De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 25-09-2010, 20:16
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
McLaren Honda Mp4/4 - 1988 - Ayrton Senna - Tameo - 1/43

Als hier iedereen toch Marlboro gesponsorde wagens gaat bouwen, kan ik net zo goed meedoen eh

Deze keer wordt het de McLaren waarmee Senna wereldkampioen werd en waarmee het McLaren team 15 van de 16 GP races van het seizoen 1988 gewonnen heeft. Prost en Senna hadden samen welgeteld 2 punten minder dan de rest van het ganse deelnemersveld samen!



Bij de studie van dit model viel me meteen op dat het niet dezelfde McLaren was dan het 1/20 model van Tamiya dat ik ooit gebouwd heb. Die had namelijk van die schouwvormige luchthappers op de zijpontons, en dit model heeft die niet. Wie van beide fabricanten was er fout?

Wel, geen van beide. De McLaren is namelijk tijdens het seizoen 1988 geëvolueerd. In het begin waren er de typische luchthappers:



Maar vanaf de GP van Duitsland waren die verdwenen, en zagen de zijpontons er heel wat vlakker en aerodynamischer uit:



En aangezien het model dat ik nu ga bouwen de McLaren voorstelt die de laatste GP van het seizoen gereden heeft, de GP van Japan, is deze vorm helemaal correct. Een ander verschil tussen beide versies is te zien net vóór de inlaten van de zijpontons: de 'oude' versie vertoonde nog een stukje wit bodywork, de 'nieuwe' versie had dit ook niet meer, de ganse monocoque was nu in carbonkleur.

Ok, aan de slag nu. Het witmetalen model wordt eerst ontdaan van alle bramen en oneffenheden. Daarna wordt het opgeschuurd met schuurpapier 180, 320, 600, 1500, 2000, 3600 en tenslotte 4000. Dat geeft een supergladde finish waarop een witte primerlaag aangebracht wordt. Omdat de voorspoiler helemaal wit gespoten moet worden kleef ik hem meteen aan de neus van de McLaren vast, dan kan ik daar al geen onaangename verrassingen meer mee tegenkomen bij het monteren van de onderdelen. Ook de afdekking van een radiator achteraan en de overrolbeugel worden meteen op de body vastgekleefd omwille van dezelfde reden. Eens de primer droog is worden eventuele oneffenheden nog wat bijgeschuurd en daarna komt er een tweede primerlaag over.

Vervolgens heb ik een laag of 2 TS-26 pure white gespoten vanuit de spuitbus. Die krijgen een week om te drogen, waarna ik de body maskeer met BMF. Althans de scheidingslijnen. De rest van de body wordt geschilderd met Maskol.

De achtervleugel krijgt ook een voorbehandeling. De vleugels die tussen de verticale endplates gekleefd moeten worden, dienen fluo-rood en wit geschilderd te worden. Maar de kit heeft beide vleugels in één stuk gegoten. Het afplakken van die toestand is heel wat arbeidsintensiever dan het meest voor de hand liggende: gewoon beide onderdelen van elkaar scheiden met een scherp mesje. Op die manier kan ik de voorste vleugel vastkleven aan de endplates omdat alles van die submontage fluo-rood moet worden, en de achterste vleugel kan apart wit gespoten worden. Ook de achteruitkijkspiegels worden al vastgekleefd aan hun minuscule steuntjes, zo kan ik ze tenminste vastnemen bij het spuiten. Al deze onderdelen ondergaan vervolgens dezelfde behandeling als de body: 2x primer, 2x witte laklaag erover. Ook de onderdelen die eigenlijk fluo-rood moeten worden: op die manier zullen ze er allemaal hetzelfde uitzien, want het fluo-rood is eigenlijk een doorzichtige kleur die erg beïnvloed wordt door de eronder zittende basiskleur.

