De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #16  
Old 08-12-2006, 21:15
BSmodels BSmodels is offline
Le mans - F1 fan
 
Join Date: Jun 2006
Location: Bertem
Posts: 543
Quote:
Originally Posted by Tom21 View Post
Ik ben nu voor het eerst met PE aan het werken. Een vraagje hierover...Moet je de PE delen altijd eerst grondlakken en kan je ze pas daarna verven/spuiten in kleur die het moet?

Tom
dat is aan te raden, eerst goed ontvetten ook. Als je alles een beetje vooraf bekijkt kan je dikwijls een aantal onderdelen op het fretje laten, wat het spuiten vergemakkelijkt
__________________
---------------

BSmodels
Reply With Quote
  #17  
Old 08-12-2006, 21:54
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by BSmodels View Post
dat is aan te raden, eerst goed ontvetten ook. Als je alles een beetje vooraf bekijkt kan je dikwijls een aantal onderdelen op het fretje laten, wat het spuiten vergemakkelijkt
Yep, dat klopt. Maar ik zou toch even willen benadrukken dat het ontvetten echt wel belangrijk is bij photo-etch onderdeeltjes. Echt wel !!

Voor de rest ziet dat er al heel properkes uit. Alleen: bij het opnieuw overlezen van de vorige posts viel het mij op dat je spreekt dat er nu 3 lagen vernis over mag, maar het venstertje van het kuipje zit er al op. Heb je op het kuipje de vernis al aangebracht of staat dat venstertje nog niet vast?
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #18  
Old 08-12-2006, 22:25
Tom21's Avatar
Tom21 Tom21 is offline
MotoGP Modeler
 
Join Date: Sep 2005
Location: Genk, Belgię
Posts: 702
Bedankt voor de antwoorden. Het ontvetten, doe ik dat ook gewoon met dreft en warm water en daarin laten weken?
Dat glaasje zit er inderdaad los in, ik heb het erin gedaan om de decal met n°46 te kunnen kleven. Het venstertje ligt er dus nu los in de vitrine samen met de kuipen, klaar om gevernist te worden.
Kan iemand mij ook helpen met deze set? Want de voorste remschijven kan ik niet echt aanuit. Als ik het plannetje volg, zou er alleen voor het Melandri model een remschijf inzitten. Ook als ik de onderdelen bekijk, zou ik er maar een volledige en nog een halve uitkrijgen...Kan er niet goed aan uit
En met wat kan je PE afknippen en bijvijlen? Gewoon tangetje en een gewoon vijltje moet lukken toch?

Tom
__________________
Valentino Rossi Models
Mijn website
Hondenclub DMH
Reply With Quote
  #19  
Old 08-12-2006, 23:09
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
PE deeltjes kan je ontvetten met thinner. Neem een pluisvrij doekje en dan kan je ze zo proper wrijven.

Om ze van het fret te verwijderen kan je het fret best op een stevige en vlakke ondergrond leggen. Dan kan je een beetje kracht zetten op een cuttermesje zonder dat het onderdeel gaat plooien omdat de ondergrond wat meegeeft. Als het PE materiaal iets dikker is kan je misschien een dun tangetje gebruiken in plaats van een cutter.
Maar met echt kleine onderdelen moet je opletten. Om te vermijden dat die wegspringen plak ik het fret op wat masking tape. Als je het onderdeel dan losmaakt blijft het aan die masking tape plakken en dan moet je niet op je buik gaan liggen om het op de vloer te lokaliseren

Bramen en restjes van bevestigingsmateriaal kan je inderdaad met een dun vijltje wegwerken.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #20  
Old 08-12-2006, 23:48
Tom21's Avatar
Tom21 Tom21 is offline
MotoGP Modeler
 
Join Date: Sep 2005
Location: Genk, Belgię
Posts: 702
Bedankt Dominique! Mijn thinner is net op, moet ik nieuwe gaan halen dus Nu moet ik alleen dat nog van die remschijven zien te weten te komen en dan ben ik klaar om morgen aan het PE-en te gaan

Nog eens bedankt voor de tips dominique en als ik eens iets voor u kan doen...iets draaien ofzo

