De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 2 votes, 5.00 average.
  #1  
Old 19-09-2007, 21:31
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ferrari 250GT SWB - 1961 - Gunze Sangyo - 1/24



Dit is voor mij één van de mooiste Ferrari's die er ooit gebouwd zijn. Perfecte lijnen, en niet te extravagant. Een wolf in schaapskleren. One of my favourites

De kit is er eentje uit de "high-tech model" reeks van Gunze Sanyo, en dus zitten er een pak foto-ets onderdelen in, zoals bv ook de spaakvelgen. Maar daarover later meer.

Eerst de body. De 250GT SWB bestond in "gewone" straatversie uit metaal, en ook als "raceversie" uit aluminium. De eerste versie was meestal herkenbaar aan de bumpers voor en achter (alhoewel die er ook wel eens afgehaald werden) terwijl de raceversie die niet had. Nu is de kit een straatversie met bumpers, maar ik heb een aantal redenen om ze niet te gebruiken:
  1. Ik heb al een 1/24 straatversie gebouwd van Italeri, ik heb de straatversie aangeschaft op 1/43 van BBR en op 1/18 van CMC. Ik heb dus weinig behoefte aan nóg een straatmodel.
  2. De raceversie zonder de bumpers laat de perfecte vormen van de body veel beter tot uiting komen.
  3. De meegeleverde bumpers bestaan uit white-metal, wat ik sowieso al haat. Bovendien vertonen ze enorm veel oneffenheden zodat ik er tegenop kijk om ze mooi glad te schuren, als het al überhaubt mogelijk is.

Dus wordt het een raceversie. Dit impliceert wel dat ik vooraan, onder de pinkers, extra koelgaten moet maken die voorzien zijn van een lip die naar buiten steekt. Nadat ik de gaten geboord heb, heb ik een plastic holle buis genomen, er een reepje afgezaagd, dat plat geklopt met een hamer tot een ovalen vorm, en die in de opening gelijmd. Op de foto's heb ik de extra aangebrachte opening aangeduid met de rode pijlen, net als de koelsleuven achteraan, die ik eveneens opengemaakt heb.

Het enige wat ik nu nog moet beslissen is de koetswerkkleur. Al mijn hierboven vermelde Ferrari 250GT SWB's zijn al rood, dus ik heb veel goesting om eens een gele "Ecurie Francorchamps" versie te maken, zonder de startnummers evenwel, want ik wil het model op modelbouwwedstrijden kunnen inschrijven in de categorie "straatwagens".

Wat denken jullie? Doen?







Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1961_ferrari_250gt_swb_01.jpg
Views:	1357
Size:	505.8 KB
ID:	7618   Click image for larger version

Name:	1961_ferrari_250gt_swb_02.jpg
Views:	1272
Size:	281.1 KB
ID:	7619   Click image for larger version

Name:	1961_ferrari_250gt_swb_04.jpg
Views:	1270
Size:	331.1 KB
ID:	7620   Click image for larger version

Name:	1961_ferrari_250gt_swb_05.jpg
Views:	1294
Size:	283.8 KB
ID:	7621   Click image for larger version

Name:	1961_Ferrari_250GT_SWB_real.jpg
Views:	1285
Size:	142.1 KB
ID:	7623  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 20-09-2007 at 19:53.
Reply With Quote
  #2  
Old 19-09-2007, 21:59
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Wat denken jullie? Doen?
Kijk Guy, nu gaat ge bij den duivel ten rade. Ik HAAT meelopers (en Ferrari's ook een beetje, want van McLaren moeten ze verdorie afblijven!!!), dus iedereen die een Ferrari niet rood maakt krijgt sowieso al een streep voor.

Just do it!
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
  #3  
Old 19-09-2007, 22:32
Luigi's Avatar
Luigi Luigi is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2005
Location: Sint-Baafs-Vijve
Posts: 380
Ik stem ook op geel (al was het maar om een beetje chauvinistisch te doen). Verandering van spijs doet eten zegt men, doen dus.
__________________
Reply With Quote
  #4  
Old 20-09-2007, 07:07
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Ik zou zeker ook voor de gele Ecurie Francorchamps uitvoering gaan! Ik vraag me wel af waarom je een raceuitvoering bouwt (en daar dus ook extra koelgaten in voorziet, hetgeen echt prachtig gedaan is trouwens) en er dan toch een straatversie wilt van maken! Heeft dit een reden? Gewoon omdat je al zoveel racewagens hebt waarmee je zowiezo al mooie punten pakt op modelbouwwedstrijden?

G.
__________________
Reply With Quote
  #5  
Old 20-09-2007, 07:11
Wild Goose's Avatar
Wild Goose Wild Goose is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2004
Location: Moerbeke (Geraardsbergen)
Posts: 541
Keuze gaat ook naar geel.
Reply With Quote
  #6  
Old 20-09-2007, 08:19
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by MFahrer View Post
Ik zou zeker ook voor de gele Ecurie Francorchamps uitvoering gaan! Ik vraag me wel af waarom je een raceuitvoering bouwt (en daar dus ook extra koelgaten in voorziet, hetgeen echt prachtig gedaan is trouwens) en er dan toch een straatversie wilt van maken! Heeft dit een reden? Gewoon omdat je al zoveel racewagens hebt waarmee je zowiezo al mooie punten pakt op modelbouwwedstrijden?

