De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #31  
Old 15-10-2007, 23:01
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Zou kunnen, dat die plastic weker wordt en weer terug wegtrekt.
Maar dan zou dat ook willen zeggen dat het oplosbaar is. Je kan proberen om de oneffenheid te vullen met secondenlijm. Als je de secondenlijm breed en royaal genoeg aanbrengt, dan kan je dat vlak schuren en opnieuw spuiten.
De verf raakt dan de plastic niet meer, en die kan ook niet meer wegtrekken.
Dat zou misschien kunnen, maar dat heb ik al eens met een Revell gedaan en dat veranderde niet veel. Bovendien, als je er secondenlijm opdoet, wil dat zeggen dat je redelijk wat moet schuren, en ik vrees dat ik daardoor de vorm van de vleugel zou kunnen veranderen. Is misschien het overwegen waard wanneer het echt niet goed komt en ik de Prelude alsnog trakteer op een olie baddeke.
Reply With Quote
  #32  
Old 16-10-2007, 06:26
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Ik zou gaan voor een andere oplossing. Ik zou de naad opvullen met echte superfijne plamuur. Die zakt weinig tot niets weg en zal de zone van de naad ook isoleren. Je kan nog altijd wachten tot alles gedroogd is in primer vooraleer dit te doen, of nadat alles verwijderd is met remolie. Maar ... ik zou het eerst op de primer proberen.

Het feit dat de antennevoet bijna weg is geeft aan hoeveel lagen grondlak er nu al opstaan, dus het pad van grondlak om de naad weg te werken zou ik (voorlopig) vergeten want het lijkt niet te helpen.

De reden waarom dit gebeurd blijft mij ook een raadsel ...

V O L H O U D E N !!!!!!!
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
  #33  
Old 16-10-2007, 09:50
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Wel, op de laatste foto die ik gepost heb, leek alles toch ok te zijn. Echter, er stond inderdaad al redelijk wat grondlak op. Dàt en het feit dat er hier en daar toch wat imperfecties in het andere spuitwerk waren geslopen, heeft me doen besluiten om hem in de remolie te stoppen. Die andere imperfecties waren van die aard dat ik, indien dit niet was voorgevallen, er wel mee had kunnen leven, maar nu kan ik er net zo goed gebruik van maken om alles nog een keertje over te doen.

More to come!
Reply With Quote
  #34  
Old 16-10-2007, 10:04
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
... heeft me doen besluiten om hem in de remolie te stoppen...
Niet de plezanste maar als je het mij vraagt wel de beste oplossing!
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
  #35  
Old 16-10-2007, 14:28
BSmodels BSmodels is offline
Le mans - F1 fan
 
Join Date: Jun 2006
Location: Bertem
Posts: 543
Guido,

zou een laagje filler geen soelaas brengen ?
Het is misschien dan terug Motip maar volgens mij het proberen waard.

Niet opgeven hé, 'k wil da GSM'ke op het dashbord zien liggen
__________________
---------------

BSmodels
Reply With Quote
  #36  
Old 16-10-2007, 14:53
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Ik ben mijn licht eens gaan opsteken "bij iemand die het weten kan", of beter nog, ook een spuiter, maar geen modelbouwer. Hun benadering en invalshoek zijn meestal anders en dat durft nogal eens tot interessante discussies leiden.

We zijn samen tot de volgende conclusies gekomen:
- de naad op het model is geen gietnaad, maar eerder een stuk waar de plastic in 2 verschillende richtingen bij elkaar komt. Het zou immers kunnen dat dit stuk er bij de mal is uitgehaald om er dan een ander stuk in te zetten, waarop ook de antenne komt. Vergezocht? Dat kan, maar feit is wel dat de naad ook aan de binnenkant te zien is. Waar ik dus niet geschuurd heb. Op zich is dat geen probleem, maar wat er gebeurd is, is dat ik de bovenkant eraf geschuurd heb, waardoor de dikte daar anders is geworden. Op zich nog altijd geen probleem, maar dat kan het wel worden (zie volgende punt)
- De spuitcabine is uitgerust met 6! halogeenspots. Die geven natuurlijk warmte af, maar hoeveel precies, was niet geweten. Tot ik er een thermometer in gelegd heb. Resultaat. Na 30 min: 50°C!! Dus ik denk, da's toch prima, kan alles lekker drogen, maar dat blijkt de verkeerde manier te zijn. Immers, in een oven, professionele spuitcabine enz wordt de warmte "verdeeld door de ruimte" dmv ventilatie. Iets wat dus ontbreekt in de cabine. De ventilatoren staan wel op, maar er wordt koude (20°C) lucht naar binnen getrokken, verwarmd en onmiddellijk weer weg. Alles behalve optimaal dus.
- De combinatie van deze 2 aangehaalde fenomen heeft er wellicht toe geleid dat het verschil in plastic richting (als zoiets bestaat) en hoge statische temperatuur tot een reactie geleidt heeft op het zwakste punt: de weggeschuurde naad.


