De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 3 votes, 5.00 average.
  #1  
Old 05-03-2011, 17:05
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ferrari 312T - GP F1 Monaco 1975 - Niki Lauda - Hasegawa - 1/20 - Klaar!

Terwijl de Benetton staat uit te harden, ga ik niet met mijn vingers zitten te draaien natuurlijk. Omdat het al lang geleden is dat ik nog eens een plastic 1/20 F1 gebouwd heb, en nog veel langer dat ik nog eens een Ferrari F1 gebouwd heb, koos ik deze keer voor een kit die nog niet zo lang geleden uitgebracht is. Op het internet heb ik alleszins nog geen WIP-thread ontdekt over deze 312T van Hasegawa.

Het gaat dus om deze Ferrari, waarmee Niki Lauda de GP F1 van Monaco 1975 won en ook wereldkampioen werd:



De kit is erg goed gedetailleerd zoals je gedurende deze WIP wel zal merken, maar ik heb er toch nog een door Hasegawa uitgebracht upgrade setje bijgekocht, dat bestaat uit een fretje foto-ets onderdelen zoals wing-end plates, schijfremmen en radiators, maar vooral ook inlaatkelken en beschermingsgaas voor die kelken. Het is dus duidelijk dat dit geen OOB zal worden... Omdat dit mijn 4e project van 2011 is, zou deze Ferrari moeten klaar geraken tegen het einde van de maand april. We zullen wel zien.

Eerst heb ik de centrale 'badkuip' eens gedryfit met masking tape. De onderdelen zijn gelukkig niet verchroomd zodat het werkje van het 'ontchromen' me al bespaard blijft.



Vervolgens werden alle koetwerkonderdelen, behalve de cowling, losgemaakt van hun frame en opgekuist. Ik ben nog wel aan het overwegen om de panel lines uit te diepen voor wat meer schaduwvorming.



Daarna heb ik deze onderdelen gedryfit op het centraal chassisonderdeel. Vooraleer ik iets vastlijm of spuit wil ik er namelijk zeker van zijn dat alle onderdelen mooi passen. Vooral de onderdelen die in het zicht zullen staan. En omdat ik nog niet zo vertrouwd ben ben de pasnauwkeurigheid van Hasegawa F1's, neem ik het zekere voor het onzekere.



Bij het passen van de cowling had ik prijs: ze blijkt een kleine mm te smal te zijn. Niets wat niet opgelost kan worden met wat plastic strip natuurlijk, maar het zou erg ambetant geweest zijn om dit te ontdekken als alles al gespoten, gedecald en vernist is... De cowling zelf is trouwens erg intelligent opgebouwd uit een rood gedeelte en een wit gedeelte, zodat je het werk van het afplakken bespaard blijft. gewoon alles in de juiste kleur spuiten en dan voorzichtig aan elkaar lijmen.



Dat zal er dan ongeveer zo uitzien. De groene pijl links duidt aan waar de plastic strip de gapende spleet verbergt, de groene pijl rechts duidt een panel line aan die ik niet gewoon ga uitdiepen, maar zelfs helemaal doorzagen. Het voorste neusonderdeel was namelijk een apart deel en het ziet er nogal belachelijk uit als dat aan de cowling vast hangt tijdens het showen van de Ferrari met afgenomen cowling. Op dit moment laat ik het er nog aan vasthangen omdat het gemakkelijker is tijdens een dryfit van het geheel.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1975_ferrari_312t_01.JPG
Views:	2042
Size:	531.1 KB
ID:	21361   Click image for larger version

Name:	1975_ferrari_312t_02.JPG
Views:	1948
Size:	505.7 KB
ID:	21362   Click image for larger version

Name:	1975_ferrari_312t_03.JPG
Views:	2028
Size:	438.0 KB
ID:	21363   Click image for larger version

Name:	1975_ferrari_312t_04.JPG
Views:	2030
Size:	538.1 KB
ID:	21364   Click image for larger version

