De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 3 votes, 5.00 average.
  #541  
Old 08-08-2007, 22:54
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Loeten View Post
Heyhey, ik heb me net Tamiya Compound aangeschaft. De super fine was niet voorrading dus heb ik maar de "FINE" meegenomen. Is dit even goed of zijn er kenmerken per compound?

Grtzz en thanks !
Ik gebruik die ook (is bijna op)en ben er wel content van. Onlangs heb ik me ook de "finish" aangekocht en deze is veel vloeibaarder terwijl de fine meer een pasta is, wat inhoud dat fine wat groffer is dan finish.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #542  
Old 14-08-2007, 09:42
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Hier ben ik weer met enkele vraagjes...

Ik heb me PE-setjes van ruitenwissers en van sluitingen voor kofferdeksels aangeschaft. Jammer genoeg zit er hier geen demo of uitleg bij. Beide setjs zijn van Renaissance. Kunnen jullie me uitleggen hoe het moet? Hieronder een foto van de setjes (samen met harnassetje).

Wat moet je waar en hoe plooien? Das mijn belangrijkste vraag. Ik veronderstel dat de ruitenwissers omgeplooid moeten worden. Ook bij de sluitingen zal nog het één en ander moeten aangepast worden, maar ook hier ??? (geen idee)



Een ander vraagje gaat over de panellines. Ik las al verschillende mogelijkheden. Maar aangezien ik meestal met witte wagens werk, is het trekken van een zwart lijntje net iets té. Deze maal heb ik lichtjes de lijnen wat verder "uitgegraven" maar niet diep genoeg om ze niet te accentueren. Ik heb ze nu voorlopig met een zwart stiftje ingekleurd, maar ik ben niet tevreden. Ik zou eventeel wel een nieuw dun wit laagje over kunnen spuiten. Dan heb ik aan preshaden gedaan, iets wat ze vaak in de militaire bouw toepassen...

Grtzz en alvast dank...
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #543  
Old 14-08-2007, 11:25
CarRerA's Avatar
CarRerA CarRerA is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Sep 2003
Location: Liedekerke
Posts: 114
'K heb hier ook een PE vraagje:
Ik heb zo een PE stencil om de reclame (Bridgestone en Potenza) op de banden te spuiten. In de begeleidende omschrijving staat er dat je moet werken met een airbrush met verlaagde druk (ofzoiets). Aangezien ik geen airbrush heb, heb ik een poging ondernomen met een gewone Tamiya spuitbus. Ik heb al verschillende pogingen ondernomen, maar telkens mislukte dit.
Weet er iemand hoe je de Tamiya spuitbussen toch een goed resultaat kan krijgen?
Alvast bedankt!
Reply With Quote
  #544  
Old 14-08-2007, 17:33
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Loeten View Post
Deze maal heb ik lichtjes de lijnen wat verder "uitgegraven" maar niet diep genoeg om ze niet te accentueren. Ik heb ze nu voorlopig met een zwart stiftje ingekleurd, maar ik ben niet tevreden. Ik zou eventeel wel een nieuw dun wit laagje over kunnen spuiten. Dan heb ik aan preshaden gedaan, iets wat ze vaak in de militaire bouw toepassen...
Het aanbrengen van schaduwen op een reeds gespoten oppervlak noemen ze niet pre-shaden, maar post-shaden. Pre-shading wil zeggen dat je de donkere delen eerst aanbrengt en dan je lak er over zet. Jij doet het andersom (weliswaar met een soort van "tone-down" maar toch). Daarmee

Ik zou bij deze toch nog eens willen wijzen op dat opvullen van die paneellijnen. Je kan dat op 3 verschillende manieren aanpakken, en 2 hebben we hier al aangehaald:
1. Uitkrassen: dat moet grondig gebeuren, én diep! Ik kan eigenlijk aanraden om met het uitkrassen zo ver te gaan dat je nét niet door de body krast. Je krijgt dan een natuurlijk schaduweffect waardoor het inkleuren nog amper nodig wordt, in sommige gevallen en bij donkere kleuren zelfs helemaal niet meer.
2. Pre-shading: eerst de pannellines donker opvullen en daarna je body-color zetten. Het donkere in de groeven zal dan "doorschijnen" door de lak, waar dat op de vlakke delen niet het geval is. Hierdoor krijg je de indruk van schaduw.
3. Post-shading, dat hier door redelijk wat mensen wordt toegepast, al dan niet met smoke, verf, stiften of andere kleurmiddelen. Bij een witte hoofdkleur kan je best geen zwart gebruiken om pannellines te kleuren, maar grijs. Bij lichtrood gebruik je donkerrood, etc. You got the picture.

Wat je ook gebruikt, het is de bedoeling om een realistisch effect te bekomen. En dan moet je rekening houden met de kleur die overheerst.

Uit te proberen op een onderdeel uit de scrap-box !
__________________
Groetjes,
Domi.

Last edited by Dominique; 14-08-2007 at 17:35.
Reply With Quote
  #545  
Old 14-08-2007, 20:47
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Een antwoord op de PE vragen.

- ruitenwissers: deze moeten inderdaad haaks geplooid worden en wel daar waar ze aan de arm vastzitten. En echte ruitenwissers bestuderen helpt.
- snelsluitingen: ook hier dezelfde commentaar, goed kijken naar referentiefoto's en je snapt onmiddellijk hoe het moet. De clips naar binnen en de zijkanten omhoog.