Mogelijke oplossing.
Het remoliebad was en is de enige juiste eerste stap van de remedie. De kas moet immers aan de binnenkant versterkt worden, zodanig dat een reactie vermeden wordt. Wellicht dat ik er een stuk plastic card in lijm met secondenlijm als test. Dus, eerst moet alle verf er weer af. Jammer, maar helaas. Met de versterking aan de binnenkant zou het moeten lukken, tenminste als deze theorie klopt. Dan kan ik primer zetten en de kleur en dan gaan we weten of we voor een 2de baddeke gaan en of het euvel van de baan is.


Het straffe is, dat ik deze lijn aan de binnenkant zeker gezien had, maar er geen aandacht aan besteed heb. Zelfs op 1 van de eerste foto's was de naad langs de buitenkant al goed te zien. En alhoewel het mij opviel, deed ook dat geen belletje rinkelen. Nu goed, had het dat wel gedaan, had ik niet onmiddellijk geweten wat te doen. Terwijl ik nu, na ergernis en frustratie, toch weer wat bijgeleerd heb - en zoals steeds "the hard way".



Zoals gezegd, more to come!

Last edited by Guido; 16-10-2007 at 14:58.
Reply With Quote
  #37  
Old 16-10-2007, 15:38
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
- de naad op het model is geen gietnaad, maar eerder een stuk waar de plastic in 2 verschillende richtingen bij elkaar komt.
Daaraan twijfel ik ten zeerste.

Stel ... je zou de kunststof van 2 richtingen tegen elkaar laten stromen, dan:

- zou je hetzelfde phenomeen aan de andere kant hebben, want het vloeiverloop links en rechts is gelijk, ook al staat die antennevoet aan 1 kan. Er wordt onder druk spuitgegoten, dus weinig invloed van vorm afwijkingen
- zou je ook een zeer lokaal aanspuitstuk moeten hebben en dan kon de carrosserie niet glad zijn in die zone. Er wordt steeds vanop de randen geïnjecteerd, nooit op een plat stuk om wille van de materiaalkrimp achteraf
- zou je geen scherp afgelijnde naad hebben want warme (vloeibare) kunststof vloeit in elkaar over. Vooral op blauwe carrosserien zie je dat goed waar de kunststof in elkaar vloeit. Daar krijg je lichte golvingen. De ganse carrosserie wordt langs onder aangespoten, dus het dak is het laatste punt waar zones bij elkaar komen, die zone van de antenne ligt heel kort bij de aanspuitzone. Meestal zie je vloeizones op het dak, kofferdeksel of de motorkap.

De naad die je ziet komt van een 'insert', een extra of ander stuk dat in de mal gezet is voor de antenne, en daardoor ook de mooi afgelijnde naad.

Het zou mij dus sterk verwonderen moest dit deel een andere reactie geven met een naastliggend deel want de kunststof heeft op deze plaats een doorstroom.

Wat het dan wel is? Geen idee (ziet ge, de beste stuurlui staan weer aan wal!).

In verband met de opmerking van de spuitcabine ... klopt inderdaad. De opwarming is zeer plaatselijk en is geen omgevingstemperatuur. Niet ideaal dus. Misschien gewoon laten drogen met de spots uit.

Ik ben echter wel benieuwd of het aanbrengen van een versterking zal werken, want dan klopt mijn theorie weer niet
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!

Last edited by Gulfie; 16-10-2007 at 15:43.
Reply With Quote
  #38  
Old 16-10-2007, 15:50
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Het zou immers kunnen dat dit stuk er bij de mal is uitgehaald om er dan een ander stuk in te zetten, waarop ook de antenne komt.
Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
De naad die je ziet komt van een 'insert', een extra of ander stuk dat in de mal gezet is voor de antenne, en daardoor ook de mooi afgelijnde naad.
Dat is eigenlijk hetgeen ik wilde zeggen.

Het kan inderdaad niet dat plastic van 2 kanten komt he. Als ik het nog een nalees, had ik het ander moeten formuleren. Wat het spuiten van mallen betreft, heb ik jaren geleden, toen Revell nog productie had in Bünde, de productiehal eens bezocht. Alle sprues zaten toen toch verticaal in de spuitmachine en hingen de bodies bijgevolg met de kop of hte achterste naar beneden. Maar bon, doet niet echt terzake hier.

