De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #91  
Old 03-02-2008, 11:37
Tom21's Avatar
Tom21 Tom21 is offline
MotoGP Modeler
 
Join Date: Sep 2005
Location: Genk, Belgiê
Posts: 702
Met dit effect kan je bijna het ranger ink poeder nabootsen. Als je dit op een stoel spuit en daarna nog een laagje 'goede' verf erover (of matt vernis) heb je misschien ook dat effect? Ik heb het een geprobeerd bij een oude golf die ik had, en komt wel mooi over...

Tom
__________________
Valentino Rossi Models
Mijn website
Hondenclub DMH
Reply With Quote
  #92  
Old 03-02-2008, 23:37
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
vandaag was het schuurderkes-dag.

De kas dus eens deftig onder handen genomen. Een eerste schuurbeurt met "wet & dry 1000", leverde op het eerste een bevredigend resultaat, maar met de loupe bekeken, was het toch niet voldoende. Dan maar een 2de run gedaan met "wet & dry 640", gevolgd door opnieuw een nat-droog-1000 beurt en nu lijkt alles ok te zijn.

Merk ook op dat ik de schuifdak-K7 er toch al in gelijmd heb en dit in tegenstelling tot mijn eerste idee. Reden van deze wijziging, is dat ik er nu vanuit ga dat ze nu beter geïntegreerd zal zijn in het geheel omdat ze ook mee geprimerd wordt enz. Moest er zich bovendien een probleem voordoen bij de montage, dan zou dit nu geen ramp betekend hebben. In een later stadium misschien wel. Ik verwacht geen problemen om de detailschilderingen achteraf aan te brengen, gezien de rest van de kas dan beschermd zal zijn door de vernis. Om die reden heb ik ook de antenne achteraan al gemonteerd (antennevoet uit de mish-mash).





Ondertussen ben ik ook al eens aan het neuzen geweest voor het interieur. Hier was ik eerder al aan bezig geweest en had wat zitten dingen uitproberen met insnijdingen om de gordels te bevestigen, luidspreker roosters, reliëf poeder op de achterbank enz. Herinner je je deze foto nog? Welnu, omdat ik geen deftig referentiemateriaal had van de achterbank, was dat nogal "à l'improviste" gedaan. Tot ik afgelopen week deze foto vond op een site waar 2de handsauto's verkocht werden. De foto's zijn van een Amerikaanse Prelude, net als mijn model overigens. Als je de foto van het interieur uit de kit vergelijkt me de referentie foto, dan merk je dat mr. Fujimi er van heeeel ver met zijn klak naar gesmeten heeft... Ik ben al aan het zien hoe ik dit kan gaan aanpassen, en of het de moeite zal lonen om de aanpassingen te doen. Al goed dat ik een 2de kit, en dus een 2de interieur in huis gehaald heb.



Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	fujimi_honda_prelude_2.2-15.jpg
Views:	176
Size:	172.1 KB
ID:	9154   Click image for larger version

Name:	fujimi_honda_prelude_2.2-16.jpg
Views:	182
Size:	164.4 KB
ID:	9155   Click image for larger version

Name:	1139663_10.jpg
Views:	179
Size:	49.2 KB
ID:	9156  

Last edited by Guido; 04-02-2008 at 00:01.
Reply With Quote
  #93  
Old 11-02-2008, 00:27
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
De kas werd ondertussen een 2de keer gespoten, opnieuw wat bijgeschuurd en voorzien van een 3de laag primer. Deze werd opnieuw opgeschuurd totdat ze nagenoeg perfect was om de eerste kleurlaag te krijgen.

Vandaag ben ik dan begonnen met de kleurlaag. 1ste mistlaag, gevolgd door een 2de mistlaag. Deze bracht aan het licht dat er toch nog enkele gedeeltes niet helemaal naar mijn zin waren, waardoor er opnieuw een schuurbeurt met 1000 wet & dry volgde om deze plekjes glad te krijgen. Tijdens de 3de mistlaag dwarrelde er wat stof in de overigens perfec gelukte spuitbeurt, dus die moesten er ook weer uitgeschuurd worden. De 4de laag zou een wetlaag worden, en dat ging eigenlijk prima. Zo ziet ie er nu uit, sjiek he...!



Maar toch niet! De wetlaag heeft het probleem van de ghostlines opnieuw naar boven gebracht. Ik weet het nu zeker. Met autolakken, geen wetlaag zetten... De blauwe pijlen op de foto's geven het fenomeen goed weer. Op het einde brak ik dan nog de dwarser van de achterste bumper. Buiten de herstelling hiervan, mag ik dus nog wat gaan schuren aan de ghost lines. Hopelijk zal de 5de laag dan de laatste zijn en kan ik aan de vernis beginnen.



Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	fujimi_honda_prelude_2.2-17.jpg
Views:	220
Size:	143.5 KB
ID:	9268   Click image for larger version

Name:	fujimi_honda_prelude_2.2-18.jpg
Views:	143
Size:	225.4 KB
ID:	9269   Click image for larger version

Name:	fujimi_honda_prelude_2.2-19.jpg
Views:	141
Size:	211.3 KB
ID:	9270  
Reply With Quote
  #94  
Old 11-02-2008, 00:33
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Het zit je precies niet mee, deze Prelude.
Wat mij trouwens opvalt is dat die "ghost-lines" inderdaad iedere keer de kop opsteken na een wetlaag. Het is precies of die lakken vreten zich in de plastic in, waardoor ze iedere "misvorming" in de structuur opnieuw zichtbaar maken. Ik weet niet of mijn terminologie correct is, maar ik heb zo die indruk.
Misschien is het inderdaad het best om genoegen te nemen met meerdere mistlagen, en dan te vernissen?
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #95  
Old 11-02-2008, 00:42
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Het zit je precies niet mee, deze Prelude.
Ge zegt daar zoiets.

Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Wat mij trouwens opvalt is dat die "ghost-lines" inderdaad iedere keer de kop opsteken na een wetlaag. Het is precies of die lakken vreten zich in de plastic in, waardoor ze iedere "misvorming" in de structuur opnieuw zichtbaar maken. Ik weet niet of mijn terminologie correct is, maar ik heb zo die indruk.
Tot dat besluit ben ik ook gekomen. Het is zelfs zo dat schuurfouten die niet zichtbaar zijn bij een mistlaag terug de kop op steken na de wetlaag. Al goed dat ik zoveel aandacht aan de grondlaag heb besteed. 't zou anders wellicht nog erger geweest zijn.


Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Misschien is het inderdaad het best om genoegen te nemen met meerdere mistlagen, en dan te vernissen?
Ik heb geen andere keuze vrees ik. Maar goed, ik heb nu een beter zicht op wat er nog komen gaat, want ik ben in dat straatje al eens geweest. Kijk dus de dingen met iets meer vertrouwen tegemoet dan vorige keer.
Reply With Quote
  #96  
Old 11-02-2008, 20:00
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Dat spelleke gaat hier precies opnieuw beginnen. Tja Guido, hopelijk krijg je het eruit na het spuiten van mistlagen en vernis.

Ik denk niet dat de verf in de plastiek vreet, daarvoor zijn de lijnen te mooi gevormd. Ik weet echter niet wat de oorzaak kan zijn, daar ik dit nooit eerder heb meegemmaakt.

En anders eens overwegen om te veranderen van merk, bvb Nissan
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #97  
Old 12-02-2008, 21:54
Tom21's Avatar
Tom21 Tom21 is offline
MotoGP Modeler
 
Join Date: Sep 2005
Location: Genk, Belgiê
Posts: 702
Je laklaag ziet er mooi uit Guido! Op die ghostlines na dan... Ik heb het ook al twee keer aan de hand gehad en nooit een gedacht hoe het kwam, maar nu weet ik het ook. Bij de Yamaha heb ik het ook, en daar kwamen de ghostlines pas terug na de wetcoat vernis (ook autolak) En mijn decals zitten er al op. Die autolakken doen inderdaad iets raars met de plastic bij een wetcoat!

Tom
__________________
Valentino Rossi Models
Mijn website
Hondenclub DMH
Reply With Quote
  #98  
Old 12-02-2008, 23:36
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Tom21 View Post
Je laklaag ziet er mooi uit Guido! Op die ghostlines na dan... Ik heb het ook al twee keer aan de hand gehad en nooit een gedacht hoe het kwam, maar nu weet ik het ook. Bij de Yamaha heb ik het ook, en daar kwamen de ghostlines pas terug na de wetcoat vernis (ook autolak) En mijn decals zitten er al op. Die autolakken doen inderdaad iets raars met de plastic bij een wetcoat!

Tom
Alhoewel ik moet zeggen dat ik bij de mislukte A-Klasse er ook een wetcoat vernis overheen gekapt heb en dat dat daar geen problemen gaf. Wel erbij vermelden dat ik eerst een mistlaag vernis heb gezet, 10 minuten gewacht heb, tot die mistlaag droog en hard was en dan daarna een wetcoat of 2. Geen enkel probleem.

Misschien heb je niet lang genoeg gewacht bij het vernissen?
Reply With Quote
  #99  
Old 12-02-2008, 23:36
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Ik begin zo een donkerbruin vermoeden te krijgen dat die autolakken wel eens te agressief zouden kunnen zijn voor plastics ...
Zou automotive primer een oplossing kunnen bieden, misschien? Als die de plastic zou afsluiten van de lak, dan is misschien dat probleem van de baan?

