De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 3 votes, 5.00 average.
  #511  
Old 13-06-2007, 18:01
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Hallokes, iemand een idee hoe ik dit eruitkrijg??? Polijsten??? Pls help me...





Mercikes !!
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #512  
Old 13-06-2007, 22:12
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Zou ik mezelf eens beantwoorden?? Ik ben blijven zoeken en kwam tot Tamiya Compound... Zou het hiermee lukken???
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #513  
Old 14-06-2007, 09:10
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by damamaho View Post
Wie kan (wil) me helpen?
Ik heb de Porsche 956L gekocht van Minichamps op schaal 1:18.
Kant en klaar dus.
Ik heb de versie van de Le Mans winnaar 1983.
Zoals het door een idiote wet bepaald wordt (geschiedenis vevalsing!!) zitten de Rothmans stickers er niet op. Deze zijn vervangen door "Racing" stickers.
Maar je ziet de vorm nog waar de Rothmans stickers moeten komen.
Nu heb ik zo'n velletje Rothmans stickers voor deze wagen.
Maar voordat ik er aan begin te knoeien, kan iemand mij een idee geven hoe het best de Racing stickers verwijderd kunnen worden?
Vriendelijke groeten, DANNY.
Stickers?? Zeg nooit zomaar stickers tegen decals... toemme toch.

Kan je eens een foto posten om exact te zien waarover het gaat, en welke Rothmans decals je hebt? Misschien is het beter om het te laten doen?
Reply With Quote
  #514  
Old 15-06-2007, 14:06
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Kort vraagje...

Mag je grijze Tamiya vernis gebruiken onder TS26? Of moet je dan witte nemen?

G.
__________________
Reply With Quote
  #515  
Old 15-06-2007, 15:37
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by MFahrer View Post
Kort vraagje...

Mag je grijze Tamiya vernis gebruiken onder TS26? Of moet je dan witte nemen?

G.

Je MOET niets natuurlijk, maar je gaat wel wat meer last hebben om je laklaag mooi wit te krijgen over die grijze primer. Het gaat je op zijn minst meer verf kosten, en dan loop je weer het risico dat de verflaag te dik gaat zijn en de naden dichtslibben. Om nog maar te zwijgen over de grotere kans op mislukken (elke laag extra is een kans meer dat er iets fout gaat) en de langere droogtijd (want je moet tussen elke laag minstens 24 uur wachten)...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #516  
Old 15-06-2007, 15:44
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Thanks... da's duidelijk...

Morgen om witte grondlaag! Jammer dat die in't Gentse bijna niet te vinden is!

G.
__________________
Reply With Quote
  #517  
Old 15-06-2007, 16:23
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by MFahrer View Post
Kort vraagje...

Mag je grijze Tamiya vernis gebruiken onder TS26? Of moet je dan witte nemen?

G.
Grijze en witte vernis? Mfahrer helemaal van zijn melk door de Exoto die hij zich aangeschaft heeft...?
Reply With Quote
  #518  
Old 15-06-2007, 18:10
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Grijze en witte vernis? Mfahrer helemaal van zijn melk door de Exoto die hij zich aangeschaft heeft...?
Ik ging er van uit dat hij primer bedoelde natuurlijk
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #519  
Old 15-06-2007, 21:14
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Loeten View Post
Hallokes, iemand een idee hoe ik dit eruitkrijg??? Polijsten??? Pls help me...





