De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Endurance
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 26-01-2003, 09:55
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Spa 1985 - het ongeval tussen Ickx en Bellof.

Hier vind je een andere visie over het ongeval waarbij wij Belgen meestal Ickx als niet verantwoordelijk voor de dood van Bellof beschouwen. Zonder partij te kiezen in deze zaak moet ik toch zeggen dat het op zijn minst tot nadenken stemt...

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 26-01-2003 at 13:25.
Reply With Quote
  #2  
Old 26-01-2003, 11:24
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat
 
Join Date: May 2001
Posts: 1,871
Droevig verhaal .
__________________
Reply With Quote
  #3  
Old 26-01-2003, 12:24
fordje's Avatar
fordje fordje is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Feb 2002
Location: Kapellen
Posts: 1,240
Re: Spa 1985 - het ongeval tussen Ickx en Bellof.

Quote:
Originally posted by Sennake
Hier vind je een andere visie over het ongeval waarbij wij Belgen meestal Ickx als niet verantwoordelijk voor de dood van Bellof beschouwen. Zonder partij te kiezen in deze zaak moet ik toch zeggen dat het op zijn minst tot nadenken stemt...
Hierbij vraag ik me ook af waarom bij het onderzoek naar het ongeval er nooit verder is nagegaan waarom Ickx de vlaggen niet zag (of wilde zien).
Temeer aangezien de de voorbije ronden duidelijk er een hevige strijd was tussen beide piloten en men daarbij toch al zou gemerkt hebben dat er misschien op het randje af werd geraced.

Ik was er niet bij en kan dus enkel oordelen vanop afstand. Maar het stemt allemaal wel tot nadenken ...



Trouwens, die site bevat wel erg veel andere mooie dingen.

Last edited by Sennake; 26-01-2003 at 13:25.
Reply With Quote
  #4  
Old 26-01-2003, 12:54
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
mooie site. Wat is er toch opeens een hernieuwde belangstelling voor het Groep C racen. Ben toch wel zeer benieuwd welk weekend dat gaat worden op Zolder in 2003.
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #5  
Old 26-01-2003, 15:34
Werner333's Avatar
Werner333 Werner333 is offline
Captain Paddock
 
Join Date: May 2001
Location: St. Kat. Waver
Posts: 5,490
Bij mijn weten heb ik daar ooit bewegende beelden van gezien op het tv nieuws van toen. Er was een interview met iemand en op de achtergrond zag je het ongeval gebeuren.
Je ziet ze elkaar niet raken maar de gevolgen zie je wel......
__________________

WWW.WERNER333.COM
Reply With Quote
  #6  
Old 26-01-2003, 16:00
Autosport.be's Avatar
Autosport.be Autosport.be is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2002
Location: Wetteren, Belgium
Posts: 203
Re: Spa 1985 - het ongeval tussen Ickx en Bellof.

Quote:
Originally posted by Sennake
Hier vind je een andere visie over het ongeval waarbij wij Belgen meestal Ickx als niet verantwoordelijk voor de dood van Bellof beschouwen. Zonder partij te kiezen in deze zaak moet ik toch zeggen dat het op zijn minst tot nadenken stemt...
De voorwielen van Bellof zijn ter hoogte van de achterwielen van Ickx bij het insturen van Eau Rouge. Lijkt me duidelijk wie hier roekeloos was. Je kan Ickx toch moeilijk verwijten dat hij de deur dicht gooit met een halve wagenlengte voorsprong? Ze waren tenslotte voor positie aan het racen, ook al was het dan in een uithoudingsrace... IMHO..
Reply With Quote
  #7  
Old 26-01-2003, 16:11
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Re: Re: Spa 1985 - het ongeval tussen Ickx en Bellof.

Quote:
Originally posted by Autosport.be
De voorwielen van Bellof zijn ter hoogte van de achterwielen van Ickx bij het insturen van Eau Rouge. Lijkt me duidelijk wie hier roekeloos was. Je kan Ickx toch moeilijk verwijten dat hij de deur dicht gooit met een halve wagenlengte voorsprong? Ze waren tenslotte voor positie aan het racen, ook al was het dan in een uithoudingsrace... IMHO..


Ja, zo staat het ook op deze schets. In hoeverre die de waarheid benadert is iets anders natuurlijk...

