De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 11-01-2011, 20:35
The creative explorer The creative explorer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2007
Location: Verenigde Staten/Friesland
Posts: 549
Granny T - Monogram - 1/8

En weer een project

Op 4 februari begint er in Fryslân een 24-uurs evenement, nu leek het me wel leuk om hier eens aan mee te doen en een kitje in elkaar te duwen. Ik was er al snel uit dat het maar geen 1/24 moest worden. Niet echt spectaculair en relatief simpel in elkaar te zetten. Ik was er al snel uit dat het een grotere schaal moest gaan worden, 1/16 ben ik nog mee bezig, en 1/12 is te duur. Dat zijn toch veelal Tamiya en Doyusha kits bij mij. Al bladerend op de WC door een Monogram catalogus van 1989 kwam ik de Golden T tegen en dat leek me perfect voor de 24-uurs build. Nu kun je natuurlijk nooit een 1/8 model in elkaar steken in 24 uur, die er dan ook nog representatief uit gaan zien.

Daarom ga ik het een beetje anders aanpakken, ik ga alle onderdelen van te voren voorbewerken en spuiten. Op de dag zelf ga ik alle onderdelen samenstellen en detailleren. Nu klinkt dat voor de dag zelf eenvoudig, maar dat zal het zeker niet zijn.

Ik ga niet tot in het uiterste detail toevoegen, het moet vooral een leuke build gaan worden. Toch zal ik zeker geen kansen laten liggen om een mooi model te gaan presenteren.

Even wat foto's

De boxart:


De wielen vond ik nou niet echt geweldig, ik heb slechtere spaakvelgen gezien, maar dit was nou niet echt representatief. Dus de stoute schoenen aangetrokken en een grote stap gezet; het zelf spaken van een velg. Ik heb nog nooit eerder zoiets gedaan en geen idee of ik het kan.


Dit word de nieuwe as


De 'hub' ga ik hergebruiken aan de binnenkant, dus de spaken moesten worden afgeschuurd


En dat ziet er dan zo uit:


De hub aan de voorkant was absoluut niet mooi, dus deze heb ik zelf nieuw gemaakt.


En de nieuwe as van de velg.


In de tussentijd heb ik alle gouden onderdelen in een plastic bak gedonderd en voorzien van een rijke laag Mr Muscle, ik vind het goud dus totaal geen porum....



Last edited by The creative explorer; 21-01-2011 at 22:27.
Reply With Quote
  #2  
Old 11-01-2011, 20:36
The creative explorer The creative explorer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2007
Location: Verenigde Staten/Friesland
Posts: 549
Ook ben ik alvast begonnen aan de body


En na 3! uur spaken en 40 individuele spaken later, heb ik een nieuw spaakwiel


En in de band gepropt ziet het er zo uit, en ik ben niet ontevreden, er zitten verbeterpunten aan, maar voor een eerste keer vind ik het zo beroerd nog niet. De 2e velg ga ik op de 24-uursbuild spaken, leuk voor daar.

Last edited by The creative explorer; 11-01-2011 at 20:37.
Reply With Quote
  #3  
Old 11-01-2011, 21:10
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2007
Location: Aartrijke
Posts: 818
En lap! Nog een model gestart! Gij hebt de lotto gewonnen zekers!?!
De spaken zijn goed gelukt hé! Veel succes ermee!
__________________
MIJN WERKBANK




Reply With Quote
  #4  
Old 11-01-2011, 21:42
NetForce84's Avatar
NetForce84 NetForce84 is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2010
Location: Sint Martens Lierde
Posts: 825
We volgen vol spanning dit nieuwe project en zijn nieuwsgierig naar het eindresultaat
Reply With Quote
  #5  
Old 11-01-2011, 23:53
Diccy Diccy is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Nov 2006
Location: Buggenhout
Posts: 110
1/8, dat is best wel een grote schaal, maar ga je het achteraf niet beklagen dat je niet "tot het uiterste" hebt gedetailleerd ? Een grote schaal trekt natuurlijk wel meer aandacht hé

Wel al een knappe start met de velgen
Reply With Quote
  #6  
Old 12-01-2011, 10:28
The creative explorer The creative explorer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2007
Location: Verenigde Staten/Friesland
Posts: 549
Thanks, tja, ik ben ook niet geheel ongelukkig met de velgen. Het ziet er een flink stuk beter uit dan het origineel, maar ik moet het nog wel een paar keer doen om dit onder de knie te krijgen.

