De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 3 votes, 5.00 average.
  #616  
Old 29-07-2009, 15:54
jonckers jonckers is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2009
Location: betekom-belgiê
Posts: 49
hoi domi,

heel hard bedankt voor de antwoorden op mijn vragen!!!! alleen de 2de methode voor het verlagen snap ik niet goed: als je het gedeelte waar het wiel opzit hoger in de body "propt" dan moet de de cardan iegenlijk tog naar boven om terug op de juiste hoogte te komen(het kan de de 2de methode werkt maar ik snap ze niet helmaal)

tog erg bedankt



joris
Reply With Quote
  #617  
Old 29-07-2009, 23:58
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by jonckers View Post
hoi domi,

heel hard bedankt voor de antwoorden op mijn vragen!!!! alleen de 2de methode voor het verlagen snap ik niet goed: als je het gedeelte waar het wiel opzit hoger in de body "propt" dan moet de de cardan iegenlijk tog naar boven om terug op de juiste hoogte te komen(het kan de de 2de methode werkt maar ik snap ze niet helmaal)

tog erg bedankt



joris
Bij een verlaging is het aan te raden om het onderstel en de ophanging goed te bestuderen, eventueel de onderdelen op hun plaats aanbrengen zonder lijm, gewoon droogpassen (dry-fitten) zodat je alles kan bekijken waar er dingen moeten veranderen.
Hoe er ook rekening mee dat elk model anders is.. daarom is dat ook zo moeilijk uit te leggen in een paar zinnen.
Kijk eens rond op het forum, hier en daar zul je wel iets tegen komen ivm verlaging, of verhoging. Lees ook eens een aantal topics van Tvd.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #618  
Old 02-08-2009, 00:01
jonckers jonckers is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2009
Location: betekom-belgiê
Posts: 49
hoi,

als ik mijn body wil spuiten dan zet ik hem op bv. een flesje MAAAAAAR dan is het opp. waar de flesjes op de body stond niet geverf, hoe doen jullie dat?????


joris
Reply With Quote
  #619  
Old 02-08-2009, 00:02
jonckers jonckers is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2009
Location: betekom-belgiê
Posts: 49
hoi,

sorry typfoutje het is maar 1 flesje


joris
Reply With Quote
  #620  
Old 02-08-2009, 00:41
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by jonckers View Post
hoi,

als ik mijn body wil spuiten dan zet ik hem op bv. een flesje MAAAAAAR dan is het opp. waar de flesjes op de body stond niet geverf, hoe doen jullie dat?????


joris
Je bedoelt dat aan de binnenkant van het dak, daar waar je dop van de fles zat, er dan geen verf zit? In het begin deed ik dat ook wel eens zo, maar ik verfde dat dan gewoon niet. Eens alles gemonteerd is, kan je nagenoeg het dak aan de binnenkant toch niet meer zien.

Bovendien zou het me verbazen dat je de binnenkant van de wagen dezelfde kleur laat als de buitenkant. Meestal heeft die een andere kleur en die andere kleur breng ik dan aan met het penseel - of wel verf (spuit) ik eerst de binnenkant en plak dan de ramen langs de binnenkant af alvorens de buitenkant te spuiten - ben je nog mee?
Reply With Quote
  #621  
Old 02-08-2009, 15:54
jonckers jonckers is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2009
Location: betekom-belgiê
Posts: 49
hoi guido,

ik volg je nog volledig. En, aan het idee van de binnenkant anders te spuiten(verfen) dan de buitenkant had ik nog niet aan gedacht want de wordt meestal helemaal bedekt door de rest van het grondgedeeldte.


joris
Reply With Quote
  #622  
Old 02-08-2009, 21:05
jonckers jonckers is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2009
Location: betekom-belgiê
Posts: 49
hoi guido,

je hebt eens ergens gezegd dat je kleine onderdelen in het raam kunt laten zitten of je kan het ook op een tandenstoker zetten, maar hoe doe je dat? ik doe het nu altijd met een klein stukje dubbelzijdige plakband maar dat lukt niet altijd, hoe doe jij dat (of anderen mensen natuurlijk)?

