De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 16-02-2009, 21:37
ToVeR ToVeR is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Feb 2009
Location: Kontich
Posts: 5
Vervomde carrossie & kleine details verven

Ik ben Tom Verbruggen. Zelf ben ik beetje een "small-scale" modelbouwer: ik bouw niet echt veel. Mijn interesse ligt vooral op het gebied van F1 wagens (niet té recent). Ik ben die indertijd beginnen bouwen op schaal 1:20 van Tamiya en ik heb mij als doel gesteld hierin toch een zekere collectie op te bouwen. In het verleden had ik er een paar, maar tijdens het opgroeien zijn de meesten hiervan echter gesneuveld. Nu ben ik dus opnieuw begonnen met het bouwen van F1 wagens en bij mijn tweede model van mijn nieuwe reeks kom ik toch enkele problemen tegen. Bij het rondsurfen naar oplossingen kwam ik deze site tegen en het leek mij een goede plek om een paar vraagjes voor te leggen.

Concreet betreffen mijn eerste vragen het volgende:
Op dit moment ben ik bezig met de Tamiya McLaren-Honda MP4/4 (schaal 1:20). Nu kom ik daarin op dit moment twee problemen tegen.
  1. Op de motoren moet het woord “Honda” in zilver geschilderd worden op de zwarte bovenzijden van de motor. Nu moeten dit zeer kleine zilverkleurige letters worden op een vrij groot zwart oppervlak. Ik zie o.a. bij uw modellen dat zulks zeer goed mogelijk is en met mooi resultaat. Om nu toch de wagen zo waarheidsgetrouw te kunnen modelleren zou ik dit ook graag doen in de kleuren zoals het moet. Ik heb echter geen idee hoe ik zulke (kleine) details goed en correct kan inkleuren. Zijn hieromtrent misschien tips te geven? Omdat ik het even niet weet, ben ik bijna op het punt om het geheel gewoon zwart te schilderen.
  2. Een tweede punt betreft een vervorming van de carrosserie. Bij het passen van de carrosserie op de bodemplaat stelde ik vast dat de voorkant van de rechter sidepod de bodemplaat niet raakt. De carrosserie is hier ietwat vervormd en zo ontstaat er een opening van enige millimeters, als alle andere punten goed contact maken. Ik kan dit sluitend maken door de carrosserie vast te lijmen op de bodemplaat, en ze zo in de juiste vorm te forceren. Uiteraard zou ik de wagen wel op zulk een manier willen maken dat wat onder de carrosserie zit nog getoond kan worden (anders is het zonde van alle moeite die ik daarin heb gestoken). Zijn er mogelijkheden aan te bevelen om deze carrosserie terug passend te maken? I.e. ze zodanig terug te vervormen dat er wel een goede en correcte aansluiting is van de carrosserie op de bodemplaat?

Kan iemand mij verder helpen? Ik zou het zonde vinden het model onafgewerkt te laten omwille van 2 foutjes/problemen die misschien eenvoudig op te lossen zijn.
Reply With Quote
  #2  
Old 16-02-2009, 23:09
VSB's Avatar
VSB VSB is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2009
Location: Ruiselede
Posts: 660
Voor uw eerste probleem neem ik een plat (breed) penseel. Dop hem in de verf
en dop hem dan op een vod dat het meeste verf ervan af is ,dan ga ik heel voorzichtig
over het te schilderen onderdeel en dan worden de bovenliggende reliefen (zoals een naam op de motor ) automatisch meer gekleurd dan de lager gelegen reliefen( die bijna niks worden gekleurd), Achteraf moet ik altijd nog wat bijwerken hoor .

Dit is mijn methode ,mss zijn er hier wel ervarener bouwers die een andere methode hebben want ik ben nieuw hier.

Voor u 2de probleem weet ik niet echt raad .Maar ik zou het eens in warm water steken en zien of je hem wat kan verwringen , anders gewoon goed lijmen.