@Ferrari; Nee hoor, als je mijn zolder ziet, dan snap je het wel haha. Ik heb gewoon een grote voorraad en dan kun je zoiets gemakkelijk doen. Ik geloof dat ik 75 big scale kits heb en rond de 200 1-24/25 kits. Al ben ik de afgelopen tijd vrijwel gestopt met kopen van nieuwe kits, moet eerst hier maar eens een gat in slaan hehe.

@Diccy; nee, ik denk het niet. Ik heb kits waarin ik tot het uiterste ga, een voorbeeld is mijn Enzo en die is 1/24. Bij een volgend 1/8 model ga ik wel weer meer detail toevoegen. Soms moet je gewoon wat simpeler bouwen, anders gaat voor mij de lol eraf.
Reply With Quote
  #7  
Old 12-01-2011, 17:55
Doc's Avatar
Doc Doc is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2008
Location: Maasmechelen, deelstaat van de republiek Vlaanderen
Posts: 1,428
Het zelf spaken van de velgen is een prima idee. Dat ziet er al meteen een pak beter uit dan het origineel. Alhoewel dit soort wagens niet echt mijn pakkie an zijn ben ik toch heel benieuwd wat je ervan gaat maken.
__________________
Reply With Quote
  #8  
Old 13-01-2011, 22:06
The creative explorer The creative explorer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2007
Location: Verenigde Staten/Friesland
Posts: 549
Bedankt, ik vind het ook een stuk mooier lijken.

Een kleine update, er gebeurt niet veel behalve schuren, lekker saai en niet echt interessant om naar te kijken. Gelukkig gebeurt er wel het een en ander en ik ben wel positief dat ik alle onderdelen af kan hebben voor de 4e. Nooit gedacht dat een big scale zo snel te bouwen was.

Dit waren alle gouden onderdelen


Ik heb het buro opgeruimd en ze daar neergelegd, je kunt rustig stellen dat zo'n beetje de helft in het goud was.


Een laatste vergelijking met het oude wiel


Ik heb het schutbord in de kuip gelijmd en ga dit vloeiend afwerken, ook ga ik de lelijke bulten van de kuip afschuren


Het frame zal compleet 'boxed' zijn, dit gaat een stuk beter lijken.
Overigens zullen alle 'holle' onderdelen afgesloten worden voor betere looks. Zeker in big scale zijn niet alle onderdelen massief en wordt er maar een gedeelte gegoten, de rest is dan open.


Ik ben ook begonnen om wat detail te geven aan de carburateur, dit is 1 van de beste die ik tot nu toe ben tegengekomen in de 1/8 schaal


Werk aan de kuip


En ik heb een mock-up gemaakt, nu kan mijn creatieve kant bepalen welke kleuren het gaat worden etc...




Reply With Quote
  #9  
Old 20-01-2011, 20:07
The creative explorer The creative explorer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2007
Location: Verenigde Staten/Friesland
Posts: 549
Tijd voor de eerste tegenvaller, ik heb al tijden geleden de spuitbus afgezworen, maar vanwege de grootte bij dit project toch even de MoTip busjes tevoorschijn gehaald, ik dacht; waarom ook niet?

Welnu, hierom niet! bij het verwijderen van de tape, kwam ook de verf mee. Het heeft totaal niet aangehecht aan de body en na alle voorzorgsmaatregelen te hebben getroffen weet ik het ook zeker; ik zal er niet weer gebruik van maken. Ben er nu echt klaar mee; lang leve de airbrush!

