De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #16  
Old 29-05-2011, 21:26
flat6 flat6 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2010
Location: lichtervelde
Posts: 8
ik ben nogal een porsche freak en deze moby dick heeft wel bestaan in het zwart maar als test versie , het is wel zo dat de fabrikant gemist heeft in de decals want die auto heeft niet gereden in een wedstrijd , ze hebben er dus gewoon decals van de witte bijgestoken. ik heb ook zo'n doos liggen maar dan van fujimi.
Reply With Quote
  #17  
Old 29-05-2011, 22:55
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
De decals van de zwarte zitten bij de Tamiya doos.

Lesley
Reply With Quote
  #18  
Old 30-05-2011, 10:29
Jan's Avatar
Jan Jan is offline
Jinba Ittai
 
Join Date: May 2001
Location: Zoom Zoom
Posts: 1,799
Quote:
Originally Posted by flat6 View Post
ik ben nogal een porsche freak en deze moby dick heeft wel bestaan in het zwart maar als test versie , het is wel zo dat de fabrikant gemist heeft in de decals want die auto heeft niet gereden in een wedstrijd , ze hebben er dus gewoon decals van de witte bijgestoken. ik heb ook zo'n doos liggen maar dan van fujimi.
Ik herinner mij toch ook een zwarte testversie en heb daar destijds foto's van gezien in Autohebdo, weliswaar zonder enige bestickering.
Trouwens, ook van de 936 bestond op dat ogenblik een testversie in mat zwart.
Jammer genoeg is mijn Autohebdo collectie uit de prille beginjaren tijdens een verhuis verloren gegaan, anders zou ik die foto's wel weten te localiseren
Reply With Quote
  #19  
Old 30-05-2011, 16:33
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Jan View Post
Ik herinner mij toch ook een zwarte testversie en heb daar destijds foto's van gezien in Autohebdo, weliswaar zonder enige bestickering.
Dat zou natuurlijk kunnen, alleen met die bestickering erop van Le Mans 1978 is het een fantasiemodel. Iets anders dan dat zou ik niet durven beweren

Quote:
Originally Posted by Jan View Post
Trouwens, ook van de 936 bestond op dat ogenblik een testversie in mat zwart.
Sterker nog: het was geen testversie, maar een raceversie die in zwarte livery gereden heeft tijdens de 300km van de Nürburgring 1976 met Stommelen aan het stuur; ik heb er een model van en referentiefoto's:



Maar van die zwarte Moby Dick heb ik nog nooit een foto gezien...

Quote:
Originally Posted by Jan View Post
Jammer genoeg is mijn Autohebdo collectie uit de prille beginjaren tijdens een verhuis verloren gegaan, anders zou ik die foto's wel weten te localiseren
En dus is dat dubbel jammer, zowel voor jou als voor ons
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1976_nurburgring_stommelen_real.jpg
Views:	499
Size:	233.0 KB
ID:	22392  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #20  
Old 30-05-2011, 16:35
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ik vraag me trouwens af waarom de testversie van de Moby Dick zwart zou geweest zijn; tegenwoordig is dat normaal omdat ongespoten carbon zwart ziet van nature, maar vroeger waren die bekledingen gemaakt van glasvezel of iets dergelijks, zeker niet van carbon. Ik snap de logica dus niet echt. Het lijkt me dan ook raar dat een ongespoten testversie zwart zou geweest zijn. Maar ik twijfel niet aan je geheugen hoor Jan
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 30-05-2011 at 16:35.
Reply With Quote
  #21  
Old 30-05-2011, 22:14
Mech@niC's Avatar
Mech@niC Mech@niC is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2006
Location: Goirle Nederland
Posts: 551
Ja, die 936 ken ik ook wel trouwens.
Is overigens ook wel een leuk objectje al zeg ik het zelf.
Is weer eens wat anders als wit, niet waar.
__________________

Jim Hall is Chaparral

Last edited by Mech@niC; 30-05-2011 at 22:15.
Reply With Quote
  #22  
Old 31-05-2011, 10:16
Jan's Avatar
Jan Jan is offline
Jinba Ittai
 
Join Date: May 2001
Location: Zoom Zoom
Posts: 1,799
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Ik vraag me trouwens af waarom de testversie van de Moby Dick zwart zou geweest zijn; tegenwoordig is dat normaal omdat ongespoten carbon zwart ziet van nature, maar vroeger waren die bekledingen gemaakt van glasvezel of iets dergelijks, zeker niet van carbon. Ik snap de logica dus niet echt. Het lijkt me dan ook raar dat een ongespoten testversie zwart zou geweest zijn. Maar ik twijfel niet aan je geheugen hoor Jan
Wellicht is er ook geen logica. Maar wat dat geheugen betreft zijn er misschien toch lichte sporen van slijtage
Hoedanook, en los van de fantasierijke modelbouwdoos, dit mysterie is voor mij voldoende intrigerend om tot op de draad uit te pluizen.
Laat ons beginnen met een zekerheid, eentje waar mijn fotografisch geheugen mij niet in de steek laat, maar waarvan ik anderszijds nog geen harde bewijzen kan voor aandragen: van de 936 bestond een matzwarte testversie, zonder enige bestickering, dus ook geen Martini striping zoals de raceversie hierboven. In zekere zin is er wel een bewijs want Minichamps heeft dat maagdelijk zwart modelleke ooit uitgebracht.
Een andere quasi zekerheid, en hier ging ik dus vermoedelijk wel uit de bocht: de testversie van de 935 Moby Dick was wit, stickerloos,....maar (helaas voor mij) niet zwart.
Blijft het op te lossen mysterie: bestond er een zwarte testversie van de 935 uit 1976?
Voor degenen die graag helpen zoeken, de locatie van de testen in 1976 was het circuit van Paul Ricard.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 11:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.