De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #16  
Old 24-11-2005, 19:54
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Rally
Om het probleem van resin te kennen is het beter om snel even op de site van Voss Chemie te kijken over de samenstelling.
Het zijn 2 soorten samengestelde vloeistoffen die na samenvoegen van de juiste hoeveelheden een chemische reaktie teweegbrengen die na enkele minuten resulteerd in een gegoten onderdeel.
De mensen die regelmatig met resin werken, weten dat je de mengbeker (plastiek) niet kunt vasthouden van de warmte als de reaktie bezig is.
De warmte is ook de reden dat men sommige mallen maar een aantal keren kan gebruiken en andere dan weer een 50 tal keren.
Het is ten stelligste afgeraden deze onderdelen te gebruiken voor raceonderdelen.
Heb verschillende modellen die ik regelmatig uitleen voor persvoorstellingen en dergelijke aan teams en sponsers, na iedere uitleenbeurt zijn er brokken.
Dat het chemisch process bij samenvoeging warmte ontwikkeld kan ik begrijpen. Maar wat me niet duidelijk is, is waarom, eens het proces afgelopen is en je een eindproduct hebt, dit niet tegen de warmte van een racebaan zou kunnen. Nu weet ik wel dat je resin in heet water kan vervormen en dat het wat weker wordt enz. Tenzij dat slotcars een dusdanige warmte ontwikkelen dat de bodies kunnen verzwakken.

- OT mode on -
In koude toestand zou ik anders wel een tik tegen het hoofd van een plastiek kit op 1/24ste goed kunnen verdragen, van een resin kit daarentegen.
- OT mode off -

't zou natuurlijk ook kunnen dat slotcars over de opvangmuren geslingerd worden en op de grond terecht komen, dan zullen ze zeker breken, maar van een tik van een andere auto? Allez, ik ken er niks van he, probeer hier maar wat bij te leren.
Reply With Quote
  #17  
Old 24-11-2005, 19:59
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Er worden toch redelijk wat slotraces gereden met resin bodies...

Kennen jullie iets van GFK? Ook een soort kunsstof waar ze bodies van maken... Heeft daar iemand ervaring mee?

@ Sennake... Wees toch maar voorbereid op een tikje! ;-)

G.
__________________
Reply With Quote
  #18  
Old 24-11-2005, 20:09
Rally's Avatar
Rally Rally is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2004
Location: Herselt
Posts: 41
sterkte

Het probleem is niet de warmte van de onderdelen, maar wel dat je rekening moet houden met de kwetsbare "dunnere delen" het meest breekbaar zijn de raamstijlen, dan het gedeelte boven het dashbord, en de overgang bumpers motorkap.
Wat ik ooit iemand heb weten doen is een volle body gieten en deze dan uitfrezen tot alle onderdelen hierin passen en dan zonder interieur of ramen.
Reply With Quote
  #19  
Old 24-11-2005, 20:37
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Rally
Het probleem is niet de warmte van de onderdelen, maar wel dat je rekening moet houden met de kwetsbare "dunnere delen" het meest breekbaar zijn de raamstijlen, dan het gedeelte boven het dashbord, en de overgang bumpers motorkap.
Wat ik ooit iemand heb weten doen is een volle body gieten en deze dan uitfrezen tot alle onderdelen hierin passen en dan zonder interieur of ramen.
ja ok, maar dan heeft het één (warmte en chemisch proces), geen uitstaans met het andere (breken van onderdelen).

Wat me dus terug bij mijn eerste stelling brengt. Ik geloof niet dat resin sterker of zwakker zou zijn dan plastiek als het op slot-car-race-incidenten aankomt. De ramen - indien goed gemonteerd - geven de raamstijlen toch ook een zekere vorm van ondersteuning en de bumpers zouden aan de binnenkant kunnen verstevigd worden met mastic, plastic card of iets anders. Bovendien spreken we toch over 'racen', een discipline waar er toch wel vaak met blik- en tikschade wordt rondgereden. Waarom zou het op schaal dan anders zijn?

Niet verwarren dat we over 2 verschillende dingen spreken, die vanuit een totaal andere invalshoek dienen bekeken te worden. Enerzijds de show- en displaymodellen, zoals wij de modelbouwers die maken, en anderzijds de race-bodies, die in eerste instantie gebouwd worden om met een uniek stuk te kunnen racen. 'it's a complete different mind-frame' zo lijkt me.

