De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #31  
Old 06-09-2010, 10:50
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
We hebben wat langer moeten wachten, maar dat wachten is dan ook weer de moeite waard gebleken!

Keep 'em coming!!
Reply With Quote
  #32  
Old 09-09-2010, 21:48
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Keep 'em coming!!
Doen we! De uitlaten werden verder afgewerkt. Hiervoor heb ik met smoke en wat bruine verf de hitte-uitwasemingen nagebootst die door het lassen van de naden het metaal verkleuren. Hierbij heb ik me laten inspireren door de referentiefoto's. Daarna werden de lasnaden zelf in gun metal geschilderd, wat dan weer een beetje 'opgelicht' werd met zilver uit de Tamiya schminkdoosjes. Voor mij is dit slechts een oefening, want eens de kuiponderdelen op de motor bevestigd zitten zal je er niet veel meer van zien. Maar ik heb wel genoeg ervaring opgedaan om vast te stellen dat mijn ouwe Badger voor dit soort werk niet echt geschikt is, dus als ik hierin verder wil gaan zal ik toch eens een nieuwe airbrush moeten aanschaffen.







Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_49.JPG
Views:	1039
Size:	639.6 KB
ID:	19238   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_50.JPG
Views:	1042
Size:	641.0 KB
ID:	19239   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_51.JPG
Views:	1028
Size:	688.3 KB
ID:	19240   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_52.JPG
Views:	1034
Size:	665.1 KB
ID:	19241  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #33  
Old 09-09-2010, 21:50
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
De ophangpunten van de bovenste uitlaten heb ik aangepast zodat ze wat meer naar binnen toe vastgemaakt kunnen worden. Ik heb bij het dryfitten namelijk gemerkt dat ze veel te ver uit elkaar stonden om mooi gecentreerd uit de ronde openingen van de zadelsteun te steken.

De uiteinden van de uitlaten, de knaldempers zeg maar, werden eerst semigloss zwart gespoten en daarna afgeplakt om de aluminium uiteinden te schilderen. Vervolgens werden er aftermarket foto-ets rondellen op gekleefd naar voorbeeld van de referentiefoto's.

Verder werd er nog rode bekabeling aangebracht, en werden de steunen onderaan het radiator gemonteerd. Ook de versnellingssteun en de voetensteun links zijn al op de motor gemonteerd. Rechts moet dit nog gebeuren.

Daarna is de voorvork aan de beurt, maar daar zal een volgende update wel meer over vertellen.







Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_53.JPG
Views:	1017
Size:	696.7 KB
ID:	19242   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_54.JPG
Views:	988
Size:	644.1 KB
ID:	19243   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_55.JPG
Views:	1000
Size:	595.7 KB
ID:	19244   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_56.JPG
Views:	979
Size:	386.3 KB
ID:	19245  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #34  
Old 10-09-2010, 10:27
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Mijn schminkdoosjes zitten nog ergens in een transportkarton, dus even gaan nakijken kan ik (voorlopig) niet, vandaar de vraag: zit er geen blauw bij als "schmink"? Ik zou hiermee eens over de bochten gaan, daar waar het uitlaatmetaal nog heter wordt. Wellicht dat dat nog wat extra realisme geeft.

Nu zijn de uitlaten al zeer goed maar, zonder respectloos te willen doen naar deze race-potten, ze zouden net zo goed onder eendert welke "mobilette" kunnen hangen.
Reply With Quote
  #35  
Old 10-09-2010, 13:20
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Zou ik zeker gedaan hebben als de uitlaten op de referentiefoto's er ook zo uit zouden zien. Maar op de foto's van deze Yamaha (die nochtans echt wel gebruikt is in races) is nergens een verkleuring te zien die naar blauw of geel neigt. Maar misschien kan ik er wat 'dichterlijke vrijheid' op toepassen, al was het maar om een eventuele jury niet tot eenzelfde conclusie te laten komen. Soms moet je inderdaad dingen aanbrengen die beantwoorden aan het verwachtingspatroon van een vakjury, tenminste als je je model wil inschrijven in een wedstrijd...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #36  
Old 10-09-2010, 14:07
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Zou ik zeker gedaan hebben als de uitlaten op de referentiefoto's er ook zo uit zouden zien. Maar op de foto's van deze Yamaha (die nochtans echt wel gebruikt is in races) is nergens een verkleuring te zien die naar blauw of geel neigt. Maar misschien kan ik er wat 'dichterlijke vrijheid' op toepassen, al was het maar om een eventuele jury niet tot eenzelfde conclusie te laten komen. Soms moet je inderdaad dingen aanbrengen die beantwoorden aan het verwachtingspatroon van een vakjury, tenminste als je je model wil inschrijven in een wedstrijd...
Dat wilde ik niet suggereren. Het zou immers kunnen dat het gebruikte materiaal van de knalpotten uit die periode van die aard was dat ze gewoonweg niet blauw kleurden (staal toen vs. titanium nu). Bovendien haalden de motoren misschien niet zo'n hoge toerentallen als bij hedendaagse motoren en was de hitteontwikkeling ook minder. Als dit het geval is, heb ik niets gezegd en zou ik het alsnog zo laten.
Reply With Quote
  #37  
Old 18-11-2010, 18:06
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
De nieuwe racekuip wordt na het gladschuren van alle lijmnaden in witte primer gespoten, waarna er 2 lagen TS-26 pure white overheen gaan. Eens die goed uitgehard zijn worden de vlakken waar de gele nummer-achtergronden moeten komen afgeplakt met masking tape. Ik heb namelijk uit mijn vorige poging geleerd dat het nagenoeg onmogelijk is om de ronde vormen van de kuip op een perfecte manier te bekleden met de vlakke decals. Dus verkies ik om ze te spuiten.