Tom
__________________
Valentino Rossi Models
Mijn website
Hondenclub DMH
Reply With Quote
  #21  
Old 09-12-2006, 13:22
BSmodels BSmodels is offline
Le mans - F1 fan
 
Join Date: Jun 2006
Location: Bertem
Posts: 543
Quote:
Mijn thinner is net op, moet ik nieuwe gaan halen dus

Tom,

ik gebruik wasbenzine, is goedkoper en het "vervliegd" goed. Het zal ook niet zo vlug onderdelen aantasten. Gewoon wat in een bakje, met een oude tandenborstel goed schrobben. Daarna gaat het nog eens mee in "bad" . Voor mij is dit zowat de standaardmethode om resin en white metal kaar te stomen voor de grondlaag
__________________
---------------

BSmodels
Reply With Quote
  #22  
Old 09-12-2006, 13:34
Tom21's Avatar
Tom21 Tom21 is offline
MotoGP Modeler
 
Join Date: Sep 2005
Location: Genk, Belgię
Posts: 702
Ja is juist, wasbenzine ontvet ook. En in welk 'bad' gaat het dan? Gewoon een sopje van water met wat afwasmiddel?
Wederom bedankt!

Tom
__________________
Valentino Rossi Models
Mijn website
Hondenclub DMH
Reply With Quote
  #23  
Old 09-12-2006, 15:49
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by BSmodels View Post
Tom,

ik gebruik wasbenzine, is goedkoper en het "vervliegd" goed. Het zal ook niet zo vlug onderdelen aantasten. Gewoon wat in een bakje, met een oude tandenborstel goed schrobben. Daarna gaat het nog eens mee in "bad" . Voor mij is dit zowat de standaardmethode om resin en white metal kaar te stomen voor de grondlaag
Thinner kan je niet gebruiken om resin te kuisen. Dat klopt, maar op metalen heeft thinner geen negatieve uitwerking, denk ik zo.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #24  
Old 09-12-2006, 15:59
BSmodels BSmodels is offline
Le mans - F1 fan
 
Join Date: Jun 2006
Location: Bertem
Posts: 543
Quote:
Originally Posted by Tom21 View Post
Ja is juist, wasbenzine ontvet ook. En in welk 'bad' gaat het dan? Gewoon een sopje van water met wat afwasmiddel?
Wederom bedankt!

Tom
jawel
__________________
---------------

BSmodels
Reply With Quote
  #25  
Old 10-12-2006, 22:57
Tom21's Avatar
Tom21 Tom21 is offline
MotoGP Modeler
 
Join Date: Sep 2005
Location: Genk, Belgię
Posts: 702
Zozo...na wat gestoei met PE, en stoeien is het wel. Al die kleine onderdeeltjes en allemaal zo voorzichtig lijmen en vastnemen... Maar goed, het is me toch gelukt om op 3uren tijd wat PE toe te voegen aan de achterbrug.
Het begon allemaal met de meegegoten stukken, waar de staander in komt, op de achterbrug weg te snijden/vijlen/schuren.

Sorry voor de wazige foto, maar is snel genomen.

Dan kwamen de eerste PE stukken.

en verder nog wat PE (ik denk dat dit de kettingspanners zijn...) Dit is wel nog niet helemaal af, er moet ergens een pinnetje van 0.5 in, en denk niet dat dat bij de PE set zit...


Daarna nog de bevestiging voor de achterste remklauw aan, maar hiervan heb ik geen foto, ik kreeg hem niet scherp genoeg.

Verder heb ik ook de achterste remschijf in elkaar gezet en gelijmd.


Ik moet zeggen dat het PE iets mooi is om mee te werken, alleen kruipt er zo NOG meer tijd in je modellen. Het is echt een gepriegel met die PE...Maar alles voor een mooier model dan het vorige

Oh ja...de uitlaat is ook in grondlak gespoten maar die vertoonde nog enkele kieren dus die heb ik opnieuw geplamuurd.

