De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 8 votes, 5.00 average.
  #121  
Old 14-02-2010, 20:43
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Tenslotte heb ik de camera eens wat lager gezet om foto's te bekomen uit een lager perspectief, en ik heb een neutralere achtergrond gekozen zodat de aandacht niet afgeleid wordt van de Porsche, die weer wat dichter bij de voltooiing komt. Nu ga ik mijn aandacht toeleggen op de wielen, dat is beloofd











Wordt vervolgd!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1985_porsche_911_scrs_117.JPG
Views:	1703
Size:	768.3 KB
ID:	16876   Click image for larger version

Name:	1985_porsche_911_scrs_118.JPG
Views:	1678
Size:	783.9 KB
ID:	16877   Click image for larger version

Name:	1985_porsche_911_scrs_119.JPG
Views:	1700
Size:	1,000.4 KB
ID:	16878   Click image for larger version

Name:	1985_porsche_911_scrs_120.JPG
Views:	1656
Size:	734.1 KB
ID:	16879   Click image for larger version

Name:	1985_porsche_911_scrs_116.JPG
Views:	1625
Size:	722.1 KB
ID:	16880  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 14-02-2010 at 20:44.
Reply With Quote
  #122  
Old 14-02-2010, 21:36
FeM's Avatar
FeM FeM is offline
Motorcycle Fanatic
 
Join Date: Feb 2008
Location: Steenokkerzeel
Posts: 42
Het slotje in de binnendeur en bijhorend "chassisnummer" maken het 'em gewoon : zo simpel gevonden maar toch gigantisch effect (zoals ook het lampje in de co-piloot deur trouwens)

FeM
__________________
Current projects : Ferrari 312T4 Tamiya 1/12 (back on the road)
Reply With Quote
  #123  
Old 15-02-2010, 09:34
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
De achterruit is nog erger dan een maanlandschap. Serieus minpunt aan de kit en slechte punten voor Renaissance. Dit zijn dingen die heel makkelijk vermeden kunnen worden bij de productie!
Zou het mogelijk geweest zijn om de achterruit door een vlak stuk te vervangen?

Voor de rest ... details zoals de deurvanger doen het hem. Ik heb die op mij 1/43 Moby Dick ook toegevoegd en dat zijn de zaken die het verschil maken.
De motorruimte is inderdaad te simpel om met open kap gepresenteerd te worden.

Voor de deurrubber ... hoe heb je die gemaakt? Ik heb de indruk dat de zwarte lijn op foto nogal slordig overkomt. Ik neem dan altijd een draad van bvb 0.5mm dik die ik eerst kleef in de opening en dan matt zwart spuit. Op die manier krijg je echt een opstaand profiel en het voordeel dat onregelmatigheden in de boord gecamoufleerd worden.

Voor de rest ... 'bring on the wheels man!'
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
  #124  
Old 15-02-2010, 14:45
Guest Guest is offline
De Paddock
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 471
De achterruit is wel droevig voor zo'n dure kit,ze ligt trouwens te diep,je zou eentje op maat moeten kunnen snijden en die dan slechts een paar tienden diep moeten kunnen plaatsen.Het is gemakkelijker gezegd dan gedaan.
De motor is nog zo iets droevig.
Er staan zelfs geen carburators op.De inlaten zijn veel te hoog door het ontbreken van de carburators.
Goed dat de motorkap dicht blijft.
Voor de rest heel mooi gebouwd.
Reply With Quote
  #125  
Old 15-02-2010, 14:57
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
Zou het mogelijk geweest zijn om de achterruit door een vlak stuk te vervangen?
Quote:
Originally Posted by Koerser View Post
De achterruit is wel droevig voor zo'n dure kit,ze ligt trouwens te diep,je zou eentje op maat moeten kunnen snijden en die dan slechts een paar tienden diep moeten kunnen plaatsen.
De achterruit vervangen had misschien wel gekund, maar dat had weinig zin omdat de voorruit er even slecht uit ziet, en om die vorm te vervangen is al een ander paar mouwen...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #126  
Old 15-02-2010, 16:59
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
... de voorruit er even slecht uit ziet, en om die vorm te vervangen is al een ander paar mouwen...
Vertel mij wat. De voorruit van mijn Moby Dick was een vlak stuk transparant en een vlak stuk PE. Probeer dat maar eens goed te krijgen ... het is me gelukt, maar ik ben ook niet over 1 nacht ijs gegaan!

