De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 4 votes, 4.75 average.
  #31  
Old 24-05-2007, 22:28
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
Nen 'tut' schrijven zal nog even moeten wachten. Ik bouw op dit moment liever dan te 'tutten' en ...
Dát noem ik pas 'tutteren' ...
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #32  
Old 25-05-2007, 06:34
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Awel Dominique, omdat ge op uwen 1200ste post durft zeggen dat ik nen 'tuttereer' ben, zal ik in enkele woorden uitleggen hoe ik het doe. Foto's volgen later wel in de 'tut'.

Benodigdheden.
- 2 componenten epoxy lijm
- alu tape of lood tape (omdat deze makkelijk te plooien is en in vorm blijft)
- een stukje zeer dunne plastic, een spachtel of een kunststof rol
- een zijde doek met heel fijne structuur (en nu zou alles al duidelijk moeten worden!!!)
- schuurpapier

Bewerkingen.
- Schuur de tape lichtjes op met schuurpapier (korrel 600)
- Kleef de alu/lood tape strip aan beide uiteindes vast zodat hij goed strak gespannen staat
- leg een strip zijde doek die net iets breder is als de strips alu/lood tape over te tape en kleef hem ook met een stuk tape aan 1 zijde vast. Dit is zeer voornaam. Doe je dit niet, dan zal straks het patroon van het weefsel scheef trekken en op niks meer trekken
- klap de zijde doek weg van de tape zodat je ge gemengde 2 componenten lijm kan aanbrengen over gans het oppervlak van de tape. Breng genoeg aan en zorg ervoor dat HET GANSE oppervlak van de tape ingesmeerd is
- leg het weefsel opnieuw op de tape die nu ingelijmd is en laat enkele seconden intrekken
- wrijf nu met de spachtel (of rol met de rol) de overtollige lijm in meerdere keren weg onder lichte druk zodat het weefsel 'droog' wordt. Doe dit natuurlijk alvorens de lijm begint uit te harden. Begin te wrijven bij de zijde waar de zijden doek vastgekleefd is en wrijf hiervan weg. Nogmaals ... gebruik lichte druk zodat je de zijden doek niet te fel belast bij het wrijven/rollen
- laat drogen. Als je 5min epoxy lijm gekozen hebt is het boeltje klaar in 5 minuten

Zoals jullie zien is het dus echt peanuts! Maar ... je moet dus een zijden doek vinden met een heel fijne structuur, en in iedere hobby shop zul je die wel vinden (tegenwoordig loop ik meer in hobby shops dan in modelbouw winkels op zoektocht naar allerlei oplossingen). De structuur van het doek bepaald dus eigenlijk de schaal van de gordel.

Simpel .... of niet?
Reply With Quote
  #33  
Old 25-05-2007, 07:06
BSmodels BSmodels is offline
Le mans - F1 fan
 
Join Date: Jun 2006
Location: Bertem
Posts: 543
awel ik zat te denken aan een versleten zakdoek. Zat er dus niet ver naast....

Het ziet er overtuigend uit.
__________________
---------------

BSmodels
Reply With Quote
  #34  
Old 25-05-2007, 07:21
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Hoe 1200 posts? Nee, 1201 ...

Goed idee, van die zijdedoek. Gaan we eens uittesten, kijk.
Thanks voor de tip!
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #35  
Old 25-05-2007, 16:18
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator
 
Join Date: Jan 2002
Location: Dadizele
Posts: 1,588
Thumbs up

Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
Simpel .... of niet?
Ha, nu ik dat weet heb ik tenminste opniew peace of mind.
Bedankt voor de uitleg.
Reply With Quote
  #36  
Old 02-06-2007, 12:55
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Nog meer werk op mijn nek gehaald ...

Het moest ervan komen ... op de vorige meeting heb ik al laten vallen dat ik er wel zin in had om de motorkap en ook het kofferdeksel open te werken, en het is gebeurd. Na veel nadenken of ik het wel zou doen heb ik toch de knoop doorgehakt.
Het wordt nu wel een build die langer dan enkele weken zal duren en die heel wat scratch building met zich mee zal brengen, want uiteindelijk bestaat er niets dat ik zou kunnen gebruiken.

Het motorblok is uit de scrap box ... dus daarmee zal ik het moeten doen. Voor de rest zal het improviseren worden!



Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	resised - motorblok close up.JPG
Views:	2176
Size:	115.5 KB
ID:	6360   Click image for larger version

Name:	resised%20-%20motorkap%20%2b%20kofferdeksel%20verwijderd.jpg
Views:	284
Size:	74.5 KB
ID:	6414  

Last edited by Guido; 05-06-2007 at 22:08. Reason: resizing of image
Reply With Quote
  #37  
Old 04-06-2007, 06:37
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Dit weekend heb ik nog een beetje kunnen verder doen aan de Skyline. De koffer ruimte is klaar voor wat het ruwe werk betreft. De dubbele bodem is al geïnstalleerd. Bij de echte auto zijn het 2 chassisbalken die naar achteren lopen en hierop staat schutplaten gelast. Dit werd opgebouw en op de gekende manier werden de lasnaden met de soldeerbout gesimuleerd. Foto's volgen.

De motorkap werd ook al aangevallen. De luchthapper dient om extra ventilatie voor de piloten te voorzien. De bijhorende 'duct' werd dus uit styrene sheet en plamuur opgebouw en moet nog afgewerkt worden.


Vooraan in de motor ruimte zijn de voorbereidingen voor het chassis ook al begonnen. Ik heb de hoofd chassisbalken in styrene gemaakt en reeds op het bestaande chassis gekleefd. Normaal was ik van plam om dit in messing te doen, maar omdat ik op dit moment nog steeds in de woonkamer bouw is slijpen en zagen uit den boze de dag nadat vrouwlief gepoetst heeft (en gelijk heeft ze!).

Er werd om te beginnen een kader gebouwd waarin de V6 ophangt. Ook de voorste motorsteun is nagebouwd. Aan de zijkanten zijn nog 2 bijkomende steunen, maar die moeten nog gebouwd worden.


Dan de 2 hoofdbalken ... deze zitten net boven de onderste ophangingsdriehoeken. De originele driehoeken zullen in een later stadium verwijderd worden en dan op deze balken bevestigd worden. Ik ga deze werkwijze hanteren omdat ik, met het openen van het kofferdeksel de beslissing genomen heb om geen velrichting in deze auto in te bouwen. De LEDS die achteraan gemonteerd zouden worden zouden immers veel te groot zijn. Daarom heb ik besloten om, als extra show element, de auto op zijn luchtkrikken omhoog te zetten en één of meerdere wielen te verwijderen. Vooraan zijn de schijfremmen het grootst dus dat zal waarschijnlijk de 'place to be' worden. Maar, dat betekend dus ook dat de ophanging op die plaats nagebouwd moet worden.

Dus ... alles moet perfect in lijn zijn ... de auto staat dus al 'op de marmer'!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	resised - motorkap binnenzijde in opbouw.JPG
Views:	2096
Size:	51.4 KB
ID:	6394   Click image for larger version

Name:	p1010047.jpg
Views:	275
Size:	105.8 KB
ID:	6412   Click image for larger version

Name:	p1010050a.jpg
Views:	276
Size:	85.5 KB
ID:	6413  

Last edited by Guido; 05-06-2007 at 22:06. Reason: resizing of images
Reply With Quote
  #38  
Old 04-06-2007, 20:36
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Jawadde, gij hebt U weer serieus laten opnaaien hé,

Ik ben in ieder geval benieuwd naar het verloop van dit project.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #39  
Old 04-06-2007, 20:52
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Sjieke updates Herr Gulfie.

Kan je de laatste 2 foto's verkleinen naar max. 800x600 en weer opladen. Thanks.
Reply With Quote
  #40  
Old 04-06-2007, 21:42
Tom21's Avatar
Tom21 Tom21 is offline
MotoGP Modeler
 
Join Date: Sep 2005
Location: Genk, Belgiê
Posts: 702
Ja Gulfie...deze update ziet er geweldig uit! Je plannen zijn echt wel GROOTS...Veel meet en paswerk zul je er ook wel aan hebben

Maar het wordt wel een toppertje als hij klaar is, weer een eerste-prijs-model.
Ben benieuwd om hem vrijdag te zien.

Tom
__________________
Valentino Rossi Models
Mijn website
Hondenclub DMH
Reply With Quote
  #41  
Old 06-08-2007, 11:10
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Opnieuw aan het werk ...

Nu de verhuis achter de rug is kunnen we weer opnieuw beginnen bouwen. Ik heb ook al dadelijk de draaibank kunnen uittesten. Omdat alles opengewerkt zal worden leek het me zinning om aan één zijde van de wagen de wielen eraf te laten. Dat betekent natuurlijk dat de hele handel in detail moet uitgewerkt worden.

