De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 3 votes, 5.00 average.
  #721  
Old 01-11-2010, 10:10
The creative explorer The creative explorer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2007
Location: Verenigde Staten/Friesland
Posts: 549
Dat is raar, ik heb verschillende primers gebruikt op metalen body's, maar nog nooit problemen gehad ermee.
Ik zou dan op safe spelen en inderdaad motip gebruiken, die is uiteindelijk daarvoor ontworpen.
Reply With Quote
  #722  
Old 01-11-2010, 11:27
306xtreme's Avatar
306xtreme 306xtreme is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2010
Location: dorne
Posts: 460
en daar kan ik wel de spuitbusjes van tamiya over spuiten dan ?
__________________
addicted to peugeot
Reply With Quote
  #723  
Old 01-11-2010, 14:07
manu's Avatar
manu manu is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2003
Location: kortenberg
Posts: 275
Op bijgevoegde link staat de transkit van Renaissance voor de Ferrari 330 P4, maar ik zou begot niet weten waar dat het eerste raam voor nodig is.

http://www.renaissance-models.com/1-...e/tk24_210.htm

Iemand een idee?
Reply With Quote
  #724  
Old 01-11-2010, 15:27
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by 306xtreme View Post
en daar kan ik wel de spuitbusjes van tamiya over spuiten dan ?
Normaal wel, maar Tamiya heeft ook een metal-primer:
TAM87061 : Metal Primer
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #725  
Old 01-11-2010, 15:56
306xtreme's Avatar
306xtreme 306xtreme is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2010
Location: dorne
Posts: 460
ik ben eens gaan kijken op de spuitbus van tamiya en er staat op
fine surface primer for plastic & metal (white) dus infeite zal dat toch moeten lukken of ben ik verkeerd ??
__________________
addicted to peugeot
Reply With Quote
  #726  
Old 01-11-2010, 16:11
The creative explorer The creative explorer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2007
Location: Verenigde Staten/Friesland
Posts: 549
Ik heb er geen problemen mee gehad, maar Philip wel, dus een beetje moeilijk,

Feit is wel dat een diecast niet van ijzer is, maar van zamac en het kan zijn dat bepaalde zamac-legeringen niet even goed met die primer kunnen werken.
Reply With Quote
  #727  
Old 01-11-2010, 20:03
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by 306xtreme View Post
ik ben eens gaan kijken op de spuitbus van tamiya en er staat op
fine surface primer for plastic & metal (white) dus infeite zal dat toch moeten lukken of ben ik verkeerd ??
Goed ontvetten en dan zal dat wel lukken met die primer. En goed laten drogen.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #728  
Old 01-11-2010, 23:40
306xtreme's Avatar
306xtreme 306xtreme is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2010
Location: dorne
Posts: 460
ja dat model wat hier ligt is ook nie echt ijzer denk ik daar zitten wat donkere plekken en lichtere in niet zoals ijzer is
__________________
addicted to peugeot
Reply With Quote
  #729  
Old 02-11-2010, 00:27
The creative explorer The creative explorer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2007
Location: Verenigde Staten/Friesland
Posts: 549
dat is Zamac
Reply With Quote
  #730  
Old 12-11-2010, 14:16
klinkie's Avatar
klinkie klinkie is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2007
Location: Hoeselt
Posts: 7
Ombouw 1/43 modellen

Hallo Hallo

Ik ben verwoed verzamelaar van 1/43 Rallymodellen. Maar nu zou ik graag een stapje verder willen gaan en beginnen met ombouw van deze modellen.Bestaan er hier op het forum ergens tips over hoe je zo iets het beste aanpakt. Ik heb mij decals gevonden bij jawi. dus zover zit ik al. Nu de rest nog natuurlijk.

