De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #16  
Old 11-09-2004, 18:01
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally posted by Sennake

Ook kan ik me voorstellen dat Huudo zo goed als nooit microset gebruikt : hij heeft als modelbouwer zoveel ervaring dat hij de decals (ook grote) direct op de juiste plaats kan zetten.
"I just keep 'em wet baby"

Als ik grote decals zet, gebruik ik overvloedig water. Als de decal begint te drogen, terug water erop. Is natuurlijk een natte bedoening. Zal mijne set eens terug moeten bovenhalen denk ik.
Reply With Quote
  #17  
Old 07-10-2004, 18:50
Wild Goose's Avatar
Wild Goose Wild Goose is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2004
Location: Moerbeke (Geraardsbergen)
Posts: 541
man, man op dees forum leerde godverdoeme bij. Hoe komt het dat ik tot voor kort nooit eerder van paddock.net gehoord of gelezen had.
Reply With Quote
  #18  
Old 08-10-2004, 18:33
Pat's Avatar
Pat Pat is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2004
Location: Dendermonde
Posts: 934
Quote:
Tijd voor het middel bij uitstek: Micro Sol. Dit is een zogenaamde decal softener. Dit spul maakt je decal erg rekbaar. Voorzichtigheid geboden. Eens aangebracht, afblijven van de decal, of die is naar de filistijnen.
Vraag speciaal voor Sennake.

Ik meen mij te herinneren dat jij vroeger steeds op de decal bleef wrijven met het borsteltje waarmee je de sol aangebracht had.
Om het zo te zeggen, je hielp de decal in zijn plooien.

Vergis ik mij hier ?
Reply With Quote
  #19  
Old 09-10-2004, 20:23
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally posted by Pat
Vraag speciaal voor Sennake.

Ik meen mij te herinneren dat jij vroeger steeds op de decal bleef wrijven met het borsteltje waarmee je de sol aangebracht had.
Om het zo te zeggen, je hielp de decal in zijn plooien.

Vergis ik mij hier ?
Zolang je het voorzichtig doet, kan het geen kwaad. In stap 9 doe ik hetzelfde. Renaissance decals kunnen dit wel verdragen. Carbon-fibre decals van Scale Motorsport bijvoorbeeld, zijn zo dun dat er er absoluut niet tegen kunnen. Dus altijd goed opletten toch hoor.
Reply With Quote
  #20  
Old 09-10-2004, 21:17
Pat's Avatar
Pat Pat is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2004
Location: Dendermonde
Posts: 934
Testen dus !
Dat is geen probleem als er decals over zijn in een setje.
In het andere geval, vingers kruisen dus.
Reply With Quote
  #21  
Old 10-10-2004, 00:42
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
en voorzichtig en geduldig zijn.
Reply With Quote
  #22  
Old 29-11-2004, 01:32
ikke@home ikke@home is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Nov 2004
Location: thuis
Posts: 2
er wordt hier gesproken over vernissen na het lakken of verven en het aanbrengen van decals, maakt het uit welke vernis je gebruikt, want ik zit nammelijk in de sector houtbewerking, mn 6de middelbaar en daar wordt ook altijd vernis gebruikt maar dan op hout

en nog een nadeel voor mij, ik heb thuis heel de garage ingepalmt voor met hout kasten enz te maken, dus daar is veel stof/rond vliegende zaagsel, kga een stukje living inpalmen voor da moedlbouw denk ik ons ma gaat lachen , die was al ni blij toen ik de garage inpalmde
__________________


THINK A BOUT IT!!!
Reply With Quote
  #23  
Old 29-11-2004, 21:16
Bas Carwash Bas Carwash is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Nov 2004
Location: Langeraar (LA City)
Posts: 20
Ik denk dat die vernis voor hout wel bruikbaar is, zolang je het maar goed verdunt met modelbouwthinner en niet te veel gebruikt. Daarnaast moet de vernis wel transparant zijn, en ook transparant opdrogen. Je zou het sowieso eens moeten proberen, ik weet niet of er ooit iemand anders geweest is die dat heeft geprobeerd. Je hebt kans dat de decals gaan rimpelen, zoals met Tamiya TS-13. Persoonlijk zou ik toch vernis aanschaffen van bv Humbrol ozd, maar het is net wat ge wilt.
Reply With Quote
  #24  
Old 29-11-2004, 21:33
jurgen jurgen is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Oct 2004
Location: heuvelland
Posts: 150
welke vernis wordt er aangeraden om op het model te doen met decals erop?? evt merk en type en waar te verkrijgen??
bij reeds gemaakte modellen : kan dat geen kwaad voor de ramen?

