De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 3 votes, 5.00 average.
  #136  
Old 04-01-2005, 15:25
Luigi's Avatar
Luigi Luigi is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2005
Location: Sint-Baafs-Vijve
Posts: 380
All right, thx voor de tips mannen.
__________________
Reply With Quote
  #137  
Old 04-01-2005, 16:33
206WRC-ke's Avatar
206WRC-ke 206WRC-ke is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2004
Location: Heuvelland
Posts: 851
Quote:
Originally posted by Huudo
Als de decals op een grotere oppervlakte staan dan de decal zelf, dan heb je daar idd geen last van. Anders wordt het wanneer decals dicht in elkaars buurt staan of wanneer ze aan de rand van een vlak komen te staan (bumper, spoiler enz.) Dan kan je ze toch best uitsnijden.

Bovendien is er op een echte auto met bestickering nooit zo'n randje te zien. Dus om een replica te bouwen dat zo dicht mogelijk bij het origineel aanleunt, kan je ze beter altijd wegsnijden.

Voor mij gaat het niet enkel om een modelletje te bouwen, maar om een zo natuurgetrouwe weergave te maken van het origineel. Wegsnijden van decalranden is één van die dingen.
Inderdaad, ik wil ook proberen om een zo natuurgetrouwe wagen te maken, maar ik vindt dat die randjes niet "ambeteerden". (Toch niet bij mijn eerste model, zal er mss nog wel last mee hebben in de toekomst)

Als je MicroSol gebruikt kan je die toch ook bij bumpers en zo mooi plooien dat ze aan plakken waar ze moeten?... En die randjes zie je ook niet zo erg vindt ik... Nuja, wie ben ik

Het zal in de toekomst mss nog wel voorkomen of beter zijn dat ik ze moet wegsnijden hé.
__________________
- http://www.wrcplace.be -
Reply With Quote
  #138  
Old 05-01-2005, 00:56
manu's Avatar
manu manu is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2003
Location: kortenberg
Posts: 275
Ik ben vandaag ook nog eens aan een nieuwe kit begonnen en om eerlijk te zijn nog nooit zo iets belabberds gezien(rolkooi, onderdelen van de motor in slappe plastiek, enz...). Maarja, het is een mooie auto dus ik ga toch ff een effort doen om hem te eindigen.
Aangezien ik van kleuren-combinaties nog niet veel afweet, deze vraag.

Om de velgen te schilderen geven ze als kleurindicatie "thinblack".
Ik heb eens geprobeerd op een oud stukje plastiek met "X32 Titanium silver en daarna "X19 Smoke", maar het resultaat is niet echt wat ik wou. Bestaat er in feite een kleur met benaming "Thin-black"?
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	afbeelding 273.jpg
Views:	44
Size:	569.6 KB
ID:	73  
Reply With Quote
  #139  
Old 05-01-2005, 01:17
206WRC-ke's Avatar
206WRC-ke 206WRC-ke is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2004
Location: Heuvelland
Posts: 851
Om welke wagen gaat het juist?


Ik had ook nog 2 vraagjes voor de kenners.

- Is het handig/noodzakelijk om je body van een model eerst in primer-verf te zetten alvorens echte verf te gebruiken?

- Wat doe je het best: Je body spuiten en eens die droog is je decals overal erop plaatsen en dan je body op je chasis, kooi, ed plaatsen of éérst je gespoten body op je chasis en pas als laatste je decals erop doen? Ik heb namelijk al op enkele site's (en ook van medeforummers hier) gezien dat ze hun body spuiten en de decals erop plaatsen voor die op het chasis staat. Een voorbeeld daarvan zie je ook hier of hier.


Trouwens nog mooie site met mooie modelen en tips: www.hrmodeler.com
__________________
- http://www.wrcplace.be -

Last edited by 206WRC-ke; 05-01-2005 at 01:24.
Reply With Quote
  #140  
Old 05-01-2005, 01:24
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally posted by manu
Bestaat er in feite een kleur met benaming "Thin-black"?
Zoals ik de zaak interpreteer zouden je velgen in feite al voorgechromeerd moeten zijn en stellen ze je voor om met verdunde zwarte verf wat diepte in de spaken te brengen...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #141  
Old 05-01-2005, 01:25
manu's Avatar
manu manu is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2003
Location: kortenberg
Posts: 275
Ik ben bezig aan een rally-auto uit de jaren zestig, namelijk een "Renault 8 Gordini"
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	afbeelding 276.jpg
Views:	63
Size:	581.5 KB
ID:	74  
Reply With Quote
  #142  
Old 05-01-2005, 01:31
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally posted by 206WRC-ke
- Is het handig/noodzakelijk om je body van een model eerst in primer-verf te zetten alvorens echte verf te gebruiken?
Ja. Het geeft een betere hechting van je laklagen en je ziet er ook beter eventuele schuurfoutjes mee, vooaleer je de laklaag gaat spuiten. Doe je dit niet kan het goed zijn dat je laklaag afbladdert na verloop van tijd, of bij het wegnemen van afplaktape. Maar de voornaamste reden is wel dat vele laklagen niet goed hechten als ze direct op de plastic gespoten worden en dan maakt het niet uit hoeveel lagen je spuit : de niet dekkende plaatsen blijven zichtbaar. Tip vooraleer je primer spuit dien je het model ook eerst te ontvetten met een zeepsopje, om ook de primer zelf beter te laten hechten. Maar dit alles staat toch in onze modelbouw-handleiding? Lees die nog maar eens goed na.

