De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 02-01-2006, 16:46
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
ah, de modelbouw "droom" thread!

Toch geen haar op jullie hoofd zeker dat ook maar 1sec. geloofd dat merken als Tamiya en consoorten naar de modelbouwers in de markt luisteren? Er zijn immers nog 1.001 andere dingen die meespelen in het bepalen of een kit al dan niet in productie gaat. Want waarom is de Xsara WRC er dan nog steeds niet van Tamiya/Hasegawa?

Bovendien zijn er al heel wat modellen die hier opgenoemd worden al gewoon beschikbaar op 1/24ste. Misschien niet in plastiek, maar als alles in plastiek moet zijn en moet passen zoals een Tamiya, dan zijn we luxe modelbouwers geworden. Modelbouw is immers niet alleen een kit bouwen zoals ie voorzien is door de fabrikant, maar juist de kit als basis gebruiken om een zo natuurgetrouwe weergave te maken van het origineel. Wil je je daar niet mee bezig houden, kan je je beter alle moeite besparen en gewoon een die-cast kopen.

Dat gezegd zijnde, er is momenteel niet echt een kit waar ik op zit te wachten. Alles wat ik wil bouwen, heb ik min of meer in huis en wat er nieuw uitkomt, bekijk ik wel. Het zoeken naar moeilijk te vinden kits maakt immers ook deel uit van de hobby - en daarvoor heb je niet alleen ebay, maar ook beurzen enz.

Enneuh, dromen jullie maar lekker verder nu
Reply With Quote
  #2  
Old 02-01-2006, 17:12
Desmodromic2001 Desmodromic2001 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2003
Location: Brugge
Posts: 126
Ik ken een Amerikaan die hetzelfde gedaan heeft of wat wij nu doen, maar dan enkel voor motoren. Die heeft de scores doorgestuurd naar Tamiya, en die heeft een hartelijke brief terug gekregen uit Japan. Tevens had onze Amerikaanse vriend de Tamiya mensen gevraagd hun prijzen normaal te houden, omdat winkels moeilijk konden concurreren tegen internet. En laat ons eerlijk zijn, die gast heeft gelijk, de kits zijn te duur voor jonge gasten. Wie wil er 35 Euro uitleggen om dan tot de vaststelling te komen dat de eerst gebouwde wagen op niets trekt? Met die 35 Euro kopen ze liever een occassie PS2 game, en ik begrijp ze volkomen. Maar ik vrees dat ik hier volléédig

Wat de Xsare van Heller betreft: Heller was ook de eerste die de Ducati Desmosedici uitbracht. Tamiya heeft hem ondertussen ook ! Waren er geen andere constructeurs die net een Peugeot 307 gingen uitbrengen? Tamiya brengt hem ook uit! Hetzelfde met de Ford Focus serie, zowel van Hasegawa als van Tamiya zijn er modellen te verkrijgen. Conclussie: constructeurs beconcureren elkaar wèl met dezelfde modellen.
Reply With Quote
  #3  
Old 02-01-2006, 20:35
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Desmodromic2001
Ik ken een Amerikaan die hetzelfde gedaan heeft of wat wij nu doen, maar dan enkel voor motoren. Die heeft de scores doorgestuurd naar Tamiya, en die heeft een hartelijke brief terug gekregen uit Japan. Tevens had onze Amerikaanse vriend de Tamiya mensen gevraagd hun prijzen normaal te houden, omdat winkels moeilijk konden concurreren tegen internet. En laat ons eerlijk zijn, die gast heeft gelijk, de kits zijn te duur voor jonge gasten. Wie wil er 35 Euro uitleggen om dan tot de vaststelling te komen dat de eerst gebouwde wagen op niets trekt? Met die 35 Euro kopen ze liever een occassie PS2 game, en ik begrijp ze volkomen.
Verwende modelbouwers dus, die er enkel aan willen beginnen als het een Tamiya is. De jonge gasten waar jij het over hebt, zijn niet creatief meer, denk ik dan. Idd een PS2 game, da's makkelijk zat, moet je niet bij nadenken en enkel op wa knoppekes duwen - tenzij je Buzz in huis haalt. Maar als het iets of wat moeilijker wordt - lees een Revell of Heller kit aan 18 euro!!! - dan is het "ho maar, begint daar maar niet aan". Wanneer ga je dan wel leren scratch-builden, dingen aanpassen of modifiëren als het altijd past? Trouwens, Tamiya is geen wereldbedrijf met ongelimiteerde budgetten hoor. En voor die of gene koersauto dient er tegenwoordig vet betaald te worden aan licenties en dat soort grappen. De Xsara zit op het einde van zijn toch wel lange carrière en ze zijn er niet eens aan begonnen...

