De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 01-08-2012, 23:13
RVF RVF is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jun 2012
Location: Turnhout
Posts: 10
wit

Bestaat er een witter wit dan het wit "pure white" van Tamiya?

Ik ben een ongeveer 30 jaar oude RC Honda RC30 (schaal 1:5) aan't opknappen die helemaal vergeeld is. Ik heb de wielen met Tamiya TS-26 "pure white" gespoten omdat Tamiya TS-7 "racing white" minder wit zou zijn dan pure white. Maar eerlijk gezegd zou ik ze nog witter willen hebben. Het originele wit van de body is nu toch witter dan de wielen.
Er ligt hier een A4 naast de wielen dat veeeel witter is dan het pure white, dus de wielen.

En 2de vraag:

Ik heb hier nog nieuwe spuitbussen "RC COLOURS planes and boats" van Ghiant Aerosols staan in de kleuren RC 00 GLOSS, RC SILVER 91 en RC WHITE 10. Kent iemand deze spuitbussen ?
Reply With Quote
  #2  
Old 02-08-2012, 22:34
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Een antwoord op je 2de vraag heb ik niet omdat deze spuitbussen me onbekend zijn.

Op je 1ste vraag ga ik proberen te antwoorden. Aangezien je het over TS-26 en TS-7 hebt, veronderstel ik dat je het in de spuitbussen wilt gaan zoeken.
TS-26 is inderdaad wit, terwijl TS-7 een wat cremerig wit is.
Volgens mijn bevindingen is TS-26 zéér wit, het hangt wel af van je onderlaag.
Als je grijze primer hebt, dan is het niet meer zo wit. Ik raad dus witte primer aan. Zorg er ook voor dat je primer zo gespoten is, dat er niks meer doorschijnt (bvb donker plastiek) Spuit bijgevolg een laagje of 2-3, daarna kan jer TS-26 overheen spuiten, ook een 2-3 tal lagen. Op die manier moet het wit toch wit zijn.
Nu, pas op met er vernis overheen te spuiten, veel soorten/merken vernis zorgen ervoor dat je wit ietwat vergeelt.

Wil je nog witter, dan denk ik je verder moet gaan zoeken.

Hopelijk heb je eits van mijne uitleg.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #3  
Old 02-08-2012, 22:52
RVF RVF is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jun 2012
Location: Turnhout
Posts: 10
Bedankt voor je reactie Nismo.

Inderdaad zoek ik spuitbussen. Sorry voor mijn onduidelijkheid.

Ik heb dus wel witte primer gebruikt. 3 Mistlagen en 2 dikkere lagen. Daarna 3 mistlagen lak en 3 iets dikkere lagen lak. Maar het is zeker niet wit genoeg naar mijn goesting. Witter zal ik het hiermee niet krijgen.
Het wit in de body is witter dan de wielen nu, en dat is zeker niet de bedoeling.

Als blanke lak heb ik "MR hobby gloss topcoat B-501" gebruikt. Ik hoop dat deze zeker niet vergeeld.

Een Honda RC30 heeft het kenmerk van de hagelwitte wielen, en dan vooral het achterwiel dat er zo uitsteekt met de enkelzijdige ophanging en de uitlaat aan de kant van de ophanging.

Het is in ieder geval al beter dan voordien.
Ik kan misschien eens kijken naar de kleurcode van het wit dat er gebruikt is van de 1:1 RC30. Maar die lak zal dan misschien weer niet te gebruiken zijn voor modelbouw.
Reply With Quote
  #4  
Old 03-08-2012, 07:35
Avalon's Avatar
Avalon Avalon is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2005
Location: Finland
Posts: 79


Witter dan wit!
Reply With Quote
  #5  
Old 03-08-2012, 08:46
RVF RVF is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jun 2012
Location: Turnhout
Posts: 10
Quote:
Originally Posted by RVF View Post

Inderdaad zoek ik spuitbussen.
snappie?
Reply With Quote
  #6  
Old 03-08-2012, 13:13
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Als je persé in de spuitbussen wil blijven dan kan ik je enkel aanraden m bij Motip, Halfords of andere automotive merken te gaan shoppen. De exacte referentie kan je trouwens enkel vinden met de RAL code van het 1:1 exemplaar.

Van vergelen van de B-501 heb ik (tot nu toe) nog niet gehoord, en die is ondertussen toch al enkele jaren in zwang bij modelbouwers van allerhande pluimage. Dat zal dus wel goed zitten.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #7  
Old 03-08-2012, 20:07
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Als je persé in de spuitbussen wil blijven dan kan ik je enkel aanraden m bij Motip, Halfords of andere automotive merken te gaan shoppen. De exacte referentie kan je trouwens enkel vinden met de RAL code van het 1:1 exemplaar.

Van vergelen van de B-501 heb ik (tot nu toe) nog niet gehoord, en die is ondertussen toch al enkele jaren in zwang bij modelbouwers van allerhande pluimage. Dat zal dus wel goed zitten.
Hallo Domi,

Sorry dat ik deze topic even stoor, maar waar vind ik hier in België een Halfords? Of is dat alleen in Engeland?