Iedere PE fabrikant hanteert zo een beetje zijn eigen systeem van onderdelen, bij sommige zit de clips zelfs apart, maar geen van allen zijn 100% correct. Waar het op neer komt is dat je goed naar de referentiefoto's moet kijken en dan het beste maken van wat je aan PE ter beschikking hebt. Er is geen echte algemene richtlijn, alles hangt af van wat je in huis hebt. De enige grondregel die er is, is dat daar waar inkepingen zitten, meestal moet geplooid worden. Renaissance biedt zeker een aanvaardbaar niveau van detail, maar er is meer en beter op de markt. Denk maar aan Scale Motor Sport, Studio 27, zelfs Reji beschouw ik qua vorm en realisme beter als Renaissance enz. Dus als je naar je favoriete winkel loopt, vraag dan ook eens naar die setjes, dan kan je kijken en vergelijken.

Ivm de PE fret voor het spuiten van Bridgestone:
Als er in de begeleidende instructie staat dat je met een airbrush op lage druk moet spuiten, dan heeft dat een reden. Alhoewel ik het zelf nog nooit geprobeerd heb, kan ik met 100% zekerheid zeggen dat het niet zal werken met een spuitbus, gewoon om de druk te hoog is en dus teveel verf.
Wat ik zou proberen in dit geval is de witte kleur erop "deppen". Je neemt een vodje, dopt die lichtjes in de verf, wrijf het ergste wat je gedopt hebt er weer af en breng dan aan met een lichte druk... Allez, dat zou ik doen, moest ik geen airbrush hebben (of iets van die strekking). Met de spuitbus, mag je gewoon vergeten.

Algemene basisregel voor iedereen:
Proberen, mislukken, opnieuw proberen en bijleren.

Last edited by Guido; 14-08-2007 at 20:51.
Reply With Quote
  #546  
Old 14-08-2007, 21:12
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Die PE-set voor gordels van Scale Production zien er ook niet mis uit (nieuw bij Domino)

Ik dacht trouwens dat PE van Renaissance één van de beste was qua details en zo... Maar okey, we leren bij
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #547  
Old 14-08-2007, 21:27
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Loeten View Post
Die PE-set voor gordels van Scale Production zien er ook niet mis uit (nieuw bij Domino)

Ik dacht trouwens dat PE van Renaissance één van de beste was qua details en zo... Maar okey, we leren bij
De specifieke PE die in hun kits meegeleverd worden, zijn zeker goed tot zeer goed. Maar de algemenere dingen zoals gordels, wissers enz zijn maar middelmatig.
Reply With Quote
  #548  
Old 27-08-2007, 12:18
Sim-Racing's Avatar
Sim-Racing Sim-Racing is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2007
Location: Poperinge
Posts: 8
start met gemakkelijke wagen...

ik heb reeds enkele mislukte experimenten achter de rug... zijn er wagens zoals een 307 wrc die makkelijker te bouwen zijn... ik heb ook de toyota celica gt4 liggen.. ik wil juist weten welke wagens gemakkelijk te bouwen zijn. Ben begonnen met Revell modellen en ben nu bezig met enkele Tamiya modellen.. heb de subaru van solberg 2005 reeds gemaakt.

I need some help..
Reply With Quote
  #549  
Old 27-08-2007, 12:22
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Wat bedoel je met gemakkelijke wagens? Kits die goed passen of die minder onderdelen hebben?
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #550  
Old 27-08-2007, 12:34
Sim-Racing's Avatar
Sim-Racing Sim-Racing is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2007
Location: Poperinge
Posts: 8
wagens die niet zoveel stickers bevatten of niet zo'n ronde vorm hebben ofzo... welke wagens zijn dan ideaal om te bouwen? ik maak het mezelf altijd veel te moeilik..
Reply With Quote
  #551  
Old 27-08-2007, 12:35
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Knokke-Heist
Posts: 3,806
Quote:
Originally Posted by Sim-Racing View Post
wagens die niet zoveel stickers bevatten of niet zo'n ronde vorm hebben ofzo... welke wagens zijn dan ideaal om te bouwen? ik maak het mezelf altijd veel te moeilik..

De meeste kits hebben geen stickers dus daar zal het probleem wel niet liggen
__________________
WRC-prono 2009 kampioen
Reply With Quote
  #552  
Old 27-08-2007, 12:39
Sim-Racing's Avatar
Sim-Racing Sim-Racing is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2007
Location: Poperinge
Posts: 8
ik maak liefst van al rallywagens. Welke Rallywagens zouden het gemakkelijkst zijn om te bouwen
Reply With Quote
  #553  
Old 27-08-2007, 13:03
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Het zijn inderdaad geen stickers maar decals. Eigenlijk kun je gemakkelijk op de boxart zien of er veel decals bijzitten of niet. Sommige wagens zoals de Impreza 98 en nog andere hebben amper decals. Soms zit de moeilijkheid dan weer in het spuitwerk.

Ben je vooral te vinden voor moderne of histroric rallywagens...?
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #554  
Old 27-08-2007, 16:40
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Hoorde ik hier stickers??

Ah, ik dacht al, decals dus.
Reply With Quote
  #555  
Old 27-08-2007, 17:55
Sim-Racing's Avatar
Sim-Racing Sim-Racing is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2007
Location: Poperinge
Posts: 8
srr about that.. Decals

voor mij is het gelijk, der zijn veel mooie historische wagens maar ook moderne.. voor mij maakt dat niet veel uit.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 2 (0 members and 2 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 21:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.