Toch even iets rechtzetten. Heller is pas aan zijn revival begonnen nà dat Tamiya de eerste Focus' en 206'en op de markt had. De tijden zijn veranderd hoor de laatste 5 jaar. Revell en Italeri zijn ook pas later met hun heruitgaves van oudere rallymodellen begonnen omdat ze respectievelijk de mallen van Esci en Protar hebben overgenomen. Ik heb ook niet gezegd dat ze mekaar niet beconcurreren - en daar ging het eigenlijk niet over - maar puur vanuit modelbouw standpunt gezien is dat dom. Zo zitten we met Subaru's, 206'en, Foci en Mitsu's dat het geen naam heeft, terwijl er met veel andere interessante versies gewoon niets gedaan wordt, wat dus het terrein is van Renaissance en consoorten en bijgevolg peperduur...

Vroeger, 20 jaar geleden, was de keuze heel beperkt. Er is nog nooit zoveel beschikbaar geweest als tegenwoordig en toch klaagt iedereen nog steen en been, van ik wil dit en ik wil dat. Verwende modelbouwers dus.

Wat je Amerikaanse vriend betreft nog even dit. Uiteraard krijgt ie een hartelijke brief terug, maar hoeveel kits hebben daarvan de markt gezien en echt goedkoper kan je de Tamiya kits tegenwoordig ook niet noemen...

Bovendien zijn de voorkeurstemmen hier zo divers, dat er maar echt weinig zullen uitspringen. Maak eens een tussenstandje, en je zal zien wat ik bedoel.
Reply With Quote
  #4  
Old 02-01-2006, 21:14
Desmodromic2001 Desmodromic2001 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2003
Location: Brugge
Posts: 126
Ik heef U volledig gelijk als U zegt dat we er geen baat bij hebben, wanneer Tamiya en Hasegawa beiden een Subaru uitbrengen. Wat mijn Amerikaanse vriend betreft: natuurlijk zitten ze hinder in Japan niet te wachten tot iemand eens een verlanglijstje stuurt (alhoewel je bij Revell op hun website wèl kan invullen welk model je graag op de markt zou zien komen, dus het moet toch zijn dat ze zo'n gratis marktonderzoek appreciëren...) En natuurlijk gaan ze nu niet die Punto gaan uitbrengen als we ons lijstje opsturen. Maar ze kunnen misschien wel concluderen dat we genoeg hebben van al die wagens die in het Japans touringcar kampioenschap rijden. En dat we liever nog eens een andere rally wagen bouwen dan de zoveelste Subaru (wat voor mij persoonlijk niet telt, want ik vind het wel lekkere karren...) Deze threat is eigenlijk gestart om eens te dromen, dat is toch leuk?

Ja, inderdaad, op ebay kun je zakens doen, maar ik ben er ook al een paar 1000 Euro kwijtgespeeld (leergeld noemen ze dat) maar daar hebben we het in een andere threat al over gehad. Ook ik vind ebay de max, maar ik heb ook te doen met de winkeliers. Want als wij met zen allen op ebay kopen, waar gaan we dan binnen 20 jaar onze potjes verf, en ander kleinnood kopen?

