De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Rally
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 14 votes, 5.00 average.
  #1  
Old 16-01-2008, 19:54
Mr.Dallara's Avatar
Mr.Dallara Mr.Dallara is offline
www.dallara.it
 
Join Date: Jan 2004
Location: Italy
Posts: 1,926
Dakar 2009: een nieuwe start in Zuid-Amerika!

Sinds gisteren is het "officieel", de Dakar zal volgend jaar gereden worden in Zuid-Amerika! De Dakar zal de "Las Pampas Rally" vervangen, zoals de traditie het wil start het avontuur rond de jaarwissel en zal Chili en Argentinië doorkruisen.

Quote:
Dakar set to move to South America

After the cancellation of the 2008 Dakar Rally following terrorist threats, it appears that the route for 2009 will be completely new, moving continents from Africa to South America.

Autosport.com understands that ASO, the organisers of the event, have signed a deal with a promotion company in Argentina to have a fresh start, therefore distancing themselves to the terrorist problems that eventually stopped the 2008 edition earlier this month.

A return to the traditional January 1st start date looks to be on the cards, with the rally taking over the former Rally Raid World Cup event in Argentina, The Pampas Rally. The route looks to go to Chile and back.

Other routes that have been investigated include Dubai, but this may be too short. Paris-Beijing was favoured by Mitsubishi and KTM, but the conditions may be too cold for a January running.

Paris-Beijing is being run this year by former Dakar winner Rene Metge, but concerns of high costs reportedly were problematic. Australia has also been looked at too, but it seems Africa is out of the running for a while.

ASO had discussed running the event in 2008 just in Morocco, but intelligence ruled that out with terrorists close to the Mauritanian border.

It also has become apparent that the terrorist threats made directly to ASO following the murder of four French tourists near Nouakchott, Mauritania were specific towards the rally, and made by groups that intelligence sources say were heavily armed and organized.

With a bivouac at night of upwards of 1500 people, the consequences could have been unthinkable.

There was to be a bivouac in Nouakchott for two nights as it was to be the venue for the rest day, meaning that people would naturally wander off into the town from the bivouac, potentially putting themselves in danger.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/64687
__________________
Reply With Quote
  #2  
Old 16-01-2008, 20:42
DDRT_Fred's Avatar
DDRT_Fred DDRT_Fred is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2005
Location: Leuven
Posts: 114
Gaat wel vreemd zijn, dakar op duizenden kilometers van dakar.
Maar ik kan ze ergens wel begrijpen

ik kijk er al naar uit.
__________________
http://fhfoto.wordpress.com: Kijk uit voor het vogeltje
Reply With Quote
  #3  
Old 11-02-2008, 23:51
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 3,908
Het wordt Chilli + Argentinie: http://www.pitstoptv.info/pitstop/?p=4032
Reply With Quote
  #4  
Old 12-02-2008, 19:49
FIRE FIRE is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 4,516
Zuid-Amerika is een keer wat anders dan Afrika.
Reply With Quote
  #5  
Old 15-05-2008, 22:11
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Quote:
Het Nederlandse rallyteam Dakarsport.com heeft in Parijs de voorlopige line-up voor de Dakar Rally 2009 bekendgemaakt. Opvallende nieuwe naam in het team is de Belgische coureur Freddy Loix, die tien jaar in het FIA World Rally Championship (WRC) reed en daarin vijftig toptien klasseringen behaalde.

http://www.racexpress.be/index.php?n...ikel&nid=10928
.......
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #6  
Old 17-05-2008, 14:55
Mr.Dallara's Avatar
Mr.Dallara Mr.Dallara is offline
www.dallara.it
 
Join Date: Jan 2004
Location: Italy
Posts: 1,926
Quote:
Originally Posted by Mark View Post

Quote:
Het Nederlandse rallyteam Dakarsport.com heeft in Parijs de voorlopige line-up voor de Dakar Rally 2009 bekendgemaakt. Opvallende nieuwe naam in het team is de Belgische coureur Freddy Loix, die tien jaar in het FIA World Rally Championship (WRC) reed en daarin vijftig toptien klasseringen behaalde.

