De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 21-05-2015, 13:49
Cusco Cusco is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Feb 2013
Location: Genk
Posts: 182
Nieuw probleem met Zero Paints

Hoi iedereen,

met veel moed ben ik terug begonnen met Zero Paints voor mijn deelname aan de groepsbouw.

Het model is gespoten in witte Tamiya primer en nadien heb ik 2 mistlagen lak gezet met een kleine 5 min tussen en daarna een iets dikkere laag. Ik spuit op een afstand van zo'n 15cm.

Nu valt mij op dat mijn auto "gerimpeld" is. De verf lijkt samen te trekken, vooral rond bogen en inkepingen.

Wat heb ik mis gedaan? Zou ik de lak nog een beetje bijverdunnen?


Reply With Quote
  #2  
Old 21-05-2015, 14:10
Wanneke Wanneke is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2013
Location: Tremelo
Posts: 278
De lak van ZP is altijd al verdund voor de airbrush, dus dat zou het normaal niet kunnen zijn. Eventueel iets langer wachten tussen de mistlagen. Ik wacht altijd minstens een uur tussen 2 lagen en heb nooit problemen. Met hoeveel druk spuit je?
__________________
mvg,
Wannes
Reply With Quote
  #3  
Old 21-05-2015, 14:44
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Quote:
Originally Posted by Wanneke View Post
De lak van ZP is altijd al verdund voor de airbrush, dus dat zou het normaal niet kunnen zijn. Eventueel iets langer wachten tussen de mistlagen. Ik wacht altijd minstens een uur tussen 2 lagen en heb nooit problemen. Met hoeveel druk spuit je?
De lak is inderdaad al verdund, maar ik verdun ze vrijwel altijd nog extra.

@Cusco; krijg je dit effect meteen na het spuiten of pas (enkele minuten) later? Op de foto lijkt het trouwens alsof de naden van het dakraam in de hoeken vollopen met verf?!? Dit doet mij vermoeden dat er veel te veel verf gespoten is... Overigens spuit ik met ZP eigenlijk nooit een dikke laag maar alleen maar mistlagen.
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #4  
Old 21-05-2015, 15:56
Cusco Cusco is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Feb 2013
Location: Genk
Posts: 182
Dit was na enkele minuten. Probleem was dat ik wit op een witte primer spuit, dus zag ik niet of alles goed gedekt is.

Gebruik je de standaard thinner van ZP? In welke verhouding?

Misschien best deze even opschuren tot de rimpels weg zijn en dan nieuwe mistlagen erop.

Thanx
Reply With Quote
  #5  
Old 21-05-2015, 16:56
VSB's Avatar
VSB VSB is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2009
Location: Ruiselede
Posts: 660
Dat is vreemd. Maar ZP nog gaan verdunnen lijkt me wat overbodig en zie de meerwaarde er niet van in. Ik spuit altijd mistlagen maar wel alles na elkaar . Als ik op het einde van de body ben begin ik gewoon weer terug waar ik begonnen ben. En ik moet zeggen dat de verf dan al stofdroog is. En dan spuit ik altijd maar mistlagen tot het dekkend is. Dag uitharden en blank erop.
__________________
gr Pieter
Reply With Quote
  #6  
Old 21-05-2015, 17:38
Rocknrolla's Avatar
Rocknrolla Rocknrolla is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2012
Location: Axel
Posts: 405
Ook ik zie het nut niet in om de verf nog eens te gaan verdunnen, terwijl die al spuitklaar is.
En zeker die van Zero Paints niet, want die is al sterk verdund.

Op het eerste zicht, lijkt het er op dat je te veel bar op je airbrush had staan en zo te dik je verf hebt aangebracht.
Nu ben ik geen prof wat het airbrushen met Zero Paints betreft maar ik heb dit nog nooit voorgehad.
Ik hoop dat je het nog netjes kan schuren en misschien eens proberen met wat minder druk te spuiten.
Reply With Quote
  #7  
Old 21-05-2015, 19:50
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Niet boven 2 bar spuiten. Dat is niet nodig.
En misschien vanaf 20 cm spuiten in vele dunne lagen.

In principe is dit nog te corrigeren door te schuren. De volgelopen randjes daarentegen ...
Ik zou hem decaperen en opnieuw spuiten.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #8  
Old 21-05-2015, 20:26
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Verdunnen is misschien een verkeerd gekozen woord, het is meer een aantal druppels ZP thinner toevoegen zodat het net wat beter vloeit. Kan misschien ook te maken hebben met de soms al wat langer staande potjes
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #9  
Old 21-05-2015, 21:20
Cusco Cusco is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Feb 2013
Location: Genk
Posts: 182
Bedankt iedereen, ik heb alles in de remvloeistof gegooid. Na het weekend zal ik proberen om alles terug proper te krijgen en dan ga ik voorlopig verder met de vertrouwde spuitbusjes.

Ik heb hier een body liggen die prima kan dienen als testproject om die ZP beter onder de knie te krijgen.
Reply With Quote
  #10  
Old 22-05-2015, 18:16
Kevinboodts's Avatar
Kevinboodts Kevinboodts is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Oct 2013
Location: Hamme
Posts: 120
Oefening baart kunst maat, na vele jaren krijg ik mijn spuitwerk ook nog altijd niet perfect, maar het leerproces is heel interessant. Blijven spelen met verdunnen, afstand, producten, druk,... Zolang je maar leert en er plezier in blijft hebben (buiten de normale frustratie hier en daar )

Oja, naar de Paddockvrienden luisteren helpt ook meestal, ik spreek uit ervaring.
Reply With Quote
  #11  
Old 22-05-2015, 18:42
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Ik heb ZP nog nooit verdunt. Spuit heel goed en egaal. Het enige probleem dat je misschien kan hebben is dat je druk te hoog staat. Ik ga max tot 2bar. Meer is niet goed. Dan is de verf al droog tegen dat die op het te spuiten oppervlak komt.
__________________
Mvg,
Lesley
Reply With Quote
  #12  
Old 25-05-2015, 15:41
Rocknrolla's Avatar
Rocknrolla Rocknrolla is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2012
Location: Axel
Posts: 405
Hier heb je een link waar je enkele downloads vindt waarin de correcte manier staat om Zero Paints te gebruiken.

http://www.zero-paints.com/Downloads.html

En als je meer van het visuele houdt, is dit kanaal op JoeToep zeker aan te raden.

https://www.youtube.com/channel/UCnB...aLQoyuiofgwmSw

Als je even rondkijkt op dat kanaal, staan enkele tutorials over het aanbrengen van zowel de primer, de lak en de vernis van ZP

Het heeft mij in ieder geval al veel geholpen.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 23:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.