Wat betreft de beginnende modelbouwers. Niets tegen een Revell, maar het is voor een beginneling makkelijker om een Tamiya te bouwen, die dan mooi ineen past. Bij Revell kun je soms hele goeie kits hebben, maar ook regelrechte rotzooi... Als zo'n gastje dan met zijn Tamiya een bevredigend restultaat haalt, dan is de kans groter dat hij verder doet in de hobby. Terwijl als zo'n Revell of Heller doosje falicant mislukt omdat de helft niet past, dan zal onze jeugdige bouwer geen fun hebben tijdens het bouwen, want na uren schilderen concludeert hij dat dat ding geen meter past (is alsof je een puzzel maakt van 1000 stukken en aan stuk 999 beseft dat er een stukje tekort is) en gooit hij het aan de kant. Als hij het alsnog afwerkt zal hij er ook geen fun aan hebben om naar zijn afgewerkt product te kijken, want het zal op geen bal trekken, en hem aan die nare ervaring van het bouwen doen denken. Mijns insziens voelt zo'n gast zich dan bekocht, en die laat zich geen 2X vangen... Gedaan met bouwen dus, en we hebben nu nog niets gezegd van scratchbuilden, resin kits en andere toestanden.
Heeft onze jonge gast zijn dure Tamiya kit wèl tot een goed einde gebracht, dàn zal hij proberen een stapje verder te gaan, en even op het net (lees: dit forum) gaan kijken of hij niet nog beter kan. Dan wordt zo'n gast hier met open armen ontvangen, en de bal gaat aan het rollen... Véél kans dat zo'n gast blijft bouwen. Daarom: Een tamiya doos mag maar rond de 25 euro kosten in de winkel. En om het nu nog eens over de resin kits te hebben. Niet iedereen bouwt dat graag, ook ik niet. Ik denk eraan om een de voorloper van de Porsche 356 te kopen, maar ik zie het niet zitten omdat ik gewoon baal aan de gedachte om dat ding te moeten bouwen. Je hebt een chassis, wat photoetch, interieur en een carrosserie. Het is gewoon mijn ding niet. Ik vind het wel leuk om naar te kijken op een tentoonstelling, en heb wel bewondering voor mensen die zo'n bedrag spenderen voor een model, maar zelf heb ik er geen zin in. Vandaar dus: welke wagen of moto in plastic had U gewenst?
Reply With Quote
  #5  
Old 02-01-2006, 21:50
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Dromen is zeker leuk, daarom dat ik het ook al de droom-thread heb genoemd, maar ik blijf liever met de voetjes op de grond en wacht geduldig. Kits waar ik vroeger van droomde, zijn nu pas op de markt, weliswaar in resin, maar ik treur er niet om. Schoorvoetend ben ik aan dat "andere" medium begonnen, en ondanks de prijs, heb ik me goed geamuseerd. Geloof me maar, resin is gewoon een horde waar je over moet en waar je als modelbouwer enkel een betere bouwer van wordt.

Wat de jeugd betreft. Ik ben het er absoluut niet mee eens dat een jonge kadé met een Tamiya moet beginnen, en als ie dat niet doet, dat ie dan verloren zou zijn voor de hobby. Ikzelf ben jaren geleden met Airfix en Matchbox begonnen, schilderde de modellen niet en gebruikte veel te veel lijm. Tijdens de studies niets meer gebouwd en alles weggedaan. Maar later kwam het virus plasticus gewoon weer terug - het was niet weggeweest - en ben ik opnieuw begonnen. Vele gasten die ik toen als snotjochie van 12 jaar kende, bouwden ook modellen, maar slechts heeeel weinig zijn er mee verder gegaan.
Omdat hun eerste kit geen Tamiya was? Tuurlijk niet, wel omdat ze het niet in zich hadden om geduldig aan een model te werken én omdat ze misschien niet de juiste begeleiding en aanmoediging kregen van een oudere en veel meer ervaren modelbouwer. Die begeleiding en aanmoediging onder elkaar proberen we te bieden zowel hier op het forum als tijdens onze samenkomsten in Wheels.
Ik zeg, laat jonge gasten proberen met goedkopere kits en zaag niet als het een beetje tegengevallen is. Want tegenvallen zal het, ook met duurdere Tamiya kits, en als jonge gast wist ik wel wat te doen. 2 Airfix's kopen met verf en penseel of 1 Tamiya zonder gerieft.