Ik denk dat Alain ooggetuige was van dit ongeval. Misschien kan hij uitsluitsel geven...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #8  
Old 26-01-2003, 22:13
Werner333's Avatar
Werner333 Werner333 is offline
Captain Paddock
 
Join Date: May 2001
Location: St. Kat. Waver
Posts: 5,490
Niet vergeten dat het arikel van een Duitse site komt he.
En de info op die site komt uit Duitse automagazines.
__________________

WWW.WERNER333.COM
Reply With Quote
  #9  
Old 27-01-2003, 01:02
DamonHill's Avatar
DamonHill DamonHill is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Oct 2002
Location: Lubbeek
Posts: 196
Deze foto's heb ik onlangs gevonden, zo goed als zeker van beide wagens na het bewuste ongeval. Geen wonder dat Bellof het niet overleefde als ge zijn auto bekijkt...



__________________

Last edited by DamonHill; 27-01-2003 at 01:05.
Reply With Quote
  #10  
Old 29-01-2003, 11:50
Alain's Avatar
Alain Alain is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: Hasselt
Posts: 912
Ik was dit gevecht reeds rondenlang aan het volgen voor het fatale ongeluk. Bellof was zeker de snellere van de twee ( hij was gwoon de snelste van het ganse pak ) maar hij kwam power te kort tegen de officiele Porsche van ickx op de rechte stukken. Zijn maneuver was beslist roekeloos maar hij moest het hebben van een verrassingsaanval om er langs te komen. En in oeroude Bellofstijl ging ie ervoor in Eau Rouge. Ik heb het voor mijn ogen zien gebeuren, de reanimatie etc. Ik denk echter niet dat Ickx enige schuld treft ook al gooit hij de deur dicht. Hij verwachtte gewoonweg geen aanval bij het ingaan van Eau Rouge.
Verder kan ik zeggen dat Bellof gestorven is aan een hartstilstand omdat ze zo snugger waren om een betonnen muur 1 meter achter de vangrail op de Raidillon te plaatsen.
Tja, wat kan ik zeggen...ik heb een van de grootste talenten voor mijn ogen zien sterven en dat beeld zal ik nooit meer vergeten. Stefan leeft voort in mijn vitrinekast...
Reply With Quote
  #11  
Old 29-01-2003, 14:08
moore's Avatar
moore moore is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2002
Location: Hasselt
Posts: 461
ik weet dus niks van dat ongeval tussen bellof en ickx maar als ik dit heir allemaal lees krijg ik er rillingen van
Reply With Quote
  #12  
Old 29-07-2003, 01:53
PJ46 PJ46 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Nov 2001
Location: Oxford, UK
Posts: 86
Beelden
Reply With Quote
  #13  
Old 29-07-2003, 17:31
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor
 
Join Date: Feb 2003
Location: ZOLDER
Posts: 2,637
Op de beelden is te zien dat men Ickx niets kan verwijten. Bellof ging voor een gat dat er niet was. Mijn respect voor Bellof is mateloos maar hier ging hij net iets te ver. Twee dingen zien we waardoor het nu niet meer zou kunnen gebeuren :
Het circuit is enorm aangepast tegenwoordig. Nu zou Bellof nog eerst rond zijn as geslipt zijn alvorens in een 5-tal rijen banden te te vliegen. De uitloopstrook is veel ruimer.

De wagens van toen waren aluminium blikken. Nu heeft zo'n wagen een overlevingscel uit koolstofvezel waardoor de gevolgen minder erg zijn bij zulke ongevallen.
__________________
http://www.skylimitevents.com
Reply With Quote
  #14  
Old 29-07-2003, 19:30
Toyo Toyo is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2003
Location: Sittard, Nederland
Posts: 31
zonder de achtergrond te lezen/weten he, maar is het niet zo dat Ickx een inhaalactie onderneemt op bellof, zodoende is Ickx dus schuldig want hij zat nog niet helemaal voor bellof.
Ik wil niemand de schuld toeschuiven maar mijns inziens had bellof niet hoeven te liften (al is dat nu een ander verhaal als ie het wel had gedaan maarja )

Dat is dus mijn 1e indruk van het gebeuren.
Reply With Quote
  #15  
Old 29-07-2003, 19:37
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor
 
Join Date: Feb 2003
Location: ZOLDER
Posts: 2,637
Quote:
Originally posted by Toyo
zonder de achtergrond te lezen/weten he, maar is het niet zo dat Ickx een inhaalactie onderneemt op bellof, zodoende is Ickx dus schuldig want hij zat nog niet helemaal voor bellof.
Ik wil niemand de schuld toeschuiven maar mijns inziens had bellof niet hoeven te liften (al is dat nu een ander verhaal als ie het wel had gedaan maarja )

Dat is dus mijn 1e indruk van het gebeuren.
Ickx onderneemt helemaal geen inhaalactie op Bellof, de wagen die hij voorbij gaat is een gedubbelde wagen, het is Bellof die aan inhaalactie onderneemt op Ickx.
__________________
http://www.skylimitevents.com
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 15:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.