De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 3 votes, 5.00 average.
  #556  
Old 27-08-2007, 21:39
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Sim-Racing View Post
voor mij is het gelijk, der zijn veel mooie historische wagens maar ook moderne.. voor mij maakt dat niet veel uit.
Begin dan al eens met deze:
Simpel en niet te veel decals en zeker niet op moeilijke plaatsen.



Als dat goed gegaan is, kan je misschien deze eens proberen:
Iets moeilijker, want iets meer decals, maar nog altijd relatief eenvoudig te zetten.



Na deze 2, moet je al voldoende kennis hebben opgedaan om aan deze te beginnen:
Deze ziet er moeilijker uit dan hij in werkelijkheid is. Gezien de hoeveelheid, zal je zal goed je decalwerk moeten plannen. Op enkele uitzonderingen na, staan de meeste decals nog op vlakke oppervlaktes



Mijn advies, geef wat extra geld uit aan een goede kit in het begin. Een goede kit, wat is dat? Dat is een Tamiya. Geen Hasegawa, zeker geen Fujimi en nog veel minder een Revell. Van Heller spreken we in dit stadium nog niet. Is alles wat geen Tamiya is dan rommel? Neen, maar minder geschikt voor een makkelijke entry in de hobby. Die zijn geschikt voor in een later stadium als je al wat meer de kneepjes in de vingers hebt.

Verder kan je misschien ook eens de volgende dingen napluizen:
"Hints & Tips": http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=9009
"Hoe post ik een verslag van mijn bouwwerkzaamheden":http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=15598

Welkom op het forum en succes!

Last edited by Guido; 27-08-2007 at 21:43.
Reply With Quote
  #557  
Old 28-08-2007, 10:50
CarRerA's Avatar
CarRerA CarRerA is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Sep 2003
Location: Liedekerke
Posts: 114
Nogmaals een vraagje van mij (we leren steeds bij):
Mijn vader is bezig met het ombouwen van een Tamiya Ferrari 360 naar een raceversie via de transkit van rennaissance.
Bij die kit zit er een plastiekje velletje met daarop iets van de ramen geprint.
Er staan de 2 zijruitjes op (enkel het deel dat open kan) en de achterruit.
Op de begeleidende beschrijving staat enkel dat het om 1 set lasergeprinte ruiten gaat...
Iemand enig idee wat dit is en hoe te gebruiken?

Mijn eerste gedacht is dat dit een soort van template is om de openingen uit te maken?
Reply With Quote
  #558  
Old 29-08-2007, 19:18
HaCo's Avatar
HaCo HaCo is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jun 2006
Location: Holsbeek
Posts: 413
Ik denk dat ik hier ooit iets gelezen heb dat er spuitbussen die je kan vullen met een product dat je wilt spuiten. Ik ben zelf decals aan het maken, moet 'Liquid Decal Film" aanbrengen, maar heb dus geen airbrush. Doordat ik op een appartement woon zie ik het ook niet echt zitten om hierin te investeren. Maar moest er nu een spuitbusje bestaan waarin je iets kan vullen, zou dat wel interessant zijn.

Initieel gebruikte ik gewoon MOTIP Clear Varnish, dat is acryl blanke lak. Maar grotere decals kraken gewoon in het midden en soms is de sealing verre van goed. Het kraken is denk ik omdat de vernis te hard wordt. Ik hoop nu met die Liquid Decal Film een beter resultaat te halen.

Thanks.

Last edited by HaCo; 29-08-2007 at 19:20.
Reply With Quote
  #559  
Old 29-08-2007, 19:28
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Spuitbussen vullen lijkt me straf. Andersom gaat wel .
Nee serieus, ik kan me niet herinneren zoiets te hebben gelezen. Als iemand me kan tegenspreken: no offence... Ik zie alleen niet goed in hoe je het drijfgas en lak in die spuitbus krijgt, zonder ze zó ver te openen dat je de druk in de bus niet verliest.

Ik denk dat je één en ander verwart met het decanteren van de spuitbus, om de inhoud van drijfgas te ontdoen, en de lak met de airbrush te spuiten.

Voor wat betreft de decal film: ik zou eens langs gaan bij een collega die een airbrush heeft. Als hij enkel daarvoor moet dienen, dan is dit misschien een oplossing voor de investering die je (om begrijpelijke redenen) niet ziet zitten.

Enfin, wat misschien wel een tip kan zijn: gebruik ipv Motip vernis eens Gunze. Die is voor zover we hier weten onschadelijk voor decals. Motip is niet ontworpen om op decals te worden gespoten, dus het zou kunnen dat de decals aangetast worden door één van de bestanddelen van de vernis (of het drijfgas).
__________________
Groetjes,
Domi.

Last edited by Dominique; 29-08-2007 at 19:31.
Reply With Quote
  #560  
Old 29-08-2007, 19:33
HaCo's Avatar
HaCo HaCo is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jun 2006
Location: Holsbeek
Posts: 413
Bedankt Dominique voor je snelle antwoord. Moet lukken dat ik zaterdag net ook Gunze vernis gekocht heb Let wel, ik heb het dus over het sealen van net gedrukte decals, zoals hier http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=15490
Reply With Quote
  #561  
Old 29-08-2007, 19:38
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by HaCo View Post
Let wel, ik heb het dus over het sealen van net gedrukte decals, zoals hier http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=15490
Ja, maar blijkbaar is nooit op die laatste vraag geantwoord. Misschien kan Loeten dat alsnog doen?
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #562  
Old 15-11-2007, 19:23
vanni vanni is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Ieper
Posts: 705
Weten jullie een simpele oplossing om het sinaasappeleffect weg te krijgen op een carrosserie?? En wat wordt bedoelt met "wet" schuren, hoe doe je dat maw??
__________________
WRC-prono 2006 kampioen
IRC-prono 2009 kampioen
Reply With Quote
  #563  
Old 15-11-2007, 19:43
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by vanni View Post
Weten jullie een simpele oplossing om het sinaasappeleffect weg te krijgen op een carrosserie?? En wat wordt bedoelt met "wet" schuren, hoe doe je dat maw??
"Wet" schuren is gewoon water gebruiken bij het schuren. Je houdt je schuurpapier nat omdat dan op een meer egale en minder aggressieve manier kan worden geschuurd. Het effect is gewoon mooier.