Voor mij dan graag een McLaren Mercedes SLR én een McLaren F1
Reply With Quote
  #6  
Old 03-01-2006, 00:32
Desmodromic2001 Desmodromic2001 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2003
Location: Brugge
Posts: 126
Die Mc Laren F1 (Gulf livery hoop ik?) is zonder meer een topper en een mens vraagt zich af waarom ze hem nooit in plastic hebben uitgebracht.

Ik zeg niet dat elke gast moet beginnen met een tamiya: ik zeg ALS ze beginnen met een Tamiya, het resultaat wellicht beter zal zijn, en daardoor de kans GROTER is dat ze verder doen met modelbouw.

Aan uw praten te horen denk ik dat U wellicht ook de gouden modelbouwjaren hebt meegemaakt. Eind jaren 70 tot halverwege de jaren 80 dus. Ik veronderstel als ik je hoor praten over Airfix en Matchbox, dat het wellicht de vliegtuigmodelletjes waren waar ik ook mee begonnen ben. Ik herrinner me nog dat ze op schaal 1/72ste waren en exact 72 fr kostten. Ook ik heb zo'n modelletjes volgekladderd. Maar ik ben met wagens begonnen met een Tamiya, namelijk de 956 Rothmans, en het was meteen bingo, het zag er niet slecht uit! Mijn volgende wagen was een Porsche 911 cabrio van Revell (vierkant doosje) en kostte 199 fr. Reken daar nog 3 spuitbussen rood van Tamiya aan 180 fr 't stuk en je begrijpt dat ik diep ontgoocheld was toen ik moest toegeven dat dat ding gewoon niet te maken was. (het model heeft nog jaren gefunctioneerd als testobject)
Je zegt het zelf dat er toen veel van uw leeftijdsgenoten begonnen waren, welnu, hoeveel jeugdigen beginnen er nu nog? Hoeveel mensen tussen de 12 en 20 jaar zie je nog op tentoonstellingen? Ik zit in 2 clubs en bezoek soms een derde, maar daar is niemand uit die categorie te zien... Dat moet toch ergens een oorzaak hebben? We gaan hier serieus off topic, maar het is een zeer aangename, zinvolle discussie als je het mij vraagt ;-)
Reply With Quote
  #7  
Old 03-01-2006, 01:07
scoobyfreak's Avatar
scoobyfreak scoobyfreak is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2005
Location: Roeselare
Posts: 1,302
Mijn eerste boudoos was ook geen tamiya, was een hasegawa mitsubischi lancer evo 4 van tommi makinen, en ben toch ook nog altijd bezig(ook al kijken ze soms raar als je zegt dat je aan modelbouw doet).
Reply With Quote
  #8  
Old 03-01-2006, 01:08
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Ik weet niet of dat de hoogdagen van de modelbouw waren, op vliegtuiggebied is het aanbod nog nooit zo groot geweest en ook op autogebied is er nu toch veel, heel veel te krijgen. Mijn eerste was ook de Rothmans 956 , en ook daarvoor niet alleen Airfix en Matchboxen gebouwd, maar zeker zoveel Esci's en Hellers. Dat er nu minder gebouwd wordt als vroeger heeft zeker niet met de prijzen van de kits te maken, maar vooral met een veel uitgebreider aanbod aan speelgoed en andere 'time-killers'. Buiten een fiets, een voetbal, enkele bordspelen, een 4-vaks slotbaan, 200+ matchboxkes en enkele kits was er gewoon niks anders.
Wat die gasten tegenwoordig in de kast hebben liggen... je zou je voor minder gaan vervelen.

Ideale bouwdozen voor beginnende kids, zijn de kits van Revell op 1/32ste. Die al op voorhand gespoten zijn en zonder lijm gemonteerd kunnen worden. De meiden hier hebben er zo al enkele achter de kiezen zitten. En wie weet, wordt het nog wat. Dingen kosten ook maar 10euro, en ik denk dat Revell hier op een goeie weg is ingeslagen. Ze blijven ook steeds weer nieuwe dingen uitbrengen in deze reeks - recentelijk nog 4 Dakar bolides - en da's een goeie zaak denk ik.
Reply With Quote
  #9  
Old 03-01-2006, 01:10
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Heb de thread even opgesplitst.

