De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 28-05-2006, 10:15
freddy freddy is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Mar 2006
Location: Kasterlee
Posts: 11
Inkleuren van naden

Men ziet vaak dat enkele leden vooral bij auto’s hun deur en koffer naden eigenlijk alles waar een naad is zwart maken, ik weet het is al beschreven in dit forum maar kan het niet terug vinden…ben bezig met een Toyota Corolla Wrc deze is nu volledig afgespoten in het WIT en zou nu graag enkele tips willen hebben hoe ik dat het best kan doen op witte lak want op deze kleur ziet men toch snel alles..welke verf je gebruikt en met welk product je het bij werkt als men er naast zit…
Thx
Reply With Quote
  #2  
Old 28-05-2006, 13:48
freddy freddy is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Mar 2006
Location: Kasterlee
Posts: 11
Quote:
Originally Posted by freddy
Men ziet vaak dat enkele leden vooral bij auto’s hun deur en koffer naden eigenlijk alles waar een naad is zwart maken, ik weet het is al beschreven in dit forum maar kan het niet terug vinden…ben bezig met een Toyota Corolla Wrc deze is nu volledig afgespoten in het WIT en zou nu graag enkele tips willen hebben hoe ik dat het best kan doen op witte lak want op deze kleur ziet men toch snel alles..welke verf je gebruikt en met welk product je het bij werkt als men er naast zit…
Thx
Ik was mis de naden die ik bedoel zijn paneellijnen
Reply With Quote
  #3  
Old 28-05-2006, 14:08
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Er zijn verschillende methodes.
De 2 meest gebruikte zijn:1) met sterk verdunde verf, 2) met een stift de panneellijnen inkleuren.
Ik zou in ieder geval eerst het model een laklaag geven. Op die manier zal je steeds kunnen corrigeren zonder dat je met producten aan je eigenlijke kleurlaag raakt. Je werkt steeds op de laklaag. Dat beschermt ook je decals.

De methode van de verdunde verf:
je neemt wat verf waarvan je denkt dat die kleur past als panneellijn. Neem geen zwart op een wit model. Dan zou ik eerder naar grijs gaan, omdat anders je lijn te scherp wordt. Neem heel donkerrood bij een lichtrode wagen. Enfin, je snapt waar ik naar toe wil. Die verf verdun je sterk tot je bereikt dat hij qua dikte begint te lijken op verf die je verdunt voor je airbrush, maar waarbij je licht hebt overdreven met verdunner. Zoiets als de dikte van kokende olie moet je bereiken. Dat kan je dan met een penseeltje voorzichtig in de panneellijn laten vloeien. De delen waar je op knoeit kan je gewoon afvegen met een propere pluisvrije doek, al dan niet gedept in een klein beetje terpentine.

De methode van de stift:
opnieuw de juiste kleur kiezen en je panneellijnen natrekken. Opkuisen terug als hierboven met wat terpentine. Als ik me niet vergis heeft Rotring zulke stiften in assortiment. Er is hier op het forum al heel wat geschreven rond die stiften.

Ik hoop dat dit je wat verder helpt. Als je nog vragen hebt, just shoot!
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #4  
Old 28-05-2006, 19:03
vinnie's Avatar
vinnie vinnie is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Waardamme (Oostkamp)
Posts: 391
Quote:
Originally Posted by Dominique
Er zijn verschillende methodes.
De 2 meest gebruikte zijn:1) met sterk verdunde verf, 2) met een stift de panneellijnen inkleuren.
Ik zou in ieder geval eerst het model een laklaag geven. Op die manier zal je steeds kunnen corrigeren zonder dat je met producten aan je eigenlijke kleurlaag raakt. Je werkt steeds op de laklaag. Dat beschermt ook je decals.

De methode van de verdunde verf:
je neemt wat verf waarvan je denkt dat die kleur past als panneellijn. Neem geen zwart op een wit model. Dan zou ik eerder naar grijs gaan, omdat anders je lijn te scherp wordt. Neem heel donkerrood bij een lichtrode wagen. Enfin, je snapt waar ik naar toe wil. Die verf verdun je sterk tot je bereikt dat hij qua dikte begint te lijken op verf die je verdunt voor je airbrush, maar waarbij je licht hebt overdreven met verdunner. Zoiets als de dikte van kokende olie moet je bereiken. Dat kan je dan met een penseeltje voorzichtig in de panneellijn laten vloeien. De delen waar je op knoeit kan je gewoon afvegen met een propere pluisvrije doek, al dan niet gedept in een klein beetje terpentine.

De methode van de stift:
opnieuw de juiste kleur kiezen en je panneellijnen natrekken. Opkuisen terug als hierboven met wat terpentine. Als ik me niet vergis heeft Rotring zulke stiften in assortiment. Er is hier op het forum al heel wat geschreven rond die stiften.

Ik hoop dat dit je wat verder helpt. Als je nog vragen hebt, just shoot!
Bedankt voor den uitleg heb weer iets bijgeleerd ikzelf doe het enkel met zwarte waterbestendige stiften van staedtler 0.05 mm.Maar wist niet dat als je geknoeit hebt je dees kan verwijderen met terpentine.
Reply With Quote
  #5  
Old 28-05-2006, 20:37
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Je gebruikt dus dezelfde als ik, deze dus:





Ze zijn wel watervast, maar als je net na je fout wat wrijft met een nat doekje, dan krijg je het ook nog weg hoor...

Grtzzz
Reply With Quote
  #6  
Old 28-05-2006, 21:40
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
OK, het was dus Staedtler, en niet Rotring zoals ik hierboven aangaf. Sorry.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #7  
Old 29-05-2006, 19:44
freddy freddy is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Mar 2006
Location: Kasterlee
Posts: 11
Hey, bedankt he jongens t'is proberen waard
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 14:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.