De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 3 votes, 5.00 average.
  #451  
Old 29-01-2007, 01:58
scoobyfreak's Avatar
scoobyfreak scoobyfreak is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2005
Location: Roeselare
Posts: 1,302
Ik schilder de zijkanten van de moeren meestal ook.En gebruik daar een borsteltje voor met niet veel haartjes op, de haartjes moegen ook niet te soepel of zacht zijn anders zou het ook niet lukken denk ik.
Reply With Quote
  #452  
Old 29-01-2007, 02:01
scoobyfreak's Avatar
scoobyfreak scoobyfreak is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2005
Location: Roeselare
Posts: 1,302
Bestaat er iets goed om decals in alle groeven van de auto's te laaten trekken? Ik gebruik nu altijd micro sol (met de roode letters) maar de decals zouden durven weer lichtjes uit de groeven te komen (vooral bij dikke decals zoals dat geel van een subaru)
Reply With Quote
  #453  
Old 29-01-2007, 15:19
vanni vanni is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Ieper
Posts: 705
Bestaat er een methode om de rubberbandjes terug "rekbaar" te maken.
Deze vd 1/43 Delta 4WD zijn keihard & als je ze over de velg wilt trekken, breken ze in 2.
Iemand??
Reply With Quote
  #454  
Old 29-01-2007, 15:36
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by vanni View Post
Bestaat er een methode om de rubberbandjes terug "rekbaar" te maken.
Deze vd 1/43 Delta 4WD zijn keihard & als je ze over de velg wilt trekken, breken ze in 2.
Iemand??
Kijk hier eens.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #455  
Old 29-01-2007, 20:53
EvilDevil10en's Avatar
EvilDevil10en EvilDevil10en is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2007
Location: Tienen
Posts: 9
kan ik airbrushen met de revell acryl paintaqua color (vierkante potjes acryl verf) ?
luc sturm zegt van wel, maar moet dit dan puur of moet ik ik het verdunnen?
en met wat? en in welke hoeveelheid??
Reply With Quote
  #456  
Old 31-01-2007, 21:59
Diccy Diccy is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Nov 2006
Location: Buggenhout
Posts: 110
Hallo iedereen,

na enkele jaren stil gelegen te hebben ben ik nu een goeie maand of 4 terug de draad aan het oppikken maar toen ik voor m'n rustperiode nog dacht dat ik het niet al te slecht deed, heeft het aanschaffen van internet me wel op totaal andere gedachten gebracht.
Zo kende ik niet eens dingen zoals sol, P/E sets, Alclad2, online winkels enz..

en dus de laatste maanden zijn vooral experimenten geweest van deze producten en véél gluren en lezen/leren op forums maar ik hou er toch nog enkele vraagjes op na.

1; ik las dat er toch ook vele zijn die hun decals mee vernissen, en dat die hun sol resten verwijderen met polierpasta of zelfs met wax, maar terugdenkend aan m'n opleiding carrosserieherstelling meen ik te herrineren dat verf (dus ook vernis) beter hecht op iets ruwere ondergrond en silicone en waxresten zeker af te raden zijn; dus m'n vraag is of dit geen problemen geeft op één of andere manier??

2; als je 'white metal parts' wil bekleden met laagje carbon fibre, moet deze dan ook best eerst een laag primer gekregen hebben?? en geld hetzelfde antwoord voor resin parts te bekleden ook??

3; en na veel zoeken vind ik maar weinig of geen informatie rond de termen "wash" , "wheatering" en "dry brush" ; kan iemand me hier wat meer over vertellen wat en hoe ??

M.v.g. Diccy
Reply With Quote
  #457  
Old 01-02-2007, 00:16
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Diccy View Post
Hallo iedereen,

na enkele jaren stil gelegen te hebben ben ik nu een goeie maand of 4 terug de draad aan het oppikken maar toen ik voor m'n rustperiode nog dacht dat ik het niet al te slecht deed, heeft het aanschaffen van internet me wel op totaal andere gedachten gebracht.
Zo kende ik niet eens dingen zoals sol, P/E sets, Alclad2, online winkels enz..

en dus de laatste maanden zijn vooral experimenten geweest van deze producten en véél gluren en lezen/leren op forums maar ik hou er toch nog enkele vraagjes op na.