Alvast bedankt

Kristof
Reply With Quote
  #731  
Old 12-11-2010, 15:56
Doc's Avatar
Doc Doc is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2008
Location: Maasmechelen, deelstaat van de republiek Vlaanderen
Posts: 1,428
Quote:
Originally Posted by klinkie View Post
Hallo Hallo

Ik ben verwoed verzamelaar van 1/43 Rallymodellen. Maar nu zou ik graag een stapje verder willen gaan en beginnen met ombouw van deze modellen.Bestaan er hier op het forum ergens tips over hoe je zo iets het beste aanpakt. Ik heb mij decals gevonden bij jawi. dus zover zit ik al. Nu de rest nog natuurlijk.

Alvast bedankt

Kristof
Hoi Kristof, als je net begint is dit natuurlijk een hele boterham. Beste raad die ik je kan geven is : kom gewoon eens naar een meeting, kunnen we je met raad en daad bijstaan.

Nu ik zal effe schriftelijk proberen om je een eindje op weg te helpen. Je hebt het over ombouw, d.w.z een die cast herbouwen. Om te beginnen haal je de die cast volledig uit elkaar. zorg goed dat je alle plastic onderdelen verwijderd. De metalen body die je dan overhoud kan je het beste zuiverkrijgen met gewone verfafbijt die je in iedere brico, hubo en aanverwanten kunt krijgen. Eens alle verf verwijderd de body goed opschuren en zorgen dat hij mooi glad word. Daarna nog eens opschuren met een korrel 4000 om alle krasjes weg te krijgen.
De body wassen met afwasmiddel(ontvet het beste). Voor het spuiten de body nog eens goed ontvetten met een industriele ontvetter. Dan de body eens goed afblazen met een compressor.
Als je gaat spuiten een goede metaalprimer gebruiken,bvb motip. Geen te dikke lagen spuiten, liever 2 dunne dan 1 dikke laag. Deze primer dan laten drogen en daarna eens licht opschuren met min korrel 4000.
Weer afwassen en droogblazen.
Dan de kleur erop. Hier kan je zelf kiezen zowel motip als tamiya lakken werken prima. Ook weer in dunne laagjes aanbrengen met voldoende droogtijd ertussen.
Laten uitharden.
Dan de decals. Tja, jawi, ik heb er ook al mee gewerkt, heb hier zelfs een heel deel setjes liggen, maar het zijn niet de makkelijkste om mee te beginnen. Ze zijn vrij dik nl.
Om te beginnen de decals effe in lauw water leggen totdat ze los komen. Op de body een laagje Micro Set / setting solution for decals aanbrengen.Decal aanbrengen tot hij mooi op zen plaats ligt en dan zoveel mogelijk set wegwrijven. Dan een laagje Micro Sol / setting solution for decals over de decal.
Beide flesjes zijn van Microscale. Linkie naar de site van Domino :
http://www.modelkits.be/main.php?act...aam=microscale

De microsol gaat de decal zachter maken zodat hij mooier aansluit op de body. Sluit hij niet mooi aan kan je de decal op de body verwarmen met een haardroger.

Als je alle decals erop hebt zitten toch wel een dagje laten drogen. Daarna voorzichtig met een beetje water en zeep de body zuiver maken. Laten drogen en dan afvernissen. Ook weer 2 of 3 dunne laagjes vernis erover. Mijn voorkeur gaat daarbij uit naar de vernis van gunze, linkie

http://www.modelkits.be/main.php?act...gorienaam=Verf / Peinture / Paint&pagina=1

Het is de bovenste in het lijstje

Werk rustig, neem je tijd en lees eerst nog eens dit topic door

http://forum.depaddock.net/showthread.php?t=9009

Daar staan waarschijnlijk nog heel veel tips tussen die ik niet vermeld heb. Succes en hou ons op de hoogte. Zijn er nog vragen horen we het wel.
__________________
Reply With Quote
  #732  
Old 12-11-2010, 16:21
klinkie's Avatar
klinkie klinkie is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2007
Location: Hoeselt
Posts: 7
Dank u wel

Quote:
Originally Posted by Doc View Post
Hoi Kristof, als je net begint is dit natuurlijk een hele boterham. Beste raad die ik je kan geven is : kom gewoon eens naar een meeting, kunnen we je met raad en daad bijstaan.