Quote:
Originally Posted by scoobyfreak
Mijn eerste boudoos was ook geen tamiya, was een hasegawa mitsubischi lancer evo 4 van tommi makinen, en ben toch ook nog altijd bezig(ook al kijken ze soms raar als je zegt dat je aan modelbouw doet).
Niks van aantrekken, dat deden de sjotterkes in mijnen tijd ook al, raar kijken als ik het over modelbouw, jets en vliegmeetings had. Zij kenden al de voetbaltermen, ik wist van elk gevechtsvliegtuig de payload, snelheid, actieradius, snelheid enz.

Last edited by Guido; 03-01-2006 at 01:14.
Reply With Quote
  #10  
Old 03-01-2006, 01:21
Desmodromic2001 Desmodromic2001 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2003
Location: Brugge
Posts: 126
Revell probeert inderdaad van alles om de jeugd aan te spreken. En dat is bewonderenswaardig! In Amerika heb je steevast bij grote beurzen een "make en take" corner waar kinderen een gratis bouwdoos mogen kiezen, en die ter plaatse mogen bouwen... Het ziet er naar uit dat ze het in Japan nog niet compleet doorhebben.

Inderdaad, het aanbod dozen is zeer breed vandaag. De verkoopcijfers van bouwdozen ken ik niet. Maar ik vind het wel raar, dat een doos als de Carrera Gt Porsche bijvoorbeeld, al geruime tijd uit is, en ik nog nooit een gemaakt model heb zien staan op een beurs of tentoonstelling.

AAArrrrrggggghhh, die Esci dozen, dat doet pijn man! Ook ik heb er vroeger een paar in elkaar geflanst, met slecht resultaat. En toen ik een jaar of 16 was vond je ze nog hier en daar, maar wilde ik ze niet meer kopen omdat ik ze kwalitatief niet goed genoeg vond. En heden ten dage heb ik een Esci landrover SWB gekocht voor om en bij de 75 Euro, terwijl ze vroeger voor het grijpen lagen in de krantenwinkel voor 450 frank.
Reply With Quote
  #11  
Old 03-01-2006, 01:21
scoobyfreak's Avatar
scoobyfreak scoobyfreak is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2005
Location: Roeselare
Posts: 1,302
Ik kijk daar niet achter ze veel liever in de warmte een modelbouw auto maken dan 90 min in de koude naar een bal te zitten kijken op een groen veld

Last edited by scoobyfreak; 03-01-2006 at 01:24.
Reply With Quote
  #12  
Old 03-01-2006, 01:22
Juha's Avatar
Juha Juha is offline
rally rally rally ...
 
Join Date: Dec 2003
Location: Landen
Posts: 1,187
Quote:
Originally Posted by Huudo
Niks van aantrekken, dat deden de sjotterkes in mijnen tijd ook al, raar kijken als ik het over modelbouw, jets en vliegmeetings had. Zij kenden al de voetbaltermen, ik wist van elk gevechtsvliegtuig de payload, snelheid, actieradius, snelheid enz.
En hij wou er echt de nadruk op leggen.

De enige "collega" die ik ooit heb gehad was mijn jongere neef. Die meer meer oog had voor kwantiteit, vliegtuigen kleuren moest niet, en de decals hing hij waar het volgens hem goed hing. Laatst stak hij een 300SLR (Revel) in elkaar, zonder hem zilver te spuiten/verven.
__________________
www.rallyfoto.be
Reply With Quote
  #13  
Old 03-01-2006, 01:42
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Quote:
Originally Posted by Juha
De enige "collega" die ik ooit heb gehad was mijn jongere neef. Die meer meer oog had voor kwantiteit, vliegtuigen kleuren moest niet, en de decals hing hij waar het volgens hem goed hing. Laatst stak hij een 300SLR (Revel) in elkaar, zonder hem zilver te spuiten/verven.