De kit heeft ook het fluo-rood als decal, maar daarbij heb ik enkele bedenkingen:

- elke decal, hoe goed ook, vertoont toch altijd enkele rimpeltjes ij het bekleden van moeilijke rondingen en bochten,

- decals verliezen na verloop van tijd hun fluo-kleur (althans die van Tamiya toch),

- de achteruitkijkspiegels en de afdekking achteraan over de radiator moeten volgens het plan sowieso gespoten worden met TS-36 fluo-red, dus kan ik net zo goed de ganse body spuiten.

En zo geschiedde! Vanuit de bus TS-36 wordt wat verf gedecanteerd in de airbrush, en met een lichte druk (1 bar) op het model gespoten. Het fluo-rood ziet er erg goed uit, en ik heb bijna geen last van overspray of spuitfoutjes. Ik begin het stilaan onder de knie te krijgen, dat spuiten met gedecanteerde verf. Vergeet niet dat ik deze techniek nog maar een goed jaar of zo toepas...

Hier zijn de foto's die tonen hoe de onderdelen er op dit moment bijstaan:











Wordt vervolgd!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1988_mclaren_mp4_4_01.JPG
Views:	1293
Size:	640.8 KB
ID:	19444   Click image for larger version

Name:	1988_mclaren_mp4_4_02.JPG
Views:	1226
Size:	650.9 KB
ID:	19445   Click image for larger version

Name:	1988_mclaren_mp4_4_03.JPG
Views:	1288
Size:	630.6 KB
ID:	19446   Click image for larger version

Name:	1988_mclaren_mp4_4_04.JPG
Views:	1267
Size:	633.2 KB
ID:	19447   Click image for larger version

Name:	1988_mclaren_mp4_4_05.JPG
Views:	1268
Size:	686.1 KB
ID:	19448  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 25-09-2010 at 20:23.
Reply With Quote
  #2  
Old 25-09-2010, 22:03
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Allé, na de grote McLaren van TvD, is er dan ook ne kleine te zien.

Binnenkort samen op de foto.

Spuitwerk ziet er in ieder geval "toppie" uit.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #3  
Old 26-09-2010, 18:55
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat
 
Join Date: May 2001
Posts: 1,871
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
En aangezien het model dat ik nu ga bouwen de McLaren voorstelt die de laatste GP van het seizoen gereden heeft, de GP van Japan, is deze vorm helemaal correct. Een ander verschil tussen beide versies is te zien net vóór de inlaten van de zijpontons: de 'oude' versie vertoonde nog een stukje wit bodywork, de 'nieuwe' versie had dit ook niet meer, de ganse monocoque was nu in carbonkleur.
Een detail, maar Japan was de voorlaatste, Australië de laatste GP.

Succes met het bouwen !
__________________

Last edited by Mario; 26-09-2010 at 18:55.
Reply With Quote
  #4  
Old 26-09-2010, 20:06
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Mario View Post
Een detail, maar Japan was de voorlaatste, Australië de laatste GP.
Inderdaad, in die tijd was Australië de laatste GP van het seizoen. Daar werd destijds naar verluidt ook de teamkledij verkocht aan de fans die er geld voor over hadden. Maar niet die van McLaren! Ron Dennis stond erop dat alles netjes aan hem terug bezorgd werd, want alles was eigendom van McLaren...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #5  
Old 26-09-2010, 20:30
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Knokke-Heist
Posts: 3,806
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Inderdaad, in die tijd was Australië de laatste GP van het seizoen. Daar werd destijds naar verluidt ook de teamkledij verkocht aan de fans die er geld voor over hadden. Maar niet die van McLaren! Ron Dennis stond erop dat alles netjes aan hem terug bezorgd werd, want alles was eigendom van McLaren...
Guy, jij leest teveel Michel Vaillant...
__________________
WRC-prono 2009 kampioen
Reply With Quote
  #6  
Old 26-09-2010, 21:43
Luigi's Avatar
Luigi Luigi is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2005
Location: Sint-Baafs-Vijve
Posts: 380
Quote:
Originally Posted by Bart.Vandecavey View Post
Guy, jij leest teveel Michel Vaillant...
Ik dacht het niet; ik meen te weten dat de piloten bij McLaren toendertijd nooit de originele troffeeën die ze behaalden meekregen naar huis. De originelen bleven bij McLaren en de piloten kregen een exacte kopie...
Ik weet niet of deze "policy" nog steeds van kracht is.
__________________
Reply With Quote
  #7  
Old 28-09-2010, 15:40
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
In elk geval heb ik ondertussen de decals aangebracht, en werden ze overspoten met een 2-tal laagjes Gunze Sangyo vernis. Alle verniste onderdelen mogen nu een weekje drogen, terwijl we andere onderdelen van dit model gaan prepareren.