merci
__________________
jurgen
Reply With Quote
  #25  
Old 12-12-2004, 01:02
Desmodromic2001 Desmodromic2001 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2003
Location: Brugge
Posts: 126
Het probleem als je niet vernist is volgens mij de houdbaarheid van het model. De decals worden met de jaren toch enorm kwetsbaar? Zeker als je je model eens wilt afstoffen kunnen er nogal eens ongevalletjes gebeuren. Daarom heb ik een groot deel van mijn wagenpark terug afgebroken om ze te voorzien van een laag Testors vernis ( die niet schijnt te vergelen met de jaren, ik laat het jullie weten in 2025 als dit al of niet klopt)

Nog een vraagje over Sol en Set: Onlangs een Lancia 037 gemaakt die er naar mijn bescheiden mening wel mag wezen. Ware het niet dat op sommige plaatsen bruine plekjes verschijnen. Wellicht zijn dit restanten van de Microsol?
Toch nog even bijvermelden hoe ik tewerk ga: kas spuiten, en tweetal weken laten drogen. Decals bevestigen, laten drogen en dan met een vochtig doekje even over het model gaan om onzichtbaar achtergebleven resten Microsol te verwijderen. Daarna vernissen, en weer een 2 tal weken laten drogen (Die Testors vernis plakt dat het nie normaal is....)
Het lijkt erop dat die bruine plekjes slechts na een paar maanden tevoorschijn komen, en dan zitten ze natuurlijk onder de vernis... Grrrrrrr
Reply With Quote
  #26  
Old 12-12-2004, 01:07
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally posted by Desmodromic2001
Het probleem als je niet vernist is volgens mij de houdbaarheid van het model. De decals worden met de jaren toch enorm kwetsbaar? Zeker als je je model eens wilt afstoffen kunnen er nogal eens ongevalletjes gebeuren.
Niet als je de decals er opgezet hebt met Microset en Microsol. Dan vormen ze als het ware een 2e huid met de verflaag. Er zijn wel andere argumenten die het vernissen kunnen verdedigen, maar tenzij je de decals er enkel met water opzet ga je zelf eerder het hoekje om zijn dan dat je decals loskomen.

Waarom je een model dan wel zou moeten vernissen laat ik over aan de voorstanders van die techniek, ikzelf hoor daar niet bij.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #27  
Old 12-12-2004, 01:09
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally posted by Desmodromic2001
Nog een vraagje over Sol en Set: Onlangs een Lancia 037 gemaakt die er naar mijn bescheiden mening wel mag wezen. Ware het niet dat op sommige plaatsen bruine plekjes verschijnen. Wellicht zijn dit restanten van de Microsol?
Set en sol krijg je er in principe met enkel water nooit helemaal af. Het beste kan je het droge model helemaal polishen voordat je er (eventueel) een vernislaag opspuit. De Tamiya Rubbing Compound is daar zeer geschikt voor. Dan zijn alle "lijmresten" van de set en sol gegarandeerd weg.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #28  
Old 12-12-2004, 23:10
Desmodromic2001 Desmodromic2001 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2003
Location: Brugge
Posts: 126
Ik polier normaal gezien mijn model voor ik mijn decals bevestig. Dus de decals kunnen er tegen om mee gepolierd te worden? Nooit geen scheurtjes gekregen door het polieren (want soms polier ik zodanig dat ik dwars door de verf zit, en het is niet omdat die te dun ligt, geloof me vrij) in de decals?
Reply With Quote
  #29  
Old 12-12-2004, 23:19
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Polieren vooraleer de decals te zetten kan zeker geen kwaad : hiermee polier je namelijk de laklaag al tot op een voldoende niveau. Het polieren na het zetten van de decals heeft enkel tot doel de lijmresten van de set en sol te verwijderen en behoeft dus geen intense bewerking meer. In die optiek kan je rustig stellen dat het polieren absoluut geen kwaad kan voor de decals. Maar ik herhaal : laat ze absoluut voldoende drogen alvorens er polish op te strijken!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #30  
Old 12-12-2004, 23:26
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally posted by Desmodromic2001
Ik polier normaal gezien mijn model voor ik mijn decals bevestig. Dus de decals kunnen er tegen om mee gepolierd te worden? Nooit geen scheurtjes gekregen door het polieren (want soms polier ik zodanig dat ik dwars door de verf zit, en het is niet omdat die te dun ligt, geloof me vrij) in de decals?
Voorzichtigheid is natuurlijk wel geboden he.

Polieren vooraleer je decals zet, heeft als voordeel dat je het oppervlak mooi glad maakt, ook 'onder' de decal eens als die geplaatst is. Als je eerst de decals zet en dan pas gaat polieren, wordt het oppervlak alleen maar daar glad waar de decal niet zit. Onder de decal kan je immers niet meer polieren. Bovendien bestaat het risico (zelf al voorgehad) dat je los door de decal heen poliert en dan is het van

Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 12:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.