De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 27-06-2007, 07:58
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Tamiya BMW 320 SI WTCC 2006: 1/10

Ja heren,

Voort zekerste had ik het eerst effe aan de "grote baas" gevraagd of dit hier wel op z'n plaats was en hij heeft z'n zegen gegeven! In deze thread kan je dus de bouw van m'n nieuwste speeltje volgen.

Alweer voor m'n verjaardag heb ik zondag van m'n vrienden een spliksplinternieuwe R/C Tamiya BMW 320 SI WTCC 2006 op schaal 1/10 gekregen! Eén van de nieuwste Tamiya producten. Naast slotracen is R/C ook iets wat me altijd al heeft geïnteresseerd, maar waar ik voorlopig alleen als kind mee te maken heb gekregen. Het is nu absoluut niet de bedoeling om dit R/C gebeuren zo ver te drijven als het slotracen (geen officiele competitie rijden dus), maar gewoon om onder vrienden wat fun te hebben met een aantal 1/10's. Je ziet... als we maar wat kunnen bouwen dat effectief rijdt hé... en liefst snel!!!

De doos:


Wat het moet worden: met lichtjes ingebouwd en zo...




In de toekomst zullen er enkele andere body's over het chassis gemonteerd worden:




Jah... zo zat de body in de doos... nog veel snijwerk dus.


Dat snijwerk is niet evident trouwens... allez... vind ik toch... Die wielkassen zijn het moeilijkst! Na meer dan een uur knippen en vijlen ziet de body er zo uit: trekt al meer op een BMW 320 hé zonder die "rok"! De onregelmatigheden die je ziet aan de wielkassen is gewoon de beschermlaag aan de buitenkant die klein beetje geschonden is van de achterkant van de schaar, R/C's als deze worden van binnenuit gespoten hé. Die beschermlaag is een flinterdunne laag plastiekfolie die dient om de nevel van de laklaag op te vangen, na het spuiten kan de beschermlaag makkelijk verwijderd worden! Kwaliteit van Tamiya... vroeger was dat niet, dacht ik...


Hier zie je vijlsel nog goed in de body liggen... hij gaat nog eens het zop in... om te wassen en extra te ontvetten!


Maandag avond om 9u begonnen om de chassis samen te steken en tegen ten elven zat de achterbrug met het differentieel, de overbrenging en de motor al samen! Alle plastiek rondeeltjes heb ik al vervangen door echte kogellagertjes voor minder weerstand te hebben en alles beter te laten draaien! Ondertussen ook bij Bogaert schokdempertjes, cardan en carbonstuff besteld...

...
__________________
Reply With Quote
  #2  
Old 27-06-2007, 08:09
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Mijn progressie: de chassis tot waar ik maandagavond gekomen ben. De body waar ik gisteren in de vooravond de ruitcovers ingeplakt heb om de ruiten vrij te houden van de Tamiya PS verf die langs de binnenkant gespoten wordt.


Uurtje later: beestje gespoten...




Straks verderdoen, misschien bestickeren... maar eerst effe gaan shoppen voor andere grade up parts...

G.
__________________
Reply With Quote
  #3  
Old 27-06-2007, 11:05
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Voor het uitsnijden van de wielkassen bestaan speciale mesjes die lijken op een passer. Je zet de punt in het midden en snijdt met het mesje een radius.

Je kan ook met een gewoon breekmesje de lijnen volgen en insnijden. Daarna de plastic breken. Met een schaar snijden is inderdaad niet de makkelijkste en beste oplossing, maar het is je toch aardig gelukt blijkbaar.
Reply With Quote
  #4  
Old 27-06-2007, 12:23
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
gulfie,

de grote stukken heb ik er met de schaar uitgehaald, al de rest met een spliksplinternieuw en dus vlijmscherp hobbymesje...

Net motortje wezen kopen met 12 wikkelingen (standaard in de doos zat er eentje met 27 wikkelingen -hoe minder wikkelingen, hoe sneller), en een regelaar die daaraan aangepast is. Ook meteen nieuwe zender met servo's en zo aangekocht.

Nu effe alles inbouwen!

G.
__________________
Reply With Quote
  #5  
Old 27-06-2007, 18:06
Walter's Avatar
Walter Walter is offline
Kraftbayer
 
Join Date: Mar 2004
Location: Turnhout
Posts: 233
Hallo Gunther,
Mooi initiatief van U.Het is weer eens wat anders dan een slotracer op 1/24.Hopende komt dat perfect in orde.Alvast veel plezier aan het bouwen van deze auto.
Groeten WALTER.

BMW ... Kraftbayers!
Reply With Quote
  #6  
Old 28-06-2007, 09:20
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Kleine update...

De body ontdaan van z'n berschermfolie: je ziet mooi het matte gedeelte en de mooie blinkende body!


Blinkeeeuuuh:


Chassis bijna afgewerkt en de body er eens over gezet:




Deze morgen als de eerste km eropzitten met de chassis alleen! Zo lekker rijden dat dit ding doet! Die zwaardere motor met bijhorende regelaar zijn een goeie investering geweest! Hier staat hij al weer te snelladen...


Op de banden zie je nog vaag zo'n gietrandje... na de eerste meters is dat er al bijna helemaal afgereden! 8-) Drifeeeuuuh!


Morgen de body afwerken met de stickers... gewoon even om te weten... kunnen stickers ook tegen SOL?

G.
__________________
Reply With Quote
  #7  
Old 28-06-2007, 09:40
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Knokke-Heist
Posts: 3,806
Ga je er geen Priaulx versie er van maken?
__________________
WRC-prono 2009 kampioen
Reply With Quote
  #8  
Old 28-06-2007, 10:21
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Wel... ik vraag me af of er daar verschillende stickersets van te koop zijn...