Quote:
Originally posted by 206WRC-ke
- Wat doe je het best: Je body spuiten en eens die droog is je decals overal erop plaatsen en dan je body op je chasis, kooi, ed plaatsen of éérst je gespoten body op je chasis en pas als laatste je decals erop doen?
Er is niet echt een unieke en beste methode. Je moet het zelf wat inschatten. Sommige decals laten zich veel gemakkelijker plaatsen als de body nog vrij is van chassis, andere decals kunnen pas geplaatst worden als het chassis of de ruiten erin staan. Modelbouwers die over de decals nog een laag vernis spuiten zullen natuurlijk zweren bij het plaatsen van de decals vooaleer het chassis gemonteerd wordt. Ikzelf plaats een maximum aan decals op voorhand, maar ook niet altijd.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #143  
Old 05-01-2005, 01:58
manu's Avatar
manu manu is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2003
Location: kortenberg
Posts: 275
Quote:
Originally posted by Sennake
Zoals ik de zaak interpreteer zouden je velgen in feite al voorgechromeerd moeten zijn en stellen ze je voor om met verdunde zwarte verf wat diepte in de spaken te brengen...
Niet echt, de wielen zijn de zelfde kleur als al de ander onderdelen, een soort van wit-grijs.
Reply With Quote
  #144  
Old 15-01-2005, 19:47
jurgen jurgen is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Oct 2004
Location: heuvelland
Posts: 150
hum,hum
ik heb me dus een potje smoke aangeschaft. kan er nu iemand uitleg geven hoe en wat hiermee te doen, wat de effecten zijn?
en als het kan hoe, waarom, wat het fameuze 'drybrushen' is?

merci
__________________
jurgen
Reply With Quote
  #145  
Old 16-01-2005, 19:20
Luigi's Avatar
Luigi Luigi is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2005
Location: Sint-Baafs-Vijve
Posts: 380
Kan iemand mij zeggen of ik microsol mag gebruiken op de banden van mijn maquette?
__________________
Reply With Quote
  #146  
Old 16-01-2005, 21:01
206WRC-ke's Avatar
206WRC-ke 206WRC-ke is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2004
Location: Heuvelland
Posts: 851
Op het rubber van een kit? Denk het wel. Ik heb het gedaan en zie er geen nadeel van...
__________________
- http://www.wrcplace.be -
Reply With Quote
  #147  
Old 17-01-2005, 20:37
Button@'s Avatar
Button@ Button@ is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2005
Location: Hasselt
Posts: 84
Ben momenteel m'n pa z'n Rallycrossauto aant namaken en heb een klein probleem. 'k heb één kleur al gespoten en zou nu een 2de en een 3de kleur moeten spuiten ma die verf gaat van een ander merk zijn.Kan deze die eerste kleur misschien aantasten?? zoja,wat zou ik daar kunnen aan doen??

Greetz
Reply With Quote
  #148  
Old 17-01-2005, 21:04
stanger stanger is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 37
hello guys,

zoals jullie al weten(of nog niet :-)) ik ben een nieuweling en dus nog een absoluut groentje als het aankomt op modelbouw.

ik ga dus een paar vragen stellen, voor de meeste zullen deze vragen misschien dom overkomen, maar ja een mens moet ergens beginnen he.

1) Als jullie de carrosserie spuiten, de binnenkant spuiten jullie die gewoon mee in dezelfde kleur als de carrosserie? en als de wagen bestaat uit verschillende kleuren, wat dan?

2) Ik heb hier gelezen dat jullie dat randje rond die decals wegdoen, is dat gewoon eraf snijden of hoe doet men dit het beste, want het is toch maar iets heel klein en lijkt me niet zo gemakkelijk om te verwijderen.

3) ik heb hier ook al gelezen dat sommige hetzelfde probleem hebben als ik met de lijm.
de verf komt precies altijd terug los waar ik de lijm gebruik.
welke lijm gebruikt men het beste?

ja, ik weet het zijn waarschijnlijk simpele dingen voor jullie, maar nog niet voor mij :-)

greetz
Reply With Quote
  #149  
Old 17-01-2005, 21:18
206WRC-ke's Avatar
206WRC-ke 206WRC-ke is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2004
Location: Heuvelland
Posts: 851
Over die lijm op verf. Ik denk dat de verf gewoon weer vloeibaar komt. Best is er niet meer aankomen denk ik eens er lijm op is.

Maar ook ik ben nog een groentje in modelbouw hoor
__________________
- http://www.wrcplace.be -
Reply With Quote
  #150  
Old 17-01-2005, 21:20
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Jongens (en meisjes), we zijn er om elkaar te helpen met tips en trucjes, dat is duidelijk. Daarvoor hebben we dit subforum trouwens in het leven geroepen. Maar ik zou wel willen vragen dat je eerst eens deze thread zou lezen, want daar staan toch wel een pak antwoorden op een aantal vragen in te lezen...

Als je daarna nog met vragen zit, zijn we uiteraard altijd bereid om uitgebreid op je vragen te beantwoorden...

Thanks!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 21:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.