@ Sennake,
Als ge nu al rillingen over uwe rug voelt lopen bij de gedachte aan trek- en duwwerk op de piste, kan ik u enkel aanraden om voor dit project geen kit te gebruiken die ge later in uw collectie wilt bijzetten. Ik ben van plan - zodra beslist is met welk type wagen we gaan rijden - een soortgelijke wagen op ebay te kopen en enkel voor dit project te bouwen. No pain, no gain. Dus als er dan schade is, zal ik er niet echt van wakker liggen.
Reply With Quote
  #20  
Old 24-11-2005, 20:40
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Is er dan een verschil tussen de ene resin tov de andere, gewoon omdat de ene een andere samenstelling heeft dan de andere? Ik heb de uitleg op de site van Voss Chemie (diagonaal) gelezen, en het komt me voor dat sommige resins nog worden versterkt met fibers allerhande. Dat moet dan toch een verschillend reactievermogen bieden op chemicaliën, impactweerstand, duurbaarheid, etc ...
En mocht het zijn dat de samenstelling belang heeft, hoe kan je die dan achterhalen?
Waar zitten de laboranten hier?
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #21  
Old 24-11-2005, 21:29
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Bij mij is het gewoon om dit

te monteren op mijn tamiya kit.

Ik heb de bumper en zo nog eens vastgenomen en "bepampeld", hij lijkt inderdaad erg stevig... Ik ga erop vertrouwen!

Is de behandeling trouwens dezelfde of gewone plastic? Geen extra lagen grond- of laklaag nodig?



G.
__________________
Reply With Quote
  #22  
Old 24-11-2005, 21:31
Yvonne's Avatar
Yvonne Yvonne is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2004
Location: Moerkapelle (NL)
Posts: 397
Quote:
Originally Posted by Dominique
Waar zitten de laboranten hier?
Hi,

Ik lees zeer geïntereseerd hier mee, want ik werk in de verf-industrie en heb een chemische achtergrond. Ik probeer te achterhalen wat jullie nu precies met "Resin" bedoelen, want voor mij is dat een "hars" (grondstof verf).

Als het resins zijn die uit 1 component zijn opgebouwd dan heb je chemische reacties nodig om die resin te maken. Indien geïnteresseerd...wil ik wel weer eens mijn chemie boeken induiken en uitleggen hoe dat een beetje gaat.

Resins verstenen door invloeden van buiten af, zoals UV-licht. Daardoor kunnen resins dus barsten. Een kleine tik kan de juiste energie hebben om het resin te breken.

Resins kunnen thermoplastis en thermohardend zijn. Thermoplasten zijn resins die nog elastisch zijn, een voorbeeld zijn boterham zakjes. Thermoharders zijn resins die niet meer elastisch zijn, ombouw TV toestel bijvoorbeeld.

Wanneer een thermoplast weer wordt verhit, kan deze vervormen. Wanneer deze dan afkoelt, wordt de thermoplast weer stugger...maar is de vorm wel veranderd.

Als jullie nog meer chemisch gerelateerde vragen hebben, stel ze maar...,misschien kan ik een beetje helpen....

Groetjes
Reply With Quote
  #23  
Old 24-11-2005, 22:02
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Aha, om de boel simpel te houden mag je dus zeggen dat resin (in ons geval gaat het inderdaad om hars) aan hardheid verliest naargelang de de leeftijd van de stof. Ik ga er van uit dat beschermlagen zoals verf e.d. dit proces vertraagt?

Is er iets te zeggen over welke chemische stoffen kunnen worden gebruikt om verf van de resin te verwijderen zonder dat we een "2e Panoz van Sennake" gaan creëren?

bedankt alleszins voor de snelle reactie!
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #24  
Old 24-11-2005, 22:23
Yvonne's Avatar
Yvonne Yvonne is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2004
Location: Moerkapelle (NL)
Posts: 397
Quote:
Originally Posted by Dominique
Aha, om de boel simpel te houden mag je dus zeggen dat resin (in ons geval gaat het inderdaad om hars) aan hardheid verliest naargelang de de leeftijd van de stof. Ik ga er van uit dat beschermlagen zoals verf e.d. dit proces vertraagt?
Het is niet echt hardheid verliezen, het is meer broos worden. Een resins reageert altijd verder, wel zeer traag hoor. Maar toch. Een model van 20 jaar oud, kan bij een klein tikje dus compleet barsten vanwege het feit dat de resin is versteend.

Quote:
Originally Posted by Dominique
Is er iets te zeggen over welke chemische stoffen kunnen worden gebruikt om verf van de resin te verwijderen zonder dat we een "2e Panoz van Sennake" gaan creëren?
Dat is niet zo even te zeggen. Dat hangt af van verschillende dingen. Belangrijk is...wat voor verf is er gebruikt, op solvent basis (oplosmiddelhoudend) of op water basis. En van de ondergrond (de resin) af. Je hebt verschillende soorten.