Ik denk maar hardop, dus als iemand het tegendeel heeft ondervonden, just shoot.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #100  
Old 12-02-2008, 23:40
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Ik begin zo een donkerbruin vermoeden te krijgen dat die autolakken wel eens te agressief zouden kunnen zijn voor plastics ...
Zou automotive primer een oplossing kunnen bieden, misschien? Als die de plastic zou afsluiten van de lak, dan is misschien dat probleem van de baan?

Ik denk maar hardop, dus als iemand het tegendeel heeft ondervonden, just shoot.
Zoals ge weet, is mixen van diverse types verven bij mij: "not done". Dus de primer die erop zit is van dezelfde samenstelling als de kleur. Bovendien, als de verf te aggressief zou zijn visavis de plastic, dan zou er van de plastic niet veel meer overschieten denk ik.

Think again!
Reply With Quote
  #101  
Old 12-02-2008, 23:45
Tom21's Avatar
Tom21 Tom21 is offline
MotoGP Modeler
 
Join Date: Sep 2005
Location: Genk, Belgiê
Posts: 702
Quote:
Originally Posted by Guido View Post

Misschien heb je niet lang genoeg gewacht bij het vernissen?
Een uur of 3...

Tom
__________________
Valentino Rossi Models
Mijn website
Hondenclub DMH
Reply With Quote
  #102  
Old 12-02-2008, 23:52
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Ik denk maar hardop, dus als iemand het tegendeel heeft ondervonden, just shoot.
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Zoals ge weet, is mixen van diverse types verven bij mij: "not done". Dus de primer die erop zit is van dezelfde samenstelling als de kleur. Bovendien, als de verf te aggressief zou zijn visavis de plastic, dan zou er van de plastic niet veel meer overschieten denk ik.

Think again!
Bij deze dus

Maar ik blijf toch nog even bij mijn stelling, tot het tegendeel aangetoond is. Want - think again - wanneer vertoont een vloeistof zijn agressief karakter tov de ondergrond? Net zolang todat hij opgedroogd is. Dus wanneer je een probleem opmerkt dat na het opdrogen niet meer verergert, dan zou dat daar aan kunnen gelegen hebben. Dus éénmaal de verf is opgedroogd, stopt dat proces vanzelf. Enfin, dat is mijn theorie...

Maar, om dit te kunnen uitsluiten, zouden we de chemische eigenschappen van de gebruikte verf naast de samenstelling van het plastic moeten leggen, en een laborant opsluiten in dezelfde kamer totdat we zekerheid hebben dat het veilig is of niet. Waar zijn we dan mee bezig?
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #103  
Old 13-02-2008, 00:03
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Tom21 View Post
Een uur of 3...

Tom
Ah ok, maar dat telt niet als referentiepunt, want je hebt dan verf soorten zitten door elkaar gebruiken. En daar zou je dit soort van reacties al veel vaker kunnen verwachten.
Reply With Quote
  #104  
Old 13-02-2008, 00:07
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Waar zijn we dan mee bezig?
Waar ik mee bezig ben?

Zoals zo vaak, proefondervindelijk aan het vaststellen wat er werkt en wat niet. Want 1 ding staat vast, ik geloof in dit type van verf en ben er van overtuigd dat het resultaat beter zal zijn dan met spuitbussen.

Maar proefondervindelijk wil wel per definitie zeggen dat er dingen fout kunnen en zullen gaan. Dat heb ik er dan, gezien de overtuiging, wel voor over.

"It's called a barrier enz. enz."
Reply With Quote
  #105  
Old 13-02-2008, 00:12
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Waar ik mee bezig ben?

Zoals zo vaak, proefondervindelijk aan het vaststellen wat er werkt en wat niet. Want 1 ding staat vast, ik geloof in dit type van verf en ben er van overtuigd dat het resultaat beter zal zijn dan met spuitbussen.

Maar proefondervindelijk wil wel per definitie zeggen dat er dingen fout kunnen en zullen gaan. Dat heb ik er dan, gezien de overtuiging, wel voor over.

"It's called a barrier enz. enz."
Je trekt mijn opmerking een beetje uit zijn context , maar je hebt wel gelijk in je proefondervindelijke testen. Ik ben er ook van overtuigd, dat eens we de juiste combinatie zullen hebben gevonden, we een geweldig resultaat zullen kunnen neerzetten.
En we gaan hem vinden, hoor! Wees daar maar zeker van. Alleen: die verrekte ghostlines moeten toch een oorzaak hebben, zeker?
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 23:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.