De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #16  
Old 26-06-2010, 21:15
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2007
Location: Aartrijke
Posts: 818
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
om te vermijden dat de verf te droog geworden is bij het verwijderen van de masking, en dus als het ware afbreekt, wordt alle BMF en masking tape verwijderd na een half uurtje.
Heb je dit dan maar 1 laagje(isdit dan voldoende gedekt?) gegeven of telkens opnieuw afgeplakt?
__________________
MIJN WERKBANK




Reply With Quote
  #17  
Old 26-06-2010, 22:13
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Ferrari rules View Post
Heb je dit dan maar 1 laagje(isdit dan voldoende gedekt?) gegeven of telkens opnieuw afgeplakt?
Meer dan 1 laagje, maar omdat ik met de airbrush werk is het moeilijk te zeggen hoeveel juist: ik spuit een mistlaag, en tegen dat ik alle onderdelen op die manier aangepakt heb begin ik weer van voor af aan. Met een spuitbus is dit niet aan te raden, met de airbrush kan je geleidelijk spuiten tot de dekking voldoende is. Maar ik denk dat ik zo toch wel minstens een 'run' of 3 gedaan heb.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #18  
Old 27-06-2010, 00:34
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Mooi spuitwerk.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #19  
Old 14-08-2010, 14:51
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Tijd om nog eens een update te geven. De reden waarom dit zo lang duurt is tweeërlei: enerzijds wordt er in de verlofperiode ook geprofiteerd van de vrije tijd om een aantal klusjes in huis te doen die al lang liggen te wachten (behangen, verven, reparaties, enz...), en anderzijds loopt het met deze bouw helemaal niet altijd zoals ik het me voorgesteld heb... Maar daarover zodra meer.

De gespoten onderdelen hebben voldoende tijd gekregen om uit te harden, dus is het tijd om de decals aan te brengen. Ik heb een setje aftermarket decals aangeschaft omdat ik niet zo veel vertrouwen meer heb in de originele set, die toch al meer dan 20 jaar oud is. Dus de tank en de achtersteven worden probleemloos gedecalled. Vernislaagje erover en hupsakee, die kunnen weer de droogkast in.



De racekuip dan. Dat is een ander paar mouwen. Eerst en vooral heb ik na de kuip eens goed te bekijken vastgesteld dat het centrale verbindingsstuk vooraan blijkbaar niet 100% horizontaal vastgekleefd zit. Nu alles gespoten is, is het te laat om daar nog iets aan te doen natuurlijk, en omdat het onderdeel toch matzwart gespoten moet worden zal er uiteindelijk niet veel van te zien zijn. Maar toch, dat knaagde al een beetje. Soit.

Dan moesten ook nog de afdekkappen aan de stuurhandvatten gedeeltelijk rood gespoten worden. Hiervoor werden ze tijdelijk op de racekuip gelegd om af te tekenen waar het wit eindigt en het rood begint. Hierbij viel me op dat het rode gedeelte nogal erg groot uitviel in vergelijking met de referentiefoto's. Wat blijkt? Ik heb het witte gedeelte centraal vooraan, waarop het gele racenummer moet aangebracht worden, eigenlijk te smal afgeplakt. Bij nameting wordt deze vaststelling bevestigd: de decal met de gele achtergrond van het nr 4 is minstens 2mm breder dan het witte vlak dat ik gespoten heb, en eigenlijk zou er naast het gele vlak ook nog een stuk wit te zien moeten zijn. In totaal kom ik dus zeker 4mm te kort. Erg ambetant. Ik besluit om de afdekkappen toch maar te spuiten in overeenkomst met mijn racekuip, met erg royale rode stukken dus en erg kleine witte delen. Anders trekt de scheidingslijn helemaal nergens op. Het probleem met de decal lossen we dan wel op door hem wat smaller te snijden. Ook dat knaagde weer, maar ik ging door.