Als het nog niet droog is, kun je bij oplosmiddel houdende verven terpentine gebruiken. Het liefst indirect (op een doekje ofzo). Is het droog een milieu vriendelijk afbijtmiddel die je niet te lang laat werken...

En op Waterbasis...en nog niet droog...water. Droge verf...milieu vriendelijke afbijt.

Alles eerst uittesten op een stukje resin dat over is. En voorzichtig !

Greetz,

PS: Ik ben niet verantwoordelijk voor de gevolgen...mocht het misgaan bij een modelwagen
Reply With Quote
  #25  
Old 24-11-2005, 22:46
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by MFahrer
Bij mij is het gewoon om dit

te monteren op mijn tamiya kit.

Ik heb de bumper en zo nog eens vastgenomen en "bepampeld", hij lijkt inderdaad erg stevig... Ik ga erop vertrouwen!

Is de behandeling trouwens dezelfde of gewone plastic? Geen extra lagen grond- of laklaag nodig?



G.
That's the spirit! In principe geen speciale behandeling nodig. Lijmen met cyano (secondenlijm) gewone plastieklijm werkt niet. Zeker erop letten dat je de resin onderdelen goed reinigt met zeep detergenten opdat alles vetvrij is. Bij de Huyndai ben ik achteraf nog een nagegaan met brandalcohol op een doekje om zeker vetvrij te zijn. Als grondlaag is de witte primer van Tamiya uitermate geschikt en vanaf dan zijn de gewone spuit- en verfprocedures van toepassing.

Zal een woest 'masjien' worden als die af is.
Reply With Quote
  #26  
Old 28-11-2005, 20:23
Rally's Avatar
Rally Rally is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2004
Location: Herselt
Posts: 41
overschot

Als men ooit resin onderdelen nodig heeft om het een en ander te testen, ik heb altijd wel het een en ander op overschot, of dat is fout gelopen bij het gieten. (krom of gebarsten)
Reply With Quote
  #27  
Old 16-10-2006, 12:03
Steven's Avatar
Steven Steven is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 192
Zijn er hier mensen die tips hebben over het werken met resin.
Hoe kuisen, met wat, voor grondlaag? enz.
kan altijd handig zijn.
Reply With Quote
  #28  
Old 16-10-2006, 14:51
Pat's Avatar
Pat Pat is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2004
Location: Dendermonde
Posts: 934
Als je er even de 1/43-modellen bijhaalt, kun je zien dat er gewerkt wordt met verschillende soorten resin.
Provence Moulage werkt bijvoorbeeld met een heel zachte soort, die gemakkelijk te bewerken is. Sommige BBR's hebben een grijze kleur, zijn beenhard en dus moeilijk te bewerken. Deze breken ook heel gemakkelijk.

De kit van MFahrer is van de eerste soort en breekt niet zo snel.

Er is nog een verschil tussen de twee.
In de gele (zachte) resin vind je ook meer luchtgaten, die dan weer meer uitboren en opvulwerk meebrengen.
Reply With Quote
  #29  
Old 16-10-2006, 19:27
BSmodels BSmodels is offline
Le mans - F1 fan
 
Join Date: Jun 2006
Location: Bertem
Posts: 543
alle tools die je gebruikt voor de plastic kits (mesje, vijltjes, boortjes, verschillende soorten schuurpapier,..... ) kan je gebruiken. Het belangrijkste in mijn ogen is het ONTVETTEN. Je moet namelijk zien dat alle siliconenresten van het gieten weg zijn. Normaal als je het model hebt opgeschuurd zijn de meeste wel weg, maar in de kleine hoekjes zullen ze waarschijnlijk nog aanwezig zijn.

Ik ontvet eerst altijd met wasbenzine, een beetje in een bakje en dan met een oude tandenborstel goed schrobben. Daarna nog eens met een afwasmiddel, zelfde procedure. Goed laten drogen en zoweinig mogelijk bepotelen. Als het model je niet bekijkt (visogen) na het zetten van de primer, dan was alles goed ontvet.
__________________
---------------

BSmodels
Reply With Quote
  #30  
Old 26-10-2006, 18:59
Steven's Avatar
Steven Steven is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 192
En als je na het spuiten toch nog visogen hebt, wat kan je dan doen?
opschuren en dan terug ontvetten of terug helemaal opnieuw beginnen?
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 22:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.