Enkele dryfit-foto's:









Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1988_mclaren_mp4_4_06.JPG
Views:	1180
Size:	638.4 KB
ID:	19479   Click image for larger version

Name:	1988_mclaren_mp4_4_07.JPG
Views:	1164
Size:	603.8 KB
ID:	19480   Click image for larger version

Name:	1988_mclaren_mp4_4_08.JPG
Views:	1194
Size:	622.1 KB
ID:	19481   Click image for larger version

Name:	1988_mclaren_mp4_4_09.JPG
Views:	1158
Size:	626.4 KB
ID:	19482   Click image for larger version

Name:	1988_mclaren_mp4_4_10.JPG
Views:	1157
Size:	612.3 KB
ID:	19483  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #8  
Old 28-09-2010, 20:06
Loixrallyfan's Avatar
Loixrallyfan Loixrallyfan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2009
Location: Valmeer
Posts: 1,524
Dit is één der mooiste F1's voor mij persoonlijk.
En knap resultaat alweer van de lak- en decalwerken.
__________________
Reply With Quote
  #9  
Old 06-10-2010, 15:55
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Update!

Sommige modelbouwers begonnen zich al zorgen te maken over het feit dat de neus van de McLaren wit was ipv het vertrouwde zwart. Dat komt omdat de carbon-neus in de kit gevormd wordt door decals, die ik om meerdere redenen niet onder dezelfde laag vernis wil steken die ik ondertussen al aangebracht heb:

1) ik heb ooit een probleem gehad met Tameo-carbondecals, ten tijde van de bouw van mijn Renault R25 F1. Ze reageerden wel niet met rimpels op de Gunze Sangyo vernis, daar niet van, maar de gestreepte carbon-structuur die in feite gedrukt is op een zwarte ondergrond, was wel verdwenen, zodat ik enkel nog een zwarte decal overhield. Dat risico wil ik nu niet lopen.

2) de carbon van de McLaren neus is zeer duidelijk mat, dus is het beter van de decal aan te brengen na het spuiten van de vernis. Zeker omdat de decal zelf ook mooi mat is.

En zo heb ik het dan ook gedaan. De carbondecals zien er erg overtuigend uit, en ze laten zich ook mooi bewerken en in plooi leggen met sol. Daarna heb ik ook de voorste ophangingsarmen aangebracht en matzwart geschilderd. Wat de voorkant betreft heb ik tenslotte ook nog de zwarte binnenzijden geschilderd van de endplates van de voorspoiler.



Achteraan heb ik ook al een begin gemaakt van het plaatsen van de achterste ophangingsarmen. Ze zijn echter nog niet 100% afgewerkt noch geschilderd. Ik heb namelijk vastgesteld dat het aanbrengen van de bovenste ophangingsdriehoeken niet gaat zonder de luchthappers een beetje uit te vijlen, wat ertoe geleid heeft dat ik eventjes terug aan afbraakwerken moest doen in plaats van opbouwen. Een spijtig foutje van Tameo...



De cockpit werd ook voorzien van de nodige details zoals de gordels en de versnellingpook. Meer details zal ik pas aanbrengen eens het model op zijn wielen staat.



Wat die wielen betreft, die werden gespoten met Metallic Black, waarna de bandjes erop gelegd werden. Er moeten natuurlijk nog een boel details en decals op aangebracht worden, en ze moeten zelfs nog eerst afgewassen worden, maar ik was nu toch foto's aan het maken dus krijg je ze 'ongewassen'...