joris
Reply With Quote
  #623  
Old 03-08-2009, 01:32
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by jonckers View Post
hoi guido,

je hebt eens ergens gezegd dat je kleine onderdelen in het raam kunt laten zitten of je kan het ook op een tandenstoker zetten, maar hoe doe je dat? ik doe het nu altijd met een klein stukje dubbelzijdige plakband maar dat lukt niet altijd, hoe doe jij dat (of anderen mensen natuurlijk)?

joris
In principe is er geen probleem om je onderdelen op het raam te laten, als je ze losgeknipt hebt daarna, kan je nog altijd bij aanstippen. De onderdelen die ik van het raam afhaal vooraleer ik ze verf, zijn die onderdelen die ik nog wil opschuren vooraleer ze te verven. Een stuurtje bijvoorbeeld heeft meestal een vervelende gietnaad omheen het stuur. Die schuur ik eraf en dus moet het onderdeel los van het raam voor het geverfd wordt. Bij een stuur is het makkelijk, want dan heb je meestal een opening achteraan waar of een oude penseel (waar de haren van weg zijn) in past, of een tandenstoker (kijk zelf maar wat je hebt). Andere onderdelen die er steevast afgaan vooraleer ze gespoten worden zijn de zetels, de rolkooi enz. Meestal de iets grotere onderdelen. In het geval van zetels is het niet zo moeilijk om het stukje dubbeltape op bijvoorbeeld een friskostokje of wasspeld te doen en dan de zetel erop. Wasspelden zijn overgins ook goed om kleinere onderdelen mee vast te houden wanneer je ze wil spuiten.

Als je dan wat verder bent gevorderd, kan je eventueel de aanschaf van een Tamiya spuitstandje overwegen. Hier krijg je niet alleen een klem bij waarop je de wagen kan bevestigen om te spuiten, er zit ook een draaitafel en knijpers bij om kleinere onderdelen mee vast te houden. Als ik morgen 5 minuten tijd vind, zal ik daar eens een foto van nemen (of misschien dat er andere De Paddock Modelbouw vrienden al ergens een foto bij de hand hebben).

Reply With Quote
  #624  
Old 03-08-2009, 09:05
Doc's Avatar
Doc Doc is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2008
Location: Maasmechelen, deelstaat van de republiek Vlaanderen
Posts: 1,428
Allez se, speciaal voor u een fotoke gezocht.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	83368_L.jpg
Views:	786
Size:	33.0 KB
ID:	14509  
__________________
Reply With Quote
  #625  
Old 03-08-2009, 13:12
jonckers jonckers is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2009
Location: betekom-belgiê
Posts: 49
hoi philip,

merci voor het fototje


joris
Reply With Quote
  #626  
Old 03-08-2009, 13:14
jonckers jonckers is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2009
Location: betekom-belgiê
Posts: 49
hoi guido,

jij natuurlijk ook bedankt he


joris
Reply With Quote
  #627  
Old 12-08-2009, 18:58
Ph1L Ph1L is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 8
Hallo modelbouwers,

Aangezien ik een beginnend modelbouwer ben en op dit forum al héél wat gelezen heb, maar toch nog wat problemen heb, heb ik een paar vraagjes ivm het spuiten van een body.

Dus om te beginnen plak je de body in elkaar (spoilers, bumpers enzovoort).
Dan schuur je de gietnaden weg en ga je eens lichtjes over de ganse body.
Hierna wassen in een sopje met afwasmiddel, daarna spoelen met lopend water. Vervolgens laten drogen (duurt ongeveer paar uur). Hierna primeren (Tamiya Surface Primer Fine) een dun laagje (body is nog niet helemaal bedekt, de body kleur komt er nog heel goed door).

Maar dan komt het : Hoelang moet je nu wachten voor de 2de dikke laag want ene keer is het misgegaan bij de 2de laag primer, de primer vertoonde op sommige plaatsen kleine barstjes (althans de 1ste dunne laag was perfect).

Dus waar kan dit aan liggen ? Te weinig gewacht (had ongeveer een uur gewacht) of komt het omdat ik het niet opgeschuurd heb voor de 2de laag ?



Graag een verklarend antwoord want ik modelbouw wel graag maar als het regelmatig eens fout gaat dan begint de rekening wel op te lopen hé....

Alvast bedankt !!

