De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 31-07-2006, 12:50
vinnie's Avatar
vinnie vinnie is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Waardamme (Oostkamp)
Posts: 391
Schilderen van raamrubbers.

Hallo plakkers ik zit met een klein vraagje i.v.m. schilderen van raamrubbers en daklijsten in zwart.Doen jullie dit voor het sealen met vernis en voor het plaatsen van decals.Omdat ik vind dat als je het voor het vernissen doet het rubber gaat blinken en in realiteit is het niet echt blinkend he.Alvast vele groetjes Vinnie.
Reply With Quote
  #2  
Old 31-07-2006, 12:58
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by vinnie
Hallo plakkers ik zit met een klein vraagje i.v.m. schilderen van raamrubbers en daklijsten in zwart.Doen jullie dit voor het sealen met vernis en voor het plaatsen van decals.
Uiteraard niet. De correcte volgorde is :

1) Spuiten van de body.
2) Aanbrengen van de decals.
3) Spuiten van vernis.
4) Schilderen van raamrubbers.

Dit heeft een dubbel voordeel : eerst en vooral zijn de raamrubbers dan niet mee vernist zodat ze er realistisch uitzien, en ten tweede zorgt de (uitgeharde!) vernis ervoor dat je eventuele uitschuivers bij het schilderen van de raamrubbers zonder problemen kan wegvegen met white spirit, omdat de vernis alles wat eronder zit perfect beschermt...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #3  
Old 31-07-2006, 17:19
HaCo's Avatar
HaCo HaCo is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jun 2006
Location: Holsbeek
Posts: 413
Ola, dit is zeer interessant! Die raamrubbers deed ik eigenlijk ook altijd ervoor, en heb er altijd vodden mee...

Nog wat vraagjes:
- moet je de verf terug wat schuren voor je vernist?
- hoe dik moet je die vernis leggen? (is moeilijk te verwoorden)
- pakt die verf voor de raamrubbers dan uiteindelijk nog goed op het vernis, of moet je daar ook wat voorbereiden?

Alvast bedankt voor de tips
Reply With Quote
  #4  
Old 31-07-2006, 17:54
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by HaCo
- moet je de verf terug wat schuren voor je vernist?
Tussen de lagen verf door kan je het spuitwerk lichtjes opschuren met schuurpapier 2400 of fijner. Ik doe dit alleen als het nodig is - bv als er een oneffenheid of een haartje in de laklaag verzeild geraakt is. Het is in elk geval niet noodzakelijk dat je de verflaag eerst opschuurt alvorens je vernist. Als vernis kan ik trouwens ten zeerste de spuitbusjes van Gunze Sangyo - Mr Hobby Topcoat Clear B-501 aanraden.

Quote:
Originally Posted by HaCo
- hoe dik moet je die vernis leggen? (is moeilijk te verwoorden)
Ik zet meestal één mistlaag, waarna ik 2 tot 3 extra vernislagen aanbreng. 24 uur tussen de lagen door laten drogen.

Quote:
Originally Posted by HaCo
- pakt die verf voor de raamrubbers dan uiteindelijk nog goed op het vernis, of moet je daar ook wat voorbereiden?
Absoluut niet : elke enamel verf kan perfect op vernis aangebracht worden zonder enig probleem. Deze enamel kan ook gemakkelijk verwijderd worden met white spirit, en omdat de Gunze Sangyo vernis op een andere basis samengesteld is (ik vermoed acryl) reageert de vernis niet op white spirit, dus kunnen foutjes moeiteloos weggevaagd worden.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #5  
Old 31-07-2006, 18:19
vinnie's Avatar
vinnie vinnie is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Waardamme (Oostkamp)
Posts: 391
Quote:
Originally Posted by Sennake
Als vernis kan ik trouwens ten zeerste de spuitbusjes van [B]Gunze Sangyo - Mr Hobby Topcoat Clear B-501[B]
Alvast bedankt Sennake voor snelle reactie, maar zit met nog iets verveeld waar kan ik deze spuitbussen vernis vinden want bij ons in de streek zijn die nergens te koop.Of kun je ze ergens online kopen.

Greetz Vinnie.
Reply With Quote
  #6  
Old 31-07-2006, 19:42
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by vinnie
Alvast bedankt Sennake voor snelle reactie, maar zit met nog iets verveeld waar kan ik deze spuitbussen vernis vinden want bij ons in de streek zijn die nergens te koop.Of kun je ze ergens online kopen.

Greetz Vinnie.
Ik koop ze ofwel bij Verschooten in Antwerpen, ofwel bij Broux in Hasselt, ofwel bij Sturmtiger op één van onze Paddock-meetings, ofwel online.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #7  
Old 31-07-2006, 21:53
BSmodels BSmodels is offline
Le mans - F1 fan
 
Join Date: Jun 2006
Location: Bertem
Posts: 543
Domino verkoopt de vernis eveneens.