Groeten,
Lesley
Reply With Quote
  #8  
Old 03-08-2012, 20:21
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Quote:
Originally Posted by eyckles View Post
Hallo Domi,

Sorry dat ik deze topic even stoor, maar waar vind ik hier in België een Halfords? Of is dat alleen in Engeland?

Groeten,
Lesley
Is dat dezelfde Halfords als deze keten: http://www.halfords.be ?? Ook in NL te vinden trouwens.
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #9  
Old 03-08-2012, 21:17
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Quote:
Originally Posted by TvD View Post
Is dat dezelfde Halfords als deze keten: http://www.halfords.be ?? Ook in NL te vinden trouwens.
Ik weet het niet. Het is daarom dat ik het vraag. Ik heb me in Engeland een paar spuitbussen van dit merk aangeschaft en zijn zeer goed. Ook voor door de AB mee te spuiten.

Groeten,
Lesley
Reply With Quote
  #10  
Old 03-08-2012, 22:14
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Van de vernis hoef je gene bang te hebben, die zal niet vlug vergelen.
Wat wit betreft, ik denk dat je de raad van Dominique moet gaan opvolgen;
Eerst de ralkleurnummer zien te bemachtigen en dan op zoek gaan naar een goeie spuitbus met dezelfde nummer.

Vraag eens bij een goede auto-onderdelenhandelaar, die kan je normaal wel een goede spuitbus bezorgen met de juiste ralnummer.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.

Last edited by Nismo; 03-08-2012 at 22:15.
Reply With Quote
  #11  
Old 04-08-2012, 00:42
Diccy Diccy is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Nov 2006
Location: Buggenhout
Posts: 110
Wit is een kleur die in 99% van de gevallen met het pigment Titanium Dioxide (TiO2) gemaakt wordt (van tandpasta tot plastiek en verf), en is van zichzelf een klein beetje aan de gele kant, zoals warm-wit licht t.o.v. koud-wit licht, en wat fabrikanten van verf en plastiek vaak doen om deze witter te laten lijken is een klein klein beetje violet toevoegen. Door het iets meer blauwe spectrum lijkt dit voor het menselijke oog witter.

Maar voor dat natuurlijk te kunnen doen zal je inderdaad verf moeten (decanteren en) mengen en dus ook een airbrush nodig hebben. Maar normaal moet je wel zeker een wittere spuitbus vinden denk ik.

Mvg
Diccy
Reply With Quote
  #12  
Old 04-08-2012, 15:26
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
In Mechelen was er lange tijd een kleine winkel met autobenodigdheden die Halfords spuitbussen in huis had. Die is er ondertussen niet meer, maar als die aan het assortiment kon geraken, dan zie ik geen reden waarom een andere onafhankelijke winkelier dat ook niet zou kunnen.

Met andere woorden: ik ben er zeker van dat hier en daar een winkelier te vinden is die die verf in assortiment heeft, alleen weet ik voor het ogenblijk geen. Iemand?
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #13  
Old 16-08-2012, 22:04
Mech@niC's Avatar
Mech@niC Mech@niC is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2006
Location: Goirle Nederland
Posts: 551
Halfords in Engeland voert i.d.d. hun eigen merk verf in spuitbussen.
Wat dus niet het geval is bij Halfords in Nederland, deze voert het merk Motip.

Ik heb ook al gelezen, onder andere in het Tamiya Model Magazine, dat deze Halfords spuitbussen zeer fijn zijn om mee te werken.

Dit kan ik niet zeggen van Motip want dit werk echt kl...te, blijf daar alsjeblieft vanaf.

Dus misschien ff naar Oostende en daar de pont pakken...
__________________

Jim Hall is Chaparral
Reply With Quote
  #14  
Old 17-08-2012, 00:54
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Quote:
Originally Posted by Mech@niC View Post
Halfords in Engeland voert i.d.d. hun eigen merk verf in spuitbussen.
Wat dus niet het geval is bij Halfords in Nederland, deze voert het merk Motip.

Ik heb ook al gelezen, onder andere in het Tamiya Model Magazine, dat deze Halfords spuitbussen zeer fijn zijn om mee te werken.

Dit kan ik niet zeggen van Motip want dit werk echt kl...te, blijf daar alsjeblieft vanaf.

Dus misschien ff naar Oostende en daar de pont pakken...
Of Motip door de airbrush spuiten. Werkt perfect. Gewoon decanteren en spuiten. Moet niet gewacht worden om te ontgassen.

Groeten,
Lesley
Reply With Quote
  #15  
Old 06-01-2013, 01:26
exserco exserco is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2011
Location: Oostende
Posts: 13
Ik heb al enkele keren gehoord, om het vergelen tegen te gaan, een drupje blauw bij het wit mengen.
Dus echt maar een drupje, geen x aantal procent, neen.
__________________
Greetz,

ExSerCo
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 08:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.