Tom
__________________
Valentino Rossi Models
Mijn website
Hondenclub DMH
Reply With Quote
  #26  
Old 20-12-2006, 23:35
Tom21's Avatar
Tom21 Tom21 is offline
MotoGP Modeler
 
Join Date: Sep 2005
Location: Genk, Belgię
Posts: 702
Vandaag nog even wat kunnen bouwen. Ik heb de laatste PE delen aangebracht op de achterbrug. Daarna was het tijd om alle lijmrestjes van secondelijm weg te schuren. Dit was een heel klusje, vooral in de kleine hoekjes waar de PE samen zit gekleefd. Maar het is aardig gelukt. Toen heb ik de achterbrug nog eens goed ontvet in een mengeling van warm water en dreft, daarna gedroogd en in 2 laagjes grijze primer gespoten. Een foto zegt meer als 1000 woorden, dus hier komt ie dan





Ook de naadjes die erin waren, zijn nu weg door het plamuren. Normaal doe ik dit niet, omdat je er toch niets van terugziet eens hij af is, maar nu moest de achterbrug toch zo bewerkt/gehakt en gezaagd worden dat dit maar een kleinigheidje was dat ik er maar bij heb gedaan.

Verder ben ik ook begonnen aan de voorste remschijven, deze zijn gedeeltelijk geverd. Ook de uitlaat heb ik nog eens geschuurd, maar met het schuren brak er een stuk weer los, dus weer herbeginnen.

Dit was het voor vandaag! Tot de volgende update.
Spaar jullie reacties/commentaren niet!

Tom
__________________
Valentino Rossi Models
Mijn website
Hondenclub DMH
Reply With Quote
  #27  
Old 21-12-2006, 13:26
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Er kruipt heel wat tijd in. Deze investering zal zeker beloond wordt met een erg mooi resultaat. Doe zo maar verder!
Reply With Quote
  #28  
Old 25-12-2006, 19:13
Tom21's Avatar
Tom21 Tom21 is offline
MotoGP Modeler
 
Join Date: Sep 2005
Location: Genk, Belgię
Posts: 702
Eergisteren weer een uurtje of twee verder kunnen doen aan de M1. Ik heb wat PE aan het frame toegevoegd (rempedaal, batterijhouder en dan nog een 'bout' waar de achterbrug mee vastzit in 1:1 dan) Hier zijn de foto's daarvan

Hier zie je de batterijhouder. De meegegoten 'houder' heb ik eerst helemaal weggevijld en daarna glad geschuurd. Toen heb ik de PE houder erop gelijmd. Let niet op de lijmresten, die worden nog verweiderd voor het spuiten van de grondlak.
Links op de foto zie je dan weer de PE rempedaal.


Hier zit die 'bout' waar in 1:1 de achterbrug mee vastzit.

Verder heb ik nog het metertje voor het meten van rondetijden voorzien van zijn PE deetje.


En dan staat ook de achterbrug in zijn uiteindelijke zwarte (TS-29) kleur. Hierop moet wel het detailwerk nog toegepast worden zoals decals en schilderen van de achterste (PE) delen in hun respectievelijke kleurtjes.


Ook had ik het achterste spatbord nog van CF decal voorzien, maar hier zat een klein kreukje in en ik heb de hele CF eraf gehaald. Deze ga ik dus opnieuw doen.

Commentaren, suggesties, tips of kritiek, ik hoor het graag!

Tom
__________________
Valentino Rossi Models
Mijn website
Hondenclub DMH
Reply With Quote
  #29  
Old 25-12-2006, 19:32
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Knap wat hier getoond wordt. Je neemt er de tijd voor, en dat is de correcte manier van werken. Je haalt zulke resultaten alleen door rustig te blijven en niks op 1 of 2 dagen te willen forceren.
Zoals Huudo al heeft gezegd: het resultaat zal navenant de investeringen zijn.
Echt knap!
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #30  
Old 25-12-2006, 19:49
Tom21's Avatar
Tom21 Tom21 is offline
MotoGP Modeler
 
Join Date: Sep 2005
Location: Genk, Belgię
Posts: 702
Bedankt Domnique. Ik neem er inderdaad mijn tijd voor, en als ik eens iets te snel wil doen, stop ik gewoon even met bouwen en ga ik erna verder...Mijn Rossi-bikes wil ik allemaal PERFECT hebben, dus daar kruipt wat meer tijd in...

Tom
__________________
Valentino Rossi Models
Mijn website
Hondenclub DMH
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 21:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.