Nu ik zal effe schriftelijk proberen om je een eindje op weg te helpen. Je hebt het over ombouw, d.w.z een die cast herbouwen. Om te beginnen haal je de die cast volledig uit elkaar. zorg goed dat je alle plastic onderdelen verwijderd. De metalen body die je dan overhoud kan je het beste zuiverkrijgen met gewone verfafbijt die je in iedere brico, hubo en aanverwanten kunt krijgen. Eens alle verf verwijderd de body goed opschuren en zorgen dat hij mooi glad word. Daarna nog eens opschuren met een korrel 4000 om alle krasjes weg te krijgen.
De body wassen met afwasmiddel(ontvet het beste). Voor het spuiten de body nog eens goed ontvetten met een industriele ontvetter. Dan de body eens goed afblazen met een compressor.
Als je gaat spuiten een goede metaalprimer gebruiken,bvb motip. Geen te dikke lagen spuiten, liever 2 dunne dan 1 dikke laag. Deze primer dan laten drogen en daarna eens licht opschuren met min korrel 4000.
Weer afwassen en droogblazen.
Dan de kleur erop. Hier kan je zelf kiezen zowel motip als tamiya lakken werken prima. Ook weer in dunne laagjes aanbrengen met voldoende droogtijd ertussen.
Laten uitharden.
Dan de decals. Tja, jawi, ik heb er ook al mee gewerkt, heb hier zelfs een heel deel setjes liggen, maar het zijn niet de makkelijkste om mee te beginnen. Ze zijn vrij dik nl.
Om te beginnen de decals effe in lauw water leggen totdat ze los komen. Op de body een laagje Micro Set / setting solution for decals aanbrengen.Decal aanbrengen tot hij mooi op zen plaats ligt en dan zoveel mogelijk set wegwrijven. Dan een laagje Micro Sol / setting solution for decals over de decal.
Beide flesjes zijn van Microscale. Linkie naar de site van Domino :
http://www.modelkits.be/main.php?act...aam=microscale

De microsol gaat de decal zachter maken zodat hij mooier aansluit op de body. Sluit hij niet mooi aan kan je de decal op de body verwarmen met een haardroger.

Als je alle decals erop hebt zitten toch wel een dagje laten drogen. Daarna voorzichtig met een beetje water en zeep de body zuiver maken. Laten drogen en dan afvernissen. Ook weer 2 of 3 dunne laagjes vernis erover. Mijn voorkeur gaat daarbij uit naar de vernis van gunze, linkie

http://www.modelkits.be/main.php?act...gorienaam=Verf / Peinture / Paint&pagina=1

Het is de bovenste in het lijstje

Werk rustig, neem je tijd en lees eerst nog eens dit topic door

http://forum.depaddock.net/showthread.php?t=9009

Daar staan waarschijnlijk nog heel veel tips tussen die ik niet vermeld heb. Succes en hou ons op de hoogte. Zijn er nog vragen horen we het wel.
Bedankt voor de snelle reply. Ik ga mij een setje bestellen en eens beginnen allé proberen toch

ik hou u op de hoogte

greetz

Kristof
Reply With Quote
  #733  
Old 14-11-2010, 22:03
306xtreme's Avatar
306xtreme 306xtreme is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2010
Location: dorne
Posts: 460
zijn er mensen die mij meer info kunnen geven over zamac bv de voorbereiding tot het einde
__________________
addicted to peugeot
Reply With Quote
  #734  
Old 14-11-2010, 22:33
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Quote:
Originally Posted by 306xtreme View Post
zijn er mensen die mij meer info kunnen geven over zamac bv de voorbereiding tot het einde
Bedoel je het maken van zamac, het bewerken van zamac of het spuiten/schilderen??
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #735  
Old 14-11-2010, 22:34
306xtreme's Avatar
306xtreme 306xtreme is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2010
Location: dorne
Posts: 460
bewerken en spuiten en de voorbereidingen
__________________
addicted to peugeot
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 2 (0 members and 2 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 10:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.