Mercikes !!
Met Tamiya compound? Ik vermoed eerder dat het schuren zal worden. Het lijkt erop dat het blauwe gedeelte een reactie gedaan heeft met de onderliggen lagen, al dan niet onder invloed van vernis (was die eigenlijk al vernist?) Fijn schuren totdat je de barsten eruit hebt, dan nieuwe laag blauw erover zetten. Waar je geen barstjes hebt, is het niet nodig om helemaal weg te schuren. Opschuren is daar voldoende.
Reply With Quote
  #520  
Old 16-06-2007, 08:00
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Met Tamiya compound? Ik vermoed eerder dat het schuren zal worden. Het lijkt erop dat het blauwe gedeelte een reactie gedaan heeft met de onderliggen lagen, al dan niet onder invloed van vernis (was die eigenlijk al vernist?) Fijn schuren totdat je de barsten eruit hebt, dan nieuwe laag blauw erover zetten. Waar je geen barstjes hebt, is het niet nodig om helemaal weg te schuren. Opschuren is daar voldoende.
De eerste laag vernis (semi-gloss) was gezet na de laag blauw en rood en voor de pèche. Geen probleem mee gehad. Daarna kwam dus die pèche (die ook al niet vlak spuit blijkbaar) en daarna weer laagje vernis (dit keer uit ouder bijna leeg busje glossy).

Ik vermoed dat er inderdaad reactie is met het blauw en dat het aan het busje oude vernis ligt. Gelukkig gebeurde het voordat ik er de decals op zette...

Herspuiten van blauw lijkt me ook de beste oplossing. Ook het rood zal hier en daar wat extra aandacht nodig hebben. Ik ga ook het polijstsetje halen op dat pèche netjes vlak te krijgen, anders wil de decal niet blijven zitten...

Dank je voor de uitleg !!
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #521  
Old 16-06-2007, 10:56
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Loeten View Post
De eerste laag vernis (semi-gloss) was gezet na de laag blauw en rood en voor de pèche. Geen probleem mee gehad. Daarna kwam dus die pèche (die ook al niet vlak spuit blijkbaar) en daarna weer laagje vernis (dit keer uit ouder bijna leeg busje glossy).

Ik vermoed dat er inderdaad reactie is met het blauw en dat het aan het busje oude vernis ligt. Gelukkig gebeurde het voordat ik er de decals op zette...

Herspuiten van blauw lijkt me ook de beste oplossing. Ook het rood zal hier en daar wat extra aandacht nodig hebben. Ik ga ook het polijstsetje halen op dat pèche netjes vlak te krijgen, anders wil de decal niet blijven zitten...

Dank je voor de uitleg !!
Het zou me verwonderen dat het aan oude vernis zou liggen. Zijn alle kleuren van hetzelfde type en merk van verf? Waarom heb je semi-gloss gebruikt als tussenlaag en niet gloss? Het probleem kan verschillende oorzaken hebben. Niet goed ontvet na een oliebad bijvoorbeeld. Kan pas echt zichtbaar worden nadat er blinkende vernis overgezet wordt - zelfs in een later stadium - omdat die zich door de verschillende lagen heen "brand/wreet". Incompatibliteit tussen verschillende verftypes kan ook dit soort reacties geven.
Als het aan oude vernis zou liggen, denk ik dat het effect anders zou zijn, meer applesien, minder strak, dof enz.
Reply With Quote
  #522  
Old 16-06-2007, 12:55
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Het zou me verwonderen dat het aan oude vernis zou liggen. Zijn alle kleuren van hetzelfde type en merk van verf? Waarom heb je semi-gloss gebruikt als tussenlaag en niet gloss? Het probleem kan verschillende oorzaken hebben. Niet goed ontvet na een oliebad bijvoorbeeld. Kan pas echt zichtbaar worden nadat er blinkende vernis overgezet wordt - zelfs in een later stadium - omdat die zich door de verschillende lagen heen "brand/wreet". Incompatibliteit tussen verschillende verftypes kan ook dit soort reacties geven.
Als het aan oude vernis zou liggen, denk ik dat het effect anders zou zijn, meer applesien, minder strak, dof enz.
De onderlaag van tamiya is alvast niet aangetast. Wel de bovenlaag van Dupli Color. Vreemd genoeg enkel het rood en het blauw.