Quote:
Originally Posted by Koerser View Post
De achterruit is wel droevig voor zo'n dure kit,ze ligt trouwens te diep ...
Aan de onderzijde ben ik akkoord, aan de bovenzijde ligt ze goed. Ik heb trouwens nog nooit een 911 resin-kit gezien waar ze juist ligt.
Da's een detail dat aan de algemene kwaliteit weinig afbreuk doet vind ik.

Zoals gezegd, al bij al toch geslaagd tot nu toe.
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!

Last edited by Gulfie; 15-02-2010 at 17:01.
Reply With Quote
  #127  
Old 15-02-2010, 17:24
Doc's Avatar
Doc Doc is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2008
Location: Maasmechelen, deelstaat van de republiek Vlaanderen
Posts: 1,428
Is er van deze 911 geen straat model in kit of die cast te krijgen waarvan je de ruiten kan gebruiken? Misschien een idee.
__________________
Reply With Quote
  #128  
Old 15-02-2010, 23:14
Fanza's Avatar
Fanza Fanza is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2007
Location: Wevelgem
Posts: 252
Het plaatje boven het haakje van het deurslot is meestal de plaats waar men het klevertje hangt van wanneer de wagen op zijn volgende onderhoud moet

Nu ja, het mag eigenlijk voorstellen wat het wil, het blijft fantastisch gevonden en brengt echt een meerwaarde aan dit al zeer prachtige model
__________________
Grtz Fanza

Mijn Werkbank : Rally Cars
Reply With Quote
  #129  
Old 15-02-2010, 23:24
Eygmar's Avatar
Eygmar Eygmar is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2004
Location: Wilrijk
Posts: 306
Het plaatje boven het haakje van het deurslot is meestal de plaats waar men het klevertje hangt van wanneer de wagen op zijn volgende onderhoud moet


is dat niet een hendeltje om motorkap achter te openen
Reply With Quote
  #130  
Old 16-02-2010, 00:25
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Doc View Post
Is er van deze 911 geen straat model in kit of die cast te krijgen waarvan je de ruiten kan gebruiken? Misschien een idee.
Wellicht een goed idee voor wie in de toekomst deze Renaissance Porsche wil gaan bouwen; voor mij zeker niet: de ruiten staan er in met epoxylijm en wie daar al mee gewerkt heeft weet dat dit niet zomaar efkens terug eruit verwijderd wordt zonder schade toe te brengen aan alles wat in de buurt zit.

Bovendien staan mijn decals die op de ruiten moeten komen er ook al op.

Tenslotte wil ik dit model eindelijk eens afwerken want ik ben er al meer dan 2 maanden aan bezig en ik ben zo stilaan aan de voltooiing toe. Gelukkig is de 1/43 BMW die dit model zal opvolgen in de modellenreeks 2010 ook al ver gevorderd zodat ik op het einde van deze maand toch aan mijn quotum van 2 modellen na 2 maanden ga geraken...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #131  
Old 16-02-2010, 15:38
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Een tijdje geleden had ik al beloofd om werk te maken van de velgen, en belofte maakt schuld. Je hebt er lang moeten op wachten, dus krijg je ook een lange uitleg

Omdat de resin 'Ronal' velgen vooraan niet zo geslaagd waren enerzijds, en omdat de meeste referentiefoto's van de Porsche in Haspengouw tonen dat er vooraan Ronal velgen op lagen en achteraan aluminium 5-spaaks velgen anderzijds, besloot ik dus om de nodige aanpassingen uit te voeren.

De voorste resin velgen werden niet gebruikt, en de achterste velgen, die een betere vorm hebben omdat ze wat inspringen (in tegenstelling tot de voorste) werden een stukje ingekort om te passen op de voorste banden. Tegelijkertijd werd hiermee verholpen aan het probleem dat de originele voorvelgen scheef zijn. Wat er aan deze velgen ook scheelde, maar wat ik niet goed kon thuisbrengen totdat de achterste velgen vervaardigd werden, zal ik straks uitleggen.