http://www.racexpress.be/index.php?n...ikel&nid=10928
.......
In een bericht op pitstop.tv staat wel te lezen dat Loix z'n Dakar deelname zal afhangen van een mogelijke deelname aan het IRC in 2009. Maar die kans is volgens mij eerder klein dat hij terug IRC gaat rijden...
http://www.pitstoptv.info/pitstop/?p=4830


Ondertussen zijn we nog maar 6 maanden verwijderd van de verscheping van al het materiaal naar Zuid Amerika én is ASO terplaatse het parcours volop aan het voorbereiden.
Een filmpje van verkenningen in Argentinië en Chili: http://nl.youtube.com/watch?v=0JtG9uvpG1w
Reactie's van de toppers over het nieuwe parcours: http://nl.youtube.com/watch?v=4Gn_fd...eature=related

De route:
__________________
Reply With Quote
  #7  
Old 26-10-2008, 18:08
Mr.Dallara's Avatar
Mr.Dallara Mr.Dallara is offline
www.dallara.it
 
Join Date: Jan 2004
Location: Italy
Posts: 1,926
Ik heb ergens gelezen dat al het materiaal al verscheept word vanuit Europa op 24 november.

Daardoor is de "Dakar day" in Nederland dus ook extreem vroeg, nl. op zat 8 november:

Quote:
TRL GP Dakar pre proloog:

Ook dit jaar presenteert RTLGP de Pre Proloog Dakar op het Eurocircuit in Valkenswaard. Wat eerder als gebruikelijk in de afgelopen jaren namelijk op zaterdag 8 november a.s.

Alle Nederlandse deelnemers aan de Dakar 2009 worden aan het Nederlandse publiek voorgesteld.

Aanvang: 10.00 uur; einde ca. 16.30 uur.

Toegangs kaarten online kopen. Klik hier!

Meer nieuws volgt binnenkort!!
http://www.eurocircuit.nl/nieuws.php?news=41
__________________
Reply With Quote
  #8  
Old 26-10-2008, 18:34
FIRE FIRE is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 4,516
Quote:
Team de Rooy op twee fronten actief

Na lang wikken en wegen heeft het Team de Rooy besloten om zowel aan de Africa Race als aan de DAKAR rally deel te nemen. Jan de Rooy zal samen met Hans Bekx van 26 december tot en met 11 januari 2009 gehoor geven aan zijn voorliefde voor Afrika, terwijl Gerard de Rooy van 3 tot en met 18 januari 2009 zijn rijvaardigheid gaat tonen in Zuid Amerika.

“Het was zeker geen makkelijke beslissing om het team in tweeën te delen“, vertelt Jan de Rooy, “mijn vriend Hubert Auriol die de nieuwe rally door Afrika organiseert, heeft me echter over de streep getrokken. De competitie in Zuid Amerika is ongetwijfeld groter dan in de Africa Race, maar ik ben ervan overtuigd dat Auriol met zijn grote kennis van Afrika voor een fantastische rally gaat zorgen. Hij heeft alle medewerking van de Afrikaanse autoriteiten en met name in Mauritanië kijken zij naar de komst van de Africa Race uit”.

De transportondernemer uit het Brabantse Son is met name blij met de aanwezigheid van Hans Bekx in zijn team. “Het is leuk om samen met Hans Bekx aan dit nieuwe avontuur te beginnen. Jarenlang hebben we tegen elkaar gestreden en nu vormen we samen een team. Uiteraard rijden we voor onze eigen kans, maar we zullen niet schromen elkaar te helpen als dat nodig is. Hans kent Afrika als geen ander en is een uitstekend chauffeur. Omdat Hugo Duisters als assistentie in de wedstrijd met Gerard meegaat naar Zuid Amerika, had ik behoefte aan een betrouwbare en ervaren rallyrijder in ons team. Die heb ik dus gevonden“, aldus de nestor van de Nederlandse rallyrijders.

Gerard de Rooy moest wel even slikken toen zijn vader de knoop doorhakte en voor Afrika koos. “Het is overigens niet de eerste keer dat ik zonder mijn vader op stap ga. Ook de Transoriëntale Rally heb ik zonder hem gereden. Het moest er toch eens van komen, mijn vader zal op termijn toch wel eens aan stoppen denken“, grinnikt de jongste de Rooy.

