De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 09-10-2010, 18:44
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Een verf vraag

Hallo Iedereen,

Ik heb eens een vraag over verf. ik zou raamrubbers moeten schilderen, maar ik vroeg me af of ik Gunze Topcoat kan spuiten over Taimiya X18 enamel? Ik heb ook een potje rubber black van gunze verf staan. kan ik daar met topcoat overspuiten? Kan iemand me dat laten weten.

Lesley

Last edited by eyckles; 09-10-2010 at 20:13.
Reply With Quote
  #2  
Old 09-10-2010, 21:01
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Waarom zou je dat doen, je raamrubbers blinken immers niet, deze zijn mat tot zijde-mat.

Eerst je vernis spuiten en daarna met x-18 je raamrubbers verven/spuiten.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #3  
Old 10-10-2010, 00:55
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
Waarom zou je dat doen, je raamrubbers blinken immers niet, deze zijn mat tot zijde-mat.

Eerst je vernis spuiten en daarna met x-18 je raamrubbers verven/spuiten.
Hallo Johny,

Ik weet dat dit normaal gezien niet gedaan wordt, maar ik heb al enkele slechte ervaringen gehad. Ik had namelijk een Ferrari F2000 volledig voorzien van decals en na voldoende droogtijd 2 lagen MR. topcoat opgespoten. Die 2 weken laten uitharden en toen ageplakt met tamiya tape en de zwarte delen geverfd. toen ik de tape verwijderde kwam de blanke lak en de decals mee met de tape. Ik heb toen een nieuwe decal set moeten kopen en heb toen gezworen dit nooit meer te laten gebeuren. Dus zoek naar een alternatief. Als de raamrubbers te hard glanzen, kan ik ze nog altijd weatheren met grijs of een wash geven met matte lak, om ze dan toch een beetje matter te doen worden. Ik heb juist ook gelezen dat een gundam marker ook Mr topcoat kan verdragen, misshien probeer ik het zo eens. en als het niet lukt spuit ik de raamrubbers eerst in het mat zwart, dan zijn met de blanke lak semi gloss.
Ik ben ook nog maar een amateur en moet nog altijd uitzoek, wat het beste is voor mij, want alles gebeurt nog met spuitbussen en van zodra ik overschakel naar airbrush zal het wel volgens de regels gaan. Maar alle tips zijn natuurlijk altijd welkom.

groeten,
Lesley
Reply With Quote
  #4  
Old 10-10-2010, 09:35
306xtreme's Avatar
306xtreme 306xtreme is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2010
Location: dorne
Posts: 460
kwam alleen de blanke lak los of ook de lak die in kleur is ??
als uw blanke lak los komt dan is er ergens iets mis gegaan bij het begin van uw werk .
wat ik denk wat het kan zijn = dat uw model wat te vettig was en dat de blanke lak niet heeft kunnen hechten .
ofwel in het geval dat de gekleurde lak ook mee kwam dan had ge miss geen primer gespoten .
dit is maar een gedacht van mij he de mensen hier met meer ervaring zullen ook nog wel reageren
__________________
addicted to peugeot
Reply With Quote
  #5  
Old 10-10-2010, 09:38
The creative explorer The creative explorer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2007
Location: Verenigde Staten/Friesland
Posts: 549
ik denk dat je nu verkeerd redeneert. Waar je nu mee bezig bent is symptoombestrijding, je moet op zoek naar het echte probleem: de slechte hechting.

Dit kan meerdere oorzaken hebben:
-Je hebt het plastic niet goed genoeg voorbereid
-Je gebruikt niet de juiste primer of uberhaupt niet gebruikt

Het plastic moet van te voren worden ontvet, kan met een goede vaatwasmiddel of met ammonia en er zijn nog meerdere manieren.
Belangrijk is ook dat je de body licht opgeschuurd hebt, anders hecht de primer niet
De primer moet een goede zijn, die ook eigenschappen heeft om op plastic oppervlakken goed te hechten.