Het is wel aan te raden om meerdere busjes of nog iets extra te kopen aangezien de verzendkosten hoger liggen omdat spuitbussen niet via de post mogen verstuurd worden.
__________________
---------------

BSmodels
Reply With Quote
  #8  
Old 31-07-2006, 22:35
vinnie's Avatar
vinnie vinnie is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Waardamme (Oostkamp)
Posts: 391
Quote:
Originally Posted by BSmodels
Domino verkoopt de vernis eveneens.

Het is wel aan te raden om meerdere busjes of nog iets extra te kopen aangezien de verzendkosten hoger liggen omdat spuitbussen niet via de post mogen verstuurd worden.
Aha probleem opgelost wist dit niet is voor mij makkelijk bedankt gasten.
Reply With Quote
  #9  
Old 01-08-2006, 11:41
Steven's Avatar
Steven Steven is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 192
ja, ik heb nog niet zolang die gunze producten aangekocht en iedereen is er tevreden over. Ga binnenkort zelf eens poging doen met deze vernis.
Reply With Quote
  #10  
Old 01-08-2006, 14:58
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Een clearcoat van Tamiya (TS-65) is dus minder goed of niet?
Reply With Quote
  #11  
Old 01-08-2006, 15:31
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Loeten
Een clearcoat van Tamiya (TS-65) is dus minder goed of niet?
Op zich is de vernis niet per sé slecht, maar het grote verschil tussen Tamiya en Gunze is dat de vernis van Tamiya je decals vernielt (door ze op te lossen) als je erover vernist terwijl de Gunze vernis absoluut onschadelijk is voor de decals.

Als je dus Tamiya vernis gebruikt om modellen te vernissen zonder decals (straatwagens bv) is er geen probleem.

En dit moet zowat de 20e keer zijn dat ik dit op het forum in één of andere thread herhaal. Misschien moetn we dit maar eens in de FAQ zetten of zo

Overigens is TS-65 pearl clear. Ik weet niet wat je daar mee zou willen bereiken; TS-13 is de "neutrale" vernis (althans wat de kleur betreft dan).
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #12  
Old 01-08-2006, 15:49
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Quote:
Originally Posted by Sennake
En dit moet zowat de 20e keer zijn dat ik dit op het forum in één of andere thread herhaal. Misschien moetn we dit maar eens in de FAQ zetten of zo
Ik had een flauw vermoeden van dit al eens gelezen te hebben. Maar dus eerst vernis en nadien de decals kan waarschijnlijk wel? Anyway, ik haal wel effe die van Gunze, dacht wel dat ze die hadden in Kortrijk...

Quote:
Originally Posted by Sennake
Overigens is TS-65 pearl clear. Ik weet niet wat je daar mee zou willen bereiken; TS-13 is de "neutrale" vernis (althans wat de kleur betreft dan).
Heb in alle haast de verkeerde bus meegedraaid. Gelukkig zit nog alles in plasticfolie, hopelijk kan ik em omruilen...

Sennake, nogmaals thanks voor je zoveelste uitleg. FAQ kan helpen, maar dan nog zijn er die het niet nalezen (zoals ik al paar keer tegenkwam).

Reply With Quote
  #13  
Old 01-08-2006, 16:47
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Loeten
Maar dus eerst vernis en nadien de decals kan waarschijnlijk wel?
Dat kan theoretisch, maar is in feite compleet zinloos. Tenslotte is de hoofdreden om te vernissen het sealen van de decals voor lange tijd enerzijds, en het beschermen van alle onderliggende onderdelen anderzijds, zodat je (bv) de raamrubbers kan schilderen zonder dat het een ramp is als je er eens naast schildert.

Als je eerst zou vernissen en daarna decallen zou het verschil in glans nóg groter zijn dan zonder vernissen, omdat je lak dan mooi glimt en je decals totaal niet. Bovendien zou je de randjes van de decals blijven zien, die verdwijnen als je vernist. Ik zie dus totaal niet het nut in van vernissen vooraleer te decallen. Maar zoals gezegd : theoretisch heb je gelijk.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #14  
Old 01-08-2006, 17:29
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Sennake
...

Misschien moetn we dit maar eens in de FAQ zetten of zo
Dat is iets voor in de wintermaanden. Als de laatste rally achter de rug is en mijn site-je is weer helemaal bijgewerkt, zal ik me daar eens terug aanzetten.
Reply With Quote
  #15  
Old 01-08-2006, 18:03
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Okey Thanks Sennake. Heb daarnet de vernisspuitbus ingeruild tegen de juiste. Ik ga die netjes wegbergen, je weet nooit of ik ze nog eens kan gebruiken bij een wagen waarvoor ik geen decals gebruik.

Deze week dus best eens binnenspringen bij Steven @ Domino.

Groetjes en bedankt.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 19:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.