De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 18-12-2006, 23:14
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Alclad II probleem ...

Hoi gasten,
ik wil hier even een probleem aankaarten ivm Alclad II. Ik heb nu voor de 2e keer op rij voor dat de verf wit uislaat na enkele minuten. De eerste keer dacht ik dat ik de verkeerde combinatie primer / black base / metalizer had gebruikt, maar dit keer ben ik er zeker van dat alles 100% zou moeten zijn.

De gebruikte materialen:
- Alclad primer;
- Alclad black base;
- Alclad Pale Gold.

De laatste keer dat ik die combinatie heb gebruikt om onderdelen te spuiten is dat perfect gelukt. Nu mislukt het dus 2 keer op rij. Het enige verschil dat ik kan bedenken is dat het kouder is dan vorige keer. Ik spuit achteraan in de berging, en het was daar +- 5 à 6 graden toen ik dit onderdeel heb gespoten.

Het kan niet aan het onderdeel liggen. Dat heeft dezelfde behandeling gekregen als de onderdelen die wel zijn gelukt. Het is ook niet het enige onderdeel dat is mislukt, alle gespoten onderdelen die ik vandaag heb gespoten zien er zo uit.
Het is ook geen kwestie van verf. Het werd gespoten met hetzelfde flesje als de vorige keer.

Suggesties?

Thx.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC01465.jpg
Views:	494
Size:	30.9 KB
ID:	4205   Click image for larger version

Name:	DSC01466.jpg
Views:	461
Size:	27.1 KB
ID:	4206   Click image for larger version

Name:	DSC01467.jpg
Views:	487
Size:	30.5 KB
ID:	4207   Click image for larger version

Name:	DSC01468.jpg
Views:	476
Size:	29.1 KB
ID:	4208  
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #2  
Old 19-12-2006, 01:03
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ik kan niets anders bedenken dan de lage temperatuur...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #3  
Old 20-12-2006, 00:08
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Domme vraag misschien, maar waarom Alclad primer, black, ... Ik spuit mijn pale gold altijd zonder enige voorbereiding. Vele dunne lagen, en dat dekt meer dan je denkt.

Misschien krijg je een reactie tussen de onderliggende lagen. Probeer anders eens om in dezelfde omstandigheden op een stukje naakte plastic pale gold te spuiten ... en kijk eens of die dan ook wit uitslaat. Indien ja, dan kan het eventueel de temperatuur zijn. Maar ik heb de indruk dat de primer de verf absorbeerd, alhoewel dat een onwaarschijnlijke theorie is.

Ik zou eens proberen enkel de naakte plastic te spuiten met direct pale gold.
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
  #4  
Old 20-12-2006, 00:28
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
het zou de temperatuur kunnen zijn, maar dan vermoed ik dat ge de witte schijn eruit zoudt moeten gepolierd krijgen omdat ik denk dat de transfer van de koude temperatuur naar de warme binnen temperatuur de verf doet 'uitslaan'.

2de reden wat zou kunnen zijn, is dat er iets misgegaan is met de ondergrond, de verdunning ervan enz. Is die identiek geweest aan de vorige? Zelfde thinners gebruikt?

3de reden kan zijn dat je te snel bent geweest met het aanbrengen. Laagje per laagje, per laagje, per laagje opbouwen. Misschien dat door de koude temperatuur je het tempo wat hebt willen opdrijven om weer naar binnen te kunnen?

Nu goed, spuiten bij 5 graden is sowieso iets wat "not done" is.
Reply With Quote
  #5  
Old 20-12-2006, 18:10
Yvonne's Avatar
Yvonne Yvonne is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2004
Location: Moerkapelle (NL)
Posts: 397
Hallo,

Even vlug naar het probleem gekeken (en geprojecteert op "gewone" verf). Maar de omgevings temperatuur van ongeveer 6 graden is wel heel erg laag!

Je geeft niet aan waar je de stukken laat drogen...als dat in huis is, is er een te grote temperatuur overgang.

Daarbij kan er bij lage temperaturen en een hoge vochtigheid "vocht" in de laklaag komen. Ondanks het een dunne laag heeft, droogt de laag trager dan bij kamertemperatuur waardoor vocht enz in de laag kunnen komen.