En nu ik jouw post eens goed teruglees, heb je bij die Ferrari uberhaupt wel primer en een kleurlak toegevoegd? Of de decals zo op het plastic met daarop de blanke lak?
Reply With Quote
  #6  
Old 10-10-2010, 11:12
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Hallo iedereen,

Zo ga ik altijd te werk.

1) ontvetten met dreft en opschuren met 1200 en terug ontvetten en drogen.
2) 1ste laag primer van tamiya(ben wel op zoek naar een alternatief)
3) lichtjes opschuren en ontstoffen en 2de laag primer en laten drogen.
4) 1ste laag kleur(voor de Ferrari f2000) ts49. Uurtje laten drogen
5) 2de laag (wet coat) en laten drogen
6) 1 laagje blanke lak en laten drogen.
7) het aanbrengen van de decals
8) waar nodig sol en set resten verwijderen met water en laten drogen
9) 2 lagen blanke lak(mr topcoat) en dit laten drogen tot uitharding.

Dit is een methode die al een tijdje toepas op al mijn modellen, dus ik weet niet wat ik fout gedaan zou hebben. Hoe lang moet de blanke lak eigenlijk drogen alleer je deze kan polijsten. Ik laat deze altijd een weekje drogen.


Lesley

4)

Last edited by eyckles; 10-10-2010 at 11:13.
Reply With Quote
  #7  
Old 10-10-2010, 21:02
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by eyckles View Post
Hallo iedereen,

Zo ga ik altijd te werk.

1) ontvetten met dreft en opschuren met 1200 en terug ontvetten en drogen.
2) 1ste laag primer van tamiya(ben wel op zoek naar een alternatief)
3) lichtjes opschuren en ontstoffen en 2de laag primer en laten drogen.
4) 1ste laag kleur(voor de Ferrari f2000) ts49. Uurtje laten drogen
5) 2de laag (wet coat) en laten drogen
6) 1 laagje blanke lak en laten drogen.
7) het aanbrengen van de decals
8) waar nodig sol en set resten verwijderen met water en laten drogen
9) 2 lagen blanke lak(mr topcoat) en dit laten drogen tot uitharding.

Dit is een methode die al een tijdje toepas op al mijn modellen, dus ik weet niet wat ik fout gedaan zou hebben. Hoe lang moet de blanke lak eigenlijk drogen alleer je deze kan polijsten. Ik laat deze altijd een weekje drogen.


Lesley

4)
Ik ga even overlopen:
-1: ontvetten voor je gaat schuren is niet echt nodig, je schuurt toch alles weg. ontvetten doe je voor je gaat spuiten. Wat afwasmiddel (bvb dreft) is al voldoende.
-2: Alternarief voor Tamiya-primer; er is geen betere als je met spuitbussen werkt.
-3: Als je eerste primerlaag goed is, hoef je niet, maar het mag wel, te schuren en een 2de laag te spuiten.
-4+5: Misschien je eerste laag wat langer laten drogen, 24 uur tussen 2 lagen.
-6+7: Vernis is niet nodig als je lak glanst, je kan je decals perfect op de laklaag aanbrengen. Als je decals moet aanbrengen op matte lak, spuit je best eerst een glanzende vernis laag voor je de decals aanbrengt om silvering te voorkomen.
-8: Solresten kan je verwijderen met wat afwaswater of tamiya-wax
-9: Het aantal vernislagen is afhankelijk 2-3 is normaal voldoende, wel 24 à 48uren drogen tussen 2 lagen en na de laatste laag zeker een week laten uitharden

Dus jouw methode is zeker goed. Het is zoals Erik zegt, je moet de oorzaak zien te vinden.
Een vraag; als je ontvet, laat je dan je model gewoon opdrogen, of droog je het af ?
Als je het laat drogen blijven er altijd resten op je model hangen die misschien de oorzaak kunnen zijn.
Ik ontvet altijd met dreft, spoel mijn model goed af en droog het daarna af met een oude keukenhanddoek. Als mijn model op zijn spuitstaander staat spuit ik hem nog eens extra droog en stofvrij met perslucht op lage druk.
Waarom droog ik af met een oude keukenhanddoek: Deze hebben de eigeschap om geen stof achter te laten en nemen het vocht helemaal op. Nieuwe drogen in het begin altijd slecht af.

