De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 3 votes, 5.00 average.
  #496  
Old 07-06-2007, 07:59
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Voila... lopertjes weggeschuurd...

Maaaaar... door de onhandige vorm van de achtervleugel -lopertje moest weg tussen achterste wielkas en vleugel- heb ik bij het terug afschuren constant tegen de achterbumper geschuurd... waardoor ook daar de lak én de grondlaag wat weggeschuurd was. Bij het opnieuw lakken valt die plek nu natuurlijk op.

Mijn vraag is nu... zou het helpen met nog eens een laagje lak over dat stukje te spuiten? De rest van de body is naar mijn normen echt zeeeeeeer goed gespoten (mss morgen fotootjes). De 935 zit echt strak in de lak... behalve dat stukje achterbumper natuurlijk.

Ik heb schrik om met dat hoekje te herdoen gans de rest misschien ga om zeep helpen. Moest ik de standaard decals gebruiken zou het kleine kleurverschil niet opvallen... mits een miniem beetje verschuiven van een decal zou de plek niet meer opvallen. Nu ik vervangdecals ga gebruiken, gaat er geen vergeling in de decals zitten en gaat het misschien wel een beetje opvallen... tenzij die vervangdecals iets groter zijn natuurlijk!

Enige raad met dit lakprobleempje?

G.
__________________
Reply With Quote
  #497  
Old 07-06-2007, 12:14
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Zou dat eventueel lukken door de rest van de wagen af te schermen zodat er alleen verf kan komen op de plaats waar het nodig is? Niet afplakken hé, gewoon de rest afdekken met een stuk hard plastic ervoor het houden? Zo is de directe omgeving van de plaats toch wat uitgeneveld? Niet? Afplakken zou naden geven denk ik...

Dit klinkt misschien zeer amateuristisch, maar ik heb echt schrik om de rest van de wagen te verklooien.

G.
__________________
Reply With Quote
  #498  
Old 09-06-2007, 21:03
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Ben wel geen beginnertje maar heb toch vraagje...

De pechelak voor de Lancer van pyck is niet geheel "effen" gespoten; als je erover wrijft, dan is het wat ruw en niet zo glad als de rest.

Hoe kan ik best te werk gana om het beter te doen want hier moeten decals over, dus kan het handig zijn dat het lekker vlak is.

Heb al wat nagezocht op de site, ik las over compound, polijsten, ... Maar ik geraak er geen wijs uit... Pls help me....

Grtzzzz
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #499  
Old 11-06-2007, 08:50
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Nog een opvulvraagje: op vorige pagina staan enkele tips om gaten of putjes op de vullen in bodies...

Wel nu... in mijn komende project, zit effenaf een PUT! Het is een Heller Porsche 934 RSR Turbo. Kweet het... goeikope kit, ouwe overgekochte malle, slechte kwaliteit... maar ge moet er iets mee doen hé! Kheb geen zin om mega veel geld te geven aan een authentieke Tamiya 934 RSR Turbo.


Ik ben op zoek gegaan naar de fijnplamuur zoals gezegd, maar heb er geen enkele gevonden die op kunsstof van toepassing was. Hout, steen, ... maar geen plastiek! Is dit nog te doen voor putty? Of is dit al te groot? Ik heb wel een tube allesvuller meegebracht uit den Brico (stond op voor dat het ook voor polyester ging, maar weet toch niet of ik het voor dit putje zou gebruiken.

G.
__________________
Reply With Quote
  #500  
Old 11-06-2007, 09:47
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Een typisch voorbeeld waar ik 2-componenten epoxy putty van Tamiya voor zou gebruiken. Wat je ook kan doen is het gaatje vullen met 2-componenten lijm van de Brico. Vullen tot ie vol is, daarna opschuren en als er dan nog oneffenheden zijn kan je die afwerken met standaard modelbouwputty.
Reply With Quote
  #501  
Old 11-06-2007, 09:55
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Er is nog een andere mogelijkheid. Gewoon deze "inzinking" helemaal doorboren en dan een stukje sprue er doorheen steken en vastkleven. Daarna aan beide kanten op maat afknippen en bijschuren. Zo doe ik het meestal met luchtbel-gaatjes in resin bodies, omdat opvullen met putty dikwijls onmogelijk is.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #502  
Old 11-06-2007, 10:00
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Er is nog een andere mogelijkheid. Gewoon deze "inzinking" helemaal doorboren en dan een stukje sprue er doorheen steken en vastkleven. Daarna aan beide kanten op maat afknippen en bijschuren. Zo doe ik het meestal met luchtbel-gaatjes in resin bodies, omdat opvullen met putty dikwijls onmogelijk is.
Mmm... dit vind ik wel een goed idee! Maar het lijkt me wel een moeilijk plekje. Moest het midden in de motorkap of het dak zijn, lijkt me dat zelfs zeer goed mogelijk, maar hier lijkt het me niet evident. Vanavond es goed bestuderen of dit een mogelijkheid is.