Name:	1975_ferrari_312t_05.JPG
Views:	1989
Size:	487.4 KB
ID:	21365  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #2  
Old 05-03-2011, 17:05
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Zoals hier dus. Ook de velgen zijn reeds 'opgekuist' maar nog niet gemonteerd, omdat ze in 2 kleuren gespoten moeten worden (goud en aluminium), wat iets makkelijker gaat als ze nog uit 2 aparte stukken bestaan. ook hier vind ik het trouwnes een goed idee van Hasegawa om de velgen niet in een chroombad te gooien, want dat moeten wij de chroom er toch weer gewoon afhalen...

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1975_ferrari_312t_06.JPG
Views:	2065
Size:	453.7 KB
ID:	21366  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #3  
Old 05-03-2011, 17:07
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Gerustgesteld dat het wel goed zal komen met de body, begin ik alvast met de eerste bouwfase van de Ferrari: de motor. Het samenbouwen van de plastic onderdelen van deze motor zorgt niet voor problemen, maar je moet wel even opletten, want het standaard onderdeel E9 dat normaal de tussenwand voorstelt tussen de motor er het chassis, moet hier vervangen worden door onderdeel F1, dat van een apart frame afgeknipt wordt. Reden hiervoor is dat Hasegawa eerst de Ferrari 312T2 ontworpen heeft waarbij onderdeel E9 gebruikt werd, en dat ze pas later de 312T uitgebracht hebben die grotendeels identiek is aan de 312T2, zodat een extra frame (voor wat de motor betreft) volstond om deze versie in kit uit te brengen. Wel een rare redenering, want de ontwikkeling van de kit is dus in omgekeerde chronologische volgorde gegaan tov de echte Ferrari. Na het spuiten van alle onderdelen werden ze dus allemaal samengekleefd, waarna ik een wash met smoke aangebracht heb voor wat meer schaduw. De foto toont de onderzijde van de motor, zoals hij er standaard uitziet, gebouwd volgens instructies.



Aan de bovenzijde van de motor heb ik echter wel wat toevoegingen gedaan. Zo zit er in de kit, en onbegrijpelijkerwijze ook niet in de upgrade kit, nergens een spoor van een bougiekabel of andere leiding. Ook dat vind ik raar: wel prachtige, uit aluminium gedraaide inlaatkelken en super-realistische beschermkappen uit metaalgaas, maar geen enkele kabel. Waar trekt dat nu op? Enfin, we gaan dat oplossen. Eerst worden er in de zijkant van de motor 12 gaatjes geboord waarin de bougiekabels zullen verdwijnen. Daarna nog eens 12 gaatjes in de stroomverdeler. 13 eigenlijk, want één kabeltje zal naar de bobijn lopen.



De brandstofleidingen zijn een klein beetje moeilijker omdat de brandstofpomp die in de kit geleverd wordt te klein is om er 12 gaatjes in te kunnen boren. Dus wordt ze weggesneden en vervangen door een plastic hol buisje, waarin we 12 gaatjes boren. Tenslotte worden ook in de manifolds van de inlaatkelken 12 gaatjes geboord. 49 gaatjes in totaal dus. Daarna neem ik het bouwplan van de Tamiya 1/12 Ferrari 312T erbij om te zien hoe de kabels precies moeten lopen. Dat schema heb ik nauwkeurig gevolgd en ook de kabels per 3 samengebonden zoals aangegeven op het Tamiya bouwplan.



Eens alle kabels op hun plaats liggen heb ik de brandstofleidingen wat kleur gegeven met clear yellow en de zwarte bougiekabels wat gedrybrusht. Daarna werd ook de witte centrale filter op zijn plaats gelijmd.



Vervolgens was het tijd om de upgrade kit aan te spreken. De aluminium gedraaide kelken werden op de manifolfs gekleefd, daarna werden de kapjes uit beschermingsgaas op de kelken gekleefd. En zover staan we op dit moment dus.