Kijk en huiver:



















Reply With Quote
  #10  
Old 20-01-2011, 20:09
The creative explorer The creative explorer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2007
Location: Verenigde Staten/Friesland
Posts: 549




Reply With Quote
  #11  
Old 20-01-2011, 20:21
Diccy Diccy is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Nov 2006
Location: Buggenhout
Posts: 110
wat een akelig gezicht

Voor grotere stukken of koestwerken gebruik ik steeds een grovere airbrush,
bv in mijn geval de Badger 250, kost echt niet veel - rond de 15€ dacht ik, en is als spuitmond veel dichter bij een spuitbus
http://www.badgerairbrush.com/BADGER_250.asp
Reply With Quote
  #12  
Old 20-01-2011, 20:32
The creative explorer The creative explorer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2007
Location: Verenigde Staten/Friesland
Posts: 549
Ja, ik weet het, gelukkig is het ergste voorbij. De wagen staat nu in de witte primer en ik moet een paar plekjes nog behandelen.

Bedankt voor de tip, maar ik heb reeds een airbrush, 2 eigenlijk. Daarnaast nog een 4-tal naalden, waarmee ik van zeer fijn tot grof kan spuiten.
Ik heb het alleen nog nooit geprobeerd om een 1/8e schaal met een airbrush te spuiten en ik denk dat dit mijn eerste keer zal worden.

Overigens; aan die Badger behoud ik warme gedachten, dat was mijn 1e airbrush ooit en die is aan mij gegeven door mijn ouders zo'n 15 jaar geleden denk ik.
Voor oppervlakte werk zijn ze perfect, ik heb er wel een haat-liefde relatie mee gehad, maar ik ben er best tevreden over.
Reply With Quote
  #13  
Old 20-01-2011, 22:45
Doc's Avatar
Doc Doc is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2008
Location: Maasmechelen, deelstaat van de republiek Vlaanderen
Posts: 1,428
Kan ik uit je post uitmaken dat je ook de motip primer hebt gebruikt? dan kan dit gebeuren want deze primer hecht niet goed op plastiek. Daarom gebruik ik, ook als ik motip spuit, de primer van tamiya.

Wel opmerkelijk vind ik weer de kleuren en de striping in je lakwerk. Creative geest om steeds maar weer op die aparte ideeen te komen. Maar ik vind ze meestal wel leuk.
__________________
Reply With Quote
  #14  
Old 21-01-2011, 20:35
The creative explorer The creative explorer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2007
Location: Verenigde Staten/Friesland
Posts: 549
Dank je Philip,

Ja, ik heb motip primer gebruikt, soms werkt het prima en soms is het bal, nu is het dus bal Dus ga ik zodadelijk mijn spuitbusjes te koop aanbieden, weg met die rommel.

Tja, ik probeer juist mijzelf een beetje te onderscheiden met kleurcombinaties en verschillende laktechnieken, dat vind ik zo'n beetje het leukste en dat is ook direct een uitdaging.
Overigens heb ik de 'tub' alweer in een nieuw kleurtje gespoten en lijkt hij in het niets op wat het was hahaha.
Ik zal dat van het weekend updaten.
Reply With Quote
  #15  
Old 21-01-2011, 22:11
The creative explorer The creative explorer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2007
Location: Verenigde Staten/Friesland
Posts: 549
Gisteren en vandaag heb ik hard gewerkt om de auto terug in de primer te krijgen en hem weer een kleurtje te geven. Ik denk dat het best geslaagd is. Ik heb gekozen voor de airbrush vanwege de ramp en toen ik door mijn kleurtjes ging, trok me deze enorm aan.
Ik spoot de auto in de primer en daarna in parel-groen, jullie kennen mij; een standaard verfje is onmogelijk voor mij haha, ik wilde de puzzelstukjes weer terughebben omdat dit weer eens wat anders is dan het eeuwige schaakbord, maar in tegenstelling tot de vorige poging, wilde ik hem deze keer 'ghosten'. Daarnaast wilde ik in plaats van de scallops, vlammen gebruiken en deze ook ghosten. Maar beide wel dusdanig dat ze niet direct op zouden vallen, pas na 2 keer kijken.
Na de puzzelstukjes voorzichtig met parelwit te hebben gespoten, spoot ik de vlammen met mat-wit en toen ik klaar was, heb ik mijn parelgroen weer gepakt en een paar laagjes eroverheen gespoten, zodat het niet al te veel opvalt. Ik moet zeggen dat het mij prima bevalt, en heb vanavond ook de radiator gespoten.



















Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 03:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.