Verf spuiten kun je het beste doen bij kamertemperatuur. Nu weet ik wel dat dat niet echt prettig is...dus misschien kun je een verwarminkje plaatsen (radiatortje) ofzo.

Door de lage temperatuur droogt de verf dus ook trager...dus moet je ook de tijd tussen de lagen verlengen. Als de verf niet volledig uitgehard is, kunnen de verflagen met elkaar reageren...en dan kán wit uitslaan.

Succes en misschien heb je wat de tips !
Reply With Quote
  #6  
Old 20-12-2006, 21:53
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
OK, bedankt iedereen voor de reacties en goeie raad.
Echter, alle factoren kan ik 1 voor 1 weerleggen:
- Er is geen enkel verschil in handeling (opbouw van de lagen / droogtijden / manuele manipulaties / ...) te bedenken,
- Er werd gewerkt met een primer / base coat zoals voorgeschreven door de leverancier. Die base coat zag er prima uit voor de finish er op werd gezet.
- Alclad komt spuitklaar, en mag niet verdund worden. Is ook niet gebeurd.
- Spuitpistool was proper toen ik de finish heb gezet, dus ook geen residu van kuisproducten / verdunners / whatever ...
- Op geen enkele manier kan ik enig verschil ontdekken met de vroeger gehanteerde manier van werken. Die werkte trouwens perfect.

Na het spuiten van de finish over de base coat is het slechts een kwestie van een 10-tal seconden voor het "vergrijzen" van de finishlaag begint. Het naar binnen halen (en dus de temperatuurschok) is dus ook niet de oorzaak.

Het opvreten van de bovenliggende lagen is ook niet de oorzaak, daar er geen enkel probleem te merken is totdat die finishlaag wordt gezet.

We kunnen dus enkel concluderen dat -waarschijnlijk- de te lage temperatuur de oorzaak is van het mislukken van de finish. Dat stelt mij voor problemen, want ik moet érgens spuiten, en mijn spuitcabientje staat in die onverwarmde berging ... Bij gebrek aan plaats zal ik dus waarschijnlijk moeten gaan voor één of andere manier van verwarming. Of verhuizen naar de kelder die wel een stuk warmer is (naast de CVketel). Maar dan is ons madam de plaats voor haar droogrek kwijt. Ze zal mij weer graag zien komen ...

Maar toch bedankt voor de reacties. Er wordt hier blijkbaar niet alleen gegluurd, maar actief meegedacht.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #7  
Old 21-12-2006, 18:36
Yvonne's Avatar
Yvonne Yvonne is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2004
Location: Moerkapelle (NL)
Posts: 397
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
We kunnen dus enkel concluderen dat -waarschijnlijk- de te lage temperatuur de oorzaak is van het mislukken van de finish. Dat stelt mij voor problemen, want ik moet érgens spuiten, en mijn spuitcabientje staat in die onverwarmde berging ... Bij gebrek aan plaats zal ik dus waarschijnlijk moeten gaan voor één of andere manier van verwarming. Of verhuizen naar de kelder die wel een stuk warmer is (naast de CVketel). Maar dan is ons madam de plaats voor haar droogrek kwijt. Ze zal mij weer graag zien komen ...
Dit is, denk ik, de oplossing. Of verhuizen naar een warme plaats óf een verwarming plaatsen. Een klein straal kacheltje is, denk ik, al genoeg. Ga eens kijken bij een doe-het-zelf winkel wat zo'n ding kost...de kachel hoeft natuurlijk ook niet de hele ruimte te verwarmen...

Veel succes ermee...

Maar misschien kun je de mislukte delen weer goed opschuren en dan nog eens spuiten, als het wat warmer is (of als je naar de kelder bent verhuist ) Maar probeer dit eerst uit..
Reply With Quote
  #8  
Old 21-12-2006, 22:45
vinnie's Avatar
vinnie vinnie is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Waardamme (Oostkamp)
Posts: 391
Quote:
Originally Posted by Yvonne View Post
Dit is, denk ik, de oplossing. Of verhuizen naar een warme plaats óf een verwarming plaatsen. Een klein straal kacheltje is, denk ik, al genoeg. Ga eens kijken bij een doe-het-zelf winkel wat zo'n ding kost...de kachel hoeft natuurlijk ook niet de hele ruimte te verwarmen...

