De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Karting
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 3 votes, 5.00 average.
  #1  
Old 10-10-2004, 18:13
Giovanni's Avatar
Giovanni Giovanni is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2002
Location: St.-Niklaas
Posts: 352
Exclamation MAK Karting 2005

Het lijkt nog ver maar ik begin toch reeds aan een nieuw seizoen te denken.
Zoals ik reeds eerder heb aangegeven wil ik graag doorgaan met de organisatie van een kart kampioenschap naar de geest van hetgene wat we nu hebben.
Dit wil uiteraard niet zeggen dat we niks kunnen/willen wijzigen ...
Daarvoor wil ik jullie medewerking.
Hierbij wil ik dan ook een constructief debat voeren over eventueel te wijzigen reglementsartikels.

Enkele punten waar ik reeds zelf aan heb gedacht zijn :
- Uitbreiding van 8 naar 10 wedstrijden. Nog steeds gespreid met +/- 1 maand tussen iedere wedstrijd.
- In hoofdzaak 1 uurs wedstrijden met een hoogtepunt waarbij we een langere wedstrijd inlassen ( 2, 4 of 8 uur !!! ).

Enkele punten die me reeds gemeld zijn :
- 1 schrapresultaat waarbij de slechtste prestatie niet zou meetellen. Zo worden teams die een wedstrijd missen niet te sterk afgestraft.
- ...

Aan jullie om verdere commentaar te leveren.
Reply With Quote
  #2  
Old 11-10-2004, 01:12
Pascal Pascal is offline
A4993
 
Join Date: May 2001
Location: Belgium, Diest
Posts: 2,462
Ondanks het feit dat door de jaren heen de verschillen tussen de teams kleiner is geworden, heb ik een ideetje opgedaan tijdens de DSC te Spa. Niets is vervelender voor een traag team om steeds te worden ingehaald. Aan de andere kant is het voor een snel team ook nogal saai om steeds alleen (aan de kop) te moeten rijden. Een voorstel uit het reglement van de DSC. (moet het echter nog eens in detail gaan bekijken).

De eerste drie in de uitslag van de race krijgen "straf"seconden voor de volgende race.
De eerste 15", de tweede 10" en de derde 5". Deze dienen zij "uit te zitten" tijdens hun normale pitstop. Indien ze in de volgende wedstrijd buiten de eerste 3 finishen gaat er 5" van hun "straftijd" af. De resterende "straf"seconden nemen ze mee naar de daarop volgende wedstrijd.
Indien ze echter opnieuw op het podium finishen krijgen zijn opnieuw respectievelijk 15, 10 of 5 strafseconden bij.

Misschien nogal wat onduidelijk maar op die manier krijg je meer strijd aan de kop en gaan niet altijd dezelfde teams met de bekers naar huis. Bovendien gaan de teams met strafseconden eens zo gemotiveerd van start om hun achterstand in te halen. Aan de andere kant gaan de iets tragere teams op hun beurt gemotiveerd van start omdat ze "eindelijk" hun kans krijgen.


Het is nogal drastisch en vergt heel wat organisatie. Alvorens het te kelderen, denk er eens een nachtje over na...

C U
Reply With Quote
  #3  
Old 11-10-2004, 12:38
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Kleine opmerking, de pitstops in het DSC hebben wel een vastgestelde tijd. Iedere pitstop duurt 60 seconden........de winnaar van de vorige wedstrijd staat dan 60 + 15 seconden stil.

Cor Euser is een grote fan van dit systeem
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #4  
Old 11-10-2004, 12:58
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator
 
Join Date: Sep 2001
Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Posts: 8,648
probleem gaat dan wel weer zijn dat we maar 1 voor 1 binnen mogen komen. Hebben we vorig jaar ook een paar koersen gehad en dat is nogal redelijk lastig om zelf in het oog te houden. oplossing voor dit probleem is dat we het systeem gebruiken van de paddock karting in 2002. Als je wil pitten geef je je kartnummer af aan een verantwoordelijke die dan je nummer laat zien aan de person die op dat ogenblik rijdt. Kom je met twee valk na elkaar je nummer afgeven dan mag eerst de eerste binnen en een ronde later pas de andere. Zo heb je geen zorgen meer met alle andere teams in het oog te houden. Ik zou ook graag hebben ofwel mogen we op iedere karting maar één voor één pitten ofwel overal samen. De ene keer dit en de andere keer dat is veel te lastig.
__________________
***You can’t make any noise above the 90 decibels,
So welcome in the land of silence friends The Kids- Bloody Belgium***