Zou anders wel een gat in de markt zijn natuurlijk!

G.
__________________
Reply With Quote
  #9  
Old 02-07-2007, 06:44
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Ja heren...

Ondertussen heb ik ferm voortgedaan aan de R/C: de wagen bestickerd met de basisonderdelen (lichten, nieren, roosters, ruiten, uitlaat), beetje zoals de basis WTCC wagen voorgesteld werd. Kvind hem héél mooi zo!





De volledig bestickerde versie:










De bestickering van de wagen vond ik echt niet evident! Geef mij toch maar decals hoor! Die kan je nog verschuiven en zo! Eens een sticker plakt... plakt hij hé, maar tis me wel goed gelukt vind ik! Ik heb eens getest op een apart stukje om de stickers met water en dreft te plaatsen, zodat ik ze nog kon verschuiven, en alles er vanonder wrijven als de sticker op zijn plaats lag, maar dat kwam op mijn teststukje niet goed. Dan maar gewoon bestickerd.

Gisteren zijn Futse en ik eventjes op een parkingske gaan rijden en het was echt big fun. Jammergenoeg gaat zijn Scooby voorlopig nog niet zo hard als de BMW, maar dat komt binnenkort wel... Tijdens die sessie ging het op gegeven moment zo hard dat de banden een paar keer van de velgen gelopen zijn en waardoor de velgen geschonden zijn. Na deze sessie heb ik ze uiteraard vastgelijmd op de velgen! Ergens deze week moet ik nog de LED verlichting monteren.


G.
__________________
Reply With Quote
  #10  
Old 02-07-2007, 08:01
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Knokke-Heist
Posts: 3,806
Quote:
Originally Posted by MFahrer View Post
Ja heren...

Gisteren zijn Futse en ik eventjes op een parkingske gaan rijden en het was echt big fun. Jammergenoeg gaat zijn Scooby voorlopig nog niet zo hard als de BMW, maar dat komt binnenkort wel... Tijdens die sessie ging het op gegeven moment zo hard dat de banden een paar keer van de velgen gelopen zijn en waardoor de velgen geschonden zijn. Na deze sessie heb ik ze uiteraard vastgelijmd op de velgen! Ergens deze week moet ik nog de LED verlichting monteren.


G.

Ziet er een tof ding uit!
__________________
WRC-prono 2009 kampioen
Reply With Quote
  #11  
Old 02-07-2007, 19:19
HaCo's Avatar
HaCo HaCo is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jun 2006
Location: Holsbeek
Posts: 413
Ziet er zeer mooi uit!!! Als ik dat zie kriebelt het een beetje, maar ik hou het toch bij mijn Mini-Z's...

12T in zo een Tamiyaatje, als dat maar goed komt? Hij is toch gelagerd hoop ik? :-)

Laaaaaang geleden heeft Sennake eens een Tamiya 1/10 Toyota Celica Turbo GT4 van Carlos Sainz voor mijn oudere broer geschilderd, zou hij dat nog weten? Het was allesinds een geslaagd exemplaar. (sorry voor OT)

Last edited by HaCo; 02-07-2007 at 19:21.
Reply With Quote
  #12  
Old 02-07-2007, 19:34
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
@ Bart: Motortje is idd gerodeerd op een gestabiliseerde regelbare voeding.

@ Haco: Hij is uiteraard volledig gelagerd, komen ook tal van alu onderdelen ter vervanging van de standaard exemplaren. Belangerijkst momenteel is de cardan die in alu komt (staat in bestelling), de huidige cardan durft wel eens erg wild zijn op topsnelheid van mijn beestje. Komen ook regelbare alu schokdempertjes ter vervanging van de standaard versietjes, komt een carbon stijfheidsplaatje op ook.

Als we nog es met twee zijn om te rijden, maak ik wel een fillempie...

G.
__________________
Reply With Quote
  #13  
Old 02-07-2007, 19:47
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
In Oostende is er een mooi R/C circuitje zegt Johan. Misschien vertrek ik de 13de wat vroeger en rij ik daar eerst mijn batterijen plat!

Kwestie van het aangename aan het aangename te koppelen!

G.
__________________
Reply With Quote
  #14  
Old 02-07-2007, 21:34
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Knokke-Heist
Posts: 3,806
Quote:
Originally Posted by MFahrer View Post
In Oostende is er een mooi R/C circuitje zegt Johan. Misschien vertrek ik de 13de wat vroeger en rij ik daar eerst mijn batterijen plat!

Kwestie van het aangename aan het aangename te koppelen!

G.
In Maldegem is er ook een circuit
__________________
WRC-prono 2009 kampioen
Reply With Quote
  #15  
Old 12-07-2007, 11:54
M3-gtr's Avatar
M3-gtr M3-gtr is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2003
Location: Houthalen
Posts: 31
ziet er goed uit die BMW van jou

ikzelf heb ook zo'n TT01 chassies (en 2 maal een TA02) .



enkele specs :
kogellagers
regelbare schokdempertjes
blauwe alu aandrijfas
blauwe alu motorkoeler
motor Team Orion Method R V2 15x2 Limited Edition
regelaar Ansmann 12 turns

k'had ook eerst zo's standaard motortje erbij , een maand ernaa de sport tuned motor van tamiya gestoken , ging wel leuk , maar miste toch wat power , dus heb ik een 2 maanden geleden via rc-mart in HongKong die Team Orion besteld . gaat als een raket nu
__________________
"start your engines"
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 18:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.