Hmmm Ik ken dit fenomeen van neefjes die wat ineenflansen zonder verf (zie mijn twee threads over restauratie van de Subaru en de Peugeot) Maar ik heb precies meer geluk dan jij, want ik kreeg deze modellen nadat hij opmerkte dat zijn modellen nergens op leken en ik wel ietsje meer mijn best deed.

Waarom jongeren er niet aan beginnen??? Welnu, uit mijn ervaring met kinderen (onderwijzer dus) weet ik dat ze veel te verwend zijn op speelgoedvlak en veel te weinig geduld opbrengen om wat te maken. De kunutsellessen zijn bij ons op school echt wel handvaardige lessen waar wat te beleven en te maken valt. We gebruiken figuurzaagjes, we steken met afvalmateriaal robots in elkaar, we bouwen huisjes uit karton en ga zo maar door. In mijn eerste jaren (das nu 7 jaar geleden of zo) kwamen ze met juweeltjes af. Nu merk ik dat ze er veel meer naar smijten en weinig creativiteit hebben. Waaraan ligt dat? De wegwerpmaatschappij? Ik weet het echt niet... Feit is dat het minder gedaan wordt.

Toch probeer ik de kids warm te maken voor zo'n kits... Ze hebben echt wel interesse als ik weer eens nieuwe schermafbeelding heb. Dan moet ik meerdere pics meebrengen of de auto zelf eens meebrengen. Maar zelf één bouwen vinden ze veeeeeel te moeilijk... Tjah... (btw er zitten maar 2 jongens en 6 meisjes in de klas)

Langs de andere kant heb ik een achterneef (nu 14 of zo) die het ook aan het proberen is. Eerst kocht hij die-casts maar hij wilde dat zelf eens uitproberen. Hij is begonnen met die easykits van revell en probeert nu en dan eens een stapje te zetten richting Tamiya. Omdat het past want kerels van die leeftijd willen iets moois uitkomen. Dus liever perfecte kits ipv kits waar extra werk aan is, want dat zien ze dan niet zitten. Das trouwens ook een "ziekte" van deze tijd: faalangst...

Toch hebben jullie beiden gelijk he als het gaat over keuze tussen Heller en Tamiya. Bij Heller leren ze echt bouwen terwijl bij Tamiya zijn ze zekerder van hun resultaat. Tja, de gulden middenweg nemen en afwisselen zou ik zeggen...

Hopelijk ben je iets met deze info...
Reply With Quote
  #14  
Old 03-01-2006, 01:45
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
De discussie hier, en vooral dan het standpunt van Huudo, leunt erg dicht aan bij het editoriaal van het recentste nummer van Tamiya Modeling Magazine. Daar neemt de auteur het ook op voor de simpele kit, zonder veel aftermarket sets en/of alternatieve decalsheets die de kostprijs opdrijven tot 3 keer zoveel als de "naakte kit". En raar maar waar (en ik spreek hier tegen mijn eigen winkel) ligt de zere plek volgens hem vooral bij ons, de modelbouwfora. Over het algemeen komen hier (en dat bedoel ik dan over het algemeen op het net) enkel threads tevoorschijn van ervaren rotten die hun neus ophalen voor "straith from the box" builds en meteen bij het openen van de kit de zaag zetten in een model omdat het een mm te kort of te smal is en er dozijnen aftermarket sets induwen waarvan achteraf nagenoeg niet te zien is dat ze er überhaubt in zitten. Dat wordt dan gelezen door de jonge, onervaren modelbouwers die natuurlijk het voorbeeld van hun "leermeester" willen volgen en veel geld uitgeven aan die dingen, waarvoor ze niet voldoende ervaring hebben om ze te gebruiken wat dan dikwijls verkeerd afloopt zodat ze het voor bekeken houden.

