De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 10-04-2013, 20:05
Rocknrolla's Avatar
Rocknrolla Rocknrolla is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2012
Location: Axel
Posts: 405
Ford Fiesta WRC (Belkits) Valentino Rossi (Blue Stuff)

Zo, toch maar eens een bouwverslagje wagen hier.

Op de beurs in Leuven heb ik deze set gekocht.
Rossi is altijd al een uitblinker geweest wat livery's betreft, en dat sprak me ook meteen aan.

De kit is van Belkits uiteraard en de decals komen van Blue Stuff.

De bouwdoos:



De echte wagen:



De decals:





In de kit zit een foutje, in de achterbumper ontbreken de panel lines maar hier hebben ze extra vormen bij geleverd, zodat ze netjes uit gegraven kunnen worden.



Door drukte op het werk ben ik er nog niet aan toegekomen om er mee te starten. Maar ik ben van plan om komend weekend er mee te beginnen.
De verlaging die Loixrallyfan zo keurig heeft gedemonstreerd zal ik ook gaan toepassen. De raampjes misschien ook. Ik twijfel daar nog over.
Maar goed, ik hoop deze tot een goed einde te kunnen brengen.
Reply With Quote
  #2  
Old 10-04-2013, 21:48
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Niet makkelijk, deze livery. Matte body met glanzende decals, wat betekent dat er geen vernislaag overheen gezet kan worden... Succes in elk geval!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #3  
Old 11-04-2013, 08:35
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Niet makkelijk, deze livery. Matte body met glanzende decals, wat betekent dat er geen vernislaag overheen gezet kan worden... Succes in elk geval!
Denk je? Ik zou overwegen om wel degelijk een vernislaag over de decals te zetten en vervolgens over de delen die mat horen te zijn een matte vernis te zetten
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #4  
Old 11-04-2013, 10:01
VSB's Avatar
VSB VSB is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2009
Location: Ruiselede
Posts: 660
Dit is toch bijna onmogelijk? Is het niet zo dat decals niet goed plakken op matte ondergrond?
__________________
gr Pieter
Reply With Quote
  #5  
Old 11-04-2013, 10:09
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Quote:
Originally Posted by VSB View Post
Dit is toch bijna onmogelijk? Is het niet zo dat decals niet goed plakken op matte ondergrond?
Ik ben niet duidelijk genoeg geweest denk ik. Wat ik bedoel is dat je gewoon doet wat je bij een glanzende auto zou doen (kleur -> blanke laklaag -> decals -> blanke laklaag) en daarna nog met matte vernis aan de gang gaat.
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #6  
Old 11-04-2013, 16:18
Rocknrolla's Avatar
Rocknrolla Rocknrolla is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2012
Location: Axel
Posts: 405
Dit is een tip die ik gekregen heb voor het spuiten van de auto.

- Gewone zwarte lak, zeker geen matte
- Gewone blanke lak (is geen must als je verflaag goed is)
- decals
- gewone blanke lak om je decals te sealen
- matte blanke lak maar niet te veel
- Polijsten met een vrij grove korrel wil weleens helpen als hij te mat is

Weet niet of iemand hier ervaring mee heeft, en dit enigszinds kan kloppen?
Gelukkig werd ik hierop gewezen want bij het aankopen van deze kit wist ik niet dat het spuitwerk toch wel ingewikkeld bleek te zijn.

Maar ik zal sowieso even een proefje doen op een andere body en kijken wat voor resultaat dat geeft. Aan de hand daarvan kan ik dan eventueel gaan verbeteren.
Reply With Quote
  #7  
Old 11-04-2013, 17:03
VSB's Avatar
VSB VSB is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2009
Location: Ruiselede
Posts: 660
Als ge echt goe zot zijt kunde na de blanke lak de decals afplakken en dan matte vernis erover. Ik dacht dat TVD dit wilde zeggen .
__________________
gr Pieter
Reply With Quote
  #8  
Old 11-04-2013, 18:20
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Quote:
Originally Posted by VSB View Post
Als ge echt goe zot zijt kunde na de blanke lak de decals afplakken en dan matte vernis erover. Ik dacht dat TVD dit wilde zeggen .
inderdaad
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #9  
Old 11-04-2013, 19:05
Doc's Avatar
Doc Doc is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2008
Location: Maasmechelen, deelstaat van de republiek Vlaanderen
Posts: 1,428
Ik heb hier zelf ook al over nagedacht. Ik kom uit bij 2 mogelijkheden,

1- Aflakken met gloss varnish en als die goed is uitgehard waar nodig deze lak matschuren. Veel werk maar wel makkelijker dan achteraf de decals afplakken om een volgende laklaag erop te zetten.