1; ik las dat er toch ook vele zijn die hun decals mee vernissen, en dat die hun sol resten verwijderen met polierpasta of zelfs met wax, maar terugdenkend aan m'n opleiding carrosserieherstelling meen ik te herrineren dat verf (dus ook vernis) beter hecht op iets ruwere ondergrond en silicone en waxresten zeker af te raden zijn; dus m'n vraag is of dit geen problemen geeft op één of andere manier??
Haaaaa!! Nog ene die niet van de modellekes kan afblijven. Welkom hier bij deze bende "over het paard getilde" -maar prettig- gestoorden.
Om op je vragen te antwoorden: het is inderdaad zo dat je best op een iets ruwere ondergrond werkt wanneer je extra lagen lak / vernis wilt zetten, omwille van de aanhechting. Maar: sol heb je nodig wanneer je decals op een niet-vlakke ondergrond moet aanbrengen. Eigenlijk kan je bijna niet zonder dat spul. Het gaat de decal als het ware versmelten tegen die ondergrond. Probleem is echter dat dat product ook resten achterlaat, en die blijven zichtbaar als je vernis gaat aanbrengen. Die resten moet je "weggommen" met die polierpasta of wax (ikzelf gebruik wax). Het is een beetje een contradictio in terminis: langs de ene kant wil je een iets ruwere ondergrond, langs de andere kant moet je onvolkomenheden wegpolieren.
Het is nu wel zo dat een model niet wordt blootgesteld aan de omstandigheden waaraan autolakken onderhevig zijn. Het samenspel van invretend vuil en climatologische veranderingen, daar hoeven wij geen rekening mee te houden. Daarom stelt het zetten van een laklaag op een vlakke ondergrond voor onze modellen geen probleem.


Quote:
Originally Posted by Diccy View Post
2; als je 'white metal parts' wil bekleden met laagje carbon fibre, moet deze dan ook best eerst een laag primer gekregen hebben?? en geld hetzelfde antwoord voor resin parts te bekleden ook??
Ik zou white metal en resin op dezelfde manier behandelen als plastic. In deze context wil dat zeggen: primen, lakken en dan bekleden. Wanneer je onderdeel volledig met carbon fiber moet worden bekleed zou je kunnen volstaan met een primerlaag, maar persoonlijk zou ik er dan een laagje matzwart of zo over zetten, pas dan de decal. Je kan met de laag verf ook nog heel minieme onvolmaaktheden in het onderdeel zelf camoufleren (door te polijsten bv.).
Het is misschien wel aangewezen om voor wit metaal en voor resin aangepaste primers te gebruiken. Gunze heeft primers die speciaal voor resin zijn ontwikkeld. Die geven een betere aanhechting dan de primers voor plastic en ze zijn minder aggressief voor de resin.

Quote:
Originally Posted by Diccy View Post
3; en na veel zoeken vind ik maar weinig of geen informatie rond de termen "wash" , "wheatering" en "dry brush" ; kan iemand me hier wat meer over vertellen wat en hoe ??
M.v.g. Diccy
Wheatering: het nabootsen van vuil, stof, veroudering, slijtage, etc dmv voornamelijk verftechnieken.
Wash: het geverfde onderdeel met een donkere, maar sterk verdunde tint overschilderen, en het teveel aan verf wegvegen met een vodje vooraleer hij de kans krijgt te drogen. Je krijgt dan het effect dat dieper liggende delen donkerder geaccentueerd zijn, wat meer diepte geeft aan het onderdeel.
Drybrushing: dat is eigenlijk net het tegenovergestelde van washen. Je gaat met een (doorgaans) lichtere tint het onderdeel bewerken. Hierbij gebruik je een dikke verf op een bijna droge penseel, zodat je met heel kleine en bijna droge verfrestjes werkt. Zo bouw je laagje voor laagje op. Het is de bedoeling om hoger liggende (uitstekende) delen met een lichtere kleur te accentueren, zodat je ook weer een diepte-effect krijgt.

Voor meer info over die technieken kan ik je eigenlijk maar aanraden om eens de sites te bezoeken van bouwers van militaria. Die mannen zijn daar echte cracken in. Voor de rest: proberen, proberen, en nog eens honderd keer proberen voor je het onder de knie hebt.