“Ik ga ervan uit dat de competitie in de DAKAR rally zwaar zal zijn, maar met Hugo Duisters in de rug en een uitstekend assistentie team verandert er voor mij niet zo veel. In principe reden mijn vader en ik in het verleden ook voor onze eigen kansen. Dat blijft dus voor mij zo. Ik heb geweldige verhalen gehoord over het landschap en de route dus kijk ik met spanning uit naar 3 januari 2009 als de rally in Buenos Aires van start gaat“.

Zowel Jan als Gerard de Rooy gaan met vier voertuigen aan hun rally beginnen, twee voertuigen in de wedstrijd en twee in de assistentie.

Vader en zoon de Rooy rijden beide in een GINAF truck met de Iveco Cursor 13 motor.

Hans Bekx rijdt in zijn vertrouwde DAF 85.
Bron: Persbericht Team De Rooy

Jan de Rooy en Hans Bekx, een droomduo

Last edited by FIRE; 26-10-2008 at 18:34.
Reply With Quote
  #9  
Old 11-11-2008, 12:16
The Stickerman The Stickerman is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 31
Volgende zaterdag in St-Niklaas op de grote markt: voorstelling van alle Belgische teams. Van rond de middag tot een uur of 5 in de namiddag.
Reply With Quote
  #10  
Old 11-11-2008, 21:19
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Afgelopen zaterdag bij de NL-presentatie in Valkenswaard dik 20.000 man in huis. Op dat gebied heeft de Dakar niets aan kracht ingeboet.
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #11  
Old 17-11-2008, 20:03
Mr.Dallara's Avatar
Mr.Dallara Mr.Dallara is offline
www.dallara.it
 
Join Date: Jan 2004
Location: Italy
Posts: 1,926
Quote:
Originally Posted by The Stickerman View Post
Volgende zaterdag in St-Niklaas op de grote markt: voorstelling van alle Belgische teams. Van rond de middag tot een uur of 5 in de namiddag.
Zonde dat ik het nu pas lees, anders was ik mss wel is langs gekomen. Ik verondersteld dat dit een AD-sport voorstelling was, want ik zie geen andere wagens op de foto's staan... (http://www.addakar.com/fotoboek/prestart2008/index.php)
De promotie was ook weer super moet ik zeggen! Ik heb er nergens iets van gelezen of gehoord! dit is weer typisch Belgisch!
In NL was alles al zeker 2 maand op voorhand geweten van de Dakar day in Valkenswaard, waar er altijd een toffe sfeer hangt en échte actie tezien is!


Op autosport.be staat een lijstje van de deelnemende Belgen. Met 11 motoren, 16 auto's en 11 truck's voor deelnemende Belgen zijn we zeker niet slecht vertegenwoordigd. De nieuwe route en het totaal verschillende decor heeft blijkbaar weinig Belgen afgeschrikt.

Motoren:
- Stephane Charlier
- Ennio Cucurachi
- Philippe Depoorter
- Jean-Christophe Messiaen
- Eric Palante
- Dominique Timmermans
- Michel Vandendriessche
- Mark Verriest
- Kurt Dujardyn
- Anton Gonnissen
- Jos Jansen

Auto’s:
- Herve Diers (Fra)-Francois Beguin
- Pascal Dobbelaere-John Reedijk
- Pascal Feryn-Christophe Guille
- Stephane Henrard-Serge Bruynkens
- Krzystof Holowczyc (Pol)-Jean-Marc Fortin
- Christian Lavieille (Fra)-Jean-Paul Forthomme
- Alain Leplat-Pierre Domicent
- Freddy Loix-Roland Rijpma
- Jacky Loomans-Marc Lauwers
- Joris Mattijs-Jan De Witte
- Dimitri Messiaen-Vincent Messiaen
- Albert Michiels-Patrick De Coninck
- Werner Nees-Mario Gherardyn
- Steve Vandenberghe-Didier Espeel
- Albert Vanierschot-Kris Bulens
- Werner Zoetaert-Katrien Boussier

Vrachtwagens:
- Cornelis Bezemer-Daniel Cnudde-Geert Raes
- Tom De Leeuw-Dirk Van Obbergen-Arnaud Libois
- Gerard De Rooy (Ned)-Tom Colsoul-Marcel Van Melis (Ned)
- Hugo Duisters-Yvo Geusens-Michel Huisman
- Noel Essers-Hans De Pauw-Gregorius Bouwens
- Roland Hoebeke-Francis Olivan
- Didier Monseu-Emmanuel Eggermont-Pergentino Giozzet
- Hans Stacey (Ned)-Charly Gotlib-Bernard Der Kinderen (Ned)
- Peter Van Delm-Yves Rutten
- Francois Verbist-Jurgen Daemen-Thorsten Goldberg
- Paul Verheyden-Marcel Blankenstijn-Fons Jans
http://www.autosport.be/news/13533.aspx

Ik had de voorbije weken ergens gelezen dat Loix maar een halve Dkar zou rijden , omdat hij zich moet gaan voorbereiden op de IRC Monte Carlo rally.