2- En das de optie waar ik voor ga kiezen. Het is me bij de 370 opgevallen dat op de plaatsen waar een lichte kleur zit het niet zo fel opvalt dat er een matte vernis over zit. En daar deze decalset bijna volledig in lichte kleuren zit, en dan ook nog eens fluokleuren, denk ik dat de beste oplossing is om de wagen gewoon af te vernissen met matte vernis. Ik ga na het decallen dan ook de wagen aflakken met de matte vernis van alclad.
__________________
Reply With Quote
  #10  
Old 12-04-2013, 09:05
Loixrallyfan's Avatar
Loixrallyfan Loixrallyfan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2009
Location: Valmeer
Posts: 1,524
Quote:
Originally Posted by Rocknrolla View Post
De verlaging die Loixrallyfan zo keurig heeft gedemonstreerd zal ik ook gaan toepassen.
Dat wordt een hele uitdaging. Het is toch niet zo simpel als hier neegeschreven staat. Dat kan je ook zien aan het eindresultaat bij mijn twee Fiesta's. Deze werden bijden op dezelfde manier aangepakt en hebben toch een verschillende hoogte.
Als je dit doet, vooral erg veel passen en goed kijken dat alles ook recht blijft. Het risico dat hij scheef op zijn wielen komt te staan is dan ook groot en dus constant dryfitten en bijwerken is de boodschap.
Succes.

Wat de vernis aangaat:
Ik zou net hetzelfde doen als Doc, wagen lakken, decals plaatsen en dan met een matte vernis afvernissen. Dan zijn je decals geseald en staat wel alles mat, maar met deze kleuren valt dat wel goed mee. Als je een airbrush hebt, is die van Alclad aan te raden. Spuit je met spuitbus, dan is deze van Gunze een goede optie. In enkele dunne laagjes spuiten en dan is polieren normaal niet echt nodig.
Als je het heel juist wil doen, dan is de enige oplossing in mijn ogen, dat je de body lakt, dan de matte vernis derover en dan de decals, zonder sealing. Dan krijg je het juiste effect, maar zijn je decals blootgesteld, met risico op schade op lange termijn.
Afplakken zou ik zeker niet doen. Teneerste omdat het haast niet te doen is met deze livery en ten tweede en vooral omdat afplakken op decals altijd risico's inhoudt. Het zou niet de eerste keer zijn dat de decals dan meekomen met de afplaktape, en dan kan je van nul opnieuw beginnen.

Leuk project met enkele hindernisjes (vernis), maar wel een knaller van een livery.

Succes

Grts, Guido
__________________
Reply With Quote
  #11  
Old 17-04-2013, 22:17
Rocknrolla's Avatar
Rocknrolla Rocknrolla is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2012
Location: Axel
Posts: 405
Zo zo.. Eindelijk eens een paar uurtjes tijd gehad om hier aan te beginnen.

Na lang nadenken, zou ik het doen of niet, heb ik toch maar besloten om de achterste ramen onder handen te nemen.
Hier wou ik zo lang mogelijk mee wachten omdat ik nog nooit eerder in een kit heb gesneden.
Maar goed, ik zat er zo mee in mijn hoofd, dat ik toch maar besloten heb om dit eerst te doen.. Kwestie van het achter de rug te hebben..
Maar het viel zowaar nog goed mee ook.. Zal wel de schrik geweest zijn.
Daarom moesten de achterste raamrubbers verwijderd worden en vervangen worden door een correctie setje van Renaissance.

Origineel..



De correctie kit


Na het nodige zaagwerk..


En zo ziet de dryfit er momenteel uit..


De kop is er af, nog een beetje bijschuren en plamuren en dan weer eens verder kijken.
Reply With Quote
  #12  
Old 18-04-2013, 07:37
VSB's Avatar
VSB VSB is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2009
Location: Ruiselede
Posts: 660
Ik ken het fenomeen om te wachten met moeilijke dingen tot ik wat meer ervaring heb.
Maar daar ben ik dan ook rap vanaf gestapt want hoe kun je nu meer ervaring hebben als je altijd binnen de lijntjes kleurt.
Er gewoon aan beginnen en zien waar je uitkomt. En bij deze is dit al goed gelukt!! Proficiat!
__________________
gr Pieter

Last edited by VSB; 18-04-2013 at 07:37.
Reply With Quote
  #13  
Old 18-04-2013, 17:53
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Mooi gedaan, maar... Kan iemand mij nu eens het verschil uitleggen want ik zie het dus eigenlijk niet meteen... En na 5 minuten kijken nog niet. Tenzij dat de boord misschien iets breder is?? Sorry...
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #14  
Old 18-04-2013, 18:57
Rocknrolla's Avatar
Rocknrolla Rocknrolla is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2012
Location: Axel
Posts: 405
Het nieuwe raamrubber zit ietsje meer naar binnen.
Hierdoor kan het nieuwe raampje er nog op worden gemonteerd en krijg je het gewenste effect.

Ik denk dat het pas echt tot zijn recht komt als het raampje er eens op zit.
Want eerlijk gezegd, toen ik het pastte dacht ik ook eerst dat het er niet veel op veranderd was.
Reply With Quote
  #15  
Old 18-04-2013, 19:03
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Je zou dus ook het bestaande raamrubber iets dieper kunnen uitkrassen en er dan een passend raampje overheen kleven zodat het raamrubber onzichtbaar wordt, als ik het goed begrijp...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 22:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.