Vragen, comments? Laat maar komen!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1975_ferrari_312t_07.JPG
Views:	1915
Size:	598.0 KB
ID:	21367   Click image for larger version

Name:	1975_ferrari_312t_08.JPG
Views:	1969
Size:	578.8 KB
ID:	21368   Click image for larger version

Name:	1975_ferrari_312t_09.JPG
Views:	1995
Size:	579.4 KB
ID:	21369   Click image for larger version

Name:	1975_ferrari_312t_10.JPG
Views:	1956
Size:	599.2 KB
ID:	21370   Click image for larger version

Name:	1975_ferrari_312t_11.JPG
Views:	1913
Size:	613.8 KB
ID:	21371  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #4  
Old 05-03-2011, 22:10
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2007
Location: Aartrijke
Posts: 818
Jawadde! Wat een binnenkomer! Deze zal ik met plezier volgen want hij staat ook op mijn 'to do' lijstje. De motor ziet er allesinds zeer mooi uit!
__________________
MIJN WERKBANK




Reply With Quote
  #5  
Old 06-03-2011, 01:35
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Een F1 uit vervlogen tijden, nog altijd stukken mooier dan de hedendaagse gedrochten.

Wel raar dat Hasegawa de kit best wel detailleerd, maar de kabels en leidingen vergeet. Is zo'n beetje zoals Fujimi met de nieuwste Porsche GT3, prima gedetailleerd aan de binnenzijde, oa meegegoten bekabeling, maar de binnendeurbekleding vergeten.

In ieder geval ziet dat blokje er prima uit. Goed dat je nog een ander plan achter de hand hebt voor de nodige details.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #6  
Old 06-03-2011, 08:14
Doc's Avatar
Doc Doc is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2008
Location: Maasmechelen, deelstaat van de republiek Vlaanderen
Posts: 1,428
Ik ben niet zo bezig met F1, maar deze 312T heb ik altijd een hele mooie wagen gevonden. Ik ga dan ook met veel plezier deze build volgen.
En dat motorblok ziet er goed uit, die extra upgrades geven het blok een prima look.
__________________
Reply With Quote
  #7  
Old 06-03-2011, 18:16
Loixrallyfan's Avatar
Loixrallyfan Loixrallyfan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2009
Location: Valmeer
Posts: 1,524
Guy,

Zeer knap werk geleverd aan deze motor. Ziet er echt prachtig uit en als de rest van de bouw op dit elan verder verloopt, wordt dit een zeer knap mdel.
Ik blijf volgen.

Grts, Guido
__________________
Reply With Quote
  #8  
Old 09-03-2011, 00:24
gert mertens gert mertens is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2009
Location: Mol
Posts: 655
K'heb zo een flauw vermoeden dat je voor deze nog eens het onderste uit de kan gaat halen Guy....en weet ge ,van mij mag het !
Een goede start is het halve werk en goe gestart zijt ge !!!
Suc6 met het vervolg !

Grtz,
G
Reply With Quote
  #9  
Old 09-03-2011, 02:04
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Amai, ik zit hier gewoon te kwijlen achter mijn scherm. Dit is geen WIP meer, maar meer een tutorial. Bow down to the master. Mijn favorite F1 bij uitstek en blijf deze natuurlijk volgen. Ook is er op het forum F1M eens een WIP geweest over dit model. De brouwer was toen Indycals. Deze gebruikte zijn eigen ontworpen decals hiervoor, die je op zijn site kan kopen.

Lelsey

Last edited by eyckles; 09-03-2011 at 02:06.
Reply With Quote
  #10  
Old 12-03-2011, 23:44
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Guy, ik heb juist nog eens gekeken op F1M, er staat inderdaad een WIP op, maar de maker heeft de foto's helaas verwijdert. Het zou ook kunnen dat deze foto's verdwenen zijn omdat het forum een tijd geleden problemen heeft gehad en is moeten overschakelen naar een andere server. Het zou daarom ook kunnen zijn dat je niet meer kan inloggen onder je oude nickname.