Nadat de afdekkappen gespoten en droog zijn, worden ze op de kuip gelegd om te zien of alles past en weer zit ik met een tegenvaller: het rood is niet hetzelfde als het rood van de kuip! De kuip ziet fluo-oranje, de afdekkappen zijn echt rood. Dus worden ze in de remolie gegooid. Allez vooruit, nu hebben alle onderdelen van het koetswerk al eens in de remolie gelegen, want die kappen waren er de eerste keer aan ontsnapt. Nadat de ganse oefening nog eens over gedaan werd, waarbij er deze keer op gelet wordt dat de tint van beide onderdelen overeenstemt, is het een stuk beter, maar ik krijg maar niet exact dezelfde kleur te pakken. En nochtans heb ik dezelfde spuitbus gedecanteerd en heb ik de tweede keer zeker niet teveel lagen gezet. Niets aan te doen, ik moet verder. Ook dit knaagde natuurlijk weer.

De kappen worden dus vastgelijmd met 2 componenten epoxylijm. Daarna neem ik de aftermarket decals ter hand en ik begin het gele vlak van het voorste nummer 4 smaller te snijden. Ook dit is weer een tegenvaller: de draagfilm van dit type decals laat niet toe dat je iets anders doet dan hem in zijn geheel aanbrengen. Het proberen van er stukken af te snijden, zelfs enkel de randjes van de draagfilm, leidt ertoe dat de draagfilm in zijn geheel loskomt van de decals die in brokken uiteen vallen. Dan toch maar mijn toevlucht gezocht tot de originele decal. Hiermee gaat het een stuk beter. De zwarte randen worden chirurgisch verwijderd van de rest van het gele vlak, het geel wordt 4mm smaller geknipt en op de kuip aangebracht, waarna de zwarte randen aan de zijkant van het gele vlak bevestigd worden. Er blijft nog net genoeg plaats over om het nr 4 aan te brengen. Niet zoals het zou moeten, maar soit. En weer is er iets dat aan het knagen is en waar ik niet onderuit kan.

De rest van de kuip decallen verloopt relatief probleemloos, totdat ik het gele vlak aan de rechterzijde van de kuip moet doen. Er zit namelijk een vrij grote bult in de kuip die het onmogelijk maakt om de decal erop aan te brengen zonder hem te scheuren of moedwillig te snijden. Dat leidt tot het nodige lapwerk met een gele verfsoort die ik moeten mengen heb totdat de tint benaderd wordt van de decal, maar er is altijd een kleurverschil te zien natuurlijk. Bovendien zijn de 25 jaar oude decals toch niet meer zo geweldig, waardoor vooral de randen afbreken die ik dus ook moet bijstippen met de nodige gevolgen. Pff, weer iets dat knaagt. De emmer begint vol te lopen...

Al wat ik nog nodig heb is de genadeslag. En die komt, in de vorm van een fenomeen waarmee ik tot op heden nog niet mee te maken gehad heb. Nadat namelijk alle decals aangebracht zijn komt er zoals gewoonlijk een laag Gunze Sangyo vernis over. Deze vernis heeft zijn deugdelijkheid al voldoende bewezen wat mij betreft, en vooral het feit dat decals er relatief veilig onder zijn (op voorwaarde dat je een aantal elementaire regels respecteert) vind ik een pluspunt. Maar wat ik nog niet wist of geprobeerd had is hoe 2 componenten epoxylijm reageert op de vernis (of andersom). Meestal lijm ik met deze lijmsoort pas na het aanbrengen van de vernis om hem niet te beschadigen. Vóór het vernissen gebruik ik doorgaans secondelijm of plasticlijm. Wel, laat ik je vertellen dat de epoxylijm de Gunze vernis NIET goed verdraagt. De lijm die in principe doorzichtig is blijkt na het aanbrengen van vernis ineens erg zichtbaar te worden, bubbels te vertonen en zelfs de rode fluo-verf terug op te lossen zodat deze wegloopt of afbleekt.