De reden van SemiGloss tussendoor was dat ik gewoon de boel wat wou vastzetten om geen verf mee te hebben na het afplakken voor het pèche. Glossy was bijna op en ik heb nog een volle bus SemiGlossy staan. Die wil ik dus opgebruiken. Bij vorige modellen zet ik altijd eerst een tweetal mistcoats met SemiGlossy.

De DupliColor reageerde tot nu toe nog nooit met Gunze vernis. Zal dus aan de onderlaag (TS-17 denk ik) van Tamiya liggen??

Ondanks de knappe resultaten met vernis, begin ik er mijn buik van vol te krijgen wegens enkele missers. Langs de andere kant was de oorzaak wel steeds bij mij te vinden:

- Luigi: verkeerde bus vernis gepakt
- Afbrokkelen decals bij afplakken: Vernis niet dik genoeg gespoten en kleefband plakte nog teveel
- Kraken van de lak: reactie van de DulpiColor met de vernis

Trouwens, bij de Lancia heb ik geen vernisproblemen gehad...

Ah, het is tijd dat ik vakantie heb, dan al ik weer mijn gedachten erbij hebben zoals het hoort !!
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #523  
Old 16-06-2007, 19:10
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Quote:
Originally Posted by Loeten View Post
Ah, het is tijd dat ik vakantie heb, dan al ik weer mijn gedachten erbij hebben zoals het hoort !!
Misschien geef je hier al zelf het antwoord op veel problemen ...
veel dingen tegelijk, een hoog bouwtempo en een beetje te weinig geduld?
Reply With Quote
  #524  
Old 16-06-2007, 21:25
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
Misschien geef je hier al zelf het antwoord op veel problemen ...
veel dingen tegelijk, een hoog bouwtempo en een beetje te weinig geduld?
Hier ga ik volledig NIET mee akkoord!!

Vroeger maakte ik deze fout door een te hoog tempo erop na te houden. Ik maakte een model af in een maand tijd, vaak met alle gevolgen van dien. Hier werd me aangeraden meerdere modellen te bouwen om dagelijks aan het werk te kunnen zijn. En 4 modellen is niet veel ineens hoor!!

Hoog bouwtempo he... Al eens gezien hoe vak ik een update doe? Het is bijna een maand geleden dat ik nog eens deftig aan de modelbouwtafel heb gezeten... Das geen hoog tempo e !

En te weinig geduld is het laatste wat naar mijn hoofd mag geslingerd worden. Het is één van de beste eigenschappen die ik heb. En dat hoor ik dagelijks van ouders, familie en mijn vrouw. De fout die ik gemaakt heb bij het vernissen heeft niks met geduld te maken. Dat model staat al sinds augustus vorig jaar op mijn bureau... Het spuitwerk laat ik minstens een week drogen...

Pfff Gulfie, ik respecteer je reactie he, maar wil je wel eens goed nakijken eer je wat schrijft?? Ik geef inderdaad mijn eigen fouten toe, maar die liggen niet aan wat jij schrijft hoor. Al wacht je een jaar met vernissen, als je de stap zet zoals ik deed, ga je ook reactie van je lak hebben...

Anyway, ik klink wat pissed vrees ik, dat was niet de bedoeling, maar ik verdedig me toch graag hierop.

Groetjes !
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #525  
Old 16-06-2007, 22:09
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Quote:
Originally Posted by Loeten View Post
Pfff Gulfie, ik respecteer je reactie he, maar wil je wel eens goed nakijken eer je wat schrijft?? Ik geef inderdaad mijn eigen fouten toe, maar die liggen niet aan wat jij schrijft hoor. Al wacht je een jaar met vernissen, als je de stap zet zoals ik deed, ga je ook reactie van je lak hebben...
Kijk Loeten, ik had eerst een reply van ongeveer 20 regels klaar maar ... eigenlijk vind ik het niet de moeite om er nog woorden aan te spenderen. Blijkbaar aanvaard je alleen tips, opmerkigen en commentaren van de forum pilaren. Wel man ... good luck!
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 2 (0 members and 2 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 20:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.