Groeten,
Lesley

Last edited by eyckles; 12-03-2011 at 23:46.
Reply With Quote
  #11  
Old 21-03-2011, 19:53
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Update!

De koetswerkonderdelen werden in de grijze primer gezet en vervolgens met de airbrush in het rood gespoten met Tamiya X-7 red (acryl). Dat lukte niet zo geweldig goed omdat de verf erg traag droogt (een kwestie van verkeerde verdunner blijkbaar) zodat mijn vingerafdrukken erin stonden bij het vastpakken na een week droogtijd. Dus nog een extra week gewacht, oneffenheden weggeschuurd, en opnieuw gespoten met de airbrush, maar met gedecanteerde TS-8 Italian red deze keer. Dat gaat een stuk beter, droogt veel sneller, en geeft een mooie glans. Ik besloot ook om één van de toegangsluikjes tot de tanks open te zagen zodat ik er minstens één in open toestand ga kunnen tonen. Het detailleringsniveau is gewoon te mooi om weg te stoppen.



Het chassis werd gespoten met Testor's aluminium (de laatste die ik had en hij wordt niet meer gemaakt, dus een volgende keer zal het waarschijnlijk Alclad worden).



De cowling werd in het rood gespoten, en de 'schouw' in het TS-26 pure white. De onderdelen zijn al gedryfit maar moeten nog aan elkaar bevestigd worden vooraleer ik ze ga decallen.



De banden werden opgeschuurd om de lelijke naden weg te schuren, met schuurpapier 120. Een eerste test met 180 draaide op een mislukking uit, dus let hier op als je met Hasegawa rubber banden gaat werken: grofheid 120 is een minimum, anders 'smelt' het rubber... Daarna werden de velgen ook gespoten met Testor's aluminium; de centers werden met Titanium Gold gespoten en afgewerkt met smoke. Vermoedelijk ga ik er nog wel mishmash ventieltjes aan toevoegen.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1975_ferrari_312t_12.JPG
Views:	1638
Size:	375.1 KB
ID:	21581   Click image for larger version

Name:	1975_ferrari_312t_13.JPG
Views:	1653
Size:	368.2 KB
ID:	21582   Click image for larger version

Name:	1975_ferrari_312t_14.JPG
Views:	1706
Size:	350.4 KB
ID:	21583   Click image for larger version

Name:	1975_ferrari_312t_15.JPG
Views:	1643
Size:	565.6 KB
ID:	21584  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #12  
Old 21-03-2011, 21:25
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2007
Location: Aartrijke
Posts: 818
mooie vorderingen!
__________________
MIJN WERKBANK




Reply With Quote
  #13  
Old 23-03-2011, 21:57
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Ziet er inderdaad zeer knap uit. Hier heb ik een link van een gebouwde hasegawa kit. http://www.indycals.net/decals/f1/75ferrari312t.html

Lesley
Reply With Quote
  #14  
Old 28-03-2011, 19:52
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Terug naar de motor nu.

Of beter gezegd, het onderdeel dat ervoor gezorgd heeft dat de Ferrari 312 'T' een 'T' in haar naam gekregen heeft: de transversale versnellingsbak. Op het gebied van motor is dit eigenlijk de voornaamste aanpassing die deze Ferrari onderging in vergelijking met de 312B3 uit 1974. Door hem dwars te leggen nam de versnellingsbak veel minder plaats in waardoor de Ferrari korter, compacter werd en zodoende een veel betere wegligging kreeg...