Het sinaasappeleffect kan worden weggewerkt door te polijsten (met compound of zelfs met schuurpapier met zéér fijne korrel). Tenminste als het niet tè erg is. Ik zou aanraden om eerst te proberen met compound. Als dat niet werkt met zéér fijne korrel (2000 en hoger) opschuren (mét water of course) en dan opnieuw een dunne laag te spuiten.
Wel eerst lang genoeg wachten: de verf moet goed droog zijn vooraleer te schuren, anders maak je het nog veel erger.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #564  
Old 15-11-2007, 21:43
vanni vanni is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Ieper
Posts: 705
Alvast bedankt Dominique.
Nog 1 vraagje: Welke Tamiya compound gebruikt je best?? Want ik zie dat er veel verschillende soorten zijn.
__________________
WRC-prono 2006 kampioen
IRC-prono 2009 kampioen
Reply With Quote
  #565  
Old 15-11-2007, 21:50
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Er zijn 3 soorten: coarse, fine en finish. Dat zijn respectievelijk de ruwe, fijne en zeer fijne soort. Het hangt er een beetje van af wat je moet gebruiken. Je kan altijd starten met de fine, en als het daarmee niet lukt nog terugvallen op de coarse en opnieuw afwerken met fine.
Finish is voor wanneer de job eigenlijk al gedaan is, en je de microkrasjes nog wil wegwerken. Vooral op donkere tinten héél handig.
Het is dus een beetje een kwestie van aanvoelen.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #566  
Old 23-12-2007, 21:08
FF-fan FF-fan is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 4
Ik heb enkele rallywagens waar een antenne op ontbreekt, waar kan ik dat vinden, of waarvan kan ik dat eventueel zelf maken (schaal 1:43)?
Reply With Quote
  #567  
Old 23-12-2007, 21:25
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by FF-fan View Post
Ik heb enkele rallywagens waar een antenne op ontbreekt, waar kan ik dat vinden, of waarvan kan ik dat eventueel zelf maken (schaal 1:43)?
Dat kan je best zelf maken;
-Ik weet nu niet of je ook modellen bouwt, maar ik gebruik meestal zo'n stukje afvalplastiek waaraan de onderdelen van mijn model vasthangen.
Je verwarmt dat boven een kaars en als de plastick soepel wordt, trekt je het verder van mekaar zodat je een dunne plastick draad krijgt. Laat het afkoelen, snij op maat en monteer het dan op je model. Daarna schilderen in de gewenste kleur.
-Je kan ook een dunne ijzer- of koperdraad nemen, op maat snijden/knippen en monteren. Daarna schilderen in de gewenste kleur.

Hopelijk kan je je rallywagens herstellen met mijn tips.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #568  
Old 27-12-2007, 23:45
scoobyfreak's Avatar
scoobyfreak scoobyfreak is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2005
Location: Roeselare
Posts: 1,302
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Deze ziet er moeilijker uit dan hij in werkelijkheid is. Gezien de hoeveelheid, zal je zal goed je decalwerk moeten plannen. Op enkele uitzonderingen na, staan de meeste decals nog op vlakke oppervlaktes

deze ga je wel mogen zoeken op Ebay ofzo.

is wel een lastige achterruit en moeilijk kleur om te spuiten.
Reply With Quote
  #569  
Old 20-01-2008, 18:43
viperh viperh is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2006
Location: maldegem
Posts: 4
hallo

ik heb een vraag ?
kaniemand my helpen aan een foto van de vaillant porsche decal set voor de R/C VERSIE die onlangs is heruitgebracht door tamiya
ik had die binnen gebracht by tony toy in mechelen omte omzetten naar transfer decal
maar helaas is eddy overleden en de dochter die nu de zaak voerd heeft geen idee welke decalstickers ik bedoel
als ik er een foto van had zou dit gemakkelykere zyn voor haar om ze terug te vinden
by voorbaat dank
Reply With Quote
  #570  
Old 20-01-2008, 19:24
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by viperh View Post
hallo

ik heb een vraag ?
kaniemand my helpen aan een foto van de vaillant porsche decal set voor de R/C VERSIE die onlangs is heruitgebracht door tamiya
ik had die binnen gebracht by tony toy in mechelen omte omzetten naar transfer decal
maar helaas is eddy overleden en de dochter die nu de zaak voerd heeft geen idee welke decalstickers ik bedoel
als ik er een foto van had zou dit gemakkelykere zyn voor haar om ze terug te vinden
by voorbaat dank
Een foto van het decalsheet zelf zal niet zo makkelijk zijn, maar je kan wel dit gebruiken: http://www.tamiya.com/english/produc...e934/index.htm
Als het die Porsche is die je bedoelt, tenminste?
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 3 (0 members and 3 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 12:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.