De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #61  
Old 23-03-2007, 16:44
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Goe je dat voorkomen kan?

Eerst en vooral de decals plaatsen met gewoon lauw of warm water. Ik breng nooit een setting solution aan op een decal die nog niet droog is en een groot oppervlak beslaat. De decals goed aandrukken met een sterk vocht absorberende doek (een oude zakdoek is perfect).

Als de decal droog is breng je setting solution aan ... let wel, tijdens het plaatsen van de decal heb je al zoveel mogelijk lucht weg gewreven.

Als je na het drogen van de setting solution nog bellen hebt kan je deze insnijden met een mesje en ze vervolgens opnieuw behandelen met setting solution. Let wel ... snij de decals altijds iets verder in dan dat de bel zelf groot is.

Indien nodig herhalen, maar normaal is 1 keer genoeg, anders waren ze waarschijnlijk van de eerste keer al niet echt goed geplaatst.
Reply With Quote
  #62  
Old 24-03-2007, 17:10
scoobyfreak's Avatar
scoobyfreak scoobyfreak is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2005
Location: Roeselare
Posts: 1,302
Maar de decals lagen 4-5 maanden goed en nu blaast dat lichtjes op. Het zijn wel redelijke dikke decals van renaissance, is mss daar door...
Reply With Quote
  #63  
Old 24-03-2007, 19:20
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by scoobyfreak View Post
Maar de decals lagen 4-5 maanden goed en nu blaast dat lichtjes op. Het zijn wel redelijke dikke decals van renaissance, is mss daar door...
Je kan opnieuw sol erover doen, dat zou moeten helpen. Dat ze terug omhoog komen wil zeggen dat je decals niet perfect tegen het oppervlak "aangekleefd" zaten. Als je vernis zet over je decals kan zoiets niet gebeuren.
Reply With Quote
  #64  
Old 24-03-2007, 21:05
scoobyfreak's Avatar
scoobyfreak scoobyfreak is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2005
Location: Roeselare
Posts: 1,302
Met sol helpt het niet veel,Maar heb nu lak om over de decals te doen besteld.

Maar goe maak ik de wagen dan terug netjes stof vrij?
Reply With Quote
  #65  
Old 03-05-2008, 12:06
HaCo's Avatar
HaCo HaCo is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jun 2006
Location: Holsbeek
Posts: 413
Als Mini-Zer kunnen we bodies kopen die volledig afgewerkt zijn. Bv een straatversie van de Ferrari 360GTC. Stel nu dat ik daar een decal wil opleggen, en ik breng nadat deze gedroogd is wat microsol aan. Gaat deze microsol de decal ook beschermen, of is een extra vernislaag onontbeerlijk voor R/C modelletjes als de Mini-Z (denk dat hetzelfde geldt voor slotcars)?
Een extra vernislaag op een kant en klaar model lijkt me geen optie.

Alvast bedankt.
Reply With Quote
  #66  
Old 04-05-2008, 10:52
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Microsol beschermt je decal niet, hij gaat hem alleen "sealen". Dat wil zeggen dat je decal als het ware op je body gesmolten wordt, zodat de aanhechting optimaal is, en dat hij achteraf ook niet meer kan scheuren.
Om hem te beschermen bij eventuele aanrijdingen zou ik toch een vernislaag spuiten. Ik weet niet in hoeverre die bodies demonteerbaar zijn, maar ik zou eens kijken of de ruiten, lichten en dergelijke niet demonteerbaar zijn, en dan een vernislaag over de body zetten. Indien het niet mogelijk is om te demonteren kan je nog overwegen om af te plakken.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #67  
Old 04-05-2008, 11:52
HaCo's Avatar
HaCo HaCo is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jun 2006
Location: Holsbeek
Posts: 413
Ok, bedankt voor je antwoord.
Reply With Quote
  #68  
Old 11-08-2008, 14:58
Waze Waze is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2007
Location: Sint-Truiden
Posts: 9
Even een nieuw vraagje i.v.m. het aanbrengen van decals.

Ik ben net met een F1-kitje bezig, waarbij 1 decal over twee verschillende onderdelen moet komen, namelijk: het afneembare deel van de motorkap en het 'vaste' basisonderdeel.

Het is een Tamiya-decal met een sponsorlogo op, die dus in twee gesneden moet worden.

Bestaan er hier tips voor? Doe je dit bijv. best vóór het aanbrengen van de decal, of plaats je de decal eerst mooi over beide onderdelen en snij je hem dan doormidden?
Reply With Quote
  #69  
Old 11-08-2008, 18:06
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Ik heb het ook eens moeten doen met een model met een opengewerkte deur. De truk die ik gebruikte was inderdaad het volledige oppervlak decallen en de decal dan doorsnijden in de panelline.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #70  
Old 11-08-2008, 20:04
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Ik heb het ook eens moeten doen met een model met een opengewerkte deur. De truk die ik gebruikte was inderdaad het volledige oppervlak decallen en de decal dan doorsnijden in de panelline.
Zo zou ik het ook doen. Wel de decal goed sollen en goed laten drogen. Daarna doorsnijden. Dan waar gesneden is terug sollen zodat de decal daar niet kan loskomen en mooi de vorm van de panelline aanneemt.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #71  
Old 29-07-2009, 01:37
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Even zondigen tegen de regel om geen oude threads weer naar boven te halen, maar het is om te melden dat de originele foto's aan het begin van deze thread - ter illustratie van hoe je decals op moeilijke plaatsen kan aanbrengen - weer zichtbaar zijn.

Voor de nieuwelingen onder ons misschien wel handig.

Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 15:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.