Reply With Quote
  #5  
Old 11-10-2004, 16:09
Speesman's Avatar
Speesman Speesman is offline
de snelste doctorandus
 
Join Date: Mar 2002
Location: Kessel-Lo
Posts: 1,017
Meerdere wedstrijden is wel leuk (net zoals langere wedstrijden), maar dit jaagt dan ook wel de prijs de hoogte in. En misschien dat dit sommige piloten zou afschrikken??
Reply With Quote
  #6  
Old 11-10-2004, 16:43
snelle snelle is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Mar 2004
Location: Vosselaar
Posts: 71
Quote:
Originally posted by speesman
Meerdere wedstrijden is wel leuk (net zoals langere wedstrijden), maar dit jaagt dan ook wel de prijs de hoogte in. En misschien dat dit sommige piloten zou afschrikken??
mij schrikt het in ieder geval af... 1 3 of 4 uurraceje zou nog wel meevallen, maar ik ben ook maar een arm, onbezoldigd studentje dat ook nog een sociaal leventje heeft.

moesten er meerdere uithoudingsraces zijn op 1 seizoen dan vrees ik dat ik er voor een paar moet passen wegens de kosten

nog een jaartje en ik heb mijn diploma dus dan hoor je mij niemeer klagen (hopelijk)
Reply With Quote
  #7  
Old 11-10-2004, 20:52
Giovanni's Avatar
Giovanni Giovanni is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2002
Location: St.-Niklaas
Posts: 352
Het idee met de pitstops is alleszins intressant.
Het gaat een beetje tegen mijn phylosophie van een eenvoudig reglement ... maar kom, er zijn nog veel nachten om er over te slapen hé.
Wat de "endurance" wedstrijden betreft.
Ik heb dat kennelijk niet duidelijk gemaakt maar het is dan ook de bedoeling om met meerdere piloten per team te rijden.
Aangezien we voor langere tijd een circuit afhuren zal de prijs per uur ook lager liggen.
Bijgevolg hoeft dit niet duurder te zijn per persoon om aan een dergelijke wedstrijd deel te nemen.
Het is nog steeds mijn betrachting om het finacieel haalbaar te maken voor iedereen.
Iets waar jullie dan weer enkele nachten over mogen slapen ...
Reply With Quote
  #8  
Old 12-10-2004, 16:35
vertigo's Avatar
vertigo vertigo is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2003
Location: heusden zolder
Posts: 439
Een idee om het kampioenschap wat betreft de punten interessanter te maken is misschien niet zo slecht. Het idee van de pitstops is er een maar is misschien wat zwaar. 10 sec is toch tamelijk veel denk ik zo. Ook is er dan wellicht een probleem in de pitlane als er meerdere tegelijkertijd binnenkomen voor de pilotenwissel. Als de andere dan worden opgehouden omdat er iemand een "straftijd" moet uitzitten wordt dit ook meteen een straftijd voor de andere.

Misschien kan je wat met de grid uitproberen? Maar dat is ook weer niet eenvoudig ....
__________________
Reply With Quote
  #9  
Old 12-10-2004, 18:52
redje's Avatar
redje redje is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Oct 2002
Location: Wezemaal
Posts: 1,382
Gewichten zouden een oplossing zijn, maar dat zullen de kartings niet willen.
Strafseconden is ook goed, maar moeilijk werkbaar in smalle pitlane a la Aalst, Indoorkarting. In Bilzen is zoiets echter wel haalbaar. Bovendien moeten de seconden wel aangepast worden. 15 seconden is op vele circuits goed voor 1/3de van een ronde en dat is wel teveel.

Misschien kan men werken met een systeem dat de teams die in de vorige race x-aantal plaatsen (afhankelijk van de positie waarin men de vorige race eindigde) naar achteren geplaatst worden op de grid. Of zelfs een omgekeerde grid.
Reply With Quote
  #10  
Old 13-10-2004, 01:14
Pascal Pascal is offline
A4993
 
Join Date: May 2001
Location: Belgium, Diest
Posts: 2,462
Quote:
Originally posted by redje
Gewichten zouden een oplossing zijn, maar dat zullen de kartings niet willen.
Strafseconden is ook goed, maar moeilijk werkbaar in smalle pitlane a la Aalst, Indoorkarting. In Bilzen is zoiets echter wel haalbaar. Bovendien moeten de seconden wel aangepast worden. 15 seconden is op vele circuits goed voor 1/3de van een ronde en dat is wel teveel.

