De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 15-07-2002, 21:30
Stipey Stipey is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2002
Location: Lier
Posts: 479
Rijdende modeldingen

Stipey liep de voorbije weken enkele keren voorbij een plaatselijke modelbouwwinkel ("PitShop" in Lier) en heeft zin gekregen om zo'n op-afstand-bestuurde auto te kopen (jullie kennen dat wel, zo'n speelgoed voor volwassenen :-))... Wagens die je zelf in elkaar kan steken en wat aan kan sleutelen en afstellen...

Jullie weten ongetwijfeld waar ik het over heb, maar nu is de vraag; kan iemand me daar wat meer over vertellen? De prijzen variėren van 150 tot 350 euro, maar ik heb geen flauw idee wat de verschillen zijn... Heeft er iemand ervaring met bepaalde modellen of merken? Is dat effectief leuk speelgoed, of ga ik dat na een maand beu zijn?

Zo'n helicopter lijkt me ook wel iets, maar dat zal wel lichtjes te duur zijn :-)
Reply With Quote
  #2  
Old 15-07-2002, 22:38
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ik heb er zo wel eens een paar in elkaar gestoken en mee rondgereden ook. Eerst en vooral moet je beslissen of je een aandrijving wil met een benzinemotor of een electromotor.

Een benzinemotor is natuurlijk veel krachtiger maar vereist ook veel meer voorbereiding en onderhoud alvorens je aan het rijden bent. Verder zijn de snelheden zo hoog dat je als beginneling algauw de boel aan stukken rijdt. Komt daar nog bij dat je niet zomaar overal met zo'n wagen mag en kan rijden, en dat het vreselijk veel lawaai maakt. En het is bovendien veel duurder.

Daarom raad ik aan een beginneling zeker een electrisch aangedreven wagen aan. De beste in mijn ogen zijn de bouwdozen van Tamiya. Zeer complete bouwdozen (met zender en alles erbij dus), zeer duidelijke beschrijvingen, zeer degelijk materiaal en vooral overal verkrijgbaar (evenals de broodnodige wisselstukken). Als je gedurende een lange tijd wil rijden heb je wel 2 ą 3 batterijen nodig en een snellader die eventueel op de batterij van je wagen gehangen kan worden om je reservebatterijen op te laden terwijl je (buiten) aan het racen bent. Zo'n batterij gaat doorgaans 5 ą 10 minuten mee, afhankelijk van hoe je rijdt en al dan niet zuinig omspringt met energie.

Als het je echt interesseert geef ik nog wel wat tips. Ga ondertussen al maar eens kijken op deze site : http://www.tamiya.com/english/e-home.htm om alvast een beetje op te warmen ...

PS : laat het vliegende tuig voorlopig maar voor wat het is. Zonder les te volgen (wat je in een club moet doen) hou je geen enkel modelvliegtuig in de lucht en een helicopter is nog moeilijker te besturen dan een echte, dixit een vriend van mij die helicopterpiloot is. Om van de prijs nog maar te zwijgen. En om zomaar wat aan te modderen en je duur betaalde modelletjes zonder begeleiding de lucht in te sturen om ze enkele minuten in gruzelementen te laten vallen zijn die dingen toch echt te duur hoor...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 15-07-2002 at 22:41.
Reply With Quote
  #3  
Old 16-07-2002, 00:17
Stipey Stipey is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2002
Location: Lier
Posts: 479
Bedankt Sennake! Dankzij jouw reply en het bekijken van enkele sites ben ik reeds een stukje wijzer geworden!

De elektrische modelletjes van Tamiya lijken inderdaad erg interessant! ik overweeg hun DTM, WRC of F1 versie (grote verschillen? DTM en WRC waarschijnlijk iets vlotter te besturen?)

Uiteraard moet ik ook nog eventjes nadenken of ik daar wel 150 a 200 euro aan wil spenderen (zonder extra kosten..). Deze gelukzak heeft alvast een asfalten tennis/basketveld van de gemeente recht voor zijn deur, waar ik vroeger vaak met iets goedkopere Sinterklaas-modelletjes ging racen.

Dat vliegen met modelbouw verschrikkelijk moeilijk is (en gevaarlijk als je het niet kan ;-)) hoor je inderdaad vaak zeggen; daar zal ik dus maar niet aan twijfelen :-) Zo'n snelle boten lijken me ook wel leuk, maar zonder water om op te varen is dat natuurlijk een domme investering.

Bedankt!
Reply With Quote
  #4  
Old 16-07-2002, 09:01
Jan's Avatar
Jan Jan is offline
Jinba Ittai
 
Join Date: May 2001
Location: Zoom Zoom
Posts: 1,799
Je kan aan het gemeentebestuur vragen om van het tennisveld een openluchtzwembad te maken.

jan
Reply With Quote
  #5  
Old 16-07-2002, 10:52
Stipey Stipey is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2002
Location: Lier
Posts: 479
Aan de snelheid van't stad kan ik beter wachten tot alles uit zichzelf wegerodeert :-)

Daarbij, het "veld" is nu volledig gereserveerd voor modelauto's... Het bijhorend tennisnet verdween 2 jaar geleden op mysterieuze wijze, en de basketballpalen zijn vorige maand uit zichzelf omgevallen omdat ze onderaan compleet doorgeroest waren. Een van die palen is op nen arme gast van 11 gevallen, die al bij al wreed veel geluk heeft gehad en ondertussen weer ok is. Den deze zag het gebeuren en heeft de MUG kunnen bellen, wat op zo'n moment echt niet plezant is.

Moraal van het verhaal; ouders op dit forum; pas op wanneer ge uw klein mannen op infrastructuur van de gemeente laat spelen. Als het onderhoud even goed is als in Lier dan is dat dus levensgevaarlijk...
Reply With Quote
  #6  
Old 16-07-2002, 11:00
Jan's Avatar
Jan Jan is offline
Jinba Ittai
 
Join Date: May 2001
Location: Zoom Zoom
Posts: 1,799
Zit Walter G. daar niet toevallig in het stadsbestuur?? Als Sennake tijdens een van de volgende sessies van de Belcar met Walter een "klapke" doet, dan komt dat zwembad voor modelbootjes voor je deur misschien nog "snel" in orde. Hij kan het desnoods laten vullen met William Lawson's.

jan
Reply With Quote
  #7  
Old 16-07-2002, 11:03
Stipey Stipey is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2002
Location: Lier
Posts: 479
Lol! Daar dacht ik ook al aan, maar de Walter is hier enkel schepen voor streekbieren :-)

Overigens de meest sympathieke en grappige mens die ge in uw leven kunt tegenkomen, maar dat hebben jullie zonder twijfel ook wel al gemerkt.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 15:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.