Pieter
__________________
gr Pieter
Reply With Quote
  #3  
Old 17-02-2009, 14:16
ToVeR ToVeR is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Feb 2009
Location: Kontich
Posts: 5
Goed vastplakken is in deze idd een optie. Helaas de minst gewenste. Ik zou graag wat onder de carrosserie zit nog kunnen zien/laten zien. En met plakken ... kan dat niet meer.
Reply With Quote
  #4  
Old 17-02-2009, 14:54
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Je kan proberen van de body in warm water terug in vorm te plooien, ofwel hou je de body boven een eierkoker (in de stoom) terwijl je hem in vorm plooit.

Wat de letters op de motor betreft kan je ook eerst de tekst bekleden met Bare Metal Foil (chroomfolie), waarna je alles zwart schildert. Eens alles droog is kan je met een wattenstaafje dat in verdunner gedept is de zwarte verf wegnemen door over de tekst te wrijven: de verchroomde tekst komt dan mooi tevoorschijn. Maar dan zal je wel bare metal foil moeten aanschaffen natuurlijk. Een andere mogelijkheid bestaat in het drybrushen: met een plat penseel dat heel even in de zilververf gehouden werd ga je in een vod beginnen te wrijven tot er nagenoeg geen verf meer aan hangt. Daarmee ga je voorzichtig heen en weer over de reliëfletters: langzaam worden de letters in zilverkleur zichtbaar. Dat je daarbij ook naast de letters wat zilververf achterlaat is niet erg: ofwel verf je het zwart pas achteraf, ofwel ga je nog eens over de per ongeluk meegedrybrushte delen met zwarte verf.

Hopelijk heb je hier iets aan...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #5  
Old 17-02-2009, 15:37
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Als "small scale" modelbouwer - ik bouw ook maar 1 à 2 modellen per jaar - probeer ik altijd een evenwicht te vinden tussen hoeveel moeite wil ik erin steken en wat wil ik bereiken.

Voor mij persoonlijk komt het er dan heel vaak op neer dat ik mijn modellen gewoon "curb-side" bouw. Dat wil zeggen, motorkap dicht zodanig dat je de motor niet te zien krijgt. In het geval van deze MP4/4, die ik zo'n 20 jaar geleden al eens bouwde, heb ik dat net zo gedaan. Je kan veel beter al je energie stoppen in het perfect afwerken van wat je uiteindelijk te zien krijgt, dan dat je je energie moet gaan verdelen over het schilderen van details waar je misschien niet zo goed in bent, het weer rechtplooien van een verwrongen kas enz.

Je model zal er hierdoor niet alleen veel beter uitzien, het zal je ook een pak! kopzorgen besparen. Dus ondanks het feit dat je initieel wat anders van plan bent, zou ik toch wil ijveren om alles dicht te plakken om de hierboven aangehaalde redenen.


Last edited by Guido; 17-02-2009 at 15:39.
Reply With Quote
  #6  
Old 03-05-2009, 15:46
ToVeR ToVeR is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Feb 2009
Location: Kontich
Posts: 5
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Wat de letters op de motor betreft kan je ook eerst de tekst bekleden met Bare Metal Foil (chroomfolie), waarna je alles zwart schildert. Eens alles droog is kan je met een wattenstaafje dat in verdunner gedept is de zwarte verf wegnemen door over de tekst te wrijven: de verchroomde tekst komt dan mooi tevoorschijn. Maar dan zal je wel bare metal foil moeten aanschaffen natuurlijk.
Ik heb nog via iemand anders van Bare Metal Foil gehoord. Omdat ik open sta voor alles wil ik hier wel wat meer over weten. Ik vind de voorstelling hierboven wel nogal simpel overkomen. In die zin van: is dat alles? Ik veronderstel dat als je de folie op de naam plakt, dat toch in de vorm van die naam moet zijn of zo? In dat geval: 1/20 is wel klein om folie in de vorm te krijgen, of niet?

Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Een andere mogelijkheid bestaat in het drybrushen: met een plat penseel dat heel even in de zilververf gehouden werd ga je in een vod beginnen te wrijven tot er nagenoeg geen verf meer aan hangt. Daarmee ga je voorzichtig heen en weer over de reliëfletters: langzaam worden de letters in zilverkleur zichtbaar. Dat je daarbij ook naast de letters wat zilververf achterlaat is niet erg: ofwel verf je het zwart pas achteraf, ofwel ga je nog eens over de per ongeluk meegedrybrushte delen met zwarte verf.
Drybrush ken ik. Reeds enige malen geprobeerd. Resultaat over het algemeen bedroevend tot slecht. Toch begrijp ik je uitleg niet helemaal. Ik dacht dat de volgorde was:
  1. primer
  2. gehele onderdeel verven/spuiten
  3. drybrushen van de letters/logo's
Sennake, uit wat je zegt blijkt voor mij iets anders:
  1. primer
  2. drybrushen
  3. gehele onderdeel verven/spuiten
Is dat zo? Het maakt het natuurlijk een stuk minder problematisch als er verf tussen de letters terecht komt. Maar: als je de boel achteraf verft/spuit, blijft er dan nog wel iets van je letters over? En als je dat doet, zal je toch maar een beperkte hoeveelheid aan foutief aangebrachte verf kunnen verdoezelen (i.e. verf die tussen de letters terecht is gekomen)?

Op dit moment
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Als "small scale" modelbouwer - ik bouw ook maar 1 à 2 modellen per jaar - probeer ik altijd een evenwicht te vinden tussen hoeveel moeite wil ik erin steken en wat wil ik bereiken.

Voor mij persoonlijk komt het er dan heel vaak op neer dat ik mijn modellen gewoon "curb-side" bouw. Dat wil zeggen, motorkap dicht zodanig dat je de motor niet te zien krijgt. In het geval van deze MP4/4, die ik zo'n 20 jaar geleden al eens bouwde, heb ik dat net zo gedaan. Je kan veel beter al je energie stoppen in het perfect afwerken van wat je uiteindelijk te zien krijgt, dan dat je je energie moet gaan verdelen over het schilderen van details waar je misschien niet zo goed in bent, het weer rechtplooien van een verwrongen kas enz.

Je model zal er hierdoor niet alleen veel beter uitzien, het zal je ook een pak! kopzorgen besparen. Dus ondanks het feit dat je initieel wat anders van plan bent, zou ik toch wil ijveren om alles dicht te plakken om de hierboven aangehaalde redenen.

Guido, ik zal je raad zeker ter harte nemen (ik reageer nu: de McLaren is nog niet af, zo langzaam ga ik dus vooruit). Het hele probleem van die McLaren heeft ondertussen een forse duit gekost. Ik ga dat niet helemaal uit de doeken doen, maar het omvat ook een nieuw model, conversiedecals en een overstap van Tamiya naar Vallejo verf. Er moeten nog een paar elementen op de body van de wagen komen en ik ga kijken of deze de boel misschien een beetje recht kunnen trekken. Als dat niets wordt, overweeg ik serieus de boel dicht te lijmen. Omdat ook niet alles wat onder de motorkap zit snor zit voor mij, is dat mischien nog gewoon de beste optie.
Ik apprecieer nu zo op het eerste gezicht wel het snap-loc principe van sommige Tamiya bouwkits (of is dit een beetje als vloeken in de kerk). De onderdelen klikken in mekaar vast, maar lijken nog verwijderbaar. Dan trek je dergelijke zaken vanzelf recht, zonder dat je wat er onder zit kwijt bent.
Anderzijds: het zit nu wel in mijn achterhoofd dit model in de toekomst opnieuw te doen.

(eventjes tussendoor: Waarom zie ik graag wat er onder zit? Om te begrijpen wat er onder zit en hoe het werkt. Het hoeft daarvoor niet hyper-realistisch voor mij. En zo'n model helpt daarbij. Als je het dan ook kan zien, des te beter.)