In de krant heb ik een tijdje geleden gelezen dat Loomans nietmeer met z'n Bowler zal starten, maar met een (gehuurde?) Nissan pick-up van De Mevius z'n team!

Zie ik nu niet goed of heb ik wat gemist? want ik zie op de lijst Stephane Henrard niet staan?!?
__________________

Last edited by Mr.Dallara; 17-11-2008 at 20:05.
Reply With Quote
  #12  
Old 17-11-2008, 21:06
Speed997's Avatar
Speed997 Speed997 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2007
Location: Oostkamp
Posts: 114
Quote:
Originally Posted by Mr.Dallara View Post


Auto’s:
- Herve Diers (Fra)-Francois Beguin
- Pascal Dobbelaere-John Reedijk
- Pascal Feryn-Christophe Guille
- Stephane Henrard-Serge Bruynkens
- Krzystof Holowczyc (Pol)-Jean-Marc Fortin
- Christian Lavieille (Fra)-Jean-Paul Forthomme
- Alain Leplat-Pierre Domicent
- Freddy Loix-Roland Rijpma
- Jacky Loomans-Marc Lauwers
- Joris Mattijs-Jan De Witte
- Dimitri Messiaen-Vincent Messiaen
- Albert Michiels-Patrick De Coninck
- Werner Nees-Mario Gherardyn
- Steve Vandenberghe-Didier Espeel
- Albert Vanierschot-Kris Bulens
- Werner Zoetaert-Katrien Boussier

Zie ik nu niet goed of heb ik wat gemist? want ik zie op de lijst Stephane Henrard niet staan?!?
Ik zie Stephane Henrard toch staan in bovenstaand lijstje
Reply With Quote
  #13  
Old 24-11-2008, 14:29
FIRE FIRE is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 4,516
Freddy Loix vanwege IRC verplichtingen vervangen door de ervaren Nederlander Bob ten Harkel.


Peter van Merksteijn gaat een 3e fabrieks BMW besturen.

Last edited by FIRE; 24-11-2008 at 14:30.
Reply With Quote
  #14  
Old 25-11-2008, 23:23
936lover 936lover is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 68
in wat voor team zit tom de leeuw???

Geen van cauwenberghe???
Reply With Quote
  #15  
Old 26-11-2008, 17:11
FIRE FIRE is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 4,516
Naast Van Merksteijn nog een Nederlander in een fabrieks BMW:

Quote:
...
Vorige week werd al bekend dat Peter van Merksteijn Sr, met de Belg Eddy Chevallier als navigator, ook deel zal nemen aan de Dakar. Van Merksteijn heeft de beschikking gekregen over de derde officiële BMW X3 CC van het X-Raid team. Afgelopen weekeinde sloeg René Kuipers eveneens spijkers met koppen. Na een test werd direct een deal gesloten tussen Ipatec Racing en Wevers Sport aan de ene kant en X-Raid aan de andere kant. Gisteren werden in Trebur-Astheim (vlak bij Frankfurt), waar het hoofdkwartier van X-Raid gevestigd is, de laatste plooien glad gestreken voor wat betreft de deelname van Kuipers.

René Kuipers kan tijdens de Dakar beschikken over een zelfde BMW X3 CC als Nasser Al Attiyah, Guerlain Chicherit en Peter van Merksteijn, die tot het fabrieksteam van X-Raid behoren. Ipatec Racing en Wevers Sport draaien overigens wel volledig mee in het officiële X-Raid fabrieksteam. Kuipers zal de auto begin december nog een laatste keer testen, waarna het team de BMW klaarmaakt voor de overtocht naar Zuid Amerika.
...
http://www.racexpress.nl/index.php?n...ikel&nid=13598
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 23:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.