Na het bekijken van de vorige foto, en het zien van de foto's die erop volgen, zou je kunnen denken dat dit een logische voortzetting geweest is van het spuitwerk, zonder hindernissen. Niets is echter minder waar!





Een vergelijking van de 2 data waarop de foto's gepost zijn, geeft al een indicatie dat er iets moet tussengezeten hebben... Tussen 5 september en 18 november zitten iets meer dagen dan dat er nodig zijn om de gele verf te laten drogen, toch?

Inderdaad. De tegenslagen die in deze bouw zitten willen er nog niet mee ophouden. Wat was er gebeurd? Ik had de kuip mooi afgeplakt met BMF, en vervolgens wat verf gedecanteerd uit een spuitbus TS-36 fluo-red. Die werd met de airbrush op de kuip aangebracht, en dat ging vlekkeloos. Ook het wegnemen van de masking tape verliep zonder enig probleem. Maar toen viel me iets op: het rood van de kuip was véél donkerder dan het rood van de velgen, tank en zadelsteun, die werkelijk oranje-achtig fluo-rood zijn! Nochtans werden alle onderdelen gespoten met TS-36 Tamiya spuitbus-verf! Wat we dus geleerd hebben is dat deze fluo-verf die uit spuitbusjes komt met dezelfde nummers, niet noodzakelijk dezelfde tint vertoont! Het verschil was echt te groot om aanvaardbaar te zijn, en dus besloot ik om de tank en zadelsteun uit mijn reserve-kit ook te spuiten met dezelfde spuitbus als de kuip, zodat alle rode onderdelen dezelfde tint vertonen. De reeds gespoten onderdelen zou ik dan wel gebruiken in een diorama of zo.

Zo gezegd, zo gedaan: de onderdelen van zadelsteun en tank werden samengekleefd en de lijmnaden werden opgevuld en geschuurd. Alles was klaar om in de witte primer te spuiten, maar toen kwam de modelbouwbeurs van KMK eraan. Op die beurs had ik een praatje met Tim, en ik legde mijn tegenslag uit en wat ik besloten had om het op te lossen. Ik toonde hem hoe ver de motor ondertussen al staat, en ik besefte ineens dat ik naast de tank en zadelsteun, ook nog de velgen zou moeten spuiten met hetzelfde donkere rood. Verdorie, wat een ellende! Maar toen stelde Tim een zeer pertinente vraag, die mijn beslissing helemaal omdraaide: "welke kleur rood is eigenlijk de juiste?" vroeg hij. En hij heeft gelijk: het oranje fluo-rood is het enige juiste, en bovendien stemt het overeen met de Marlboro logo's van de decals. En ik moet toegeven: eigenlijk is het toch te gek om 4 onderdelen te (her)spuiten omwille van 1 onderdeel dat in een verkeerde tint staat. Mijn besluit stond, hoezeer ik het tegen mijn goesting deed, vast: de kuip moest de remolie in... Dat wil ook zeggen dat ik voor de 4de keer de spuitwerken van deze kuip moest herdoen, want de te smalle kuip van de originele kit had ik ook al 2 keer gespoten, zoals je je nog wel zal herinneren...

Maar toch betreur ik deze beslissing niet. Een week geleden heb ik de kuip terug uit de olie gehaald, alles mooi opgekuist en ontvet, en terug voorzien van een primerlaag. Vervolgens kwam er ook weer een laag TS-21 pure white overheen, waarna de gele vlakken gemaskeerd en gespoten werden. Op dat moment stond ik weer even ver als de vorige foto van deze thread. Gisteren werden de rode vlakken gemaskeerd en gespoten, waarna de tape voorzichtig verwijderd werd. Vandaag werd de kuip opgekuist met polish pasta en zie: we kunnen weer verder! En content dat ik ben!

Ik vraag me alleen af wat het volgende probleem weer gaat zijn, maar soit, dat zien we dan wel weer...

En ter controle leg ik de nieuw gespoten kuip naast de zadelsteun: de tinten zijn nu terug gelijk. Ik wist dat het spuitbusje dat ik laatst gebruikt had om mijn 1/43 McLaren Mp4/4 te spuiten de juiste tint bezat, en dus kon ik met een redelijk gerust gevoel deze spuitwerken uitvoeren. Maar 100% gerust was ik toch pas na het vergelijken van de 2 onderdelen...