G.
Ik doe met mijn modellen altijd mee aan modelbouwwedstrijden, zoals je wel weet. Daarom tracht ik elk jaar om minstens één model klaar te hebben per wedstrijdcategorie. Dit jaar heb ik voor de categorie "competitiewagens" al de Mclaren gebouwd. Voor de "vrachtwagens" heb ik de Mercedes, voor de "moto's" de Honda CB750. Wat nog ontbrak was een wagen voor de categorie "straatwagens". Dus ben ik aan deze Ferrari begonnen die in deze categorie zal ingezet worden. En bijgevolg kan ik er geen competietiemodel van maken met racenummers op, omdat ik gegarandeerd naar de "competitiewagens" zou vliegen, waar ik dan mezelf zou beconcurreren met mijn McLaren.

Bovendien is het zo dat de echte 250 GT SWB raceversies nog andere verschillen vertoonden met de straatversies. Zo stond de tankdop bv op een andere plaats, net als de verluchting in het dak die zich in de achterruit bevond, enz. Wat ik dus eigenlijk ga bouwen is een straatversie waarvan men de bumpers verwijderd heeft om mee te koersen, zoals dit in werkelijkheid ook vaak gebeurde. Want ook met die straatversies is serieus gekoerst door amateur-racers hoor.

Hopelijk is de uitleg nu ietske duidelijker?
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #7  
Old 20-09-2007, 08:31
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
Ik zou ook voor de gele gaan, en ik begrijp u standpunt wel. Dus gewoon doen wat je voor ogen had en dan staat er waarschijnlijk weer een winnend model op de volgende modelbouwbeurzen. Btw de lijnen van deze Ferrari zijn inderdaad zeer schoon !
Reply With Quote
  #8  
Old 20-09-2007, 11:00
BSmodels BSmodels is offline
Le mans - F1 fan
 
Join Date: Jun 2006
Location: Bertem
Posts: 543
geel is een uitstekende keuze

voor een raceversie zou ik gekozen hebben voor een groene van David Piper ( in de veronderstelling dat hij ermee gereden heeft )
__________________
---------------

BSmodels
Reply With Quote
  #9  
Old 20-09-2007, 11:29
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Veel duidelijker Sennake... al dacht ik wel dat het zoiets ging zijn! Begin 2008 rijden we op 1/24 voor de opening van een nieuw circuit een Le Mans klasse uit de jaren 60, daarvoor ga ik de ESCI 250 GT SWB bouwen! Misschien kunnen jullie ook nog eens een wagen inzetten en deze meebrengen voor de concours! (past dan iets beter dan de McLaren die je meehad naar de 2 liters!)

G.
__________________
Reply With Quote
  #10  
Old 20-09-2007, 16:18
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by MFahrer View Post
Misschien kunnen jullie ook nog eens een wagen inzetten en deze meebrengen voor de concours!
Meebrengen voor de concours, ok. Rijden zullen we toch met een ander model doen denk ik...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #11  
Old 20-09-2007, 16:29
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Iedereen zegt geel? Dan zeg ik: diep donkerblauw is ook niet verkeerd op een 250. Met beige interieur.
Reply With Quote
  #12  
Old 20-09-2007, 17:12
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Iedereen zegt geel? Dan zeg ik: diep donkerblauw is ook niet verkeerd op een 250. Met beige interieur.
Mijn gedacht!
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #13  
Old 20-09-2007, 19:34
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
...Ook schitterend natuurlijk... Donkerblauw met een witte lijn over de neus...

@Sennake... uiteraard rijden met iets anders, er zijn veel goeikope, makkelijk te vinden 60'ers hé... 250GTO van revell bijvoorbeeld! Daar kan je je broek niet aan scheuren hé, maar je kan er wel mee scheuren!

G.
__________________
Reply With Quote
  #14  
Old 20-09-2007, 19:44
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Iedereen zegt geel? Dan zeg ik: diep donkerblauw is ook niet verkeerd op een 250. Met beige interieur.
Daar heb je absoluut gelijk in.

En dus wordt het ... geel. Ah ja, ik ben minstens zo ne wringer als Guido eh
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #15  
Old 21-09-2007, 15:32
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Voila, het is blijkbaar de week van de mislukkingen: de Ferrari ligt ook al in de remolie. Na een mooi geslaagde primerlaag met Tamiya witte primer gisteren, zette ik vandaag een mistlaag met Motip geel. Na een uurtje een eerste wet laag en zie: de verf trok samen en maakte dat het volledige oppervlak eruit ziet als schuurpapier. Het lijkt wel alsof de body gezandstraald is. Of het de verf is die deze vorm aangenomen heeft of dat de plastic body zelf aangetast is weet ik (nog) niet. Ik heb de boel direct in de remolie gekieperd want hoe sneller je dit doet na het spuiten, hoe groter de kans dat de verf gemakkelijk lost.

Conclusie: ofwel kan de plastic van Gunze Sangyo niet tegen Motip verf, ofwel verdraagt Tamiya primer geen Motip verf. Als het 2e het geval is, is er nog hoop, want dan zal de kas niet aangetast zijn en kan ik mits het gebruik van Motip primer de boel nog redden. Als het eerste het geval is, is het erger: dan is de ganse kas aangetast en zal ik héél veel moeten schuren om ze weer glad te krijgen, waarna ik met Tamiya primer en Tamiya geel aan de slag zal moeten.

Waarom heb ik nu niet direct Motip primer gebruikt? Ten eerste omdat ik nog nooit gehoord heb van dergelijke primer-problemen, en ten tweede omdat ik wou proberen om een zo dun mogelijke primerlaag te spuiten, wetende dat Motip sowieso al vrij dik is en dus de details rapper verstopt...

Voordeel is wel dat ik nog geen andere werkzaamheden aangevat heb en dus alleen tijd en energie gestoken heb in de kas zelf.

Enfin, ik kan in elk geval mee gaan aansluiten bij Guido en Tom21 wat spuit-perikelen betreft deze week. Wie volgt?
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 09:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.