Last edited by Ph1L; 12-08-2009 at 18:59.
Reply With Quote
  #628  
Old 12-08-2009, 20:29
Doc's Avatar
Doc Doc is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2008
Location: Maasmechelen, deelstaat van de republiek Vlaanderen
Posts: 1,428
Quote:
Originally Posted by Ph1L View Post
Hallo modelbouwers,

Aangezien ik een beginnend modelbouwer ben en op dit forum al héél wat gelezen heb, maar toch nog wat problemen heb, heb ik een paar vraagjes ivm het spuiten van een body.

Dus om te beginnen plak je de body in elkaar (spoilers, bumpers enzovoort).
Dan schuur je de gietnaden weg en ga je eens lichtjes over de ganse body.
Hierna wassen in een sopje met afwasmiddel, daarna spoelen met lopend water. Vervolgens laten drogen (duurt ongeveer paar uur). Hierna primeren (Tamiya Surface Primer Fine) een dun laagje (body is nog niet helemaal bedekt, de body kleur komt er nog heel goed door).

Maar dan komt het : Hoelang moet je nu wachten voor de 2de dikke laag want ene keer is het misgegaan bij de 2de laag primer, de primer vertoonde op sommige plaatsen kleine barstjes (althans de 1ste dunne laag was perfect).

Dus waar kan dit aan liggen ? Te weinig gewacht (had ongeveer een uur gewacht) of komt het omdat ik het niet opgeschuurd heb voor de 2de laag ?



Graag een verklarend antwoord want ik modelbouw wel graag maar als het regelmatig eens fout gaat dan begint de rekening wel op te lopen hé....

Alvast bedankt !!
Je geeft zelf al aan waar het probleem ligt. Ik wacht ongeveer 24u tussen iedere laag.
__________________
Reply With Quote
  #629  
Old 12-08-2009, 22:02
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Doc View Post
Je geeft zelf al aan waar het probleem ligt. Ik wacht ongeveer 24u tussen iedere laag.
Een ganse 24u wachten na een eerste fijn laagje (je ziet de body er nog door) is niet echt nodig. Primer heeft immers als eigenschap dat ie redelijk snel uit/door -droogt.

Wat wel kan, is dat de 2de laag gewoon veel te dik is gezet. Voor grondlaag geldt immers dat je beter met meerdere kleine lagen opbouwt dan alles proberen in 1 à 2 gedekt te krijgen. Spreken we ons hier tegen? Toch niet. "In principe" zijn 2 lagen voldoende, maar afhankelijk van de kleur van de plastiek, zou het mogelijk kunnen zijn dat je 3 laagjes moet leggen.

Gezien het echter om primer gaat, is er hier absoluut geen man overboord. Je kan de gebieden waar je de barstjes ziet gewoon weer opschuren (met water) en eventueel weer wat primer bijzetten.

Functies van primer zijn immers (in volgorde van belangrijkheid):
- preparatielaag voor de uiteindelijke verf
- het vergemakkelijken van controle op schuur- en andere fouten
- opvullen van kleine krasjes in de plastiek.

Noot in de marge. Na het afspoelen van het gewassen en ontvette model geef je aan dat je 1 uur gewacht hebt. Ik mag veronderstellen dat je eerst het model gedroogd hebt met keukenrol of iets dergelijks. 1 uur lijkt me wat riskant om gewoon te laten drogen. Water druft al eens in de hoekjes blijven zitten en daar pakt de primer dan niet.

Reply With Quote
  #630  
Old 13-08-2009, 01:40
Ph1L Ph1L is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 8
Hoi,

Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Ja ik was toch van plan om de barstjes er nog mooi uit te schuren, en dan nog een laag primer te zetten.

Ik had wel wat langer gewacht hoor bij het drogen van de body. Na de wasbeurt spuit ik deze altijd af met lucht op hoge druk uit een compressor (kweet niet als dit kwaad kan ??) en vervolgens zet ik de body in het kot waar de verwarmingsketel staat (chauffagekot) en dan na 2 uur is de body wel droog.

Nog bedankt voor de tip, als de body eenmaal gelukt is naar mijn smaak dan zal ik een topic aanmaken van de bouw.


Nogmaals bedankt voor de uitleg !!
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 2 (0 members and 2 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 13:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.