Uiteindelijk heb ik enkel de PE schijfremmen en de klauwen gehouden. De rest heb ik allemaal herwerkt.



Om een lang verhaal kort te maken ... de centrale moeren werden opnieuw uit de velg verwijderd, de gaten in de velg werden open gemaakt, de centrale moeten uitgeboord en voorzien van interne schroefdraad.
Een nieuw alu stukje werd gedraaid en in de remschijf verwerkt. Dan werden de kleine meenemer stiften op de centrale 'klok' geplaats (komen allemaal uit de mish-mash collectie) en uiteindelijk werden de koelsleuven in de zijkant van de remschijf gemaakt. Een heel werkje ... als ik mijn freesmachine toen al gehad had was het heel wat envoudiger geweest.

Daarna nog een werkje afgemaakt waarin ik eigenlijk geen begin zag ... de airducts voor de intercoolers en de radiator.
Deze zijn vervaardigd uit dunne alu plaat die op de radiatoren zelf gelijmd zijn. Eerst werden die ducts van de intercoolers gemaakt. Deze hebben een zeer complexe vorm.
Nadat ik de voor- en achterplaat op schaal uitgetekend had heb ik ze uitgesneden en geplooid (hier heb ik ontdekt dat een 'hold-n-fold' de beste investering van het afgelopen jaar was).
De voor en achterzijde werden op de plastic delen bevestigd en daarna de zijkanten gemaakt uit alu tape. In werklelijkheid zijn de wanden van deze ducts extreem dun, dus 2 laagjes alu tape zijn perfect op schaal.



Om ervoor te zorgen dat de tape niet plooit heb ik er uiteindelijk een laagje secondenlijm opgezet. Het geheel zal nu nog een dikke laag grondlak krijgen zodat ook de laatste plooitjes en deuken uitgeschuurd kunnen worden.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	resised - airducts motorruimte detail.JPG
Views:	1472
Size:	29.6 KB
ID:	7138   Click image for larger version

Name:	resised - airducts motorruimte in auto vooraanzicht.JPG
Views:	1464
Size:	35.8 KB
ID:	7139   Click image for larger version

Name:	resised - wheel hubs.JPG
Views:	1459
Size:	43.9 KB
ID:	7140  

Last edited by Gulfie; 06-08-2007 at 11:13.
Reply With Quote
  #42  
Old 06-08-2007, 13:52
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
Om ervoor te zorgen dat de tape niet plooit heb ik er uiteindelijk een laagje secondenlijm opgezet. Het geheel zal nu nog een dikke laag grondlak krijgen zodat ook de laatste plooitjes en deuken uitgeschuurd kunnen worden.
Dat ziet er allemaal indrukwekkend uit... Enige prangende vraag waar ik mee zit, is het aanbrengen van de laagje secondenlijm. Hoe heb je ervoor gezeorgd dat dit zonder zicthbare sporen is gebeurd? Of zie je het gewoon wel en moet het eruit geschuurd worden? In welk geval ik me afvraag of plastic card niet makkelijker zou geweest zijn.
Reply With Quote
  #43  
Old 06-08-2007, 23:34
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Ja wadde, diene verhuis heeft U precies goed gedaan.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #44  
Old 07-08-2007, 06:10
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
De 'secondenlijm-vraag' ...

Tja, goeie vraag eigenlijk. Op dit moment zie ik er weinig van, maar ik ben er zeker van dat dat zal veranderen eens er grondverf op zal zitten.
Uitschuren is dan de enigste oplossing.

Ik heb inderdaad eraan gedacht om dit in plasticard te doen, maar ik heb de juiste dikte niet gevonden. Alles leek me te dik op schaal, dus ben ik maar naar alu sheet overgestapt.
Reply With Quote
  #45  
Old 07-08-2007, 13:31
BSmodels BSmodels is offline
Le mans - F1 fan
 
Join Date: Jun 2006
Location: Bertem
Posts: 543
Quote:
De 'secondenlijm-vraag' ...

Tja, goeie vraag eigenlijk. Op dit moment zie ik er weinig van, maar ik ben er zeker van dat dat zal veranderen eens er grondverf op zal zitten.
Uitschuren is dan de enigste oplossing.

zou een laagje filler geen mogelijke oplossing zijn ?
__________________
---------------

BSmodels
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 11:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.