Misschien kan men werken met een systeem dat de teams die in de vorige race x-aantal plaatsen (afhankelijk van de positie waarin men de vorige race eindigde) naar achteren geplaatst worden op de grid. Of zelfs een omgekeerde grid.
Ik zie het probleem van de straftijd niet. Of het nu op een lange of korte baan is, het blijft bvb 15 seconden op de wedstrijdduur, met name 1 uur. Wat de pitstops betreft is er een eenvoudige oplossing. Die gebruiken we al bij de Paddockkartings. Is een beetje moeilijk om hier uit te leggen maar ik ben bereid dit uit te leggen IRL.

Teams naar achter zetten of een omgekeerde grid lijkt mij veel te gevaarlijk. Bij de start zouden er meer incidenten kunnen gebeuren vermits tragere piloten vooraan rijden.

Nu ja, we zien wel...

C U
Reply With Quote
  #11  
Old 13-10-2004, 12:19
redje's Avatar
redje redje is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Oct 2002
Location: Wezemaal
Posts: 1,382
15 seconden is nog veel, niet tegenover de trageren. Dat kan je zeker goedmaken, maar tegenover de toppers niet. Niet dat dit onoverkomelijk is. Ik wil gerust die 15 seconden proberen goedmaken, maar het is zo goed als onhaalbaar. Ik vind dat de winnaars van de vorige race wel iets benadeeld mogen worden, om het spannend te maken, maar je mag de straf niet zo groot maken dat ze dit in een race niet kunnen goedmaken.

Dat het iets gevaarlijker is om tussen lichtelijk tragere piloten te starten kan wel zijn. Maar toch mits wat extra aandacht van beide kanten, moet dit lukken. Ik heb sommige piloten al veel stoten zien uithalen, maar niet in de MAK. Er zijn wel piloten die misschien daar iets meer problemen mee hebben als anderen, maar over het algemeen letten de achterliggers goed op. En dan kan zo'n systeem wel werken. Enkel met een hoop brokkerijders kan dit wel grote gevolgen hebben.
Reply With Quote
  #12  
Old 13-10-2004, 20:09
kartmonster's Avatar
kartmonster kartmonster is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2002
Location: Mechelen
Posts: 234
En ik denk dat de MAK niet echt de brokkerijders bevat.

Als de wedstrijdkalender wordt uitgebreidt, kan er dan ook zekers één outdoor wedstrijd tussen zitten?

Is een meeruurskoers zie ik ook wel zitten.
Da geeft vaak een spannend en afwisselend gebeuren.

Groeten

maarten
__________________
If I die before I wake, atleast in heaven I can race
Reply With Quote
  #13  
Old 13-10-2004, 21:08
Giovanni's Avatar
Giovanni Giovanni is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2002
Location: St.-Niklaas
Posts: 352
Quote:
Originally posted by kartmonster
Als de wedstrijdkalender wordt uitgebreidt, kan er dan ook zekers één outdoor wedstrijd tussen zitten?
Antwerpen hoop ik er volgend jaar zeker bij te hebben.
( al moet ik het daar opkopen )
Reply With Quote
  #14  
Old 14-10-2004, 02:06
Pascal Pascal is offline
A4993
 
Join Date: May 2001
Location: Belgium, Diest
Posts: 2,462
Re: MAK Karting 2005

Quote:
Originally posted by Giovanni
Enkele punten die me reeds gemeld zijn :
- 1 schrapresultaat waarbij de slechtste prestatie niet zou meetellen. Zo worden teams die een wedstrijd missen niet te sterk afgestraft.
- ...
Schrapresultaat is niet slecht. Ik zou de ander kant ook eens willen belichten. Eén joker per team en per seizoen die je moet inzetten voor aanvang van de kwalificaties. Zo kan je bvb op een circuit dat je beter ligt dubbele punten halen.

C U
Reply With Quote
  #15  
Old 14-10-2004, 16:22
kartmonster's Avatar
kartmonster kartmonster is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2002
Location: Mechelen
Posts: 234
Re: Re: MAK Karting 2005

Quote:
Originally posted by Pascal
Schrapresultaat is niet slecht. Ik zou de ander kant ook eens willen belichten. Eén joker per team en per seizoen die je moet inzetten voor aanvang van de kwalificaties. Zo kan je bvb op een circuit dat je beter ligt dubbele punten halen.

C U
Dat zat er vroeger ook bij. Maar ik weet niet dat dat zo succesvol was. of vergis ik mij?
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 13:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.