'That does it!' zeggen ze in 't Engels. Mijn emmer der vernedering was overgelopen. Ik besluit om deze kuip niet langer een bron te laten zijn van mijn ergernis. Alle mankementjes op zichzelf zijn niet zo rampzalig, maar als je alles samentelt vind ik dat er gewoon teveel dingen scheef gelopen zijn om nog over een geslaagd model te spreken. Deze kuip gaat er dus uit. Maar opgeven doe ik niet. Dus ga ik op Ebay op zoek naar een geschikte vervanger (of zeg maar donor). En die wordt gevonden, tegen mijn eigen verwachting in. De Tamiya kit die ik hier aan het bouwen ben is namelijk zeer schaars en ik heb er jaren moeten op wachten tot hij eens aangeboden werd op Ebay. Het zou dus al een ongelooflijk toeval moeten zijn als er nu weer eentje te koop zou staan. En inderdaad, zoveel geluk heb ik niet: er is niets te vinden, noch op Ebay, noch elders. Maar! Tamiya kit nr 14075, een heel wat recentere kit, wordt wel nog aangeboden. En dat is in feite een identieke motor van hetzelfde jaar, alleen was dit een klantenmachine. Dus de onderdelen zijn identiek.



Dat is voor mij voldoende en ik bestel er meteen eentje in Hong Kong; voor de prijs moet ik het trouwens niet laten: 10 euro! Vervolgens wordt er nog eens een aftermarket decalsetje besteld (die zijn er wel nog volop te vinden) en binnen afzienbare tijd kunnen we weer verder. Hopelijk kan ik deze keer de kuip afwerken rekening houdend met alles wat er de eerste (en tweede) keer misgelopen is...

Ondertussen kunnen we dus wel verder, want de kuip moet pas helemaal op het einde van de bouw aangebracht worden. Vooraleer het zover is zal mijn nieuwe bouwdoos wel aangekomen zijn... De 'mislukte' racekuip wordt overigens niet weggegooid, ze kan misschien nog dienen op een diorama...

De piloot ('straith run rider' genaamd) wordt gespoten in Tamiya bright red, een glanzende kleur dus. Dat is nodig omdat ik op die wijze de decals van de piloot veel gemakkelijker kan aanbrengen, waarna ik alles zal afwerken met een laag mat vernis. Ook de helm wordt gespoten in dezelfde kleur trouwens.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_16.JPG
Views:	995
Size:	585.2 KB
ID:	18953   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_17.JPG
Views:	1005
Size:	666.6 KB
ID:	18954   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_18.JPG
Views:	1104
Size:	690.4 KB
ID:	18955   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_19.JPG
Views:	1066
Size:	584.9 KB
ID:	18956  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 14-08-2010 at 17:35.
Reply With Quote
  #20  
Old 14-08-2010, 14:53
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Vol goede moed ga ik dus verder met de bouw van het chassis en de motor. Dank zij het boek met referentiefoto's (zie begin van de thread) kan ik heel wat extra details en/of verbeteringen aanbrengen aan mijn model, daar waar Tamiya een beetje te kort door de bocht gegaan is. Ik ga jullie de details van deze aanpassingen besparen (als tekst) want enkele foto's zeggen meer dan 1000 woorden:









Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_20.JPG
Views:	1068
Size:	645.8 KB
ID:	18957   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_21.JPG
Views:	1015
Size:	719.6 KB
ID:	18958   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_22.JPG
Views:	1021
Size:	624.8 KB
ID:	18959   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_23.JPG
Views:	1019
Size:	665.5 KB
ID:	18960   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_24.JPG
Views:	1005
Size:	655.3 KB
ID:	18961  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #21  
Old 14-08-2010, 14:54
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ondertussen ben ik aangekomen aan de bouw van de radiator en de monolink-schokdemper. De bouw en beschildering van de onderdelen verloopt vlekkeloos, tot... ik tot de vaststelling kom dat er een zakje met onderdelen ontbreekt aan mijn kit! Het zakje met daarin de kablage, de schroeven en de veer van de schokdemper ontbreekt! Nu was me dat niet meteen opgevallen bij het aanbrengen van de kabels, omdat ik die altijd vervang door dunnere exemplaren, maar die veer en zeker die bouten ter bevestiging van de wielen en voorvork heb ik absoluut nodig! Dus nu ben ik dubbel content dat ik een reservekit aangeschaft heb, waarin al deze onderdelen wèl zitten. En dat kan ik met zekerheid zeggen, want gisteren morgen is de doos aangekomen.



