragen die ik toch nog eens wou stellen, en omdat het hier nu specifiek over decals ging, dacht ik...
Reply With Quote
  #8  
Old 10-09-2004, 22:24
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Het antwoord op je vraag staat eigenlijk al voor je : microset en microsol zijn niet alleen ideaal om je decal de juiste vorm te laten aannemen, maar tevens vormen ze eenmaal ze droog zijn een soort van tweede huid met het model. Wees gerust, ze zullen niet meer loskomen of opkrullen als ze geplaatst zijn met microset en -sol.

Dus eigenlijk helemaal niet off-topic, maar juist on-topic
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #9  
Old 10-09-2004, 22:49
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Inderdaad. Het is zelfs zo dat ik standaard op iedere decal micro sol aanbreng. Dus ook op de Castrol en Toyota logo's in dit geval. De sol trekt de decal gewoon tegen het oppervlak. Als je trouwens het opschrift van het flesje even leest, staat er: "... For a 'painted on' look". Ofte, precies of dat het erop geschilderd is. En zo is het resultaat dan ook. Decals zitten muurvast eens de sol gedroogd is.
Reply With Quote
  #10  
Old 11-09-2004, 01:39
Lambo's Avatar
Lambo Lambo is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: Ingelmunster
Posts: 567
ok, thx

Nu nog juist ergens een adresje vinden waar ze microset en -sol verkopen
Reply With Quote
  #11  
Old 11-09-2004, 09:28
Steven's Avatar
Steven Steven is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 192
bij domino in westouter

voor info: info@dominomodel.be
Reply With Quote
  #12  
Old 11-09-2004, 11:27
Jimbo's Avatar
Jimbo Jimbo is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2004
Location: Meerhout
Posts: 66
Het gaat voorwaar nog duidelijk worden . Bedankt mannen!

Toch nog twee bedenkingen (of wat had U gedacht?):

1) Als ik de uitleg van Huudo zo lees, vraag ik me af wat een grondlaag Microset eigenlijk nog kan bijdragen aan goed vastzittende decals. De Sol zorgt nl voor een goede pasvorm, én een beschermend laagje. Wat is dan nog het intrinsieke voordeel van de Microset?

2) Laat Sol sporen na náást de decal, t.t.z. ik kan me inbeelden dat ik bij het aanbrengen van Microsol op de decalranden niet altijd weet te vermijden dat er een beetje Sol naast de decall belandt. Kan dit kwaad? Zelfde vraag voor de -set (als ie al nodig is), die je nog voor de decall aanbrengt, en waarbij je dus zeker "buiten de lijntjes" schildert.

Jimbo.
__________________
"In China, there are so many Wings and Wongs, that we are afraid somebody might wing the wong number" - uit een klachtenboek
Reply With Quote
  #13  
Old 11-09-2004, 12:23
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally posted by Jimbo
Het gaat voorwaar nog duidelijk worden . Bedankt mannen!

Toch nog twee bedenkingen (of wat had U gedacht?):

1) Als ik de uitleg van Huudo zo lees, vraag ik me af wat een grondlaag Microset eigenlijk nog kan bijdragen aan goed vastzittende decals. De Sol zorgt nl voor een goede pasvorm, én een beschermend laagje. Wat is dan nog het intrinsieke voordeel van de Microset?
Mijn eerste potje 'set' is nog steeds zo goed als gevuld. Ben ondertussen al aan mijn derde potje "sol" bezig. Ik vermoed dat de set een soort van reinigende (?) voorbereidende laag aanbrengt, maar zeker ben ik niet. In ieder geval ik gebruik het niet en heb toch altijd het gewenste resultaat bekomen.

Quote:
Originally posted by Jimbo

2) Laat Sol sporen na náást de decal, t.t.z. ik kan me inbeelden dat ik bij het aanbrengen van Microsol op de decalranden niet altijd weet te vermijden dat er een beetje Sol naast de decall belandt. Kan dit kwaad? Zelfde vraag voor de -set (als ie al nodig is), die je nog voor de decall aanbrengt, en waarbij je dus zeker "buiten de lijntjes" schildert.

Jimbo.
Dat is een zéér terechte opmerking. Sol laat inderdaad sporen na en het is onvermijdellijk dat je het naast de decal aanbrengt. De sporen zijn echter eenvoudig te verwijderen. Al naar gelang het type van verf (enamel of lakverf uit spuitbussen) zijn er verschillende manieren. Ik vermoed ook dat de hardheid van de gedroogde verf een rol speelt.
Dus laat je model goed uitharden nadat je het hebt gespoten (24 tot 48u.) alvorens aan de decals te beginnen. De sporen zijn met gewoon wat water te verwijderen, en indien dit niet goed lukt, met Tamiya rubbing compound.
Belanrijkste is: de sporen moeten weg! Vernis heeft de vervelende eigenschap op zich niet goed te willen hechten, daar waar er nog sporen zijn. Dus als je de decals hebt aangebracht, zeer goed laten drogen (24 tot 48u), reinigen en pas dan vernissen.
Reply With Quote
  #14  
Old 11-09-2004, 16:50
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Microset gebruik ik alleen voor grote decals. Het goedje ruikt naar azijn, en ik vermoed dat dat er ook voor een deel inzit. Waarvoor het goed is? Wel, als je een grote decal wil aanbrengen kan het gebeuren dat het water begint op te drogen alvorens je de decal op de juiste plaats aangebracht hebt. En dan plakt hij vast waar hij niet moet plakken, en wat nog erger is : als je niet bij de zaak bent en je tracht hem nog te verschuiven, kan hij scheuren. Microset aanbrengen op de plaats waar de decal moet komen (en een beetje ruimer aanbrengen kan geen kwaad) vermijdt dit euvel : je kan zo lang schuiven als je wil (het goedje zorgt ervoor dat de decal veel langer nat en schuifbaar blijft). Eens hij op zijn plaats zit kan je beginnen sollen en dan zitten we weer in de uitleg van hierboven

Uit wat hier staat kan je dus idd afleiden dat het aanbrengen van microset voor kleine decals weinig zin heeft : die kan je direct op de juiste plaats aanbrengen en beginnen sollen.

Ook kan ik me voorstellen dat Huudo zo goed als nooit microset gebruikt : hij heeft als modelbouwer zoveel ervaring dat hij de decals (ook grote) direct op de juiste plaats kan zetten.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #15  
Old 11-09-2004, 16:53
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally posted by Huudo
Belangrijkste is: de sporen moeten weg! Vernis heeft de vervelende eigenschap op zich niet goed te willen hechten, daar waar er nog sporen zijn.
Zelfs als je je model niet vernist na het aanbrengen van de decals (zoals ik; dat is zo ongeveer het grootste twistpunt tussen Huudo en mij ) moeten de sporen weg omdat ze werkelijk niet mooi ogen en de glans van de lak eronder teniet doen. Ik verwijder ze altijd met Tamiya Rubbing Compound, iets wat toch wel onontbeerlijk is als je je model niet vernist omdat het de lak mooi glanzend maakt als WARE hij vernist
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 16:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.