Als je nog iets wilt weten: vuur maar af!
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #458  
Old 01-02-2007, 02:54
Pat's Avatar
Pat Pat is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2004
Location: Dendermonde
Posts: 934
@Diccy

Welkom bij De Plekkers !
Reply With Quote
  #459  
Old 01-02-2007, 12:47
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Ik zou white metal en resin op dezelfde manier behandelen als plastic. In deze context wil dat zeggen: primen, lakken en dan bekleden. Wanneer je onderdeel volledig met carbon fiber moet worden bekleed zou je kunnen volstaan met een primerlaag, maar persoonlijk zou ik er dan een laagje matzwart of zo over zetten, pas dan de decal. Je kan met de laag verf ook nog heel minieme onvolmaaktheden in het onderdeel zelf camoufleren (door te polijsten bv.).
Het is misschien wel aangewezen om voor wit metaal en voor resin aangepaste primers te gebruiken. Gunze heeft primers die speciaal voor resin zijn ontwikkeld. Die geven een betere aanhechting dan de primers voor plastic en ze zijn minder aggressief voor de resin.
Decals, eender welke, hecten enkel goed als de onderlaag blinkende verf is. Een laagje blinkend zwart zal dus beter werken, denk ik.

@ Diccy,

W E L K O M!!!
Reply With Quote
  #460  
Old 01-02-2007, 22:03
Diccy Diccy is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Nov 2006
Location: Buggenhout
Posts: 110
ach zo,

al een héél stuk wijzer rond de voorbereiding van vernissen en resin/white metal

en voor die wheatering en wash ga ik ZEKER wat opzoekingen doen bij de forums over militaria wat zijn toch dingen die me sterk intresseren en ik echt ook wil onder de knie krijgen.

@ Pat, hier sie , nog een kopvleesvretter


Allemaal bedankt voor de reactie's en raad
greetz Diccy
Reply With Quote
  #461  
Old 01-02-2007, 23:18
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Diccy View Post
ach zo,
@ Pat, hier sie , nog een kopvleesvretter
Mmmmpfffffhihihihi
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #462  
Old 03-02-2007, 15:53
Pat's Avatar
Pat Pat is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2004
Location: Dendermonde
Posts: 934
Quote:
Originally Posted by Diccy View Post
ach zo,

al een héél stuk wijzer rond de voorbereiding van vernissen en resin/white metal

en voor die wheatering en wash ga ik ZEKER wat opzoekingen doen bij de forums over militaria wat zijn toch dingen die me sterk intresseren en ik echt ook wil onder de knie krijgen.

@ Pat, hier sie , nog een kopvleesvretter


Allemaal bedankt voor de reactie's en raad
greetz Diccy
Ik zie Buggenhout en ik lees 'nog ne kopvleesvretter' ... dat ruikt naar een "deserteur" !

Sorry gasten, effe off-topic.
Er zijn er al niet al te veel uit de buurt, dus even profiteren.
Reply With Quote
  #463  
Old 05-02-2007, 00:07
Diccy Diccy is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Nov 2006
Location: Buggenhout
Posts: 110
Quote:
Originally Posted by Pat View Post
Ik zie Buggenhout en ik lees 'nog ne kopvleesvretter' ... dat ruikt naar een "deserteur" !
ja dat is eigenlijk wel waar
sinds 2,5 jaar is het buggenhout, ervoor woonde ik in St-Gillis schuinover cinema Albert.

Terug even ontopic dan maar hé;

is er voor resin en white metal speciale primer nodig of is de grijze Tamiya primer ook voldoende??
Reply With Quote
  #464  
Old 11-02-2007, 14:23
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Diccy View Post
ja dat is eigenlijk wel waar
sinds 2,5 jaar is het buggenhout, ervoor woonde ik in St-Gillis schuinover cinema Albert.

Terug even ontopic dan maar hé;

is er voor resin en white metal speciale primer nodig of is de grijze Tamiya primer ook voldoende??
De Tamiya primer kan hiervoor worden gebruikt, maar ik zou voor resin toch een speciale primer gebruiken. Gunze heeft resin primer in assortiment.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #465  
Old 11-02-2007, 14:58
Diccy Diccy is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Nov 2006
Location: Buggenhout
Posts: 110
Haa, ca va, dan zal ik eens die van Gunze aanschaffen

nogmaal thanks
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 5 (0 members and 5 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 03:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.