Ik ga niet helemaal akkoord met de auteur, maar er zit wel een grond van waarheid in. Ikzelf ben één van de eersten om toe te geven dat ook ik me hieraan bezondig. Maar 2 dingen pleiten vóór mij : ten eerste ben ik geweldig blij dat ik (puur per ongeluk, geef ik toe) eens een thread gestart ben van een bouwdoos die ik straith from the box ga doen, en nu is mijn motivatie om dit vol te houden nog groter geworden, en ten tweede heb ik gedurende meer dan 30 jaar op de "simpele" manier zelf gemodelbouwd, met toch wel vrij goede resultaten, al zeg ik het zelf. Ik denk dan ook te mogen stellen dat ik me nu het genoegen mag verschaffen om naar die duurdere aftermarket kits te grijpen als ik daar zin (en geld) voor heb. En om hoog te scoren in een modelbouwwedstrijd zal je toch altijd wel een minimum aan extra's moeten investeren. Maar dat is een andere discussie.

Ik heb natuurlijk de periode gehad dat er geen internet bestond, en als je de deur niet uitkwam om je horizonten te verbreden was de enige manier om je skills te verhogen, je eigen (slechte) ervaringen. Zo heb ik het jaren gedaan en met schade en schande geleerd. Daar is niets mis mee, maar je kan de tijd niet tegenhouden en de situatie is nu eenmaal zoals ze is : het internet heeft die leerprocessen in een soort van hyperdrive gelanceerd. De jonge modelbouwers moeten meteen beginnen lopen en krijgen niet de tijd om eerst te leren gaan. Wie dat niet kan, haakt af en wie dat wel kan is voorbestemd om een groot modelbouwer te worden. Versnelde natuurlijke selectie heet dat dan zeker?

Enfin, zo voel ik het aan eh. Om dus te antwoorden op de vraag, initiëel gesteld door Huudo : ik denk dat het modelbouwvlak versmald is, maar mede door de internetfora is het niveau meteen een pak hoger gaan hangen. De basis is versmald, maar de top is verhoogd. En daar zijn wij, oude rotten in het vak die op het internet onze modellen komen tonen, allemaal een beetje schuldig aan, of hebben we er onze verdienste aan, zoals je het wil bekijken. Ik bekijk het positief
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 03-01-2006 at 01:49.
Reply With Quote
  #15  
Old 03-01-2006, 01:51
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Loeten
...

Waarom jongeren er niet aan beginnen??? Welnu, uit mijn ervaring met kinderen (onderwijzer dus) weet ik dat ze veel te verwend zijn op speelgoedvlak en veel te weinig geduld opbrengen om wat te maken. De kunutsellessen zijn bij ons op school echt wel handvaardige lessen waar wat te beleven en te maken valt.

...
En als de meester het zegt. Ik zat er pal op, verwende bouwers en geen geduld.

Quote:
Originally Posted by Loeten
Toch probeer ik de kids warm te maken voor zo'n kits... Ze hebben echt wel interesse als ik weer eens nieuwe schermafbeelding heb. Dan moet ik meerdere pics meebrengen of de auto zelf eens meebrengen. Maar zelf één bouwen vinden ze veeeeeel te moeilijk... Tjah... (btw er zitten maar 2 jongens en 6 meisjes in de klas)

Langs de andere kant heb ik een achterneef (nu 14 of zo) die het ook aan het proberen is. Eerst kocht hij die-casts maar hij wilde dat zelf eens uitproberen. Hij is begonnen met die easykits van revell en probeert nu en dan eens een stapje te zetten richting Tamiya. Omdat het past want kerels van die leeftijd willen iets moois uitkomen. Dus liever perfecte kits ipv kits waar extra werk aan is, want dat zien ze dan niet zitten. Das trouwens ook een "ziekte" van deze tijd: faalangst...
En zie de Revell easykits verschijnen op het toneel. Ik denk dat voor de gasten van tegenwoordig dat het juiste pad is. Waarom eens geen easykit meenemen naar school en tonen aan de kinderen die een gezonde interesse hebben.
Als ze een stuk of wat van die dingen gebouwd hebben, groeien ze automatisch wel door als ze het in zich hebben.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 06:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.