Veel succes ermee...

Maar misschien kun je de mislukte delen weer goed opschuren en dan nog eens spuiten, als het wat warmer is (of als je naar de kelder bent verhuist ) Maar probeer dit eerst uit..
Is waar wat Yvonne verteld ikzelf heb in mijn spuitcabine een infra roodlamp(word gebruikt om pasgeboren dieren warm te houden) geplaatst om op te warmen,is naar mijn mening ook een goeie oplossing en tevens ook niet zo duur en te verkrijgen bij goede doe het zelf zaken.
Grts.
Reply With Quote
  #9  
Old 21-12-2006, 23:05
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by vinnie View Post
Is waar wat Yvonne verteld ikzelf heb in mijn spuitcabine een infra roodlamp(word gebruikt om pasgeboren dieren warm te houden) geplaatst om op te warmen,is naar mijn mening ook een goeie oplossing en tevens ook niet zo duur en te verkrijgen bij goede doe het zelf zaken.
Grts.
Hei, da's een goed idee. Valt te overwegen.
Ik zal eens zien of een hoekske in de kelder kan aanslaan, en anders zal het waarschijnlijk op zoiets uitdraaien.
Thx, Vinnie!
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #10  
Old 22-12-2006, 17:35
Pat's Avatar
Pat Pat is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2004
Location: Dendermonde
Posts: 934
Staat er ergens beschreven hoelang je Alclad mag gebruiken na de eerste opening van het potje ?
Reply With Quote
  #11  
Old 22-12-2006, 20:10
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Pat View Post
Staat er ergens beschreven hoelang je Alclad mag gebruiken na de eerste opening van het potje ?
Voor zover ik weet niet.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #12  
Old 22-12-2006, 20:43
Yvonne's Avatar
Yvonne Yvonne is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2004
Location: Moerkapelle (NL)
Posts: 397
Quote:
Originally Posted by Pat View Post
Staat er ergens beschreven hoelang je Alclad mag gebruiken na de eerste opening van het potje ?
Verf (weer even geprojecteerd op "normale verf") is lang houdbaar. Echter je moet het wel goed afsluiten. Als je klaar bent met de verf, moet je het potje even omdraaien. Dan loopt er een beetje verf tussen de randen, waardoor het luchtdicht wordt afgesloten...en voorkomt velvorming.

Een nadeel van "oude" verf is dat deze dus trager droogt. De droogtijden tussen de lagen zullen dus langer worden! Maar als je ruim de tijd neemt, is dat geen probleem.

Verder kunnen verven op oplosmiddelbasis verkleuren. Ze kunnen 'geler' worden. Dan is het niet meer de juiste kleur, maar voor ondergronden nog best bruikbaar!

Mijn advies was altijd:
Voor het gronden en onbelangrijke delen van een te verven object (bijv. binnenkant van een kast) kun je best oude verf gebruiken. Voor het verven, schilderen van de belangrijke delen van een object, koop een nieuw busje! Dat geeft gewoon het beste resultaat.

Hopelijk heb je er wat aan...
Reply With Quote
  #13  
Old 30-12-2006, 13:30
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Ik heb een probleem gepost, en jullie hebben daarop gereageerd, dus vind ik het niet meer dan billijk dat ik jullie ook feedback geef.

Ik heb de probleem-onderdelen allemaal gestript, opnieuw geprimed en een nieuwe black base coat gegeven. Ik heb identiek dezlfde manier van werken aangehouden als bij alle andere pogingen, dus laat het niet daaraan gelegen hebben.
Dan ben ik naar een iets warmere omgeving getrokken (+- 15 graden) en ik heb dan opnieuw Alclad Pale Gold finish gespoten. Geen enkel probleem te bespeuren.

We kunnen dus met vrij goeie zekerheid zeggen dat de te lage temperatuur inderdaad de boosdoener was.
Bedankt voor het meedenken!

En gelukkig nieuwjaar aan iedereen!!
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 09:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.