Als de kas gestript is, zal ik eens proberen een foto te maken, ook van de binnenkant. Maar goed, zoals gezegd, zonder de 50°c "direct heat", was er waarschijnlijk niks gebeurd...

Maar hierdoor ben ik wel gaan nadenken over een lucht/verwarmingscirculatie systeem voor de spuitcabine...
Reply With Quote
  #39  
Old 16-10-2007, 18:39
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Ik heb daar ook over nagedacht en heb een oplossing denk ik ....
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
  #40  
Old 16-10-2007, 20:32
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
Ik heb daar ook over nagedacht en heb een oplossing denk ik ....
't zal mij benieuwen...

Ik zal het toch niet meer op deze Prelude kunnen uittesten, want de kas ligt ondertussen in de vuilbak. Bezine werd naar voren geschoven om het strippen sneller te laten verlopen. Benzine? Inderdaad en het verwijderen van de verf gaat zeer goed, net zoals de plastic trouwens. RIP model dus. Wellicht dat de plastic soorten bij de echte auto's van een andere samenstelling is. Oh well, 't was het proberen waard.

Maar haast en spoed is zelden goed, hoe dikwijls heb ik het hier zelf al niet gezegd. Geduld, geduld, geduld...

Dus Sennake zal weeral eens met de 2 vingers in de neus een prijsje kunnen gaan halen in Telford, wegens forfait door technisch K.O. van de competitie...

't leven is veel te kort om tegen plastic te vechten.
Reply With Quote
  #41  
Old 16-10-2007, 20:41
HF_INTEGRALE's Avatar
HF_INTEGRALE HF_INTEGRALE is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2005
Location: In Flanders Fields
Posts: 365
Strippen met Benzine ?

Quote:
Originally Posted by Guido View Post
... Bezine werd naar voren geschoven om het strippen sneller te laten verlopen. Benzine ? Inderdaad en het verwijderen van de verf gaat zeer goed, net zoals de plastic trouwens ...
Dat een ervaren modelbouwer als Guido zich daar laat aan vangen ?
Heb ooit eens hetzelfde voorgehad, 'k ben dus zeker niet de enigste

Er zijn geen zekerheden meer !

Regards,
555

Last edited by HF_INTEGRALE; 16-10-2007 at 20:52.
Reply With Quote
  #42  
Old 16-10-2007, 20:45
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by HF_INTEGRALE View Post
Dat een ervaren modelbouwer als Guido zich daar laat aan vangen ?

Er zijn geen zekerheden meer !

Regards,
555
Tja, dan zijt gij wellicht slimmer dan ik waarschijnlijk. Ik had er in modelbouwmiddens nog nooit van gehoord, nooit gezien. In real life wel al... Ervaring krijg je maar door fouten te maken. Pretentie is iets wat mij alleszins niet kan verweten worden. Ik laat zien wat ik doe, en als het falicant afloopt ben ik niet te beteuterd om ook dat te laten zien.
Reply With Quote
  #43  
Old 16-10-2007, 23:50
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Het zit je echt niet mee de laatste tijd.
Beter laat dan nooit;
Probeer volgende keer eens Revell-airbrushcleaner om je verf rapper te verwijderen. Met een stevig (oud) penseel en een bakje airbrushcleaner verwijder je zo de verf, zelfs van ramen zonder sporen achter te laten. Dan afspoelen en ontvetten en je kan opnieuw beginnen.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #44  
Old 17-10-2007, 05:47
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Dus Sennake zal weeral eens met de 2 vingers in de neus een prijsje kunnen gaan halen in Telford, wegens forfait door technisch K.O. van de competitie...
Oei, nu voel ik me ineens wel verantwoordelijk voor de tijdsdruk die ik onwillekeurig op je model gezet heb. Ik hoop niet dat dat de reden geweest is voor de gang van zaken...

Maar: zoals Johan Cruyff ooit eens gezegd heeft : "ieder nadeel heb ook zijn voordeel" : nu ben je tenminste van dat zorgenkind af en kan je met volle goede moed beginnen aan een nieuw model (met een betere plastic-kwaliteit deze keer), en vooral : nu heb je tijd om met ons mee te gaan quizzen volgende week
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #45  
Old 17-10-2007, 06:24
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Onze welgemeende deelneming gaat uit naar de ganse familie voor dit verlies. Moge je blik in de toekomst het leiden verzachten ...

M.a.w. ... wat wordt de volgende of gaat ge verder aan de Péjoo?
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 10:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.