Hopelijk heb je iets aan mijne uitleg. Ik spuit al jaren met spuitbussen.
Mijn raamrubbers plak ik echter niet af, ik doe dat met nog redelijk vaste hand.
Ook je tape niet te lang laten hangen na het verven/spuiten van je raamrubbers, je kan de tape het best zo snel mogelijk verwijderen.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.

Last edited by Nismo; 10-10-2010 at 21:03.
Reply With Quote
  #8  
Old 11-10-2010, 00:20
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Hallo Johny,

Ik laat altijd mijn model opdrogen. ik droog dit niet af. Ik heb dit wel al gezien in een tutorial op youtube, maar zag daar het nut niet van in. Ik ben wel opzoek naar een soort Mr. dryBooth of kan je dat gemakkelijk zelf maken? Dat van de blanke lak lagen. Ik spuit altijd 2 lagen met een tussen pauze van enkele uren. het is te zien hoe warm het is. ik laat nadien altijd de lak zeker 1 week uitharden. Dan heb ik de tijd om een ander model op te starten. Ik had ook al eens van gehoord dat een laag blanke lak niet nodig is op glanzende kleur. ik heb dit ook een tijd zo gedaan, maar kreeg dan soms ook moeilijk men sol resten weg. De tip met het afwaswater of tamiya wax ga ik zeker eens toepassen. Dus bedankt voor de tips. Als je er nog meer weet, dan mag je me dat altijd laten weten. Ik begin namelijk binnenkort te airbrushen en kan natuurlijk alle hulp gebruiken. Ik ga de raamrubbers eens proberen te verven zonder af te plakken. Ik heb namelijk ook een redelijk vast hand als ik niet aan het schudden ben.

groeten,
Lesley

Last edited by eyckles; 11-10-2010 at 00:23.
Reply With Quote
  #9  
Old 11-10-2010, 06:52
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by eyckles View Post
Ik ga de raamrubbers eens proberen te verven zonder af te plakken. Ik heb namelijk ook een redelijk vast hand als ik niet aan het schudden ben.
Ik schilder raamrubbers ook altijd manueel omdat ik (voorlopig) nog gezegend ben met een vaste hand. Maar ik gebruik hiervoor ook wel een beetje een trukje: bij het prepareren van de body, vóór het spuiten, kras ik de naad tussen raamrubber en body altijd een beetje uit (tegelijkertijd met het uitkrassen van de panel lines) zodat mijn penseeltje een 'gootje' kan volge en de kans op uitschuivers gevoelig vermindert. Bovendien is het spuiten met vernis een garantie dat zelfs een uitschuiver geen kwaad kan: je veegte het gewoon af met een doekje of wattenstaafje, in white spirit gedrenkt; de Gunze Sangyo vernis is hier ongevoelig voor.

Wat het probleem van de maskeertape betreft die vernis en weet ik wat nog allemaal beschadigt bij het verwijderen: ik denk niet dat je iets verkeerd hoeft te doen om dit fenomeen voor te hebben: ook TvD heeft dit probleem tegengekomen met zijn Rothmans Mitsubishi, en daar was niets mis met de werkmethode. Trachten uit te vissen wat er misgeggaan is, zal dus niet noodzakelijk een resultaat opleveren. Het vermijden van het probleem door het manueel schilderen lijkt me daarom een beter alternatief...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #10  
Old 11-10-2010, 14:19
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Dat vind ik er ook van. Ik ben ook iemand die liever een altenatief zoekt, dan te zitten prutsen en het op den duur volledig verknallen. Ik verf normaal gezien altijd mijn raamrubbers met tamiya x18 acryl, dus een uitschuiver kan je altijd wegkrijgen met wat water of acryl verdunner.

Lesley

Last edited by eyckles; 11-10-2010 at 14:21.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 00:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.