De achterste velgen dan. Dank zij Koerser kreeg ik op de vorige Paddock Meeting velgen aangeboden die als basis konden dienen om de juiste velgen mee te vormen. Op de foto zie je onder het nummer 1 de velgen die ik zelf al had, maar die waren niet echt geschikt omdat ze de typische buitenring met boutjes niet bezitten, en dat was nu precies wat de velgen van Koerser wel hadden. Voor de rest zagen ze er identiek uit, wat betekent dat de 5 "holle" spaken moesten opgevuld worden om eruit te zien als de velgen van de echte Porsche (zie referentiefoto).



Het opvullen op zich zag ik niet direct als een probleem, maar hoe moest ik de opgevulde velg eens droog in 's hemelsnaam gaan bijschuren? Het dieper gelegen center van de velg maakt het erg moeilijk om te kunnen schuren, en de kleine diameter van de velg zorgt er ook voor dat je niet veel schuurruimte hebt. Dus dacht ik: "ik vul alles op met 2k epoxylijm, die droogt mooi egaal op en dan hoef ik niet te schuren". Zo gezegd, zo gedaan, en het opvullen ging vrij gemakkelijk. Om er zeker van de zijn dat de epoxy goed doorgehard was zodat ik er gaten in kon boren wachtte ik 24 uur om te laten uitharden. Daarna begon ik met het centrale deel uit te boren, wat goed lukte. Vervolgens boorde ik de vijf wielbout-gaten uit, en dat ging ook wel redelijk goed. Beter dan verwacht althans. Echter, toen ik om het gat mooi uit te boren ook eens van achter naar voor boorde, duwde ik het opgevulde deel er in zijn geheel uit. Een beetje als een vulling van een holle kies die loskomt...

Op foto 2 zie je de vulling die een mooie vorm heeft maar jammer genoeg niet sterk genoeg aan de velg hecht. Ik had de velg ondertussen al wel aluminium gespoten zoals je kan zien. Ook is het zo dat ik de wielbout-gaten in feite iets te ver naar buiten geboord had, dus een tweede poging was niet echt een ramp...

Dus werden de geboorde gaten eerst terug opgevuld met plastic rod, om te vermijden dat de secondelijm er gewoon zou doorheen lopen bij het opvullen. Daarna heb ik de velg opgevuld met secondelijm en bloem, laagje per laagje, zodat ik niet het risico liep dat de bovenste pel van de lijm droog was en eronder nog natte lijm zou zitten. Ook dat ging zeer goed, behalve dat de toplaag nooit zo egaal is als met epoxylijm. Een beetje schuren lukte wel, maar ik geraakte nooit echt goed aan de randen, zodat ik met een scalpel de gladde bovenlaag gevormd heb door de ruwe zijde er af te krassen. Hier en daar waren er dan nog oneffenheden die ik opgevuld heb met een minimum aan secondelijm, zonder bloem te gebruiken deze keer, zodat het egaal opdroogde.

Op foto 3 zie je een gevulde velg, met daaronder in het wit de stukjes plastic rod die de wielgaten opvullen. Ik heb ook een stukje van de buitenrand moeten bijwerken met plastic strip, en de velg moest verbreed worden wat ook met plastic strip gebeurd is.

Na alles mooi egaal te schuren en te polijsten kan de velg in aluminiumkleur gespoten worden. Eens die droog is worden alle gaten opgevuld met X-19 smoke voor wat meer diepte, en worden de boutjes op de buitenring ook geaccentueerd met smoke. Ik ben er trouwens niet zeker van dat ze aluminiumkleurig waren, op de referentiefoto lijkt het wel alsof ze zwart waren, maar dat kan ook de schaduw zijn. Wie hier uitsluitsel kan over geven mag het graag doen.

Eens de achterste velgen klaar waren viel me op wat er aan de voorste velgen fout was: de wielgaten zitten veel te dicht naar binnen. Bovendien is de diameter van de wielgaten ook veel te klein. Ik hoopte van beide euvels in één klap te kunnen verhelpen door de gaten groter te boren en tegelijkertijd ook wat meer naar buiten toe, maar dat was niet genoeg om te overtuigen. Dus heb ik ook de voorste wielbout-gaten opgevuld met plastic rod en geheel nieuwe gaten geboord die op dezelfde tussenafstand staan als die van de achterste velgen en vooral: die dezelfde tussenafstand vertonen als op de referentiefoto's! Nog een likje witte verf erover, en alle velgen nog voorzien van een ventieltje uit de mish-mash doos, en ze zijn klaar.