Ondanks alle tegenslagen wordt deze thread dus toch nog vervolgd
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_25.JPG
Views:	1056
Size:	625.9 KB
ID:	18962  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #22  
Old 14-08-2010, 16:58
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2007
Location: Aartrijke
Posts: 818
Man man man... Hoeveel tegenslag kan een Modelbouwer hebben!
Hopelijk komt de donor kit goed overeen met de motor zodat je hier niet teveel aanpassingen moet doen... Hou de moed erin, want het Kader met de motor ziet er al geweldig uit!
__________________
MIJN WERKBANK




Reply With Quote
  #23  
Old 14-08-2010, 22:56
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Tijd om nog eens een update te geven. De reden waarom dit zo lang duurt is tweeërlei: enerzijds wordt er in de verlofperiode ook geprofiteerd van de vrije tijd om een aantal klusjes in huis te doen die al lang liggen te wachten (behangen, verven, reparaties, enz...),

..................................
Allé, ik ben dan toch niet de enige die ook deze "hobby's" beoefent.


En wat deze foto betreft, 't is te hopen dat er niemand "achterom" komt.

Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
................


Tja Guy, dit is blijkbaar een kit die serieus ermee aan het rammelen is, maar je zal zien; De aanhouder wint.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #24  
Old 05-09-2010, 17:35
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Het is alweer een hele tijd geleden dat er nog eens een update van deze thread verschenen is. Dat wil echter niet zeggen dat er niets gebeurd is aan het model, integendeel!

De bijgekochte bouwdoos is ondertussen aangekomen en de kuiponderdelen werden eruit gehaald, net als het zakje met de veer en de schroeven. Maar dat laatste was al niet meer nodig, want amper een uur nadat ik dit gedaan heb vond ik het originele zakje van de eerste kit terug, verstopt ergens onderin een hoop documentatie-rommel. Overigens is dat wel goed nieuws, want zo kan ik dat andere model later ook nog eens bouwen als 'naked bike', zonder kuip dus.

De plastic onderdelen van deze tweede bouwdoos zijn trouwens gewoon van witte plastic gemaakt, in tegenstelling tot die van de originele bouwdoos waar ze van doorzichtig plastic gemaakt zijn, wat ik overigens een stom idee vind: er is geen enkele manier waarop je zon'd doorzichtige onderdelen op een ietwat propere manier aan elkaar kan kleven of lijmnaden kan opschuren zonder sporen na te laten, wat het resultaat hoe dan ook waardeloos zou maken. Als je een motor of wat dan ook wil tonen, dan laat je de kuip er gewoon af, althans dat vind ik ervan. Enfin, terug naar de bouw: de witte kuiponderdelen worden aan elkaar gekleefd en de panel lines worden wat uitgekrast. Alle bouten die op de kuip meegegoten zijn worden opnieuw weggeschuurd om ze te vervangen door gepunchte boutjes achteraf. Daar waar de 2 bouten zitten die de kuip aan de zijkanten bevestigen aan het kader, worden er ook weer de nodige gaten geboord om de mishmash schroefjes die ik voorzien heb toe te laten. Op de foto's is te zien dat er wel nog een boel werk te doen is om de lijmnaden weg te schuren zodat de kuip eruit ziet alsof ze uit één stuk gegoten is. Het essentiële verschil echter met de bouw van de vorige kuip is de handvatverbreders die ik deze keer rechtstreeks op de kuip vastgekleefd heb om ervoor te zorgen dat ik achteraf geen problemen meer krijg met het spuitwerk, zoals de vorige keer.



Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_30.JPG
Views:	960
Size:	462.3 KB
ID:	19184   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_31.JPG
Views:	896
Size:	461.9 KB
ID:	19185  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #25  
Old 05-09-2010, 17:36
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ook de rest van de motor wordt uiteraard verder afgewerkt. Dank zij de teruggevonden veer, die geel gespoten wordt, kan nu de ganse schokdemper-constructie in het kader bevestigd worden, en wordt ook het radiator op zijn plaats gelijmd.







Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_26.JPG
Views:	879
Size:	666.9 KB
ID:	19186   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_27.JPG
Views:	944
Size:	700.6 KB
ID:	19187   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_28.JPG
Views:	901
Size:	668.1 KB
ID:	19188   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_29.JPG
Views:	905
Size:	651.6 KB
ID:	19189  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #26  
Old 05-09-2010, 17:39
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Vervolgens kan de achterbrug samengebouwd worden. Van de bouw van die brug heb ik geen foto's omdat ik dit uitgevoerd heb toen we op vakantie waren aan zee. En daar beschik ik niet over een fotostudio. Hoe de achterbrug in het kader bevestigd werd echter, heb ik wel gefotografeerd. Dank zij de bout die ik lang geleden in het achterwiel gekleefd heb, en de grondplaat die ik voor deze motor voorzien heb, kan ik na het inbouwen van de achterbrug en achterwiel de motor zelfs een 'wheelie' laten doen zonder trucage of Photoshop. De motor staat echt zoals je hem ziet. De uitlaten werden ook al gedryfit, maar die moeten er nog terug af omdat ze enkel nog maar in hun basiskleur gespoten zijn.









Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_32.JPG
Views:	949
Size:	591.4 KB
ID:	19190   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_33.JPG
Views:	945
Size:	644.3 KB
ID:	19191   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_34.JPG
Views:	931
Size:	652.1 KB
ID:	19192   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_35.JPG
Views:	874
Size:	684.8 KB
ID:	19193   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_36.JPG
Views:	926
Size:	664.5 KB
ID:	19194  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #27  
Old 05-09-2010, 17:40
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
De lasnaden, die ik eerst volledig weggeschuurd heb omdat ze op de verkeerde plaats zaten, en daarna terug aangebracht heb door middel van het verlijmen van getrokken plastic sprue met Tamiya vloeibare lijm (groene dop!), moeten namelijk nog een ganse regenboog van kleuren ontvangen via de airbrush. Ik weet wel dat ze grotendeels zullen verborgen worden achter de racekuip, maar een stuk van de onderste uitlaten blijft zichtbaar en verder is het een goede oefening voor mij. De knaldempers zijn trouwens nog helemaal niet gespoten, die staan er maar op voor het zicht.



Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_37.JPG
Views:	881
Size:	582.5 KB
ID:	19195   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_38.JPG
Views:	924
Size:	629.9 KB
ID:	19196  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #28  
Old 05-09-2010, 17:42
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Het figuurtje dan. De Kenny werd ondertussen helemaal voorzien van alle decals. De grote 'Marlboro' decal op de rug werd vervangen door een aftermarket decal omdat het wit erg vergeeld was, wat erg opviel. Maar de aftermarket decal had dan weer een soort van fluo-rood dat niet paste bij de rest van het rode motorpak. Daarom heb ik het fluo gedeelte eruit gesneden, zodat wat je ziet in feite gewoon de rug van het figuurtje is. De 'Dunlop' decal op zijn ... hmm ... 'onderrug' is ook zo'n originele decal waarvan het wit nogal vergeeld is. Maar daar valt het heel wat minder op. Ik ben van plan om de figuur nog wat te accentueren met wat schaduwen, maar heel wat minder intensief dan bij een 1/24 figuurtje, omdat de grote schaal op zich al zorgt voor wat natuurlijke schaduw. Daarna een lichte drybrushing, en tenslotte denk ik van een ultieme vernislaag aan te brengen met semigloss vernis, om het leder te simuleren. Nu is het wat té mat om echt over te komen.





De helm is het tegenovergestelde van mat: die moet blinken als een spiegeltje. Ook de basiskleur van het gezicht zit onder de vernis, zodat ik de details kan aanbrengen zonder dat de basiskleur nog aangetast wordt door verdunners. Zoals je ziet heb ik ook de onderzijde van de helm, aan de kin, opengewerkt zodat je werkelijk van bovenaf dwars doorheen het kinstuk van de integraalhelm kan kijken. Ik vond dat nogal belangrijk omdat de figuur op de motor zal zitten in een positie waarbij dit detail erg zal opvallen.





Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_39.JPG
Views:	926
Size:	612.9 KB
ID:	19197   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_40.JPG
Views:	884
Size:	624.1 KB
ID:	19198   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_42.JPG
Views:	930
Size:	529.8 KB
ID:	19199   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_43.JPG
Views:	932
Size:	536.4 KB
ID:	19200   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_44.JPG
Views:	876
Size:	505.0 KB
ID:	19201  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #29  
Old 05-09-2010, 17:44
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
De nieuwe racekuip wordt na het gladschuren van alle lijmnaden in witte primer gespoten, waarna er 2 lagen TS-26 pure white overheen gaan. Eens die goed uitgehard zijn worden de vlakken waar de gele nummer-achtergronden moeten komen afgeplakt met masking tape. Ik heb namelijk uit mijn vorige poging geleerd dat het nagenoeg onmogelijk is om de ronde vormen van de kuip op een perfecte manier te bekleden met de vlakke decals. Dus verkies ik om ze te spuiten.



En dan wordt me iets duidelijk. Herinner je je nog dat ik de voorste centrale decal van de gele achtergrond moeten inkorten heb omdat ik het gepresteerd had om tussen de rode vlakken niet genoeg wit gelaten had om die decal tussen te krijgen? Welnu, de reden hiervoor is dat ik me op referentiefoto's gebaseerd had om de rode vlakken af te plakken, zonder me om het witte vlak ertussen te bekommeren: als de grens van het rood op de juiste plaats zit, kan het wit niet anders dan correct zijn toch? Ja, dat klopt, op voorwaarde dat de kuip de correcte breedte heeft natuurlijk. Want wat blijkt? De nieuwe kuip, die van witte plastic gevormd is en dus (misschien) uit een andere mal gegoten is, is een heel stuk breder dan de eerste kuip, die uit doorzichtig plastic gegoten was! En nog geen beetje ook: Om dit te illustreren heb ik ze eens naast elkaar gelegd in vooraanzicht: de gele bol is bij het nieuwe model heel wat breder, maar het stuk dat aan de zijkanten overblijft naast het geel is bij beide modellen (nagenoeg) gelijk.



Een bovenaanzicht zegt nog meer: ik kan de oude kuip gewoonweg helemaal in de nieuwe kuip schuiven zonder iets te moeten forceren, dus is ze enorm veel smaller!



En om alles mathematisch te bewijzen heb ik ze ook opgemeten met een schuifpasser: de oude kuip is precies 4mm smaller dan de nieuwe! 4mm verdorie! Dat is precies hoeveel ik van de gele decal weggesneden heb bij mijn vorige poging! Geen wonder dus dat ik er niet wijs uit werd. 4mm, dat is omgerekend bij deze schaal wel 4,8cm in werkelijkheid... En ik maar prutsen om die oude kuip rond mijn motorkader gepast te krijgen, wat ook al geen sinecure was. Ja, met deze nieuwe kuip gaat ook dit als een fluitje van een cent...



Dit is dus zeer goed nieuws voor mijn zelfvertrouwen, want nu wordt me alles duidelijk. Want ne mens zou op den duur aan zijn eigen beginnen te twijfelen.

Goed, zand erover. De smalle kuip zal nu dus kunnen dienen in een diorama, en de brede kuip wordt nog in het fluo-rood gezet waarna de decals en de vernis er overheen kunnen. Als dat allemaal goed gaat is alle leed geleden...

Maar dat vertellen we in een volgende update weer...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_45.JPG
Views:	1233
Size:	526.8 KB
ID:	19202   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_46.JPG
Views:	910
Size:	535.6 KB
ID:	19203   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_47.JPG
Views:	913
Size:	515.2 KB
ID:	19204   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_48.JPG
Views:	947
Size:	559.8 KB
ID:	19205  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 06-09-2010 at 06:19.
Reply With Quote
  #30  
Old 05-09-2010, 22:51
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Mooie update, Guy.

Zo zie je maar weer, zelfs een top-fabrikant kan al eens een foutief model hebben. Zelf ooit meegemaakt bij mijn Subaru, de ruit-partij paste voor gene meter,veel te groot, maar na een andere te hebben gekregen was het probleem opgelost. Zelfs die Calsonic-Skyline waar ik al een tijdje mee bezig ben (7jaar), heeft een slechte pasvorm.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 14:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.