Last edited by ToVeR; 03-05-2009 at 16:04.
Reply With Quote
  #7  
Old 03-05-2009, 17:05
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Wat betreft de bare metal foil is het inderdaad zo simpel als het klinkt.

Je brengt een velletje bare metal foil over het logo aan en drukt het zeer goed aan in alle kanten en hoekjes met bvb een tandenstoker. Daarna overschilder je de BMF met de kleur die je nodig hebt voor bijvoorbeeld het kleppendeksel. Als dat goed droog is kan je het logo terug zichtbaar maken door:

- de verf met een wattenstaafje gedrenkt in een verf oplosmiddel zachtjes te verwijderen
- of met een droge vod te wrijven tot de BMF op het logo terug naakt wordt
- of lichtjes met een '1000' schuurpapiertjte te schuren.

Dat laatste is echter 'riscy business' ...

Ik heb dit bvb op mijn McLaren zo gedaan. Eerst BMF op het Ford logo, dan het kleppendeksel in enemal matt zwart gespoten en na het drogen de enemal verwijderd op het logo door met een droge vod op te wrijven, met dit als resultaat ...

__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
  #8  
Old 03-05-2009, 21:56
ToVeR ToVeR is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Feb 2009
Location: Kontich
Posts: 5
Dus als ik het goed heb: de verf op de BMF droogt dan niet echt? Anders komt ze er toch nooit af.

En een verf-oplossend middel. Is er iets wat geschikt is voor verf op acrylbasis? Ik gebruik meestal Vallejo verven, voor penseel en airbrush. Soms Tamiya acryl, maar alleen voor metallics met penseel.
Reply With Quote
  #9  
Old 04-05-2009, 06:41
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by ToVeR View Post
Dus als ik het goed heb: de verf op de BMF droogt dan niet echt? Anders komt ze er toch nooit af.

En een verf-oplossend middel. Is er iets wat geschikt is voor verf op acrylbasis? Ik gebruik meestal Vallejo verven, voor penseel en airbrush. Soms Tamiya acryl, maar alleen voor metallics met penseel.
De verf droogt wel, maar hecht niet goed op BMF, en ze komt er dus altijd af na wat wrijven. Als het rapper moet gaan kan je acrylverf verwijderen met acryl thinner van Tamiya of eventueel alcohol.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #10  
Old 28-12-2009, 22:08
ToVeR ToVeR is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Feb 2009
Location: Kontich
Posts: 5
Het is al een tijdje geleden, maar ik wil toch even mijn uiteindelijk gevonden oplossing hier geven. Misschien heeft iemand anders er ook wat aan.

Het is een variant op het BMF-verhaal (heb ik ondertussen, maar hiervoor niet gebruikt).

Wat heb ik gedaan:
  1. Rondom de letters het motorblok afgeplakt.
  2. Het logo in het plate of chrome silver van Mr.Hobby gespoten.
  3. Laten drogen.
  4. Afplaktape verwijdert.
  5. Vallejo Model Air black gespoten (alleen over het logo).
  6. Vrijwel onmiddellijk na spuiten met droog wattenstaafje het zwart van het relief van het logo verwijderd. Als je idd ietsjes langer wacht dan gaat het iets beter, dan heb je minder mee van wat er tussen de letters terecht is gekomen.

Als het me lukt zet ik er in de nabije toekomst ook een fotootje bij. Het resultaat vond ik best goed. Voor de volledigheid zou er in dit geval ook nog een laagje gloss varnish over moeten, want de Vallejo Model Air is mat. En het stuk zou semi gloss moeten zijn. Anderzijds: het betrof hier wel een proefstukje (de rest van de wagen is gesneuveld in de strijd), dus hier doet het er wat minder toe.

Een geluk dat dit goed ging, want drybrushen lukt me nog altijd niet (fatsoenlijk).
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 02:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.