Vooraleer ik ze kon monteren moest ik ook nog de schijfremmen modelleren en schilderen, maar buiten het feit dat ik weet dat ze er zitten zal je er nooit iets van zien, want ze zijn zo goed als onzichtbaar, ook al omdat de openingen in de velgen niet echt groot zijn om iets doorheen te kunnen ontwaren...

In elk geval heeft dat me er niet van weerhouden om de Porsche met gemonteerde velgen eens in het buitenlicht te zetten en er enkele foto's van te nemen; en die foto's wil ik jullie natuurlijk niet onthouden. Merk ook op dat het probleem met de ruiten zich in buitenlicht veel minder stelt dan met kunstlicht...





Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1985_porsche_911_scrs_121.jpg
Views:	1125
Size:	146.6 KB
ID:	16931   Click image for larger version

Name:	1985_porsche_911_scrs_122.JPG
Views:	1110
Size:	990.1 KB
ID:	16932   Click image for larger version

Name:	1985_porsche_911_scrs_123.JPG
Views:	1106
Size:	1,009.5 KB
ID:	16933   Click image for larger version

Name:	1985_porsche_911_scrs_124.JPG
Views:	1130
Size:	959.9 KB
ID:	16934   Click image for larger version

Name:	1985_porsche_911_5_real7.jpg
Views:	1131
Size:	170.9 KB
ID:	16936  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #132  
Old 16-02-2010, 16:21
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Nice going!
Reply With Quote
  #133  
Old 16-02-2010, 23:11
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Ziet er goed uit. Zou je misschien ook een foto kunnen maken vanuit een iets lager standpunt? Ik heb zo het idee dat de Porsche wat hoog op z'n pootjes staat....?
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #134  
Old 17-02-2010, 00:28
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by TvD View Post
Ziet er goed uit. Zou je misschien ook een foto kunnen maken vanuit een iets lager standpunt? Ik heb zo het idee dat de Porsche wat hoog op z'n pootjes staat....?
Heheh, den Tim is de man die altijd vraagt naar foto's vanuit een laag standpunt; dat deed je bij mijn Matra ook al... Zou het iets te maken kunnen hebben met het feit dat je van de 'Lage Landen' afkomstig bent?

In elk geval, hier zijn de gevraagde foto's. Je opmerking was trouwens niet zo verwonderlijk, op die foto's vanuit een hoog perspectief leek het inderdaad alsof de Porsche te hoog staat. Nu, ondertussen heb ik hem wel op een plaat gevezen om er niet meer met mijn vingers te moeten aankomen, en het kan natuurlijk zijn dat de vijs die de Porsche vasthoudt hem ook een paar tienden van een mm naar beneden getrokken heeft... maar zeker niet enkele mm uiteraard. Ondertussen zijn er ook weeral wat extra details aangebracht zoals de uitlaten en hun beschermplaat, de koplampen en de voorste pinkers.

In principe verlaat de Porsche deze plaat ook niet meer tot aan de voltooiing, en daarna blijft hij er ook gewoon opstaan in zijn vitrinedoosje. Dus zelfs als de Porsche "los" iets hoger zou staan: hij gaat de kans niet meer krijgen

Hier zijn de foto's:









Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1985_porsche_911_scrs_130.JPG
Views:	1629
Size:	655.7 KB
ID:	16937   Click image for larger version

Name:	1985_porsche_911_scrs_127.JPG
Views:	1117
Size:	599.9 KB
ID:	16938   Click image for larger version

Name:	1985_porsche_911_scrs_128.JPG
Views:	1107
Size:	626.3 KB
ID:	16939   Click image for larger version

Name:	1985_porsche_911_scrs_129.JPG
Views:	1101
Size:	553.2 KB
ID:	16940   Click image for larger version

Name:	1985_porsche_911_scrs_126.JPG
Views:	1057
Size:	612.1 KB
ID:	16941  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 17-02-2010 at 00:30.
Reply With Quote
  #135  
Old 17-02-2010, 01:20
scoobyfreak's Avatar
scoobyfreak scoobyfreak is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2005
Location: Roeselare
Posts: 1,302
Raar zicht die laatste foto, is precies of hij krom staat.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 05:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.