De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 3 votes, 5.00 average.
  #661  
Old 13-12-2009, 21:41
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
De enigste oplossing is dan wit decal papier, dit met de nodige zaken bedrukken, sealen met je product en dan in de juiste contour uitsnijden.

Als je geen wit kan printer (maar heel weinig machines kunnen dat) moet je met een witte ondergrond werken, en da's dan wit decal papier.
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
  #662  
Old 25-12-2009, 03:08
jonckers jonckers is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2009
Location: betekom-belgiê
Posts: 49
hoi,

ik heb nog een vraagje over de gordels van rallyauto's: welk setje gebreuken jullie ervoor? ik heb er eentje van crazymodeler maar er zit geen handleiding bij en ik heb dan maar iets geprobeert om wat te plooien maar dat lukte ook niet dus welk setje en met wat materiaal?

alvast bedankt voor de moeite

joris
Reply With Quote
  #663  
Old 25-12-2009, 03:10
jonckers jonckers is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2009
Location: betekom-belgiê
Posts: 49
met welk materiaal bedoel ik met wat jullie de kleine dingetjes uit het raam haalt en met wat jullie die dingetjes plooien, ook of jullie een vergrootglas gebruiken

joris
Reply With Quote
  #664  
Old 30-01-2010, 16:11
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
Is het mogelijk om een wagen mat zwart te spuiten en daarover dan gloss vernis aan te brengen ? of geeft dit problemen qua uitzicht ?
Reply With Quote
  #665  
Old 30-01-2010, 19:15
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Gèrre View Post
Is het mogelijk om een wagen mat zwart te spuiten en daarover dan gloss vernis aan te brengen ? of geeft dit problemen qua uitzicht ?
Uiteraard kan dat. Kijk maar even naar mijn GT40 (je vindt hem hier).
Die is gespoten met Zero Paints (die per definitie in het mat komt). Daarna is er een laag Zero Paints clear over gespoten. Dus: matte onderlagen met gloss vernis is geen probleem. Ik zou zelfs durven zeggen: gebruik best matte kleuren (voor zover dat mogelijk is qua kleurstelling natuurlijk) als eerste kleurlaag, omwille van de betere dekking die de matte verf heeft.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #666  
Old 30-01-2010, 19:23
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by jonckers View Post
hoi,

ik heb nog een vraagje over de gordels van rallyauto's: welk setje gebreuken jullie ervoor? ik heb er eentje van crazymodeler maar er zit geen handleiding bij en ik heb dan maar iets geprobeert om wat te plooien maar dat lukte ook niet dus welk setje en met wat materiaal?

alvast bedankt voor de moeite

joris
Voor het verwijderen van PE-onderdelen gebruik je best een heel scherp exacto-mes, of een PE-schaartje (zie http://www.tamiya.com/english/produc...file/index.htm voor een illustratie.

Plooien van PE-onderdelen doe je met een Hold-and-fold toestelletje. Dat ziet er zo uit (een lijste van verschillende modellen waar ik trouwens de mijne ook heb gekocht): http://thesmallshop.com/index.php?ma...=index&cPath=2
Zo een hold-and-fold is niet goedkoop, maar zijn geld dubbel en dik waard vind ik. Trouwens, mits wat handigheid zijn ze ook zelf te maken. Hier en daar vind je op het net richtlijnen hoe zelf één te maken. Surf maar eens wat rond.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #667  
Old 08-02-2010, 23:11
jonckers jonckers is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2009
Location: betekom-belgiê
Posts: 49
hoi,

merci he ziet er goe uit


joris
Reply With Quote
  #668  
Old 04-05-2010, 23:58
vanni vanni is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Ieper
Posts: 705
Mss een rare vraag maar: om vergeelde decals terug normaal te krijgen: helpt dit ook als de decals achter glas in de zon liggen? Of moet je ze daadwerkelijk buiten blootstellen??
__________________
WRC-prono 2006 kampioen
IRC-prono 2009 kampioen

Last edited by vanni; 04-05-2010 at 23:58.
Reply With Quote
  #669  
Old 05-05-2010, 00:27
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by vanni View Post
Mss een rare vraag maar: om vergeelde decals terug normaal te krijgen: helpt dit ook als de decals achter glas in de zon liggen? Of moet je ze daadwerkelijk buiten blootstellen??
Ik heb ze altijd achter het glas gelegd, gewoon op de vensterbank binnen dus.
Reply With Quote
  #670  
Old 05-05-2010, 20:00
vanni vanni is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Ieper
Posts: 705
Thx Guido.
Wss is het "ontgelen" niet in 1-2-3 gedaan?
__________________
WRC-prono 2006 kampioen
IRC-prono 2009 kampioen
Reply With Quote
  #671  
Old 05-05-2010, 22:10
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by vanni View Post
Thx Guido.
Wss is het "ontgelen" niet in 1-2-3 gedaan?
Laat ze maar een paar dagen "zonnen" , je ziet het gelige als het ware verdwijnen.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #672  
Old 09-05-2010, 16:53
manu's Avatar
manu manu is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2003
Location: kortenberg
Posts: 275
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Ik heb ze altijd achter het glas gelegd, gewoon op de vensterbank binnen dus.
Gaat dit ook met statische modellen van pakweg Ixo of Minichamps, ik heb een beetje schrik dat de volledige decal verkleurt.

Manu
Reply With Quote
  #673  
Old 09-05-2010, 22:02
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by manu View Post
Gaat dit ook met statische modellen van pakweg Ixo of Minichamps, ik heb een beetje schrik dat de volledige decal verkleurt.

Manu
'k ben niet helemaal zeker wat je hiermee bedoelt? Als de volledige decal vergeelt is, is het dan niet de bedoeling dat hij helemaal "ontgeelt"?
Reply With Quote
  #674  
Old 10-05-2010, 11:48
Diccy Diccy is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Nov 2006
Location: Buggenhout
Posts: 110
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
'k ben niet helemaal zeker wat je hiermee bedoelt? Als de volledige decal vergeelt is, is het dan niet de bedoeling dat hij helemaal "ontgeelt"?
Ik denk dat Manu zich het zelfde afvraagd als mezelf, namelijk of dat, naast het wit terug ontgeelt, de andere kleuren niet verbleken of vervagen?
Reply With Quote
  #675  
Old 10-05-2010, 14:05
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Diccy View Post
Ik denk dat Manu zich het zelfde afvraagd als mezelf, namelijk of dat, naast het wit terug ontgeelt, de andere kleuren niet verbleken of vervagen?
Normaal gezien niet. Ik heb nooit de vergeelde delen apart uitgesneden en aan het zonlicht blootgesteld, maar altijd gans de decalsheet. Er zijn daarbij 2 dingen die je best in het achterhoofd houdt:
- wanneer een wit vlak vergeeld is, bestaat de kans ook dat je decal dragerfilm, dat is het doorzichtige gedeelte rond de decals, ook enigszins vergeeld is. De kans is daarbij groot dat je deze vergeling niet ziet, tot op het moment dat je decal plaats. Dus op het moment dat het te laat is. Dus best altijd de gehele decal sheet in de zon leggen,
- het blootstellen aan zonlicht is iets wat je geen weken moet doen. De ervaring leert dat indien de vergeling na enkele dagen niet weg is, je niet langer hoeft aan te dringen. Met andere woorden: decals zijn niet meer te 'ontgelen'. Vuistregel is dat je decals weer redelijk ok horen te zijn na een dag of 3. Het risico dat de andere decals dan van kleur gaan veranderen is naar mijn weten onbestaande.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 14:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.