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_57.JPG
Views:	901
Size:	696.1 KB
ID:	19963   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_58.JPG
Views:	935
Size:	666.7 KB
ID:	19964   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_59.JPG
Views:	928
Size:	691.6 KB
ID:	19965  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #38  
Old 18-11-2010, 23:05
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Zo blijft ne mens bezig, hé.

In ieder geval gaat het de goeie weg op, hopelijk zonder teveel zijsprongen dit keer.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #39  
Old 19-11-2010, 07:48
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Ik vraag me alleen af wat het volgende probleem weer gaat zijn, ...
Allez, daar hebben we niet te lang moeten op wachten, al is het een probleem van een andere orde deze keer: de vele wachtperiodes tijdens dewelke ik noodgedwongen telkens alle onderdelen van de motor/piloot aan de kant moet leggen, hebben er voor gezorgd dat ik nu de helm van de piloot nergens kan vinden
Ik heb gisteren al enkele uurtjes gezocht zonder succes, het is om moedeloos van te worden. Niet dat ik geen helm/hoofd in reserve heb, maar dan moet ik weer gaan zoeken naar een nieuw decalvel met daarop de livery van de Kenny Roberts helm... Pffffff! Misschien dit weekend toch maar eerst nog eens heel goed zoeken. Ook een vrijetijdsbesteding natuurlijk, en nog goedkoop ook...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #40  
Old 19-11-2010, 16:41
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Pffffff! Misschien dit weekend toch maar eerst nog eens heel goed zoeken.
Joepieee! Vandaag met vernieuwde moed beginnen zoeken, en na een kwartierke heb ik Kenny's helm gevonden
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #41  
Old 19-11-2010, 18:40
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2007
Location: Aartrijke
Posts: 818
ik zou Kenny eens goed straffen! zomaar weglopen...
__________________
MIJN WERKBANK




Reply With Quote
  #42  
Old 19-11-2010, 19:18
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Quote:
Originally Posted by Ferrari rules View Post
ik zou Kenny eens goed straffen! zomaar weglopen...
Ik zou zeggen: een maand lang geen motorrijden
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #43  
Old 21-11-2010, 17:40
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Update.

De kuip werd ondertussen voorzien van alle decals. Daarmee ben ik voor het eerst verder geraakt dan de vorige keer; dat schept moed Nu gaat er vernis over gespoten worden en dan kan ze weer aan de kant om te drogen.



Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_71.JPG
Views:	794
Size:	581.8 KB
ID:	19999   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_72.JPG
Views:	795
Size:	573.3 KB
ID:	20000  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #44  
Old 21-11-2010, 17:42
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ondertussen heb ik ook verder gedaan aan de piloot. Op zijn knieën werd met BMF wat tape gekleefd die in werkelijkheid zilverkleurige 'Ducktape' moet voorstellen als extra bescherming in de bochten. Daarna werd er ook wat schaduw gelegd met donkere tinten rood en wat grijs (voor de witte partijen). Vervolgens werd het ganse lichaam gespoten met semi-gloss vernis, want de matte vernislaag was niet echt realistisch of leder te imiteren. De helm werd er op gedryfit, maar zoals je ziet is hij nog niet af.







Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_73.JPG
Views:	732
Size:	358.1 KB
ID:	20001   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_74.JPG
Views:	777
Size:	561.5 KB
ID:	20002   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_75.JPG
Views:	730
Size:	567.1 KB
ID:	20003   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_76.JPG
Views:	764
Size:	730.3 KB
ID:	20004  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #45  
Old 21-11-2010, 17:43
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ook de voorvork werd al aangepakt. Het bovenste stuk van de vorken werd bekleed met BMF, en de remkabels werden wat extra gedetailleerd met enkele mishmash boutjes. De remschijven werden uitgeboord voor wat extra realisme. Daarna heb ik de voorvork aan de rest van de motor bevestigd, maar dit is alleen voor de foto, om de 'naked bike' te kunnen fotograferen met de beide wielen erop. En ook om de laatste onderdelen van het stuur en aanverwanten gemakkelijker te kunnen aanbrengen. Daarna moet de vork er weer af, en moet het voorwiel terug uit de vork. De samenbouw van de Yamaha met piloot moet namelijk gebeuren volgens een vaste volgorde: eerst komt het zadelsteun op de motor, daarna wordt de piloot op het zadel bevestigd. Pas daarna kan de tank geplaatst worden die werkelijk onder de buik van de piloot geschoven wordt. Vervolgens is de voorvork zonder voorwiel aan de beurt, waarna de kuip aangebracht kan worden. Tenslotte wordt het voorwiel in de voorvork gezet. Als je deze volgorde niet respecteert kan de piloot er nooit passend op.



Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_60.JPG
Views:	814
Size:	674.7 KB
ID:	20005   Click image for larger version

Name:	1983_yamaha_yzr500_70.JPG
Views:	762
Size:	711.9 KB
ID:	20006  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 08:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.