De foto's tonen de versnellingsbak vooraleer hij aan het motorblok bevestigd wordt. Opvallend zijn de foto-ets remschijven die uit de upgrade kit komen, en de luchthappers die in de kit zitten als doorzichtige onderdelen om ze te kunnen weergeven als de doorschijnende kunststof happers die typisch waren voor de Ferrari's uit die periode. Achteraan ontbrak wel elke vorm van remleiding, iets wat dank zij de referentiefoto's vrij makkelijk aan te passen was mits de inzet van wat mishmash onderdelen. Vanuit de remcilinder moet er nog wel een leiding naar boven lopen die naar de voorzijde van de motor gaat.

De schokdempers waren weer maar eens gegoten uit één stuk, en dat is echt niet meer van deze tijd. Zo'n onderdeel waarbij de dempers en veer uit één stuk gegoten zijn, is gewoonweg niet op een realistische manier te schilderen. Dus gebruiken we alleen het bovenste en onderste topje, de rest wordt er tussenuit gesneden. Met aluminium buisjes en messing draad worden de demper en de nieuwe veer gemodelleerd. Het resultaat ziet er 100% realistischer uit.

Ook ontbreken er in de centrale steun van de versnellingsbak enkele doorvoergaten voor kablage. Die worden gewoon uitgeboord en van een omranding voorzien.



Fotoke van de zijkant met een goed zicht op de zelfgemaakte schokdempers...



Hier zie je de doorvoergaten beter, en ook de bevestigingspunten waar de steunen in aangebracht zullen worden, zijn met gepunchte aluminium schijfjes afgedekt, net als het origineel. Ook de schokdempers zijn hier nogmaals duidelijk te bekijken, iets wat niet meer zo evident is eens de versnellingsbak aan het motorblok bevestigd werd.



Tenslotte ook nog eens een foto van de achterzijde van de versnellingsbak, met een duidelijk beeld van de remcilinder en remleidingen.



Hier is die samenvoeging van motorblok en versnellingsbak een feit; we beginnen met eens een kijkje te nemen aan de onderzijde die later niet meer te zien zal zijn.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1975_ferrari_312t_16.JPG
Views:	1554
Size:	552.6 KB
ID:	21697   Click image for larger version

Name:	1975_ferrari_312t_17.JPG
Views:	1486
Size:	472.6 KB
ID:	21698   Click image for larger version

Name:	1975_ferrari_312t_18.JPG
Views:	1517
Size:	536.0 KB
ID:	21699   Click image for larger version

Name:	1975_ferrari_312t_19.JPG
Views:	1528
Size:	559.8 KB
ID:	21700   Click image for larger version

Name:	1975_ferrari_312t_20.JPG
Views:	1553
Size:	616.0 KB
ID:	21701  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #15  
Old 28-03-2011, 19:55
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Vervolgens een tweetal foto's van de bovenzijde waarop de gemonteerde blokken zichtbaar zijn.





Daarna werden ook de dwarssteunen aangebracht aan de zijkanten, en de extra steunen die over het motorblok lopen en waarop een aantal elektrische componenten aangebracht zijn, zoals de bobijn. Ook de remleiding die van achteraan uit de remcilinder vertrekt en naar voor loopt is ondertussen aangebracht. Later komen er nog een aantal extra leidingen bij, maar om die aan te brengen moet de motor eerst aan het chassis bevestigd worden, dus dat is iets voor later.







Wordt bijgevolg vervolgd!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1975_ferrari_312t_21.JPG
Views:	1444
Size:	624.6 KB
ID:	21702   Click image for larger version

Name:	1975_ferrari_312t_22.JPG
Views:	1551
Size:	665.9 KB
ID:	21703   Click image for larger version

Name:	1975_ferrari_312t_23.JPG
Views:	1507
Size:	626.6 KB
ID:	21704   Click image for larger version

Name:	1975_ferrari_312t_24.JPG
Views:	1472
Size:	600.4 KB
ID:	21705   Click image for larger version

Name:	1975_ferrari_312t_25.JPG
Views:	1468
Size:	516.6 KB
ID:	21706  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 10:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.