G.
__________________
Reply With Quote
  #503  
Old 11-06-2007, 11:49
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Er is nog een andere mogelijkheid. Gewoon deze "inzinking" helemaal doorboren en dan een stukje sprue er doorheen steken en vastkleven. Daarna aan beide kanten op maat afknippen en bijschuren. Zo doe ik het meestal met luchtbel-gaatjes in resin bodies, omdat opvullen met putty dikwijls onmogelijk is.
Waarom beginnen opvullen met sprue etc, als je met 2 componenten eenzelfde resultaat bereikt in minder stappen? Met gewone putty kom je niet weg in het geval dat je puttekes enz. moet gaan opvullen, maar met 2 componenten-putty of -lijm gaat het zeker zo goed. Het probleem lijkt mij de opstaande rand (rubberen aansluiting in het echt) te zijn. De inzinking ligt er immers plat tegen. Daar tegenaan beginnen boren, sprue lijmen en op maat knippen is niet zonder risico's. Bovendien is het niet rond van vorm - een luchtbel toch vaak wel - maar ovaal. Waardoor je naast de sprue toch nog zal moeten bijvullen met putty, al dan niet in 2-compo versie.

Last edited by Guido; 11-06-2007 at 11:51.
Reply With Quote
  #504  
Old 11-06-2007, 11:53
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Is waar... kijk... kga na't werk om een 2 componenten lijm en dat putteke proberen opvullen. Gaat dat dan geen andere kleur aannemen bij het spuiten?

G.
__________________
Reply With Quote
  #505  
Old 11-06-2007, 12:27
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by MFahrer View Post
Is waar... kijk... kga na't werk om een 2 componenten lijm en dat putteke proberen opvullen. Gaat dat dan geen andere kleur aannemen bij het spuiten?

G.
Neen, heb hier geen enkel probleem mee ondervonden.



Misschien is het idee van Sennake om een gaatje te boren, geen overbodige luxe. Het gaatje hoeft echter niet perfect in het midden te zijn. Op die manier kan je de 2-compo langs de binnenkant dan aanbrengen (zoals bij de interieurplaat van de 307). 2-compo is toch redelijk stijf en zo vermijd je dat je gaat knoeien op de buitenzijde van de bumper. Door de oppervlaktespanning trekt die dan aan de buitenzijde wel naar alle hoekjes van de opening/inkeping.

Je moet maar datgene doen waar je je het beste mee voelt. Wij kunnen enkel ideeën aanreiken, nietwaar?
Reply With Quote
  #506  
Old 11-06-2007, 12:34
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Je hebt gelijk... maar tis zo'n moeilijke plaats om een mooi gaatje te maken hé! De kans dat ik tijdens het gaatjesmaken de kit beschadig is ook redelijk groot vind ik. Kzie wel wat ik doe als ik straks het model in m'n pollen heb.

G.
__________________
Reply With Quote
  #507  
Old 11-06-2007, 12:42
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Bovendien is het niet rond van vorm - een luchtbel toch vaak wel - maar ovaal.
Daarom dat ik het ook uitboor eh. Een boortje is (meestal) rond van vorm hoor.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #508  
Old 11-06-2007, 14:21
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Daarom dat ik het ook uitboor eh. Een boortje is (meestal) rond van vorm hoor.
Uiteraard, en daarom dat het hier misschien iets minder geschikt is, gezien de vorm die evt. uitgeboord zou moeten worden niet rond is. Immers, als de inzinking helemaal uitgeboord zou moeten worden, zou het wel een heel groot gat worden, tot over de voorste bumperrand heen. Moet je die niet alleen weer in model gaan schuren, ik denk zelfs dat sprue niet zo dik is.

Last edited by Guido; 11-06-2007 at 14:24.
Reply With Quote
  #509  
Old 12-06-2007, 07:04
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Guido, heb het gisteren avond op jouw manier geprobeerd (mmzz.. klinkt héééél dubbelzinnig, maar enfin...). Deze morgen opgestaan en direct naar mijn twee modellen gaan kijken en het putje in de 934 zag er goed uit! Voort zekerste nog een dagje laten drogen en morgen afschuren! Vanavond foto's van de opvulwerken.

Ge kunt nie zeggen da'k nie wil bijleren hé! Kvoel mij zo een beetje een "leerling" van Piet Huysentruyt:

Wat hebben we geleerd vandaag?

1. Altijd Sol gebruiken,
2. twee componenten epoxylijm gebruiken,
3. langer droogtijd geven voor vanalles en nog wat!


Ben toch eens benieuwd voor dit alles... zeker voor de Sol. Die moet mijn vertrouwen echt nog krijgen.

G.
__________________
Reply With Quote
  #510  
Old 12-06-2007, 10:26
damamaho damamaho is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Sep 2002
Location: as
Posts: 50
Wie kan (wil) me helpen?
Ik heb de Porsche 956L gekocht van Minichamps op schaal 1:18.
Kant en klaar dus.
Ik heb de versie van de Le Mans winnaar 1983.
Zoals het door een idiote wet bepaald wordt (geschiedenis vevalsing!!) zitten de Rothmans stickers er niet op. Deze zijn vervangen door "Racing" stickers.
Maar je ziet de vorm nog waar de Rothmans stickers moeten komen.
Nu heb ik zo'n velletje Rothmans stickers voor deze wagen.
Maar voordat ik er aan begin te knoeien, kan iemand mij een idee geven hoe het best de Racing stickers verwijderd kunnen worden?
Vriendelijke groeten, DANNY.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 3 (0 members and 3 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 09:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.