Het dashboard en het stuur zijn al gespoten en voorzien van details; ze moeten echter nog wel op hun plaats gelijmd worden. Ik wou eens testen of het schilderen van de stiknaad van het stuur op 1/43 mogelijk is, en ik moet zeggen: het ging beter dan verwacht...

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1988_mclaren_mp4_4_11.jpg
Views:	1147
Size:	614.6 KB
ID:	19547   Click image for larger version

Name:	1988_mclaren_mp4_4_12.jpg
Views:	1111
Size:	614.9 KB
ID:	19548   Click image for larger version

Name:	1988_mclaren_mp4_4_13.jpg
Views:	1103
Size:	716.0 KB
ID:	19549   Click image for larger version

Name:	1988_mclaren_mp4_4_14.jpg
Views:	1073
Size:	427.1 KB
ID:	19550   Click image for larger version

Name:	1988_mclaren_mp4_4_15.jpg
Views:	1054
Size:	542.0 KB
ID:	19551  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #10  
Old 06-10-2010, 15:56
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Vervolgens werden alle ophangingsarmen en de wielen op hun plaats gelijmd. Nu kan het model op een uitlijnbank geschroefd worden en kunnen alle verdere details op de McLaren gemonteerd worden zonder dat we hem nog met onze vingers moeten aanraken...







Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1988_mclaren_mp4_4_16.jpg
Views:	1060
Size:	621.1 KB
ID:	19552   Click image for larger version

Name:	1988_mclaren_mp4_4_17.jpg
Views:	1079
Size:	612.9 KB
ID:	19553   Click image for larger version

Name:	1988_mclaren_mp4_4_18.jpg
Views:	1003
Size:	606.6 KB
ID:	19554   Click image for larger version

Name:	1988_mclaren_mp4_4_19.jpg
Views:	1052
Size:	607.6 KB
ID:	19555  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #11  
Old 06-10-2010, 15:58
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Dat gebeurt dan ook, om te beginnen met alle decals die op de banden en wielen moeten gekleefd worden. Ook het windschermpje wordt met epoxylijm vastgekleefd, zodat we ook de decals die op het scherm moeten komen, kunnen aanbrengen.









Ook het dashboard en het stuur worden nu in de cockpit gekleefd.



De voltooiing nadert nu zienderogen, en de foto's van het afgewerkte model kunnen dan ook bekeken worden in mijn galerij...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1988_mclaren_mp4_4_20.jpg
Views:	1035
Size:	730.7 KB
ID:	19556   Click image for larger version

Name:	1988_mclaren_mp4_4_21.jpg
Views:	988
Size:	743.3 KB
ID:	19557   Click image for larger version

Name:	1988_mclaren_mp4_4_22.jpg
Views:	1030
Size:	734.8 KB
ID:	19558   Click image for larger version

Name:	1988_mclaren_mp4_4_23.jpg
Views:	999
Size:	745.6 KB
ID:	19559   Click image for larger version

Name:	1988_mclaren_mp4_4_24.jpg
Views:	979
Size:	726.8 KB
ID:	19560  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 06-10-2010 at 16:05.
Reply With Quote
  #12  
Old 08-10-2010, 13:06
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2007
Location: Aartrijke
Posts: 818
Guy, zou het kunnen dat de wit geschilderde pijlen, op zowel de voorste als de achterste wielen, aan de linkerkant de verkeerde richting uitwijzen?
Voor de rest al zeer mooi gevorderd
__________________
MIJN WERKBANK




Reply With Quote
  #13  
Old 08-10-2010, 14:19
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Ferrari rules View Post
Guy, zou het kunnen dat de wit geschilderde pijlen, op zowel de voorste als de achterste wielen, aan de linkerkant de verkeerde richting uitwijzen?
Voor de rest al zeer mooi gevorderd
Zoals ik al zei in 'mijn galerij':

Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Die bedenking heb ik me ook gemaakt, maar ik zag niet in hoe ze in de andere richting konden gezet worden, aangezien ze allemaal dezelfde vorm hebben. Tenzij aan de binnenzijde van de linkerbanden natuurlijk. Misschien haal ik ze er nog af en vervang ik ze door een handgeschilderd pijltje...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 14:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.